LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aspartaam schadelijk?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Eddie_B

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Eddie_B »

Er is ook niets wetenschappelijks onderbouwd aan de stelling dat aspartaam veilig is. Typisch iets voor de aspartaam-lobby om te bewerren dat op www.aspartaam.nl alleen aan stemmingmakerij gedaan wordt.
Maar als je per se aspartaam wil gebruiken, doe je dat toch? Ik hoef niet.

Johnnyboy

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Johnnyboy »

:D Doei, ik werk bij DSM Limburg b.v. in. je raad het al, een aspartaam fabriek. Medewerkers in aspartaamfabrieken wereldwijd worden nauwkeurig medisch gevolgd. Deze mensen krijgen gemiddeld een hogere dosis aspartaam binnen dan de consument van produkten met zoetstoffen. Bij al deze medewerkers is tot nu toe niets gebleken van al de akelige "bijverschijnselen" etc. die zogenaamd verband houden met het gebruik van aspartaam. Dus hou op met onzinnige discussies, laat je niet gek maken. Voedingssupplementen zijn tegenwoordig onmisbaar. Zij hebben de kwaliteit van onze voeding aanzienlijk verbeterd, de levensverwachting is er o.a. door toegenomen. Naar een natuur winkel rennen, zoals Inge voorsteldt, is erg kortzichtig. "Natuurlijk" is per definitie niet altijd even gezond. Denken dat alles wat natuurlijk is ook gezond is, is erg irrationeel.
John

Eddie_B

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Eddie_B »

Waarom krijgen medewerkers meer aspartaamfabrieken meer binnen dan anderen? Waren er nog extra proefkonijnen nodig omdat het nog niet genoeg is uitgetest? Wat is mij dan afvraag, krijgen medewerkers in een suikerfabriek ook extra suiker te eten?.
Een fabrikant zal nooit toegeven dat iets slecht is, dat kost hem z'n inkomen.
Wees blij dat je bij DSM geen "rare" bijverschijnselen constateert, maar zou je het van je collega's weten? Zou dat werkelijk naar buiten komen als het zo was?
Mensen krijgen last door het gebruik van aspartaam, maar er zijn er ook die dat krijgen van suiker. Het probleem is dat je steeds minder kan kiezen. Ik wil graag zelf (binnen redelijke grenzen) bepalen wat ik eet.

En als het dan allemaal zo gezond is, waarom zijn er dan waarschuwingen voor het gebruik er van?

Den

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Den »

:?: We weten allemaal met een beetje gezond verstand dat alle toegevoegde middelen onnatuurlijk zijn.Helaas kun je in de huige maatschappij er niet meer omheen. Macrobiotisch eten is niet voor iedere portomonnee weggelegd en kost veel moeite.
Het enigste wat je als consument kunt doen is vooral met kinderen opletten wat je ze te eten geeft. vooral snoep zit vol met kleur-en andere stoffen

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Aspartaam is kankerverwkkend! Dus neem het maar niet...
Helaas kan je dan bijna niets meer eten of drinken, want ze stoppen die troep overal in! :(

Mylady Unicorn

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Mylady Unicorn »

Helaas is het giftige aspartaam, xylitol, sorbitol (E420) en Stevia/stevioside nog steeds toegestaan in NL. Giftig is giftig en niet alleen voor kinderen natuurlijk; dat geldt net zo goed voor volwassenen :( Kwestie van logisch nadenken :wink: :idea:
Het zit niet alleen in zoetjes en allerlei light producten, maar ook in medicijnen en kindervitamines e.d. Het kan ook vermeld zijn als zoetstof met de code E951. Lees er alles over op www.aspartaam.nl.

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

cyclamaat is nog veel slechter. In de US mag het niet gebruikt worden.

Stevia wordt helaas niet in frisdrank gebruikt. Wel al in brazilie en in Azie.
het mag niet eens verkocht worden onder de naam zoetstof.
De indianen gebruiken het al eeuwen. Het was in principe al gekeurd totdat de suikerindustrie er een stokje voor ging steken.

