De supermarkt houd 'maar 31 cent over aan €100 boodschappen'
-
Consumenneke
Re: De supermarkt houd 'maar 31 cent over aan €100 boodschappen'
Investering is genoemd om duidelijk te maken dat winst op omzet niet hetzelfde is als winst op vermogen/investering.
Een hoge omloopsnelheid werkt als een hefboom.
Ik heb dat maar even geïllustreerd met een autovoorbeeld.
Vroeger of later valt dat stuivertje wel, hoop ik.
Als u vaker dan één keer per jaar boodschappen gaat halen, snapt u waarom Fritske miljardair is.
De vraag, was, is en blijft, waar komt die €100 in deze specifieke casus vandaan?Consumenneke schreef: ↑13 apr 2026 14:50Investering is genoemd om duidelijk te maken dat winst op omzet niet hetzelfde is als winst op vermogen/investering.
Een hoge omloopsnelheid werkt als een hefboom.
Ik heb dat maar even geïllustreerd met een autovoorbeeld.
€100 omzet wordt ineens €100 investering. Waar komt die omzetting, nogmaals in deze specifieke casus, vandaan?
Als je wil gaan rekenen met cijfers, wat is het Eigen Vermogen van Jumbo? Hoe is dit opgebouwd? Oftewel, welk deel is zelf ingelegd geld, welk deel is ingehouden winsten, welk deel is van een externe partij die is ingestapt als aandeelhouder?
En ja hoor, wéér die denigrerende reacties van je.Consumenneke schreef: ↑13 apr 2026 14:50Vroeger of later valt dat stuivertje wel, hoop ik.![]()
Als u vaker dan één keer per jaar boodschappen gaat halen, snapt u waarom Fritske miljardair is.
Consumenneke
vindt dit leuk
Je veroorzaakt slechts ruis.Consumenneke schreef: ↑13 apr 2026 14:50Investering is genoemd om duidelijk te maken dat winst op omzet niet hetzelfde is als winst op vermogen/investering.
Dit artikel én de discussie gaat over winst t.o.v. omzet. Dat je winst ook op andere manieren uit kunt drukken, is totaal irrelevant.
WA heeft gewoon gelijk: die 31 cent op 100 euro is al teruggerekend van de totale jaarcijfers. Het gehaalde rendement is gewoon veel te laag voor een gezonde ondernemening.
-
witte angora
Exact. Die 31 cent op 100 euro boodschappen is alleen bedoeld om voor de gewone consument inzichtelijk te maken hoe de verhouding in de cijfers geïnterpreteerd moet worden. 33 Miljoen is natuurlijk erg veel, maar op een omzet van 10,6 miljard is het helemaal niks.
Voor een belegger, die - laten we zegggen - 5% winst wil hebben op zijn investering, is dit bedrijf ongeveer 660 miljoen waard. Ongeveer de helft van die omzet. Gezond kan je dat niet noemen.
Voor een belegger, die - laten we zegggen - 5% winst wil hebben op zijn investering, is dit bedrijf ongeveer 660 miljoen waard. Ongeveer de helft van die omzet. Gezond kan je dat niet noemen.
-
Consumenneke
Jumbo is een familiebedrijf dat binnen één generatie gegroeid is van een middelgrote groothandel (Van Eerd) naar een landelijke retailer met niet één meer twee winstgevende formules: Jumbo en HEMA. En dan tellen we La Place niet mee. Een nettomarge van 0,31% is niet iets om trots op te zijn, maar dit is wel het gevolg van de gekozen aanpak. Dat heeft succes gehad: ze hebben nu meer dan 20% van de markt in handen.

Als ze overgenomen willen worden, heeft de boekhouder wel een paar trucs om de winst te verhogen. Net zoals ze nu waarschijnlijk trucs gebruiken om de winst laag te houden. Versneld afschrijven, investeringen naar voren halen, extra investeren in reclame, etc... In genoemd boekjaar hebben ze bv de bakkerijen van HEMA overgenomen. Maar Jumbo zelf is niet te koop, want de familie Van Eerd boert goed genoeg. Jumbo is niet eens beursgenoteerd. En als ze dat wel zouden willen, is er vast een grote partij die zich in Nederland wil inkopen en een fikse premium over heeft voor 20% marktaandeel.
