LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Online kindermarketing
Online kindermarketing
In de supermarkt kun je zelf bepalen of je die Nijntje-koekjes of Dora-snoepjes voor kind koopt. Maar hoe weet je welke reclame jouw kind via die vlogger op YouTube? Sinds 2015 is reclame voor ongezonde voeding voor kinderen verboden voor kinderen onder de 13.
Die regel heeft de branche zichzelf opgelegd in de strijd tegen overgewicht en ongezonde voeding. Hoe controleer je wat kinderen online of op social media bekijken?
Maandag 15 oktober 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 5-10-2018/
Die regel heeft de branche zichzelf opgelegd in de strijd tegen overgewicht en ongezonde voeding. Hoe controleer je wat kinderen online of op social media bekijken?
Maandag 15 oktober 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 5-10-2018/
Re: Online kindermarketing
Gut, de redactie leeft nog. Daar is in dit topic huisregels-en-mededelingen-f50/feedback ... 85677.html niets van te merken
Re: Online kindermarketing
Radar schreef: ↑15 okt 2018 11:00In de supermarkt kun je zelf bepalen of je die Nijntje-koekjes of Dora-snoepjes voor kind koopt. Maar hoe weet je welke reclame jouw kind via die vlogger op YouTube? Sinds 2015 is reclame voor ongezonde voeding voor kinderen verboden voor kinderen onder de 13.
Die regel heeft de branche zichzelf opgelegd in de strijd tegen overgewicht en ongezonde voeding. Hoe controleer je wat kinderen online of op social media bekijken?
Maandag 15 oktober 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 5-10-2018/
Ik denk dat er beter eens gekeken kan worden of dat verbod sinds 2015 iets opgeleverd heeft.
Kinderen weten sowieso wel dat de winkels vol liggen met ongezonde spullen. Of ze dat nu zien via een vlog of niet. Hier ligt een taak voor de ouders om een voorbeeld te geven en zelf wat gezonder te gaan leven.
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Online kindermarketing
En vooral: het gesprek aan te gaan. Juist het ontbreken van communicatie (lees: belangstelling) van ouders met hun kinderen zorgt ervoor dat kinderen van alles uitspoken waar de ouders geen flauw benul van hebben. Bleef het maar bij ongezonde voeding...Lowieze schreef: ↑15 okt 2018 11:38Radar schreef: ↑15 okt 2018 11:00In de supermarkt kun je zelf bepalen of je die Nijntje-koekjes of Dora-snoepjes voor kind koopt. Maar hoe weet je welke reclame jouw kind via die vlogger op YouTube? Sinds 2015 is reclame voor ongezonde voeding voor kinderen verboden voor kinderen onder de 13.
Die regel heeft de branche zichzelf opgelegd in de strijd tegen overgewicht en ongezonde voeding. Hoe controleer je wat kinderen online of op social media bekijken?
Maandag 15 oktober 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 5-10-2018/
Ik denk dat er beter eens gekeken kan worden of dat verbod sinds 2015 iets opgeleverd heeft.
Kinderen weten sowieso wel dat de winkels vol liggen met ongezonde spullen. Of ze dat nu zien via een vlog of niet. Hier ligt een taak voor de ouders om een voorbeeld te geven en zelf wat gezonder te gaan leven.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 16 nov 2020 09:38
Re: Online kindermarketing
Even dit. Vloggers mogen, deels, geen reclame meer maken. En zeker niet mbt kinderen. Maar waarom mag elke supermarkt door dan wel? En waarom mag Unilever via de supermarkten onze kinderen indoctrineren middels de bekende mini's. Het ziet er zo leuk uit deze mini's. Poppenhuis maat product placing. Want het zijn allemaal merken welke je mee krijgt. Niet een merkloos potje mini pindakaas, nee Calve. Geen mini potje merkloze afwasmiddel nee Dreft of welk merk dan ook. Allemaal product placing on onze kinderen alvast bekend te maken met hun producten. Opdat onze kids hun producten eerder zullen kopen als ze volwassen zijn door herkenning uit hun jeugd. Ik vind het rond uit bizar dat wij dit omdat vinden, maar een vlogger mag dit niet. Waarom niet. Omdat ze geen multinational zijn die hun lobby in Den haag voor elkaar heeft
Re: Online kindermarketing
Nee, omdat ze misbruik maken van hun positie en geen neutrale reviews geven. Ze worden namelijk betaald om een product op te hemelen, maar geven dit zelden aan. Zou een rare vlog worden:
'dag luitjes, vandaag hebben we geld gekregen van Unox om de knakworsten eens helemaal op te hemelen. Dus vandaag ga ik een overdreven positieve review geven over de knakworsten. Ze komen in een blikje, dat is super handig, beter dan alle andere knakworsten, ook al komen die ook in blik'.
'dag luitjes, vandaag hebben we geld gekregen van Unox om de knakworsten eens helemaal op te hemelen. Dus vandaag ga ik een overdreven positieve review geven over de knakworsten. Ze komen in een blikje, dat is super handig, beter dan alle andere knakworsten, ook al komen die ook in blik'.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Online kindermarketing
Je kan android telefoons en tablets voorzien van een kinder-account, en zo dus een aantal dingen afschermen. Mijn neefje van 9 is er nog steeds woest over dat zijn vader zo slim is, want die van veel vriendjes is dat niet. Die laatste ventjes zien dus álles op bijvoorbeeld youtube etc.
Erthanax
en moederslink
vinden dit leuk
Re: Online kindermarketing
Het onderwerp is nog steeds actueel blijkbaar.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Online kindermarketing
Bij dit soort dingen zijn het wat mij betreft nog altijd de ouders die het ( horen te ) bepalen.
Je kunt de snotneuzen toch maar niet in alles hun zin geven ?
Je kunt de snotneuzen toch maar niet in alles hun zin geven ?
Re: Online kindermarketing
Toen ik jong was bestond er helemaal geen online kindermarketing. Wij verzamelden gewoon speldjes die bij allerlei artikelen zaten. Later kwamen de sleutelhangers. De begerenswaardigste waren natuurlijk de realistisch uitziende mini-verpakkingen. Sommige helaas met een slecht klevende sticker die dan aan de hoeken losliet, maar er waren wel mooie flesjes, doosjes en potjes bij. De hele voorraadkast als sleutelhanger!
moederslink
vindt dit leuk
Re: Online kindermarketing
Flippo's, voetbalplaatjes, Pokémon-kaarten. Toen was het tv, nu is het via YouTube. Ik zie het probleem niet zo.