LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Methode Jesse van der Velde

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Robjee
Contacteer:

Re: Methode Jesse van der Velde

Ongelezen bericht door Robjee »

zozozo schreef:Heb ik wel gevraagd in mijn post van 24 jan 2012 11:21 bijna onderaan:

Ik ben wel benieuwd naar jou vragenlijstje aan Jelle, want je schreef eerder dit: Het is ook mogelijk dat mensen met het volgen van zijn methode gunstige resultaten boeken. .....enz.
Volgens mij gaf je daar aan dat je benieuwd was naar mijn vragenlijstje aan Jesse. Dat is een mededeling en geen vraag.

Normaal zou ik niet zo flauw zijn om die vragen hier te plaatsen. Maar het nut ervan zie ik niet zitten. Het zou alleen maar meer voer voor jou zijn om jouw "strijd" voort te zetten. Op zich geen probleem, maar je zegt zelf een leek te zijn op dit gebied, je verdraait aantoonbaar mijn woorden, je hebt wantrouwen naar mij, beschuldigt mij ten onrechte van dingen, probeert mij in diskrediet te brengen en weigert om vragen te beantwoorden en erop door te discusiëren. Dat zijn geen ingrediënten voor een goedlopende discussie is gebleken.
Nu verwacht ik niet dat jouw berichten veel indruk maken, maar een hobby moet wel leuk blijven :)

Je vindt het hele topic overdreven en het had niet gehoeven van jou en nu vraag je daarop door. Dat begrijp ik niet zo goed.
Bovendien gaf je zelf aan dat ik een discussie ook onderling met Jesse zou kunnen voeren. Nu heb ik die vragen aan Jesse persoonlijk gesteld en nu vraag je zelf om ze hier op het forum te plaatsen.
zozozo schreef:Maar waarom uitgebreid hier in dit forum je correspondentie en achterwege laten van een reactie van Jesse gedeponeerd? Dat kun je toch ook met Jesse persoonlijk afhandelen?

zozozo

Ongelezen bericht door zozozo »

@robjee
Volgens mij gaf je daar aan dat je benieuwd was naar mijn vragenlijstje aan Jesse. Dat is een mededeling en geen vraag.

Dat was wel bedoeld als vraag, maar omdat ik de hele discussie vervelend vond worden heb ik daar maar van afgezien om op verder door te vragen. Maar de vraag kwam voort uit het feit dat ik op Jesse van der Velde zijn websites en blogs geen enkel e-mail adres kon en kan vinden en het ook zomaar zou kunnen zijn dat je die hele corespondentie allemaal verzonnen hebt aangevuld met citaten uit zijn websites. Maar wellicht heeft Jesse het allemaal wel verwijderd nadat jij er publiciteit aan hebt gegeven. Wie zal het zeggen.

En ook ik zit voor wat tijdverdrijf en plezier op internet en dit forum en voel geen behoefte onderzoeksjournalist o.i.d. te worden. Dat moet TROS Radar zelf maar doen, die worden ervoor betaald en doen soms goed onderzoek. Ik wil dan ook dit onderwerp nu definitief afsluiten wat onze discussie betreft.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

zozozo schreef:en het ook zomaar zou kunnen zijn dat je die hele corespondentie allemaal verzonnen hebt aangevuld met citaten uit zijn websites.
Dit is pure laster en ik heb het aangemeld bij de moderators.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik wil dan ook dit onderwerp nu definitief afsluiten wat onze discussie betreft.
waarom? volgens mij ben jij niet de TS. daarnaast heb jij banden met of misschien ben jij zelf wel jesse v/d/velde.

Robjee
Contacteer:

zozozo schreef:Maar de vraag kwam voort uit het feit dat ik op Jesse van der Velde zijn websites en blogs geen enkel e-mail adres kon en kan vinden en het ook zomaar zou kunnen zijn dat je die hele corespondentie allemaal verzonnen hebt aangevuld met citaten uit zijn websites.
Er zijn wel mogelijkheden om op zijn site om een vraag te stellen (via "Hulp").
Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, en je hebt kunnen lezen, is de correspondentie begonnen met een ongevraagde mail van hem. Het is dan eenvoudig om een reply te sturen op die mail.
Maar mocht je benieuwd zijn naar zijn emailadres: [email protected]

Mijn openingspost verwijst herhaaldelijk naar uitspraken van Jesse van der Velde. Deze zijn keurig terug te vinden. Overigens zou je Jesse van der Velde ook zelf kunnen benaderen als je wilt weten of zijn uitspraken kloppen. Dat is zijn methode en dat zal hij niet ontkennen. Ook als je twijfelt aan de authenticiteit van de emailberichten kun je contact opnemen met Jesse van der Velde. Ik verwacht niet van hem dat hij zo in elkaar zit dat hij dit zal ontkennen. Door mijn meerdere mailtjes zijn er twee mailcorrespondenties. De eerste had ID106 en de laatste had ID616.
Succes ermee!