Het kan politiek en in onderhandelingen met vakbonden of leveranciers bovendien goed uitkomen dat je tranen met tuiten huilt over de lage winst op boodschappen.
Jaja, Jumbo is geen liefdadigheid.
Jumbo is ooit begonnen als EDLP-winkel (geen aanbiedingen maar elke dag lage prijzen), alleen dat hebben ze niet volgehouden. Nu doen ze aanbiedingen, met als gevolg dat de geringe nettomarge verder daalt. Dat proberen ze te tweaken met extra lekker aanbod. Zeg maar JA tegen Hema.Supermarktkenner Gerard Rutte ziet nog een essentiële factor voor het succes van Jumbo. ,,Het bedrijfsmodel van Jumbo is gebouwd op omloopsnelheid. Ze verdienen een lage marge op hun producten, waardoor ze er veel van moeten verkopen om winst te kunnen maken. Daarom moeten alle Jumbo's groot zijn.''

Als ze overgenomen willen worden, heeft de boekhouder wel een paar trucs om de winst te verhogen. Net zoals ze nu waarschijnlijk trucs gebruiken om de winst laag te houden. Versneld afschrijven, investeringen naar voren halen, extra investeren in reclame, etc... In genoemd boekjaar hebben ze bv de bakkerijen van HEMA overgenomen. Maar Jumbo zelf is niet te koop, want de familie Van Eerd boert goed genoeg. Jumbo is niet eens beursgenoteerd. En als ze dat wel zouden willen, is er vast een grote partij die zich in Nederland wil inkopen en een fikse premium over heeft voor 20% marktaandeel.
Het kan politiek en in onderhandelingen met vakbonden of leveranciers bovendien goed uitkomen dat je tranen met tuiten huilt over de lage winst op boodschappen.
Jaja, Jumbo is geen liefdadigheid.
Omzet is ijdelheid, winst is tastbaar.
Er zijn ook bedrijven die wel een grote omzet draaien en toch geen winst hebben.
Er zijn ook bedrijven die wel een grote omzet draaien en toch geen winst hebben.
Consumenneke
vindt dit leuk
Wat een zwetsverhaal. Je investeert iedere week 100 euro (aldus datzelfde zwetsverhaal). De investering is dus niet 100 euro met een winst van 16,77 en dus ook niet 17% rendement. Het is een investering van 5200 met 16,77 euro winst, oftewel een rendement van 0,31%. Het is allemaal makkelijk rekenen als je jezelf niet eens aan de door jezelf genoemde parameters houdt.Consumenneke schreef: ↑13 apr 2026 14:25Zegt het begrip Eigen Vermogen je iets?
Stel ik heet Fritske en mijn vader heeft 50 euro voor mij in de winkel geïnvesteerd als eigen vermogen. De bank doet er nog eens 50 euro bij, dat is vreemd vermogen. Opgeteld 100 euro.
Daar koop ik mee in en betaal ik mijn kosten. Wat ik inkoop wordt elke week gekocht. Ik heb dus 52x100 omzet gemaakt. Dat is 5200 euri. Op elke 100 euro maak ik 31 cent winst, keer 52 is dus 16,77 euro.
Bijna 17% op 100 euro investering en zelfs 34% op mijn eigen vermogen.
Fritske verdiende in 2023 tussen de 10 en 15 miljoen per jaar als CEO (dat zit dus in de kosten) en mocht met de andere aandeelhouders 40 miljoen aan dividend verdelen.
Met Fritske hoeven we heus geen medelijden te hebben.![]()
En in het geval van Jumbo haalt men dus in een heel jaar 310 euro binnen. Op iedere auto verdient men dus 25,83 euro.Consumenneke schreef: ↑13 apr 2026 14:37Omzet min kosten is...
Lieve hemel.witte angora schreef: ↑13 apr 2026 14:30Die omloop/roulatiesnelheid is sowieso niet eens van toepassing.![]()
Zal ik het even voorrekenen in de autohandel. Dat komt dichter bij huis, denk ik.
U heeft 10.000 euro spaargeld. Elke maand koopt u daar een andere auto mee die dezelfde maand verkocht wordt met 500 euro winst.
Dat is 5% per maand.
Over een heel jaar is dat twaalf keer 500 euro, ofwel 6000 euro.
