LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bittere smaak na eten pijnboompitten

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Mariël1986

Re: Bittere smaak na eten pijnboompitten

Ongelezen bericht door Mariël1986 »

Toevallig heb ik er op dit moment last van. Ik dacht eerst dat ik (door mijn werk met chemicaliën) mijn handen niet goed gewassen had. maar het bleef de hele dag. Het smaakt bij mij "metaal achtig" of zelfs naar water met zeep/zeepschuim. Daar lijkt het op. Na zoeken op internet bleek dat het kan komen door pijnboompitten, de Chinese. Zaterdag was ik bij een barbeque en daar stond een (heerlijke :lol: ) salade, MET CHINESE PIJNBOOMPITTEN!!! ze waren wel (wat) geroosterd. Omdat ik die dag totaal geen trek had in vlees, at ik van deze salade. Nu is het maandag en ik kreeg er vandaag last van. Ik vind het echt smerig. het gaat ook niet weg. Ik heb al info gevonden op internet maar wilde toch ook hier dit bericht posten op dit blog. Ik hoop dat het snel overgaat. Alles wat ik eet smaakt vies, en de na smaak daarvan is nog viezer! :cry

Mariël

yvonne19

Ongelezen bericht door yvonne19 »

Ook ik mag er aan geloven! Wel een geruststelling dat die vieze smaak "alleen maar" van een paar onbenullige pijnboompitten komt. Ik was al ongerust over misschien iets anders raars.
Mijn pijnboompitten komen uit een grote "horeca-pot" van de Macro. Deze is al half leeg, maar ik heb er nu pas last van gekregen. Blijkbaar werkt het een beetje als een allergie, ineens zit je boven je tax. Jammer om te moeten lezen dat je er gevoelig voor blijft, moet ik dus voortaan bij ieder etentje de pijnboompitten er uit gaan zitten vissen, en ze zijn zo lekker!!
Ik dacht nog wel dat het gelijk goed voor de lijn zou zijn, maar het rare is dat ik juist voortdurend iets in mijn mond blijf stoppen in de hoop de vieze smaak weg te krijgen, tegen beter weten in natuurlijk! Wat wel goed werkt bij mij is het drinken van jasmijnthee!!!
Nou, hopelijk is de vieze smaak met een paar dagen weg en dan voorlopig geen pijnboompitten meer voor mij!!

Manon1977

Ongelezen bericht door Manon1977 »

Wat fijn om te lezen dat dit veel voorkomend is!!! Ik dacht namelijk oprecht dat ik iets raars had!!! Heb gisteravond een heerlijke zelfgemaakte salade gemaakt met pijnboompitten van de AH. Vanmorgen op het werk smaakte mn koffie erg raar en vroeg aan mn collega's of zij ook dachten dat het apparaat net was schoongemaakt?? Niemand had last behalve ik ......
Jammer genoeg ben ik ook de enige uit mijn gezin die er last van heeft..... mijn man en kinderen hebben echt nergens last van en ik.... ik kan sinds vanmorgen echt niets meer eten of drinken zonder een afschuwelijke bittere smaak eraan over te houden :cry:

Owja en ik rooster mn pijnboompitten echt altijd dus daar kan het ook niet aan liggen! Misschien moet ik hier ergens een melding van doen ofzo? Iemand een idee??

Manon

yvonne19

Ongelezen bericht door yvonne19 »

Ik ben er achter gekomen dat ik niet reageer op "verse" pijnboompitten. Een vriendin die dezelfde klachten bleek te hebben attendeerde mij er op dat het waarschijnlijk vooral voor komt bij wat oudere pijnboompitten, daar kan een soort schimmel in zitten. Laatst een pasta met pesto gegegeten bij de Italiaan en geen last gehad. Gelukkig, anders had ik weer 5 dagen een vieze smaak gehad!