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

zozozo schreef: Maar de vraag kwam voort uit het feit dat ik op Jesse van der Velde zijn websites en blogs geen enkel e-mail adres kon en kan vinden en het ook zomaar zou kunnen zijn dat je die hele corespondentie allemaal verzonnen hebt aangevuld met citaten uit zijn websites.

Ik wil dan ook dit onderwerp nu definitief afsluiten wat onze discussie betreft.
Dat riekt inderdaad naar smaad/laster en zegt zoveel meer over jou dan over Robjee .Maar ik begin het wel te begrijpen nu ik iets meer weet uit welke hoek de wind waait. ( kom ik later op terug,hier of via een PB)

Je hebt hier helemaal niets in te willen. Jij bent niet de TS en als je niet wilt reageren doe het dan gewoon niet, wat de rest doet of laat is jou zaak niet!

miekie6

Ongelezen bericht door miekie6 »

Ik hoop jullie bij deze uit de brand te helpen ;-)

Ik ben Annemieke en doe op dit moment als enige de klantenservice bij Jesse,
In september zijn we overgestapt op een nieuw e-mailsysteem, dat was even zoeken hoe dat allemaal werkte. Door een instelling die we over het hoofd hadden gezien waren er 300 mails die niet bij de klantenmails terecht kwamen maar in een aparte 'unassigned' ticketsvak (ook in ons systeem). Daar kwam ik een paar weken geleden achter. Iedere dag krijgen we zo'n 100 mails, dus die 300 kwamen er nog bij. Ik heb dus nog niet alle mails kunnen beantwoorden, waar ik erg mijn best voor doe. Vragen die mensen hebben verdienen namelijk een goed antwoord. We zijn ook bezig om alles professioneler en meer onderbouwd te maken, dat kost even tijd, maar ook dat is werk in uitvoering.

Je kunt de antwoorden dus nog verwachten, want ik heb je naam voorbij zien komen tussen alle mails.

Ik hoop dat hiermee je frustratie een beetje zakt. We zijn een jong bedrijf, veel aan het leren en optimaliseren.
We hebben al ontzettend veel mensen geholpen aan een gezondere levensstijl en als je daarmee bezig gaat zul je merken dat dat helemaal niet moeilijk is en dat je er echt veel meer energie van krijgt en minder kwaaltjes.
Vraag maar eens naar ervaringen van mensen die hun levensstijl hiermee hebben aangepast.

Verdiep je maar eens wat meer in hoe bijzonder je lichaam in elkaar zit en hoe alle organen en functies aangestuurd worden door hormonen. Als je goed voor je lichaam zorgt en alle troep die in fabrieken geknutseld wordt eruit laat, krijg je er ook iets moois voor terug.

Ik hoop komende week de laatste achtergebleven 100 mails te kunnen beantwoorden, dus zie uit naar je antwoorden.

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend!

groetjes Annemieke

kuklos

miekie6 schreef:Verdiep je maar eens wat meer in hoe bijzonder je lichaam in elkaar zit en hoe alle organen en functies aangestuurd worden door hormonen. Als je goed voor je lichaam zorgt en alle troep die in fabrieken geknutseld wordt eruit laat, krijg je er ook iets moois voor terug.
Ononderbouwde kolder.

Robjee
Contacteer:

Bedankt voor je reactie Annemiek.

Wat ik wel vreemd vind is dat Jesse al op 15 september mij een mail heeft gestuurd met de belofte om mijn vragen te beantwoorden. Sindsdien heb ik regelmatig (in totaal +10) mails gestuurd met de vraag wanneer ik een antwoord kan verwachten. Deze heb ik zowel als reply gestuurd, als naar het algemene emailadres.
miekie6 schreef:Verdiep je maar eens wat meer in hoe bijzonder je lichaam in elkaar zit en hoe alle organen en functies aangestuurd worden door hormonen.
Natuurlijk zit het lichaam bijzonder in elkaar. Dit geldt niet alleen voor het hormoonstelsel. Maar dergelijke functionele kennis wil nog niet zeggen dat de adviezen die gegeven worden en de beweringen die gedaan worden juist zijn.

