LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kant en Klaar maaltijden
-
Kant en Klaar maaltijden
Ik ben bezig om een nieuw concept op te zetten mbt kant en klaar maaltijden. Graag wil ik van jullie horen wat er zou moeten veranderen tov de huidige kant en klaar maaltijden. Wat is er goed en wat is er niet goed. Bedankt!
Re: Kant en Klaar maaltijden
Wat betreft de voedingswaarde:
- Voldoende groente. De meeste kant-en-klaarmaaltijden bevatten dus te weinig groente. Een gezonde warme maaltijd bevat ten minste 150 gram groente. Dit is gemakkelijk aan te vullen met salade of rauwkost, al dan niet kant-en-klaar.
- Verzadigd vet. De hoeveelheid verzadigd vet in de maaltijden kan zeer sterk variëren. Helaas staat dit niet altijd duidelijk op het etiket vermeld. Kies als dat kan een maaltijd met zo min mogelijk verzadigd vet. Meer dan 3 gram per 100 gram is veel.
- Voldoende vezels. Maaltijden met witte rijst, gewone pasta en pizza, bevatten wat minder vezels. Kies ook eens voor kant-en-klaarmaaltijden met aardappelen, bijvoorbeeld stamppot of peulvruchten, bijvoorbeeld chili.
- Grootte van de maaltijd. Een richtlijn voor de grootte van de maaltijd is 450-750 kilocalorieën per portie. Toch eens trek in een kant-en-klare pizza? Compenseer dit bijvoorbeeld door een toetje met weinig calorieën te kiezen, of neem een Balansdag.
http://www.voedingscentrum.nl/Voedingsc ... gezond.htm
Zie verder het rapport van de VWA:
http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=1 ... e_id=12485
- Voldoende groente. De meeste kant-en-klaarmaaltijden bevatten dus te weinig groente. Een gezonde warme maaltijd bevat ten minste 150 gram groente. Dit is gemakkelijk aan te vullen met salade of rauwkost, al dan niet kant-en-klaar.
- Verzadigd vet. De hoeveelheid verzadigd vet in de maaltijden kan zeer sterk variëren. Helaas staat dit niet altijd duidelijk op het etiket vermeld. Kies als dat kan een maaltijd met zo min mogelijk verzadigd vet. Meer dan 3 gram per 100 gram is veel.
- Voldoende vezels. Maaltijden met witte rijst, gewone pasta en pizza, bevatten wat minder vezels. Kies ook eens voor kant-en-klaarmaaltijden met aardappelen, bijvoorbeeld stamppot of peulvruchten, bijvoorbeeld chili.
- Grootte van de maaltijd. Een richtlijn voor de grootte van de maaltijd is 450-750 kilocalorieën per portie. Toch eens trek in een kant-en-klare pizza? Compenseer dit bijvoorbeeld door een toetje met weinig calorieën te kiezen, of neem een Balansdag.
http://www.voedingscentrum.nl/Voedingsc ... gezond.htm
Zie verder het rapport van de VWA:
http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=1 ... e_id=12485
-
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar dit zijn algmeen bekende gegevens. Wat ik graag wil weten is hoe iedereen er zelf over denkt.
alle kant en klaar maaltijden smaken hetzelfde...
DE kant-en-klaar-maaltijd bestaat niet. Zowel wat betreft etikettering, smaak, voedingswaarde en prijs zijn er grote verschillen waarneembaar.Graag wil ik van jullie horen wat er zou moeten veranderen tov de huidige kant en klaar maaltijden.
Een belangrijk 'vereiste' waaraan goede kant-en-klaar-maaltijden moeten voldoen, en wat objectief te toetsen is, is een voldoende voedingswaarde. Daar zijn soms een aantal verbeteringen wenselijk. Waar en waarbij deze problemen liggen staat beschreven in het VWA-rapport van 2006. Vandaar de link daarnaar.
Wanneer iemand groente niet lekker vind en dit liever niet in zijn/haar kant-en-klaar-maaltijd wil hebben, is dat naar mijn idee niet goed om door te voeren in een nieuw concept. Hetzelfde geldt voor zout, hoeveelheid, vet etc.. Objectieve vergelijkingen met vastgestelde 'standaarden' bieden meer informatie dan meningen van consumenten wat dat betreft.
Verbeterpunten zijn dus:
- Meer groente
- Meer voedingsvezels
- Minder zout
- Voor pizza minder energie
- Voedingswaarde vermelden van verzadigd vet, voedingsvezels, groente en energie
Dit gaat alleen over de voedingswaarde. Het mag dan wel enigzins bekend zijn, feit is dat daar verbeterpunten te behalen zijn. Sechts 2% van de kant-en-klaar-maaltijden voldoet aan de criteria die het voedingscentrum stelt aan een hoofdmaaltijd in de categorie 'bij voorkeur'. Wanneer je bij deze 2% hoort ben je al een heel eind op weg.
Wellicht weten anderen nog punten die ze terug willen zien in kant-en-klaar-maaltijden, of juist niet.
Persoonlijk zou ik echter een enquete maken en deze verspreiden over een groot aantal mensen voor een betrouwbaardere uitkomst. Is een stuk professioneler. Enige kennis over de achtergrond van de respondenten (leeftijd, geslacht, inkomen, gezinssamenstelling, afkomst etc.) biedt belangrijke aanvullende informatie.
Succes ermee!
-
Dank voor je reactie. Ik ben nog met vooronderzoek bezig en ik kwam toevallig op dit forum. Het leek mij een goed plan om (voordat er hoge kosten gemaakt gaan worden) eens te kijken wat de kritische consument ervan vindt. Samenvattend neem ik zeker mee: niet meer dan 3% verzadigde vetten en tenminste 150 gram groente. nogmaals dank
Hoewel daar ook een discussie over te voeren is geeft het Voedingscentrum maximaal 11 en% verzadigd vet aan voor de totale warme maaltijd en maximaal 16 en% voor de hoofdmaaltijd.niet meer dan 3% verzadigde vetten
Denk dat je geen eenduidig antwoord zal vinden over de kant en klaar maaltijd.
Smaken lopen nogal uiteen en zo ook de meningen.
Het wordt volgens mij alleen maar verkocht omdat het snel klaar is.
Het is dus een compromis met de factor tijd als inzet.
Kan me niet voorstellen dat mensen van dit soort maaltijden kunnen genieten.
Het zal wel aan mij liggen, want ik snap ook nog steeds niet wat mensen bij de Mac en aanverwante junkvoertoko's zoeken.
Smaken lopen nogal uiteen en zo ook de meningen.
Het wordt volgens mij alleen maar verkocht omdat het snel klaar is.
Het is dus een compromis met de factor tijd als inzet.
Kan me niet voorstellen dat mensen van dit soort maaltijden kunnen genieten.
Het zal wel aan mij liggen, want ik snap ook nog steeds niet wat mensen bij de Mac en aanverwante junkvoertoko's zoeken.