LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] donkerbruin brood kan anuskramp veroorzaken
donkerbruin brood kan anuskramp veroorzaken
Vorig jaar had ik maanden last van anuskramp, soms bijna dagelijks. Toen ik een maand op vakantie ging, was de kramp meteen weg maar bij terugkomst begon deze weer. In die maand vakantie had ik géén donkerbruin brood gegeten dus ik besloot dit te testen en kocht geen donkerbruin brood meer. De krampen waren binnen 1 dag verdwenen en nu, een half jaar later, heb ik er nog steeds geen last van.
Aan de MaagDarmStichting gevraagd of zij bekend waren met anuskramp in combinatie met donkerbruin brood maar zij hadden daar nog nooit eerder van gehoord. Ik vraag mij af welk ingrediënt van donkerbruin brood anuskramp kan veroorzaken.
Aan de MaagDarmStichting gevraagd of zij bekend waren met anuskramp in combinatie met donkerbruin brood maar zij hadden daar nog nooit eerder van gehoord. Ik vraag mij af welk ingrediënt van donkerbruin brood anuskramp kan veroorzaken.
Re: donkerbruin brood kan anuskramp veroorzaken
Er zijn zo veel donkerbruine broden, misschien had je een ander moeten testen.tham schreef:Vorig jaar had ik maanden last van anuskramp, soms bijna dagelijks. Toen ik een maand op vakantie ging, was de kramp meteen weg maar bij terugkomst begon deze weer. In die maand vakantie had ik géén donkerbruin brood gegeten dus ik besloot dit te testen en kocht geen donkerbruin brood meer. De krampen waren binnen 1 dag verdwenen en nu, een half jaar later, heb ik er nog steeds geen last van.
Om welke soort gaat het hier?
Donker brood is veel beter voor de spijsvertering dan het witte waterbrood.
ik heb hier ook nooit van gehoord.
isabel
isabel
Heb je dat brood wel gekauwd voordat je het doorslikte? Waren het wel sneetjes brood?tham schreef:Vorig jaar had ik maanden last van anuskramp, soms bijna dagelijks. Toen ik een maand op vakantie ging, was de kramp meteen weg maar bij terugkomst begon deze weer. In die maand vakantie had ik géén donkerbruin brood gegeten dus ik besloot dit te testen en kocht geen donkerbruin brood meer. De krampen waren binnen 1 dag verdwenen en nu, een half jaar later, heb ik er nog steeds geen last van.
-
Dat iets niet bekend is betekent nog niet dat het niet kan. Het verhaal klinkt misschien erg onwaarschijnlijk, maar het lichaam zit nu eenmaal heel wonderlijk en ingewikkeld in elkaar.
Het zou zomaar een allergie kunnen zijn voor een bepaalde stof in het bruine brood. En allergieën, dat is per persoon nu eenmaal anders.
Toch hoeft het niet per definitie van het brood af te komen. Als je op vakantie ander brood at, zul je wel meer dingen anders hebben gegeten, van andere samenstelling zeg maar.
Het zou zomaar een allergie kunnen zijn voor een bepaalde stof in het bruine brood. En allergieën, dat is per persoon nu eenmaal anders.
Toch hoeft het niet per definitie van het brood af te komen. Als je op vakantie ander brood at, zul je wel meer dingen anders hebben gegeten, van andere samenstelling zeg maar.
ook al zou ts niet gekauwd hebben (want op zich niet echt een goed idee is) zou het nog steeds geen anuskramp moeten veroozaken.
ik weet niet of ts zich heeft laten onderzoeken voor die klacht, (anders misschien even doen) want het kan een symptoom zijn van een ernstigere aandoening. In de meeste gevallen is het overigens stress gerelateerd.
isabel
ik weet niet of ts zich heeft laten onderzoeken voor die klacht, (anders misschien even doen) want het kan een symptoom zijn van een ernstigere aandoening. In de meeste gevallen is het overigens stress gerelateerd.
natuurlijk kan ts allergisch zijn voor een van de bestanddelen van het brood, maar dan nog is anuskramp een hele vreemde allergische reactie. Dan zou ts eerder een andere klacht hebben gehad als gevolg van de allergieHet zou zomaar een allergie kunnen zijn voor een bepaalde stof in het bruine brood. En allergieën, dat is per persoon nu eenmaal anders.
isabel
Laatst gewijzigd door Isabel1 op 07 feb 2013 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Isabel1 schreef:ook al zou ts niet gekauwd hebben (want op zich niet echt een goed idee is) zou het nog steeds geen anuskramp moeten veroozaken.
isabel
Anuskramp is met een warm washandje te verhelpen!
afhankelijk van hoe het komt natuurlijk. Als het stress gerelateerd is dan werkt warm water (bad, washandje) maar bij mensen met crohn of colitis wordt het veroorzaakt door kloofjes en zweren in de endeldarm en daar kan dat washandje niet tegen op. (verlicht meestal overigens wel)
isabel
isabel
-
Sja, en op vakantie is er over het algemeen even geen stress. Kan dus ook een combinatie van factoren zijn.In de meeste gevallen is het overigens stress gerelateerd
Isabel1 schreef:afhankelijk van hoe het komt natuurlijk. Als het stress gerelateerd is dan werkt warm water (bad, washandje) maar bij mensen met crohn of colitis wordt het veroorzaakt door kloofjes en zweren in de endeldarm en daar kan dat washandje niet tegen op. (verlicht meestal overigens wel)
isabel
Als het bij TS op vakantie niet meer voorkomt, dan denk ik toch, dat het niets met chrohn of iets anders te doen heeft.
