zozozo schreef:@Robjee Als eerste Rob, je probeert met mij als leek een discussie aan te gaan over de methode van Jesse van der Velde, maar je zegt niets meer over je motivatie waarom een wetenschapper als jij zo actief is op een consumenten forum. Maar ok is je goed recht uiteraard.
Het topic ben ik gestart om de methode van Jesse van der Velde te bespreken, niet mijn motivatie en beweegredenen. Daar wil ik best kort op reageren, maar ik voel niet de behoefte om hier uitgebreid bij stil te staan of mij daarvoor te moeten verantwoorden. Het staat jou en anderen vrij om te denken dat ik commerciële belangen heb. Ik heb aangegeven dat daar geen sprake van is en wat mijn motivatie is en daar zul je het toch echt mee moeten doen.
zozozo schreef:Ik hou wel van het debat, maar dan wel met open vizier en dat doe jij niet. Misschien ben je wel iemand die ook een methode propageert op internet, een boek heeft geschreven enz. en Jesse als concurrent ziet. Wie zal het zeggen?
De achtergrond en titels van mensen vind ik eigenlijk minder relevant. Het gaat tenslotte om de argumenten die aangedragen worden. De argumenten dienen beoordeeld te worden en niet diegene die ze uitspreekt.
Dat Jesse van der Velde met zijn naam naar buiten treedt wil niet zeggen dat ik dat ook maar moet doen. Naar mijn overtuiging geeft dat geen meerwaarde voor de discussie. Zijn uitspraken veranderen er niet door. Dat je daar benieuwd naar bent is wat anders.
Maar ik heb eens wat gegoogled en dan zie ik toch dat koffie (caffeine) er niet altijd goed uitkomt wat betreft de gezondheid, al zijn er ook studies die zeggen dat koffie en thee juist gezond zijn.
Jesse van der Velde koppelt specifieke gezondheidsproblemen aan het drinken van koffie en thee (1):
“
Koffie en thee: deze behoren tot de populairste dranken van Nederland, maar zijn niet erg gezond voor je. Koffie, en in mindere mate ook thee (met uitzondering van kruidenthee), belemmeren wateropnamen door de cellen in het lichaam en bevorderen de onttrekking van vocht. Daarnaast is het aangetoond dat koffie cholesterolverhogend is, je insulineregulering verstoort, bijdraagt aan reumatische artritis en hersenbloedingen, het risico op hart- en vaatziekten verhoogt en een miskraam kan veroorzaken.”
Dit zijn duidelijke beweringen die te onderbouwen of te weerleggen zijn. Cafeïne stimuleert bijvoorbeeld de blaas, maar het heeft geen negatieve invloed op de vochtbalans. Dat is meerdere keren goed onderzocht en daar is eigenlijk geen discussie over (2, 3).
Ook veel andere beweringen overleven niet de toets der wetenschap. En dat terwijl hij wel daarmee schermt.
zozozo schreef:Alcohol is nou niet bepaald echt goed voor je gezondheid, al is de hoeveelheid wel bepalend voor de eventueel schadelijke werking.
Natuurlijk is overmatig alcoholgebruik nadelig voor de gezondheid. Maar in matig alcoholgebruik zie ik weinig problemen. Volgens Jesse kun je echter het beste helemaal geen alcohol drinken omdat alcohol een zenuwgif en verslavend is (1).
zozozo schreef:En zuivelproducten, met name melk staat toch ook wel ter discussie. De een vindt het goed, de ander zegt dat je er kanker van krijgt. Dat Jesse een bepaalde kant aanhangt van deze producten is lijkt mij dan ook niet zo'n probleem toch?
Dat is afhankelijk van de manier waarop hij de boodschap brengt. Jesse van der Velde doet ook hier uitspraken die eenvoudigweg niet aangetoond zijn terwijl hij ze presenteert als feiten. Hij redeneert naar een visie toe.