JHSTYLE

Ongelezen bericht door JHSTYLE »

Het begon als een leuk etentje en de volgende dag begon de ellende.
Ik ben nu op mijn derde dag en nog steeds smaakt alles bitter.
Erg vervelende ervaring.. buiten is het nu 25 graden en elk biertje smaakt naar slootwater. :cry:

Zal blij zijn als het voorbij is.

ankievandervelden

Ongelezen bericht door ankievandervelden »

Jan Burgman schreef:Van mijn vrouw hoorde ik net dat je pijnboompitten in een droge pan even lichtbruin moet roosteren. Dan heb je geen probleem.
Hoi, ik lees net dit berichtje, maar ik moet helaas mededelen dat ik de bittere smaak heb gekregen en ik heb de pijnboompitjes van Zonnatura wel geroosterd in de pan. :cry: Heb 2 weken met die rotsmaak rondgelopen!

huiziradar

Ongelezen bericht door huiziradar »

Afgelopen maandag Italiaanse maaltijdsalade van ALBERT HEIJN gegeten (ja; mèt pijnboompitten). Sinds woensdag een vreselijk bittere smaak in de mond! Mijn vrouw en ik stonden op het punt hierover de huisarts te bellen, tot we op internet op dit probleem stuitten....
...het blijkt dus aan de pitjes te liggen. Op dit forum stammen de verhalen al vanaf februari dit jaar en nòg ligt dit spul dus te koop bij ALBERT HEIJN..... Ongelooflijk!!
:evil:

toldee

Ongelezen bericht door toldee »

Hai allemaal,
Wat ontzettend fijn dat dit en andere forums er zijn. Ik zag mezelf al bijna met een vreemde aandoening in t ziekenhuis liggen, want waarom zou je anders een aantal dagen een vreselijke bittere smaak in je mond/keel hebben. Daarbij komt ook nog dat ik er misselijk van ben en zelfs een beetje brandigerig gevoel lijkend op zuurbrand? heb. De eerste ochtend heb ik er zelfs van overgegeven. (gevoelig typje, zullen we maar zeggen) Zelfs de speciaal door mijn man gehaalde hier-kun-je-me-midden-in-de-nacht-voor-wakker-maken-hamburger-van-de-gele-M smaakte nergens naar en bleef bijna steken in mijn keel. Heb hem uiteraard opgegeten, want hij was met liefde gehaald. Afijn, dit allemaal is te linken naar het eten van pijnboompitjes. Dankzij alle info die er op t net te halen is, lijkt het ineens niet meer zo ernstig, gelukkig. Alleen hoe kan het dat iedereen er zo gelaten onder is. Hele pagina's vol zijn er te vinden en toch legt iedereen zich neer bij de uitkomst van een onderzoekje dat het niet schadelijk is, dus... gewoon blijven eten en je daarna gewoon belabberd voelen. Dat kan toch niet!? Zijn die chinese pitten zo veel goedkoper dat ze ze vooral daar vandaan halen en dus alle ellende maar voor lief nemen? Ik neem geen risico meer, want ondanks dat ik er voor het eerst last van heb is de last dusdanig groot dat ik ze liever helemaal niet meer eet.

Daphne006

Ongelezen bericht door Daphne006 »

Al een week een bittere smaak in mijn mond.. Dus toch maar eens gaan zoeken naar symptonen en enge ziektes ed.
Pijnboompitten dus..
Wat me overigens wel opvalt is dat alle berichten van de verschillende forums waar ik het tegen kwam en ook de artikelen op internet stammen uit het voorjaar van 2009.
Misschien dat de mensen die het niet hebben niet meer de moeite nemen om nog te reageren?

Bah, ik heb zin een een lekker kopje thee!!

Bippertje

Ongelezen bericht door Bippertje »

Zo blij dat ik dit vind. Al dagen last van bittere smaak sinds ik af en toe een handje pijnboompitten snoep uit een doosje slaversierder van Super de Boer. Je gaat inderdaad rare dingen denken, maar voor mij geen chinese pitten meer!

