LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aspartaam schadelijk?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
resp00157092

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door resp00157092 »

:D Beste mensen, vele jaren geleden geleden is in de USA een lobby van suikerboeren onstaan die een hetze tegen het gebruik van Aspartaam probeerde te organiseren. Alle voorgaande argumenten zijn internationaal al oud nieuws. Het klopt, kinderen tot 4 jaar kun beter niet teveel van aspartaam geven maar dat geldt ook voor suiker. Het alternatief SUIKER i.p.v. aspartaam is echter zeer slecht. En aspartaam krijg je slechts in zeer kleine hoeveelheden binnen. Als je denkt dat een hoge dosis slecht is, dan heb je gelijk. Maar realiseer tevens dat dit opgaat voor praktisch alle, ook natuurlijk, stoffen die je binnen krijgt. Twee eetlepels zout is dodelijk. Lekker veel vet........., of veel alcohol, enfin verzin zelf ook nog maar wat erbij. Aspartaam MAG NIET weg, het is stukken beter en gezonder dan de alternatieven!!!!!!!!!!!!!

Jack

Eddie_B

Ongelezen bericht door Eddie_B »

Aspartaam zou op zich niet schadelijk zijn, mits onder de veilige dagelijkse hoeveelheid. En die ligt op ongeveer twee zoetjes per dag. Vergelijk die hoeveelheid nu eens met de hoeveelheid aspartaam in frisdrank, zuiveldrank, snoep, kauwgom, light producten etc.
In principe is alles zonder suiker "verdacht" ( behalve gezoet met sorbitol, maar daar kun je diarree van krijgen).

Naar aspartaam zijn relatief weinig onderzoeken verricht, maar heeft een sterke lobby en die onderzoeken zijn ook vaak niet onafhankelijk. Het is veel goedkoper dan suiker, dus daarom wordt het graag toegepast. Suiker is trouwens niet slecht (je hebt het zelfs nodig), maar ook hier geldt dat het met mate moet.

Het wordt trouwens tijd dat we ons (letterlijk) niet zomaar iets door onze strot laten duwen. Niet zo maar alles maar eten en drinken. De smoes van dood ga je toch, komt van zeer kortzichtige mensen, die blijkbaar niets kan schelen. Als je gezond wil leven, wil je weten wat er in zit.

Kijk ook eens op www.aspartaam.nl

ingingin

Ongelezen bericht door ingingin »

Een heel goede tip voor alle bewust levende mensen.
In de natuurwinkel vind je zowel groente/fruit zonder gif.
Geen vieze frisdranken met aspartaam etc.
Geen shampoo etc met chemische stoffen.
Zou iedereen moeten doen, dan laten de fabrikanten het wel.
Helaas hebben de meeste mensen meer geld over voor hun auto, tv dan voor hun eerste levensbehoefte: voeding.

groetjes, Inge

ingingin

Ongelezen bericht door ingingin »

Aspartaam is wel licht schadelijk. Ik zou mijn kinderen het niet geven.
Het geldt ook voor maltitol waar ik zelf darmgassen van krijg (in suikervrije drop o.a.)
Het is dikke troep dat bedacht is als suikervervanger.

Ja, het schijnt met veel dingen zo te zijn dat ze mogen bestaan ondanks dat het niet goed is. Idioot he!
Kijk maar eens op: www.benikgifvrij.nl

gr. inge

jake

Ongelezen bericht door jake »

:oops: :( :twisted: Mensen, laat u niet misleiden door www.aspartaam.nl. Wetenschapelijk is op deze site niets onderbouwd, het zijn allemaal aannames en leid tot stemmingsmakerij tegen een geweldig goed produkt.

Jack

Eddie_B

Er is ook niets wetenschappelijks onderbouwd aan de stelling dat aspartaam veilig is. Typisch iets voor de aspartaam-lobby om te bewerren dat op www.aspartaam.nl alleen aan stemmingmakerij gedaan wordt.
Maar als je per se aspartaam wil gebruiken, doe je dat toch? Ik hoef niet.