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Alles waar "te" voor staat is slecht. (behalve tehuis en tevreden.)
Iedereen moet zelf kunnen beslissen.

Caveat Emptor

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Caveat Emptor »

:o In kleine hoeveelheden maakt aspartaam niets uit..

Ik herinner mij echter van vakanties in Frankrijk in de jaren 80 dat daar Orangina light werd verkocht die zo vol zat met aspartaam dat ik van een glas al koppijn kreeg.
(ja ik heb op het label gekeken ik weet het zeker het was echt véél)

Heb ik nooit gehad met andere light dranken :)

Die Orangina light van toen zal ik niet gauw vergeten. :shock:

Alles is dodelijk als je er maar genoeg van eet of drinkt. :wink:


Caveat Emptor ook bij produkten met E951 er in.

carlvanloo

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door carlvanloo »

Opzich maak ik mij geen zorgen. Ik drink zelf veel thee met zoetstof ( flesjes van de kruidvat ). Smaakt lekkerder dan met suiker en je wordt er niet "dik" van.

Wat ik wel vreemd vind is dat er veel mensen zijn die aspartaam vervloeken, en mensen die zeggen dat er niets aan de hand is.

Kortom: wie kan ons antwoord verstrekken? Als Aspartaam een E nogwat is, dan is het een goedgekeurde hulpstof. Maar goed, dat zegt ook weer niet alles. Ik vind het raar dat niet gewoon een antwoord is!

Voedingcentrum maar ff bellen? :D

carlvanloo

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door carlvanloo »

http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/p ... sp?id=2015

...Aspartaam is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) blijft. De ADI is de maximale hoeveelheid die iemand iedere dag kan binnenkrijgen zonder dat dat risico’s heeft voor de gezondheid.



Het is geheel ten onrechte dat aspartaam op diverse sites in verband wordt gebracht met onder meer hersentumoren, epilepsie, hoofdpijn en gedragsveranderingen. Deze uitlatingen berusten op slecht onderzoek en een selectieve weergave van de aanwezige kennis
.....

carlvanloo

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door carlvanloo »

Aspartaam wordt vooral gebruikt in light producten, met name light frisdrank. De ADI van aspartaam is voor volwassenen vastgesteld op 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Voor een volwassene van 65 kilo komt dat neer op 2600 milligram. In een liter frisdrank mag ten hoogste 600 milligram aspartaam zitten. De ADI overschrijdt een volwassene van 65 kilo pas na het drinken van ten minste 4,3 liter light frisdrank. Gebruikt hij of zij ook andere producten met aspartaam, dan is de veilige dagelijkse hoeveelheid fris uiteraard lager.

Ik drink nog even door :)

anjerpups

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door anjerpups »

Ik weet nog heel goed, toen heel lang geleden de suikervrvanger op de markt kwam, dat deze alleen verkrijgbaar was in de vorm van zoetjes-tabletjes. Later is men er vloeistof van gaan maken, zodat je het ook in je gerechten kon vermengen. Toen deze tabletjes op de markt kwamen was al bekent dat je niet meer dan een bepaalde hoeveelheid ( ik dacht 6 tabletjes ) per dag mocht gebruiken. Toen was al bekent dat er deze stof schadelijk is als je er te veel van zou nemen. Deze stof was toen bedeoeld voor de volwassen mensen, om te gebruiken in hun koffie of thee. Verder niet. In de loop der jaren heb ik niet vernomen dat er een nieuwe stof ontwikkeld zou zijn als vervanging van de aspertaan. DAt de fabrieken er veel gebruik van zouden gaan maken was niet voorspelbaar. De fabrieken hadden toen al op de etiketten moeten schrijven dat dit mideel erin zat en dat dit slecht is voor kinderen.