Dat is 5% over de omzet, maar 60% over uw investering.
Niet gek toch?
Van 10.000 gaat u binnen een jaar naar 16.000 en toch klagen over de lage winstmarge?
Wat ik mij herinnerde is dat een winst van 1,5-3% als stelregel zou gelden om een gezonde supermarkt te zijn die een klap kan opvangen zonder direct verlies te lijden. Jumbo heeft dus vorig jaar winst gemaakt, maar er hoeft maar 1% aan onverwachte kosten of lagere omzet te zijn om dieprode cijfers te schrijven.
rwolters
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Ik zou vooral wegblijven van rekenen op de basisschool als ik u was.
kuklos
vindt dit leuk
Dit is toch al oud nieuws? Dit werd oorspronkelijk een paar maanden terug gepubliceerd n.a.v. de presentatie van de jaarcijfers van Jumbo. Maar als je 31 cent op 100 euro omzet verdient dan kan je eigenlijk beter stoppen. Voor je het weet gaat die hobby geld kosten (1 procent minder omzet kans dan voor 70 cent verlies zorgen per 100 euro omzet).
Overigens zou ik zelf helemaal niet blij zijn als maar 0,31% van mijn bruto inkomen overhoud aan het einde van het jaar. Dan is er toch iets verkeerd gegaan. Als je met een modaal inkomen maar 136 euro/jaar kunt sparen heb je een probleem.
Overigens zou ik zelf helemaal niet blij zijn als maar 0,31% van mijn bruto inkomen overhoud aan het einde van het jaar. Dan is er toch iets verkeerd gegaan. Als je met een modaal inkomen maar 136 euro/jaar kunt sparen heb je een probleem.
Laatst gewijzigd door rwolters op 13 apr 2026 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
En zeker in deze tijd waar meer mensen op zoek zijn naar goedkopere boodschappen heb je zo 1% minder omzet. Als 1 op de 100 klanten naar de buren gaat heb je een probleem. Als klanten supertrouw zijn is het nog steeds weinig maar redt je het wel. Maar die tijd is over.Nijogeth schreef: ↑13 apr 2026 18:57Wat ik mij herinnerde is dat een winst van 1,5-3% als stelregel zou gelden om een gezonde supermarkt te zijn die een klap kan opvangen zonder direct verlies te lijden. Jumbo heeft dus vorig jaar winst gemaakt, maar er hoeft maar 1% aan onverwachte kosten of lagere omzet te zijn om dieprode cijfers te schrijven.
-
Consumenneke
Dit topic kan inderdaad goed gebruikt worden voor een basiscursus rekenen.
Besef je wel dat 1 procent minder omzet ook kan leiden tot een verdubbeling van de winst?
Jumbo had in 2025 een slordige 10,6 miljard euro omzet. Daarvan is 1% dus 106 miljoen. In die omzet van 10,6 miljard zitten producten waar de winkel veel winst op maakt en producten/diensten waar dat niet het geval is. Thuisbezorging is een voorbeeld.
Picnic had in 2025 een omzet van 1 miljard en maakt vorig jaar een slordige 250 miljoen verlies. Bij Jumbo is de webshop goed voor circa 8% van de omzet ofwel 850 miljoen euro. Staak die bezorging en tel uit je winst!
Oh? Jij hebt inzicht in de winstgevendheid van de bezorging bij Jumbo? Deel die met ons. Graag met bronnen erbij.Consumenneke schreef: ↑13 apr 2026 20:05Dit topic kan inderdaad goed gebruikt worden voor een basiscursus rekenen.![]()
Besef je wel dat 1 procent minder omzet ook kan leiden tot een verdubbeling van de winst?
Jumbo had in 2025 een slordige 10,6 miljard euro omzet. Daarvan is 1% dus 106 miljoen. In die omzet van 10,6 miljard zitten producten waar de winkel veel winst op maakt en producten/diensten waar dat niet het geval is. Thuisbezorging is een voorbeeld.
Picnic had in 2025 een omzet van 1 miljard en maakt vorig jaar een slordige 250 miljoen verlies. Bij Jumbo is de webshop goed voor circa 8% van de omzet ofwel 850 miljoen euro. Staak die bezorging en tel uit je winst!