Robjee
Contacteer:

Op de site van Jesse van der Velde staat een nieuw artikel over de magnetron met de titel: "Magnetron gevaarlijk voor de gezondheid: onderzoeken tonen het steeds weer aan." Zowel de vorming van schadelijke stoffen, de schadelijke straling en het verlies van voedingsstoffen wordt aangehaald. Jammer alleen dat de referenties van de door hem aangehaalde onderzoeken ontbreken.
Maar het lijkt mij niet helemaal betrouwbaar om dr. Magda Havas te citeren, gezien haar strijd tegen elektromagnetische straling:
http://www.magdahavas.com/about-this-site/
Jesse van der Velde schreef:Met een magnetron verander je jouw prachtige, duurbetaalde biologische groenten in “dode voeding” die zelfs ziekten kunnen veroorzaken! Als je eten op welke manier dan ook verwarmt verliest het altijd wat van zijn voedingswaarde, maar als je een magnetron gebruikt blijft er bijna niets meer van over. Alhoewel veel onderzoeken naar magnetrongebruik niet nieuw zijn laten ze toch allemaal zien dat het gebruik van de magnetron voor de bereiding van voeding de voedingswaarde niet ten goede komt:\
http://jessevandervelde.com/magnetron-g ... -weer-aan/
De onderstaande onderzoeken laten zien dat dit aantoonbaar onjuist is:

Microwave-oven technology has been improved by the use of low power. With the utilization of low-power techniques, studies showed equal or better retention of nutrients for microwave, as compared with conventional, reheated foods for thiamin, riboflavin, pyridoxine, folacin, and ascorbic acid. Beef roasts microwaved at "simmer" were comparable with conventionally cooked roasts in sensory quality, while vegetables cooked by an institutional (1,150 w) microwave oven were superior to those cooked in a domestic (550 w) microwave oven. Microwave-cooked bacon had lower levels of nitrosamines than conventionally cooked bacon; however, the use of a new alpha-tocopherol coating system has been found to be a safe N-nitrosamine inhibitor regardless of cooking method used.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3894486

The high market penetration of microwave ovens in the United States and the burst of new food products available for "heating and eating" raises questions about the nutritional impact of the relatively new technology. Based on the information available in the literature, nutrient content and retention of microwave-cooked or reheated foods is equal to or better than the same product prepared conventionally or held hot in a foodservice operation. Using recommended procedures for microwave cooking and reheating should result in products that are satisfying from both a sensory and nutritional standpoint.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2775405

Microwave cooking has gained considerable importance as an energy-saving, convenient, and time-saving cooking method. This article reviews the state of the art of microwave cooking and the existing publishing data on the effects of microwave cooking on nutritive values of moisture, protein, carbohydrate, lipid, minerals, and vitamins. Most reports indicated that microwave cooking resulted in higher moisture losses compared with conventional methods. Overall, the nutritional effects of microwaves on protein, lipid, and minerals appear minimal. There is no report on the effects of microwaves on carbohydrate fraction in foods. A large amount of data is available on the effects of microwaves on vitamins. It is concluded that there are only slight differences between microwave and conventional cooking on vitamin retention in foods. In conclusion, no significant nutritional differences exist between foods prepared by conventional and microwave methods. Any differences reported in the literature are minimal.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7047080

Again the losses were lowest with microwave cooking in minimal water
http://www.pharm.auth.gr/kanellis/pub/25.pdf

zozozo

@Robjee
Op de site van Jesse van der Velde staat een nieuw artikel over de magnetron met de titel: "Magnetron gevaarlijk voor de gezondheid: onderzoeken tonen het steeds weer aan." Zowel de vorming van schadelijke stoffen, de schadelijke straling en het verlies van voedingsstoffen wordt aangehaald.
Over de voor- en nadelen van koken met de magnetron is al heel veel geschreven en onderzocht. Over de nadelen staat op deze site in het Nederlands een en ander met studie ondersteuning: http://www.fonteine.com/magnetron_ongezond.html

o.a. kwam uit studies naar voren: Meer acrylamide vorming met magnetron dan met frituren !!