Anuskramp komt vaker voor, oorzaak ?
Lijkt inderdaad onwaarschijnlijk. Meestal, als ernstigere oorzaken en medicatiegebruik te zjn uitgesloten, lijk stress de meest voortkomende oorzaak te zijn. Wat het vakantie verhaal aannemelijk maakt.
Dat het stress is, wordt door deze worden van TS uitgesloten.Isabel1 schreef:Lijkt inderdaad onwaarschijnlijk. Meestal, als ernstigere oorzaken en medicatiegebruik te zjn uitgesloten, lijk stress de meest voortkomende oorzaak te zijn. Wat het vakantie verhaal aannemelijk maakt.
In die maand vakantie had ik géén donkerbruin brood gegeten dus ik besloot dit te testen en kocht geen donkerbruin brood meer. De krampen waren binnen 1 dag verdwenen en nu, een half jaar later, heb ik er nog steeds geen last van.
nee dat klopt niet:
1) het feit dat ts is gestopt met eten van het brood maakt dat niet meteen causaal. Dat is het zelfde als zeggen: "gisteren had ik hoofdpijn, gisteren avond heb ik een kroket gegeten, en nu is de hoofdpijn weg dus kroketten werken tegen hoofdpijn. Misschien was TS zo uitgerust van zijn vakantie dat de stress wegviel en het niets met het brood te maken had, of heeft ts ook nog andere dingen uitgevoerd mtb zijn levensstijl. (meer bewegen, ander werk, betere/andere voeding, andere instelling, relatie uitgegaan)
2) let wel even op met het woord stress, ik bedoel daar niet meteen emotionele stress mee, het kan ook lichamelijke stress zijn. (mensen denken bij stress altijd meteen aan het emotionele, er bestaat ook zo iets als lichamelijk stress, bijvoorbeeld: griep is stress voor een lichaam, een been breuk is stress voor het lichaam, een consequente verkeerde houding of fysiek (te) zwaar werk is stress voor het lichaam, slaap gebrek etc.)
het is echt heel erg onaannemelijk dat je door voeding anuskramp kunt krijgen. Wel is het zo dat de stoelgang daar invloed op heeft (en daar heeft voeding natuurlijk ook invloed op) maar 1 enkel voedingsmiddel zou dit echt niet moeten kunnen veroorzaken.
Overigens, bij mensen waarbij de oorzaak onbekend is en bij wie het spontaan lijkt te zijn ontstaan verdwijnt het meestal ook weer spontaan na een aantal maanden.
Isabel
1) het feit dat ts is gestopt met eten van het brood maakt dat niet meteen causaal. Dat is het zelfde als zeggen: "gisteren had ik hoofdpijn, gisteren avond heb ik een kroket gegeten, en nu is de hoofdpijn weg dus kroketten werken tegen hoofdpijn. Misschien was TS zo uitgerust van zijn vakantie dat de stress wegviel en het niets met het brood te maken had, of heeft ts ook nog andere dingen uitgevoerd mtb zijn levensstijl. (meer bewegen, ander werk, betere/andere voeding, andere instelling, relatie uitgegaan)
2) let wel even op met het woord stress, ik bedoel daar niet meteen emotionele stress mee, het kan ook lichamelijke stress zijn. (mensen denken bij stress altijd meteen aan het emotionele, er bestaat ook zo iets als lichamelijk stress, bijvoorbeeld: griep is stress voor een lichaam, een been breuk is stress voor het lichaam, een consequente verkeerde houding of fysiek (te) zwaar werk is stress voor het lichaam, slaap gebrek etc.)
het is echt heel erg onaannemelijk dat je door voeding anuskramp kunt krijgen. Wel is het zo dat de stoelgang daar invloed op heeft (en daar heeft voeding natuurlijk ook invloed op) maar 1 enkel voedingsmiddel zou dit echt niet moeten kunnen veroorzaken.
Overigens, bij mensen waarbij de oorzaak onbekend is en bij wie het spontaan lijkt te zijn ontstaan verdwijnt het meestal ook weer spontaan na een aantal maanden.
Isabel
Als TS haar levenspatroon had aangepast, zou zij dit misschien kunnen vermelden.
Jouw vergelijking met de kroket, heeft niets mee te doen en slaat de plank ook mis.
Niet het eten van... brengt verlichting bij TS, maar het niet meer eten.
Een alcoholist zegt dan ook, als ik morgens twee jenever drink, dan gaat het mij beter.
Misschien kan TS haar beterschap nog onderbouwen.
Jouw vergelijking met de kroket, heeft niets mee te doen en slaat de plank ook mis.
Niet het eten van... brengt verlichting bij TS, maar het niet meer eten.
Een alcoholist zegt dan ook, als ik morgens twee jenever drink, dan gaat het mij beter.
Misschien kan TS haar beterschap nog onderbouwen.
Ik heb ook heel regelmatig last van anuskramp. Ik heb echter nog nooit donker brood gegeten.
dat is natuurlijk waar. Maar nog steeds geloof ik niet dathet van het brood komt. Ik denk inderdaad dat het handig zou zijn als ts even zou kijken wat er nog meer in het leven veranderd is (ook op lange termijn, want bij anuskramp is het meestal een lange termijn iets, daardoor is het ook onaanemelijk dat het door het brood komt, want als je na 1 dag al verbetering voelt is dat vreemd, slijmvlies herstelt niet in 1 dag)Niet het eten van... brengt verlichting bij TS, maar het niet meer eten.
is trouwens ook wel relevant te weten of ts een man of vrouw is, mannen hebben er vaker last van.
isabel