Ei duurder. Wie profiteert daarvan: winkel, boer of kip?
-
witte angora
Re: Ei duurder. Wie profiteert daarvan: winkel, boer of kip?
Om eerlijk te zijn: toen de groentenboereitjes op waren moest ik noodgedwongen naar de super. Het heeft aardig wat moeite gekost om een doosje van 6 te vinden voor een vergelijkbare prijs als van de groentenboer. En dat waren vrij kleine eitjes, niet eens zo super om klaar te maken enzovoorts. De rest was stukken duurder.
Aangezien ik geen zin heb in moeilijk gedoe haal ik ze toch maar bij de groentenboer. Of bij de kaasboer. Die zijn ook prima. Het liefst nog bij de boer zelf, maar die heeft wel heel erg kleine eitjes voor dezelfde prijs. Dat doen we dan maar niet.
Aangezien ik geen zin heb in moeilijk gedoe haal ik ze toch maar bij de groentenboer. Of bij de kaasboer. Die zijn ook prima. Het liefst nog bij de boer zelf, maar die heeft wel heel erg kleine eitjes voor dezelfde prijs. Dat doen we dan maar niet.
-
Consumenneke
Volgens het rapport Eiersector in Nederland (pdf - Wageningen december 2025) zitten er 11 kippen op een vierkante meter in het koloniesysteem (kooi) en 9 dames in vrijwel alle andere systemen, behalve drie-sterren Beter Leven Kippen waar er 6,7 hennen een vierkante meter moeten delen.

Volgens deze illustratie van Dierenbescherming veranderen deze verhoudingen wel geleidelijk. Zo te zien daalt het aantal legkippen per vierkante meter.
Als consument vind ik het prima dat we via wetgeving de omstandigheden van landbouwdieren verbeteren, en liefst op Europese schaal. De wet geeft de kaders aan, de markt speelt zijn spel binnen de wettelijke marges.
Door het beter leven-kader van de alom gerespecteerde Dierenbescherming verandert het spel in de markt. De prijs van vlees zou gestegen zijn en dat komt vooral ten goede aan de supermarkten en slachters, niet aan de kippenboer - volgens FTM. Maar boeren mopperen altijd.
Hoeveel duurder een beter leven-ei is, heb ik nog niet gevonden.
De AH heeft ook een doos van 20 eieren en die kost 5.99. Dat is 30 cent per ei. De eierautomaat hier in de buurt vraag 2.89 voor een doosje van 10. Dat is 29 cent. Kan natuurlijk ermee te maken hebben dat die boer maandenlang geen eieren mocht verkopen (iets met vogelgriep), maar dat is de prijs die hij momenteel voor een doosje rekent.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
witte angora
Leuk, maar 20 eieren krijg ik nooit op. Soms is 10 al teveel.
-
J. Deltoer
Beter leven eieren 10 stuks voor 4,89 bij de Jumbo.
Heb er 20 gekocht, opa moet verstopeieren maken voor het lentefeest dit weekend.
Heb er 20 gekocht, opa moet verstopeieren maken voor het lentefeest dit weekend.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
witte angora
O, nou, de groentenboer vraagt 3,29 per doosje van 10. Per 30 heeft hij ook, zal wel goedkoper zijn. Maar dat krijg ik dus helemáál niet op.
Dit krijgt trouwens een hoog huiskamergehalte, als ik eerlijk mag zijn.
Dit krijgt trouwens een hoog huiskamergehalte, als ik eerlijk mag zijn.
-
J. Deltoer
In de huiskamer zal ik de eieren ook wel verstoppen. Het kan zijn dat het regent dit weekend. Niks mis met de huiskamer trouwens.
-
Consumenneke
Omdat het niet over verzekeringen of garantiebepalingen gaat? Het is een perfect topic voor een kritisch consumentenplatform en bovendien actueel: voorpagina van Follow the Money!witte angora schreef: ↑04 apr 2026 08:06Dit krijgt trouwens een hoog huiskamergehalte, als ik eerlijk mag zijn.
(oeps, dat gaat over chocolade-eieren)
De onvolprezen Consumentenbond heeft geconstateerd dat de eierenprijs in verschillende supermarkten in vijf jaar tijd met bijna 40% gestegen is.
De consumentenbond houdt in het artikel geen rekening met de opgelopen kosten zoals voer voor de kippen en de hogere energiekosten waar de leg kippenhouderij mee te maken heeft gekregen.
Wat de consumentenbond heeft gedaan is een prijsvergelijking en daar uit blijkt dat de duurdere supermarkten de hoogste prijs hanteren.
De consumentenbond houdt in het artikel geen rekening met de opgelopen kosten zoals voer voor de kippen en de hogere energiekosten waar de leg kippenhouderij mee te maken heeft gekregen.
Wat de consumentenbond heeft gedaan is een prijsvergelijking en daar uit blijkt dat de duurdere supermarkten de hoogste prijs hanteren.
Om de vraag te beantwoorden de consument profiteert want die weet nu of wist al dat er tussen supermarkten grote prijsverschillen zijn.Goedkoopste eieren
Eind maart 2026 peilde de Consumentenbond de prijzen opnieuw. Aldi, Dirk, Lidl, Nettorama en Vomar hadden de laagste prijzen voor scharrel- en vrije-uitloopeieren. De goedkoopste eieren kostten omgerekend €0,24 per ei bij deze supermarkten. Bij Albert Heijn en Plus was een doos met 12 scharreleieren omgerekend een stuk duurder: gemiddeld €0,32 per ei. En het prijsverschil tussen biologische eieren loopt op tot ruim €0,30 per ei.
-
witte angora
Ik krijg net via een nieuwsbrief van de CB een pdf-lijstje door. De duurste is die van de Blije Kip van Appie: 67 cent per ei.