Meer kankerverwekkende cholesterolzuren by verhitting melk in magnetron

74-97% verlies van anti-oxidanten in Brocolli door magnetron

Studie mbt verlies van CLA (geconjugeerd linolzuur) in kaas

Op deze site staat iets over vitamine verlies maar informatie is beperkt en zonder studie ondersteuning: http://www.vitamine-info.nl/veelgesteld ... -bereiden/

In dit PDF staat in het Nederlands een en ander samengevat met studie ondersteuning: http://www.meldpuntgezondheidenmilieu.n ... netron.pdf

puma73

Over de voor- en nadelen van koken met de magnetron is al heel veel geschreven en onderzocht. Over de nadelen staat op deze site in het Nederlands een en ander met studie ondersteuning: http://www.fonteine.com/magnetron_ongezond.html
Een verwijzing naar de grootste kwakzalfschrijver in nederland, iemand die zelfs kwakzalver methodes aanprijst die levensgevaarlijk zijn. het een een figuur dat artikeltjes schrijft en daarin op een onbeschofte manier uithaalt naar alles wat regulier en normaal is.

kuklos

zozozo schreef:o.a. kwam uit studies naar voren: Meer acrylamide vorming met magnetron dan met frituren !!
En dat is slecht, want?

Het valt me op dat jij sites aanhaalt die, hoe zullen we het zeggen, nogal een hoog gehalte pseudowetenschap hebben.

Robjee
Contacteer:

@zozozo,

Er zijn verschillende onderwerpen die je door elkaar heen aanhaalt. Mijn post beperkte zich tot het onderwerp van verlies aan voedingsstoffen door het gebruik van de magnetron. Uit de referenties blijkt dat het hiermee niet zo'n vaart loopt vergeleken andere bereidingsmethoden en dat het zelfs weleens voordelig kan zijn. Jesse van der Velde schrijft echter dat bereiding in de magnetron de groenten in "dode voeding" verandert.
Je verwijst vervolgens zelf naar sites die dit bevestigen:

Over het algemeen is er niet veel verschil tussen koken in de magnetron of op het fornuis. Tijdens het koken kunnen de wateroplosbare vitamines (vitamine B-complex en vitamine C) in het kookvocht terechtkomen. In de magnetron wordt er vaak minder water gebruikt: dit kan wat voordeel opleveren. Maar als het kookvocht bij gewoon koken in een sausje of in de jus verwerkt wordt, is er al geen verschil meer.
http://www.vitamine-info.nl/veelgesteld ... -bereiden/

Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van voedselbereiding in de magnetron op de hoeveelheid vocht, eiwit, koolhydraten, vetten, mineralen, vitaminen, en antioxidanten. Over het algemeen werden bij deze onderzoeken, behalve een hoger vochtverlies, geen belangrijke verschillen gevonden tussen magnetron gebruik en de conventionele methoden.Er zijn geen aanwijzingen dat microgolven specifieke veranderingen in voedingsstoffen veroorzaken, anders dan door verhitting.

Vooral bij sterke directe verhitting, zoals bij grillen, bakken, braden en frituren kunnen deze verbindingen gevormd worden. Aangezien er in de magnetron geen directe verhitting plaats vindt ontstaan er minder van deze schadelijke stoffen. Er zijn geen aanwijzingen dat er door de microgolven specifieke chemische veranderingen plaatsvinden waardoor giftige stoffen gevormd worden.

http://www.meldpuntgezondheidenmilieu.n ... ebsite.pdf

Vervolgens ga je je eigen bovenstaande verwijzingen tegenspreken:
zozozo schreef:o.a. kwam uit studies naar voren: Meer acrylamide vorming met magnetron dan met frituren !!
Wat wil je duidelijk maken? Veroorzaak het gebruik van de magnetron nu wel of niet meer acrylvorming dan frituren?
Het lijkt er nu op dat het een algemeen beeld is dat het gebruik van een magnetron zorgt voor meer acrylamidevorming. Uit de literatuur blijkt dat er weinig onderzoek naar is gedaan. Van invloed is voornamelijk de kooktijd, de kooktemperatuur en het soort voedsel.
De site waar je naar verwijst citeert één onderzoek dat laat zien dat de acrylvorming hoger is bij het gebruik van de magnetron. Zelf schrijf je dat dit uit meerdere onderzoeken zou blijken, hetgeen je benadrukt met twee uitroeptekens. Uit welk(e) ander(e) onderzoek(en) blijkt dat dan nog meer? Andere onderzoeken bevestigen dit namelijk niet:

Erdogdu, et al. (2007). Reduction of acrylamide formation in French fries by microwave pre-cooking of potato strips. Journal of the Science of Food and Agriculture, 87(1), 133–137.
Gertz C, et al. Analysis of acrylamide and mechanisms of its formation in deep-fried products. European Journal of Lipid Science and Technology 2002; 104(11):762–771.
Rydberg P, et al. Investigations of factors that influence the acrylamide content of heated foodstuffs. Journal of Agricultural and Food Chemistry 2003; 51(24):7012–7018
Barutcu I, et al. Acrylamide formation in different batter formulations during microwave frying. Food Science and Technology xxx (2008) 1–6
Of zie: http://www.cancer.gov/cancertopics/fact ... de-in-food

zozozo schreef:74-97% verlies van anti-oxidanten in Brocolli door magnetron
Uit welk onderzoek blijkt dat? Het is telkens een verwijzing naar een artikel naar een artikel, maar het eigenlijke onderzoek krijg ik niet gevonden. En eerder verwees je naar een artikel met de conclusie:
"Volgens de huidige kennis is voedsel bereid in de magnetron vergelijkbaar gezond met voedsel dat op conventionele manier bereid is."
http://www.meldpuntgezondheidenmilieu.n ... ebsite.pdf

zozozo

@Robjee
Je verwijst vervolgens zelf naar sites die dit bevestigen
Ik wilde alleen maar Nederlandse informatie geven over magnetron gebruik. Mijn verwijzingen naar betreffende sites zijn bedoeld als een aanvulling op wat jij schrijft, maar dan wel wat gemakkelijker te begrijpen voor mensen op een consumenten forum.

puma73

zozozo schreef:@Robjee
Je verwijst vervolgens zelf naar sites die dit bevestigen
Ik wilde alleen maar Nederlandse informatie geven over magnetron gebruik. Mijn verwijzingen naar betreffende sites zijn bedoeld als een aanvulling op wat jij schrijft, maar dan wel wat gemakkelijker te begrijpen voor mensen op een consumenten forum.

Onzin zozozo, verwijzen naar een site van fontaine heeft absoluut geen aanvullende meerwaarde op de informatie van robjee.
Dat figuur schrijft de grootste onzin die je kunt bedenken en hij schroomt niet om kwakzalvers te promoten met levensgevaarlijke behandelingen.

Met jouw verwijzing naar dit figuur geef je duidelijk aan dat jij in diezelfde kwakhoek thuishoort.

Robjee
Contacteer:

zozozo schreef:Ik wilde alleen maar Nederlandse informatie geven over magnetron gebruik. Mijn verwijzingen naar betreffende sites zijn bedoeld als een aanvulling op wat jij schrijft, maar dan wel wat gemakkelijker te begrijpen voor mensen op een consumenten forum.
Is het gemakkelijker voor mensen wanneer je tegenstrijdige informatie geeft?
Jouw bovenste link (Ron Fonteine) geeft namelijk andere informatie en trekt andere conclusies dan de twee onderste links die je geeft (vitamine-info en meldpuntgezondheidenmilieu). Op basis daarvan heb ik je enkele vragen gesteld.

En inderdaad is de site van Ron Fonteine niet de meest betrouwbare site voor waarheidsvinding...

zozozo

@Robjee
In het vormen van een mening wel. Het lijkt me goed om verschillende meningen te kunnen horen en lezen, zeker als er over een bepaald onderwerp controversieel wordt gedacht en geoordeeld.

puma73

zozozo schreef:@Robjee
In het vormen van een mening wel. Het lijkt me goed om verschillende meningen te kunnen horen en lezen, zeker als er over een bepaald onderwerp controversieel wordt gedacht en geoordeeld.
Ik denk dat daar betere methoden zijn dan die onbetrouwbare en soms leugenachtige site. zozozo begint zo langzamerhand zijn ware aard te tonen.
Laatst gewijzigd door puma73 op 03 feb 2012 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

zozozo schreef:]

Het zit je wel hoog geloof ik dat wij (gewone mensjes) hier over mee ''durven'' te praten.Je maakt jezelf intussen volkomen belachelijk met een verwijzing naar een site waarop de grootste verzameling onzin te lezen is die iemand ooit kan bedenken.Maar aan de andere kant, ik begin nu steeds beter te begrijpen waarom je reageert zoals je doet en wat jou specifieke beweegredenen zijn. Kom ik heel binnenkort op terug. :arrow:

Gesloten