Zoetje

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Zoetje »

Dan even een vraag. Dit wat ik hier lees, had ik weleens van gehoord, maar verder niks. Ik drink meestal zo,n 3 a 4 mokken koffie per dag en doe er per mok 4 zoetjes in. Dat kan ik dus beter niet doen?


Maar wat dan? Suiker maakt dik en zonder zoet, kan ik niet aan wennen.

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Puur natuur drinken zonder suiker of anders een wolkje er bijEven wennen en je gebruikt geen suiker of zoetje meer !

joostw
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:21

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door joostw »

Na al veel bla bla gelezen te hebben over aspartaam en de te verwachten onzin weer eens onder ogen te hebben gekregen, heb ik een vraagje aan een iedere die er zoveel van weet.
Mag ik aub een stukje tekst uit/van een officieel wetenschappelijk onderzoek verricht door een onafhankelijk onderzoeksinstituut naar de gevolgen van het gebruik van aspartaam.
Hoeft niet eens in het Nederlands, mag zelfs in het Urdu of Swahili.
Svp geen stukjes van een oogarts uit de USA of iemand anders van de anti-aspartaamlobby, maar een gedegen officieel wetenschappelijk onderzoek dat niet weersproken wordt door andere ook officiële onderzoeken. Het moet ook al ouder dan pakweg 25 dagen zijn en te lezen op internet.

Broodje Aap is het volksvoedsel voor de naïeven.

kiki4everfun

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door kiki4everfun »

Hallo beste mensen,
Niet in een maar meerdere kindervitamines zit gelukkig geen aspertaam, :lol: For ever living products heeft ook een goede natuurlijke pot multivitamine, en zonder twijffel zijn er meer natuurlijke te vinden, chemische vitamine beter mijden, hebben weinig effect!

Inderdaad best ingewikkeld nog gezond voer te vinden, biologisch zou stukken goedkoper kunnen als meer mensen het gaan gebruiken, en de overheid, die voor de burgers moet opkomen, hier ( meer ) subsidie aan geeft!!! :idea:
Iedereen moet zelf weten wat ze verkiest, roken, aspertaam enz, maar gezond is het zeker niet!!!!! :!:

Gezondevoeding

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gezondevoeding »

Aan alle terecht bezorgde ouders.
Omdat extra supplementeren van dag eerder noodzaak is dan een luxe en het probleem dat aspartaam steeds meer in producten verschijnt die onze gezondheid ten goede moet komen kunnen wij u gerust stellen.
In onze producten zit nooit ASPARTAAM !!! Ook niet in de kindervitamine.
Voor meer info, producten enz. ons E-mail adres is: [email protected]
Feel Good - Good Look "For the Best of Mother Nature"

zonnetje1958

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door zonnetje1958 »

Al zo'n 10-15 jaar geleden had ik veel klachten door suikergebruik en wilde ik stoppen met suiker. Toen ben ik aktief op zoek gegaan naar informatie over aspartaam, dat pas net op de markt was. Ik had toen nog geen internet dus moest iedereen benaderen per brief of telefoon. Ik heb de Consumentenbond, de Voedingswinkel, krantendatabanken en wat al niet meer benaderd. Natuurlijk kunnen er sindsdien weer nieuwe dingen ontdekt zijn, en natuurlijk praten vele bronnen elkaar na, zodat je nog niet weet of je het juiste hoort, maar de conclusie die ik daarna bewust voor mezelf heb getrokken is deze: Ik gebruik liever aspartaam dan andere zoetstoffen die ik ken. Het is nl. een lichaamseigen stof, dit in tegenstelling tot bijna alle andere zoetstoffen. Het staat dicht bij de stoffen die de mens zelf in het lichaam heeft en aanmaakt.