Appie kan aardig kakelen, dat is wel duidelijk ja.
Appie kan aardig kakelen, dat is wel duidelijk ja.
-
Consumenneke
Het is een simpele prijsvergelijking. De bond noemt een belangrijke oorzaak. Dat is niet degene die u graag genoemd wil zien. Ook de stijgende personeelskosten van de supermarkt worden niet genoemd. Zo kunnen we met z'n allen wel een rijtje maken.
Ik denk dat er voor de bond geen beginnen aan is om alle mogelijke factoren te benoemen en dat ze zich dus tot de belangrijkste beperken: schaarste als gevolg van vogelgriep.
Dat lijkt me geen verbazingwekkende conclusie.
Toch een heel andere prijs dan die 33 cent waar Speedy steeds mee schermtwitte angora schreef: ↑04 apr 2026 13:47De duurste is die van de Blije Kip van Appie: 67 cent per ei.
-
Consumenneke
Speedy geeft zijn persoonlijke mening. Een ei is een ei, melk is melk.Moneyman schreef: ↑04 apr 2026 15:57Toch een heel andere prijs dan die 33 cent waar Speedy steeds mee schermtwitte angora schreef: ↑04 apr 2026 13:47De duurste is die van de Blije Kip van Appie: 67 cent per ei.![]()
Daar zit een kern van waarheid in, want er is fundamenteel geen groot verschil tussen het ouderwetse kooiei en de meest luxe beterleven versie. Naar vismeel smaken ze ook al lang niet meer. Ook bij melk maakt het niet zoveel uit. De melk die Campina normaal voor 2,39 verkoopt wordt nu gedumpt voor zeven tot acht dubbeltjes per kilo.
Al smaakt de rauwe melk die ik bij de boer koop toch ietsje anders.
Verschil is dat het ene ei minder kost om te produceren dan het andere. En supermarkten doen hun best om zowel de prijsbewuste klant te bedienen als de klant die naar andere kwaliteiten zoekt. Dat is niet puur rationeel.
Ik neem aan dat de Consumentenbond de verschillende varianten correct gewogen meetelt voordat ze daar tot een conclusie komen.
Het is net als benzine. Aan de snelweg (convenience) is die duurder dan bij een pomp op een industrieterrein, en Euro95 is goedkoper dan BeterLevenBrandstof.
Dus al dat gekibbel is vooral haantjesgedrag. Beetje kinderachtig voor volwassenen.
Een goed debat is daarentegen altijd interessant.
Toch altijd weer grappig dat je wel citeert, maar verder totaal niets inhoudelijks schrijft wat met het citaat te maken heeft. Pot, ketel…
Mijn tekst die je citeert is relevant, omdat het -in combinatie met de opmerking van WA waarop ik reageer- duidelijk maakt dat de discussie over de marge van de supermarkt wel degelijk anders ligt dan Speedy steeds wil laten vermoeden.
Mijn tekst die je citeert is relevant, omdat het -in combinatie met de opmerking van WA waarop ik reageer- duidelijk maakt dat de discussie over de marge van de supermarkt wel degelijk anders ligt dan Speedy steeds wil laten vermoeden.
Blije Kip is overal duur. Vergelijk je nu AH biologische eieren met Jumbo biologische eieren of die van andere supermarkten, dan zijn de prijzen ook stukken hoger dan voor normale eieren. Bij AH, Plus en Jumbo allemaal 45,9 cent per ei, bij Spar 49,9 cent per ei. Dirk is de goedkoopste met 38.9 cent per ei.
De goedkoopste eieren die online te vinden zijn (ik weet dat er in de winkel zelf goedkopere opties zijn in elk geval bij de Plus en AH) bij Dirk zijn 27 cent per ei (doos van 30 s/m eieren), bij Spar 32 cent per ei (doos van 10 s/m eieren), bij Plus 32 cent per ei (doos van 10 s/m eieren), bij AH 32 cent per ei (doos van 12 m/l eieren) en bij Jumbo 32 cent per stuk (doos van 12 eieren zonder maat op de doos).
Het scheelt dus heel weinig bij de meesten. Alleen Dirk is online goedkoper, maar ik weet dat er hier bij AH en Plus goedkopere opties zijn dan er online staan. De Plus is een franchiser die inkoopt bij een boer vlakbij, waarbij men zelf de eieren in de doos kan doen (al zijn degene in het schap wel al in de doos gedaan) en dat kost dan 2.50 per doos van 10. De AH heeft gewoon nog een merk eronder, dat op de website niet staat en ik ook weleens in mijn handen heb gehad.
De goedkoopste eieren die online te vinden zijn (ik weet dat er in de winkel zelf goedkopere opties zijn in elk geval bij de Plus en AH) bij Dirk zijn 27 cent per ei (doos van 30 s/m eieren), bij Spar 32 cent per ei (doos van 10 s/m eieren), bij Plus 32 cent per ei (doos van 10 s/m eieren), bij AH 32 cent per ei (doos van 12 m/l eieren) en bij Jumbo 32 cent per stuk (doos van 12 eieren zonder maat op de doos).
Het scheelt dus heel weinig bij de meesten. Alleen Dirk is online goedkoper, maar ik weet dat er hier bij AH en Plus goedkopere opties zijn dan er online staan. De Plus is een franchiser die inkoopt bij een boer vlakbij, waarbij men zelf de eieren in de doos kan doen (al zijn degene in het schap wel al in de doos gedaan) en dat kost dan 2.50 per doos van 10. De AH heeft gewoon nog een merk eronder, dat op de website niet staat en ik ook weleens in mijn handen heb gehad.
Consumenneke
vindt dit leuk