Johnnyboy

Ongelezen bericht door Johnnyboy »

:D Doei, ik werk bij DSM Limburg b.v. in. je raad het al, een aspartaam fabriek. Medewerkers in aspartaamfabrieken wereldwijd worden nauwkeurig medisch gevolgd. Deze mensen krijgen gemiddeld een hogere dosis aspartaam binnen dan de consument van produkten met zoetstoffen. Bij al deze medewerkers is tot nu toe niets gebleken van al de akelige "bijverschijnselen" etc. die zogenaamd verband houden met het gebruik van aspartaam. Dus hou op met onzinnige discussies, laat je niet gek maken. Voedingssupplementen zijn tegenwoordig onmisbaar. Zij hebben de kwaliteit van onze voeding aanzienlijk verbeterd, de levensverwachting is er o.a. door toegenomen. Naar een natuur winkel rennen, zoals Inge voorsteldt, is erg kortzichtig. "Natuurlijk" is per definitie niet altijd even gezond. Denken dat alles wat natuurlijk is ook gezond is, is erg irrationeel.
John

Eddie_B

Waarom krijgen medewerkers meer aspartaamfabrieken meer binnen dan anderen? Waren er nog extra proefkonijnen nodig omdat het nog niet genoeg is uitgetest? Wat is mij dan afvraag, krijgen medewerkers in een suikerfabriek ook extra suiker te eten?.
Een fabrikant zal nooit toegeven dat iets slecht is, dat kost hem z'n inkomen.
Wees blij dat je bij DSM geen "rare" bijverschijnselen constateert, maar zou je het van je collega's weten? Zou dat werkelijk naar buiten komen als het zo was?
Mensen krijgen last door het gebruik van aspartaam, maar er zijn er ook die dat krijgen van suiker. Het probleem is dat je steeds minder kan kiezen. Ik wil graag zelf (binnen redelijke grenzen) bepalen wat ik eet.

En als het dan allemaal zo gezond is, waarom zijn er dan waarschuwingen voor het gebruik er van?

Den

Ongelezen bericht door Den »

:?: We weten allemaal met een beetje gezond verstand dat alle toegevoegde middelen onnatuurlijk zijn.Helaas kun je in de huige maatschappij er niet meer omheen. Macrobiotisch eten is niet voor iedere portomonnee weggelegd en kost veel moeite.
Het enigste wat je als consument kunt doen is vooral met kinderen opletten wat je ze te eten geeft. vooral snoep zit vol met kleur-en andere stoffen

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Aspartaam is kankerverwkkend! Dus neem het maar niet...
Helaas kan je dan bijna niets meer eten of drinken, want ze stoppen die troep overal in! :(

Mylady Unicorn

Ongelezen bericht door Mylady Unicorn »

Helaas is het giftige aspartaam, xylitol, sorbitol (E420) en Stevia/stevioside nog steeds toegestaan in NL. Giftig is giftig en niet alleen voor kinderen natuurlijk; dat geldt net zo goed voor volwassenen :( Kwestie van logisch nadenken :wink: :idea:
Het zit niet alleen in zoetjes en allerlei light producten, maar ook in medicijnen en kindervitamines e.d. Het kan ook vermeld zijn als zoetstof met de code E951. Lees er alles over op www.aspartaam.nl.

Gast

cyclamaat is nog veel slechter. In de US mag het niet gebruikt worden.

Stevia wordt helaas niet in frisdrank gebruikt. Wel al in brazilie en in Azie.
het mag niet eens verkocht worden onder de naam zoetstof.
De indianen gebruiken het al eeuwen. Het was in principe al gekeurd totdat de suikerindustrie er een stokje voor ging steken.

Gast

Alles waar "te" voor staat is slecht. (behalve tehuis en tevreden.)
Iedereen moet zelf kunnen beslissen.

Caveat Emptor

Ongelezen bericht door Caveat Emptor »

:o In kleine hoeveelheden maakt aspartaam niets uit..