Van cyclamat en saccharine daarentegen is onomstotelijk bewezen dat ze zonder meer kankerverwekkend zijn. En TOCH zitten die twee stoffen in allerlei voedingsmiddelen, vooral frisdranken, die ook door veel kinderen worden genuttigd!! DAT snap ik dus niet! Ik snap niet dat de overheid dat toestaat, ik snap niet dat fabrikanten dat op hun geweten willen heben, ik snap niet dat ouders niet beter op het etiket kijken, ik snap niet dat kankeronderzoekers daarover niet meer ophef maken. Maar goed, terug naar aspartaam.

Het moge dan nog niet met zekerheid vaststaan dat aspartaam gezond of ongezond is, in vergelijking met de meeste andere zoetstoffen is het toch nog steeds een van de beste.
Ik heb nog steeds een map met de gegevens die ik toen heb verzameld, en die informatie is de reden dat ik nog steeds aspartaam verkies als ik moet kiezen tussen verschillende verschillende zoetstoffen. Ik heb liever aspartaam dan suiker en dan alle andere zoetstoffen (met uitzondering van de zoetstoffen verkegen uit bijv. granen - vooral in reform-produkten)

Van graffineerd (witte) suiker is ook bewezen dat het erg slecht voor ons is, het werkt als een opiaat, brengt mensen op den duur tot minder helder denken, het werkt allerlei ziekten in de hand. En toch blijft de consument het hardnekkig en in grote hoeveelheden consumeren. (Waarom? Omdat het een "bekend" produkt is, omdat we het "thuis" ook gebruikten, omdat het een "100% natuurlijk" produkt is... Allemaal argumenten die niet steekhoudend zijn, maar de consument is vaak niet zo rationeel.) Suiker wil ik zeker niet gebruiken. Dan gebruik ik liever aspartaam, waarvan nog steeds niet is vastgesteld dat het niet goed zou zijn.

Verhalen over mensen die klachten kregen na het gebruiken van aspartaam, maltilol of andere specifieke zoetstoffen zijn geen basis voor conclusies, tenzij er op brede basis onderzoek naar wordt gedaan. Een individueel verhaal kan berusten op een individuele overgevoeligheid voor die bepaalde stof. Dus dat zegt mij ook weinig.

Beter is het natuurlijk NOCH suiker NOCH zoetstoffen (incl. aspartaam) te gebruiken. Een heel goed alternatief is honing of (biologische) Dixap als zoetstof. (Spa-rood met dixap is puurder en heerlijker dan welke prik uit een fles dan ook, is onze persoonlijke mening.)
Dixap (hetgeen niets anders is dan ingedikt sap) en honing al staan zo ver van ons af, zijn ons onbekend geworden, maar we staan er niet bij stil dat het wel de meest natuurlijke produkten zijn, met de minste toevoegingen!
Waarom zijn die gezonde produkten toch in vergetelheid geraakt? Als we die weer zouden gaan gebruiken, hoeven we al die discussies over kunstmatige en ongezonde toevoegingen niet eens meer te voeren

zonnetje1958

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door zonnetje1958 »

Wat "Gast" terloops noemt op 15 maart 22.41 uur is een belangrijke tip! Ik heb de laatste tijd steeds meer mensen lof horen tuiten over deze zoetstof. Het is een natuurproduct, het wordt al eeuwen gebruikt en is niet schadelijk.
Echter, waar het meeste geld zit, zit de meeste macht, dus de meest invloedrijke lobby: inderdaad, de suikerindustrieen. Zij werken er hard aan om hun imperium te redden dus zij doen hun best dat bepaalde producten (die gezonder dan suiker zijn + suiker kunnen vervangen) niet (mogen) worden verkocht.
Gelukkig kun je tegenwoordig veel zelf ontdekken via internet, en ook in Nederland en Belgie kun je tegenwoordig dit product kopen. Onder verschillende merknamen, overigens, die ik nu niet 1-2-3 uit mijn mouw kan schudden. (Mocht ik er weer iets over tegenkomen dan mail ik het nog wel even naar Radar.) Maar let er eens op, als je er toevallig eens iets over tegen komt (bijv. in natuurvoeding-winkels of
-reclameblaadjes).

Gesloten