Vaak worden dat soort flessen als cadeau gegeven en dan is het uiteraard leuker om dan een fraaie fles te geven dan een standaard stukje glas.
Precies, je wilt iets moois geven dat ook direct die indruk geeft. Dat is het "stukje kwaliteitsverbetering", zoals ik dat wat sarcastisch noemde.
Wat TS over het hoofd ziet is dat een verpakking meer is dan de goedkoopste of efficiëntste omhulling om een product te verhandelen. Dat een verpakking groter of zwaarder is dan strikt noodzakelijk is dus niet misleiding per se.
Het is verpakt onder wat generiek in de levensmiddelenindustrie een "beschermende atmosfeer" heet. Zo zit hier een klein zakje zuurstofabsorbeerder in, om het houdbaar te houden. Dat soort hulpmiddelen hebben vaak een x aan volume nodig om te kunnen werken, en daarnaast biedt de ruimte in een verpakking wat bescherming voor de kwetsbare inhoud, denk aan zakken chips, en is het ook nodig om een presentabel formaat te krijgen. Denk bij dat laatste aan genoeg ruimte voor de wettelijk verplichte informatie die er op moet, en ook het cosmetische aspect. Het moet wel groot genoeg zijn, om een klant in één opslag duidelijk te kunnen maken wat het is, en misschien met wat flitsende kleuren en foto's, te verleiden om het te kopen.
Ook is het formaat van belang als het gaat om het goed kunnen inpakken in de omdozen na productie, en om er tijdens dat proces nauwkeurig zeg een houdbaarheidsdatum op te kunnen printen.