Rineke25

Ongelezen bericht door Rineke25 »

Hallo, ik lees hier veel berichten over een vieze smaak na het eten van pijnboompitten. Mijn zoon heeft op school een gerecht met deze pitten gegeten en heeft sinds 2 dagen een hele vieze smaak. We weten alleen niet wat voor pitten dit waren. Tanden en tong poetsen en spoelen met mondwater help niet. Wat kun je eraan doen om deze smaak weg te halen? En als dit niet lukt, hoe lang gaat dit ongeveer duren?

priscilla50

Ongelezen bericht door priscilla50 »

Ik heb ook sinds 2 dagen een super bittere smaak in mijn mond, en heb ook een stoommaaltijd van AH gegeten met pijnboompitten!!! Ik dacht eerst dat ik werd vergiftigd! Ik heb ook een tintelende tong en een raar gevoel aan de binnenkant van mijn mond! :( Nu maar hopen dat het snel weg is, heb dit nooit eerder meegemaakt, en was toch wel even in paniek! groetjes priscilla

Marina89

Ongelezen bericht door Marina89 »

Sinds vanmorgen ook een vreselijk smerige smaak in mijn mond. Ik heb het op google opgezocht en vond deze pagina, en inderdaad 2 dagen geleden pijnpoombitten van de super gegeten (chinese, op de verpakking stond geroosterd).
En ik me maar afvragen waarom mijn dochtertje van 2 jaar gister geen avond eten at, ze wilt nu vrijwel alleen yoghurt eten. Blijkbaar heeft zij er dus ook last van. (denk ik, ze kan nog niet zo goed praten dat ze het mij kan vertellen.)

Maar ik vind het echt belachelijk dat er niet beter getest wordt op deze producten. Heb verder nooit last gehad van een bittere smaak na het eten van pijnboompitten maar ik heb ze dan ook nooit eerder bij de SDB gekocht.\

Ik las dat tandenpoetsen en mondwater, wijn en vruchtensappen het juist erger maken (net zoals het eten van meer pijnboompitten). En yoghurt zou de smaak beter verbergen (heb ik geprobeerd bij mijn dochtertje en die eet dat nu goed.) Verder helaas gewoon afwachten. Het kan blijkbaar 1-2 weken duren voordat het weg is.

user888

Ongelezen bericht door user888 »

Ik heb er ook last van, al twee dagen. Bittere, vieze smaak, achter in de mond. Wordt erger het eten. Mijn hele smaak is verpest en het lijkt nog niet minder te worden. Bij mij is het gekomen na het eten van Tovano Mix Culinair van de EMTE. Daar zitten pompoenpitten, zonnebloempitten en pijnboompitten in. Die laatste zijn dus waarschijnlijk de boosdoener.

Als je googled op 'pijnboompitten bittere smaak tovano' krijg je 400+ hits!! In 2006 en 2008 zijn er van deze 'klachtengolven' geweest, waarschijnlijk veroorzaakt door Chinese pijnboompitten... Nu weer is het weer 2 jaar later.

VWA heeft in verleden al eens onderzoek gedaan, de oorzaak werd gevonden in triglyceriden. Kan verder geen kwaad, maar als ik het goed begrijp worden je smaakpapillencellen 'gedood'. Het goede nieuws is dat je smaakpilcellen na een week vervangen worden door natuurlijk verloop ;-)

Wel ongebrijpelijk dat me willens en wetens deze pijnboompitten blijven verkopen.

maikelzzz

Ongelezen bericht door maikelzzz »

Ook ik heb momenteel zwaar hinder van de bittere smaak in mijn mond.
Bij mij is het nu al zo'n 6 dagen aan de gang en ben hier echt niet blij mee.
Bij de Ah is dit inmiddels allang bekend en ze doen er gewoon NIKS aan!
En dit maakt mij dan ook meer dan woest.