StevieNL81
en Speedy123
vinden dit leuk
-
witte angora
Volgens mij is 'iemand' weer bezig een topic te kapen en compleet te verruïneren.
Dat Jumbo slecht draait is al langer bekend. In het verleden zijn er principiële keuzes gemaakt waar ze steeds weer op terug moeten komen omdat 'de klant' het blijkbaar anders wil.
Denk aan de tijd dat ze wilden stoppen met reclame. Dat zou zoveel geld schelen enzovoorts. De 'anderen' gingen vrolijk door, en koopjesminnend Nederland ging dus naar die anderen. En dus maakt Jumbo weer reclame, ook op papier.
Denk aan de tijd dat ze geen plofvlees-reclame wilden maken. Jumbo is weer terug naar af, onlangs werd bekend dat ze toch weer reclame voor vlees gaan maken.
De 1+1 gratis acties: ze zijn er onlangs weer mee begonnen. Kennelijk renden klanten overal heen, behalve naar de Jumbo die daar niet aan mee deed.
Best kans dat 2026 een aanzienlijke verbetering gaat geven, nu de 'communicatie' richting klant weer meer in lijn is met die van de meeste concurrenten. De tijd zal het leren, het is nu gewoon nog te vroeg er iets over te zeggen.
Dat Jumbo slecht draait is al langer bekend. In het verleden zijn er principiële keuzes gemaakt waar ze steeds weer op terug moeten komen omdat 'de klant' het blijkbaar anders wil.
Denk aan de tijd dat ze wilden stoppen met reclame. Dat zou zoveel geld schelen enzovoorts. De 'anderen' gingen vrolijk door, en koopjesminnend Nederland ging dus naar die anderen. En dus maakt Jumbo weer reclame, ook op papier.
Denk aan de tijd dat ze geen plofvlees-reclame wilden maken. Jumbo is weer terug naar af, onlangs werd bekend dat ze toch weer reclame voor vlees gaan maken.
De 1+1 gratis acties: ze zijn er onlangs weer mee begonnen. Kennelijk renden klanten overal heen, behalve naar de Jumbo die daar niet aan mee deed.
Best kans dat 2026 een aanzienlijke verbetering gaat geven, nu de 'communicatie' richting klant weer meer in lijn is met die van de meeste concurrenten. De tijd zal het leren, het is nu gewoon nog te vroeg er iets over te zeggen.
Nee, dat is niet waar. Omzet hoeft niet gelijk te zijn aan het daadwerkelijk gefactureerde bedrag, maar kan wel dicht bij elkaar liggen. Met fraude heeft het helemaal niets te maken.
Met omzet wordt meestal de bruto omzet bedoeld. Iemand kan pochen over zijn omzet, maar doet dat meestal om z'n eigen ego te strelen, want het klinkt goed. Ik heb zelfs ooit een vennoot gehad die in de veronderstelling was dat omzet ook de winst was.
Je kunt de zin ook nog aanvullen, dan wordt het "Omzet is ijdelheid, winst is tastbaar en cash is realiteit.
Er kan sprake zijn van facturen voor abonnementen, zo niet, dan is omzet gewoon hetgeen gefactureerd is.
Korting bereken je op de factuur die je verstuurt.
Met bruto omzet bedoel je de omzet voor kortingen?
De grootte van de omzet is meestal een indicatie van de complexiteit van de organisatie, doch dan wel binnen een bepaalde sector. Een SaaS bedrijf met een omzet van €500 miljoen is over het algemeen minder complex dan een productiebedrijf met ene omzet van €100 miljoen.
Winst is nog steeds niet tastbaar, het blijft afhankelijk van boekhoudkundige keuzes, die ook op verslaggevingsstandaarden zijn gebaseerd. IFRS vs US GAAP kan een compleet andere winst opleveren, bij hetzelfde bedrijf.
====
Maar goed, we wijken nu wel af van het oorspronkelijke onderwerp en daar ben ik ook debet aan.
-
Consumenneke
Wat was dat topic ook alweer?
Dan zijn mijn reacties ook op-topic...
U mag best een andere mening hebben, maar beweren dat 'iemand' een topic kaapt omdat er tegendraads (in lijn met de topicstarter) gereageerd wordt is zand in de forummachine gooien.