Ik herinner mij echter van vakanties in Frankrijk in de jaren 80 dat daar Orangina light werd verkocht die zo vol zat met aspartaam dat ik van een glas al koppijn kreeg.
(ja ik heb op het label gekeken ik weet het zeker het was echt véél)

Heb ik nooit gehad met andere light dranken :)

Die Orangina light van toen zal ik niet gauw vergeten. :shock:

Alles is dodelijk als je er maar genoeg van eet of drinkt. :wink:

Caveat Emptor ook bij produkten met E951 er in.

carlvanloo

Ongelezen bericht door carlvanloo »

Opzich maak ik mij geen zorgen. Ik drink zelf veel thee met zoetstof ( flesjes van de kruidvat ). Smaakt lekkerder dan met suiker en je wordt er niet "dik" van.

Wat ik wel vreemd vind is dat er veel mensen zijn die aspartaam vervloeken, en mensen die zeggen dat er niets aan de hand is.

Kortom: wie kan ons antwoord verstrekken? Als Aspartaam een E nogwat is, dan is het een goedgekeurde hulpstof. Maar goed, dat zegt ook weer niet alles. Ik vind het raar dat niet gewoon een antwoord is!

Voedingcentrum maar ff bellen? :D

carlvanloo

http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/p ... sp?id=2015

...Aspartaam is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) blijft. De ADI is de maximale hoeveelheid die iemand iedere dag kan binnenkrijgen zonder dat dat risico’s heeft voor de gezondheid.

Het is geheel ten onrechte dat aspartaam op diverse sites in verband wordt gebracht met onder meer hersentumoren, epilepsie, hoofdpijn en gedragsveranderingen. Deze uitlatingen berusten op slecht onderzoek en een selectieve weergave van de aanwezige kennis
.....

carlvanloo

Aspartaam wordt vooral gebruikt in light producten, met name light frisdrank. De ADI van aspartaam is voor volwassenen vastgesteld op 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Voor een volwassene van 65 kilo komt dat neer op 2600 milligram. In een liter frisdrank mag ten hoogste 600 milligram aspartaam zitten. De ADI overschrijdt een volwassene van 65 kilo pas na het drinken van ten minste 4,3 liter light frisdrank. Gebruikt hij of zij ook andere producten met aspartaam, dan is de veilige dagelijkse hoeveelheid fris uiteraard lager.

Ik drink nog even door :)

anjerpups

Ongelezen bericht door anjerpups »

Ik weet nog heel goed, toen heel lang geleden de suikervrvanger op de markt kwam, dat deze alleen verkrijgbaar was in de vorm van zoetjes-tabletjes. Later is men er vloeistof van gaan maken, zodat je het ook in je gerechten kon vermengen. Toen deze tabletjes op de markt kwamen was al bekent dat je niet meer dan een bepaalde hoeveelheid ( ik dacht 6 tabletjes ) per dag mocht gebruiken. Toen was al bekent dat er deze stof schadelijk is als je er te veel van zou nemen. Deze stof was toen bedeoeld voor de volwassen mensen, om te gebruiken in hun koffie of thee. Verder niet. In de loop der jaren heb ik niet vernomen dat er een nieuwe stof ontwikkeld zou zijn als vervanging van de aspertaan. DAt de fabrieken er veel gebruik van zouden gaan maken was niet voorspelbaar. De fabrieken hadden toen al op de etiketten moeten schrijven dat dit mideel erin zat en dat dit slecht is voor kinderen.

Zoetje

Ongelezen bericht door Zoetje »

Dan even een vraag. Dit wat ik hier lees, had ik weleens van gehoord, maar verder niks. Ik drink meestal zo,n 3 a 4 mokken koffie per dag en doe er per mok 4 zoetjes in. Dat kan ik dus beter niet doen?

Maar wat dan? Suiker maakt dik en zonder zoet, kan ik niet aan wennen.

Gast

Puur natuur drinken zonder suiker of anders een wolkje er bijEven wennen en je gebruikt geen suiker of zoetje meer !

Gesloten