Wanneer gaan de verkopers van deze pijnboompitten actie ondernemen!?
Aan dit forum alleen al is te zien hoeveel mensen hier last van hebben.
En op google staat het er ook vol mee.

sjms

Ongelezen bericht door sjms »

Ik vrees dat ik ook een slachtoffer ben van pijnboompitten. Ik heb krijg al 4 dagen lang een ontzettende smerige smaak in de mond van alles wat ik eet. Niets smaakt meer! Ik heb van Remia de Italiaanse slaversierder gebruikt, en nu ik dit forum zo lees besef ik pas dat ik er veel vaker last van heb gehad, alleen kon ik nooit een oorzaak bedenken. Dank zij dit forum ben ik er nu achter dat het echt pijnboompitten moeten zijn die dit teweeg brengen. Voor mij zijn die dus nu voortaan taboe. Belachelijk dat dit niet meer bekendheid krijgt, misschien toch echt iets om bij Radar aan de kaak te stellen???

sjeesiex

Ongelezen bericht door sjeesiex »

Partner en ik na het eten van Tovano pijnboompitten beiden een bittere smaak in de mond. Dit duurt nu al een paar dagen en niks helpt,bah. Dit is de eerste keer dat we er last van hebben,het schijnen de chinese pijnboompitten te zijn. AH is hier bekend mee, maar blijft het verkopen.Is er iemand met een oplossing voor dit probleem?

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai allemaal,

ik kan het wel uitleggen, het zit zo, pijnboompitten, net als elk ander voedingsmiddel zorgen voor een aantal chemische reacties in je lichaam. Nu is het zo dat pijn boom pitten er voor kunnen zorgen dat bij mensen die hier gevoelig voor zijn bepaalde smaakpapillen (door een veranderde speeksel productie) sterker proeven dan andere.
Het heeft op zich niets met die pitten te maken, vers of oud, geroosterd of niet, als je er gevoelig voor bent dan ben je dat.

Mijn man heeft het ook en ik heb het niet.

groetjes

Trudy

Sabine1973

Ongelezen bericht door Sabine1973 »

Gelukkig vind ik hier de verklaring voor mijn vreemde klacht. Maar het verbaast mij ook dat de klacht zoveel voorkomt en het (chinese) produkt nog steeds verkocht wordt.

Afgelopen zaterdag heb ik pijnboompitten gegeten. Ik had ze geroosterd en verwerkt in een maaltijdsalade.

Na een paar dagen kreeg ik last van een indringende bittere smaak in mijn mond, die verergert wanneer ik wat eet. Niets smaakt me meer (alles heeft een zeer bittere en vieze nasmaak). Het duurt nu 3 dagen en het kan nog wel even voortduren, zo lees ik in de diverse reacties.

Dit onderwerp lijkt mij zeer geschikt om aandacht aan te besteden in een uitzending van Radar. Het gaat hier immers om een produkt met een vervelende bijwerking, waar de consument niet van op de hoogte wordt gesteld. Ik zal de chinese variant in ieder geval nooit meer kopen, want het ongemak waar je nog lang daarna mee geconfronteerd wordt is het mij niet waard. Maar soms valt het natuurlijk ook niet na te gaan om welke variant het gaat (restaurant/verwerking in andere produkten), en daar zouden we als consument tegen beschermd moeten worden.

Tessa_2

Ongelezen bericht door Tessa_2 »

Deze week onaangenaam verrast door een aanhoudende bittere smaak in mijn mond na het eten van de Remia Slaversierders Italiaans. Uit een ervaring vorig jaar weet ik dat dit wel tot twee weken kan aanhouden en het is zeer irritant om bij alles wat je eet weer een bittere boventoon te proeven. Je hele smaaksensatie wordt erdoor verpest (inclusief humeur).
Waarom vermeldt Remia niet dat het gaat om Chinese pijnboompitten? Wettelijk verplicht om aan te geven is alleen een schadelijke stof, maar Remia weet toch heus wel dat als zij om economische redenen (goedkopere grondstof) Chinese in plaats van Europese pijnboompitten gebruikt in haar producten, dat veel mensen een onaangename irritatie kunnen krijgen na het eten van deze pitjes vanwege de stof Triglyceride.
Echt balen, kan ik weer twee weken wachten tot die vreselijk vieze smaak in je mond weg is.

Gesloten