Overigens zou iedereen aangesproken mogen en moeten worden wanneer er twijfels zijn bij bepaalde beweringen. Dat er een discussie over het onderwerp bestaat is daarbij irrelevant.
Het doet mij ook vreemd aan dat je eerst schrijft: “
Zover ik dit zo lees vind ik dat Jesse uit zijn nek kletst”, en vervolgens “
voorbeelden” geeft dat hij toch niet helemaal “
uit zijn nek kletst”.
Kun je voorbeelden noemen waarmee je het niet met Jesse van der Velde eens bent (waar hij “
uit zijn nek kletst”)? Nu is dat niet helemaal duidelijk voor mij.
zozozo schreef:Dat begrijp ik niet dat jij dat niet begrijpt. Jesse maakt toch geen product maar gelooft in een bepaalde methode om af te vallen c.q gezond te blijven. Net zoals gelovigen een bepaald geloof of "visie" aanhangen. Maar waar geen bewijs is voor te krijgen. In die zin lijkt het een beetje op elkaar.
Jesse van der Velde verkoopt zijn visie in de vorm van producten (dvd’s) en diensten. Of denk je dat hij er financieel niet beter van wordt? Daarom vind ik het nog steeds vreemd dat het jou een goede regeling lijkt dat levensmiddelenfabrikanten hun claims moeten kunnen onderbouwen, maar dat Jesse van der Velde dat niet hoeft. Een levensmiddelenfabrikant moet kunnen onderbouwen dat zijn product goed is voor de botten om die claim te mogen voeren (gezondheidsclaim). Maar Jesse van der Velde staat het volgens jou vrij om herhaaldelijk te schrijven en zeggen dat melk osteoprose veroorzaakt (is zelfs een medische claim en niet toegestaan op voedingsmiddelen) zonder verantwoording daarvoor af te hoeven leggen?
zozozo schreef:Dat kun je toch ook met Jesse persoonlijk afhandelen? Zo van jammer Jesse dat je niet meer reageert, ik wil graag de discussie met jou aangaan, maar jij blijkbaar niet. En als hij dan niet reageert einde topic. Jij hebt je mening gegeven, hij heeft 1 keer een weerwoord gegeven. Hij denkt er zo over, jij iets anders. OK. that's it. Want Rob ik kan in Jesse geen oplichter zien, hoewel ik als ik zo lees wat hij beweert wel een andere mening over bepaalde zaken heb. Maar dat mag toch?
In eerste instantie heb ik met medewerkers van Jesse contact gehad. Diverse mailtjes heb ik verstuurd, ook met de vraag wanneer ik een antwoord mag verwachten. Mede mijn ontevredenheid daarover was aanleiding om een topic erover te starten en de consument erover te informeren.
Op 10 januari heb ik een mail ontvangen dat er wellicht een communicatieprobleem is geweest bij het beantwoorden van mijn vragen. Er is mij verzocht om nogmaals mijn vragen te stellen. Deze keer zouden ze in de juiste mailbox terecht komen. Tot nu toe echter nog geen enkele reactie mogen ontvangen.
Een bewoording als “
oplichter” heb ik nooit gebruikt. Dat lijk je mij in de mond te willen leggen omdat je het vaker al hebt aangehaald. Het doel van het topic is niet om Jesse zijn mond te laten houden en te verbieden om dergelijke uitspraken te doen. Mijn doel is om een objectieve weergave te geven van de methode van Jesse van der Velde met de nodige kanttekeningen erbij die ik belangrijk vind en nodig acht. Daarbij heb ik Jesse uitgenodigd om te reageren om het niet achter zijn rug te doen. Meer is het niet. Het is aan anderen om hier hun eigen bewoordingen aan te geven.
1)
http://jessevandervelde.com/water-drink ... te-houden/
2) Armstrong LE, et al. Fluid, electrolyte, and renal indices of hydration during 11 days of controlled caffeine consumption. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Jun;15(3):252-65.
3) Armstrong LE. Caffeine, Body Fluid-Electrolyte Balance, and Exercise Performance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism (2002); 12:189-206