LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
verspagen53
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 19:00

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door verspagen53 »

Ik vind het prima dat er aandacht wordt geschonken aan gezonde voeding maar waarom een verbod op reclame hierover. Als ouders en andere opvoeders hoef je het toch niet te kopen, of koop het wel maar je kunt toch nee zeggen als er teveel naar gevraagd wordt. neem als volwassenen je verantwoordelijkheid die je hebt t.a.v gzonde voeding voor kinderen of jezelf.
Okee, dit vraagt discipline en misschien in het begin ook minder plezierige momenten als je kinderen iets weigert als ze op dat gebied altijd hun zinnetje hebben gekregen, maar daarvoor ben je ook opvoeder.

alic3
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2007 10:03

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door alic3 »

Ik vind het ook echt belachelijk wat een onzin je bepaalt toch als ouder wat je kind eet en het is echt niet alleen de reclame. Als ik met mijn dochtertje door de winkel loop wat ligt er dan op oog (grijp) hoogte de vrolijk gekleurde kinderkoekjes en snoepjes.
Dan vraagt ze erom dat wil dan toch niet zeggen dat ik het haar geef.
En zo gaat het ook met reclame je moet zelf weten of je het koopt of niet.
En snoepen is niet erg als het met mate gaat daar ben je zelf bij.

met vr. gr. alic3

Roel vd Bos
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2007 19:32

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door Roel vd Bos »

Na 22:00 uur reclame op TV uitzenden voor de ouders met een ongezonden leefstijl, het zal wel goed bedoeld zijn, maar laat ze zien wat voor ongemak en ziektes hun peuter later tegenaan lopen. Misschien gaat er dan een lampje branden. Opa en Oma ook gelijk mee kijken

renti026
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2007 23:00

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door renti026 »

Dit is weer een bewijs van de verregaande betutteling in dit land!
Kunnen ouders zelf niet bepalen of een kind wel of geen snoep, chips of vette snacks nuttigt of maken de kinderen de dienst uit?
Wat is het volgende een verbod voor autoreclame omdat deze veel verkeersdoden veroorzaken? Zo kun je alle reclames op deze terreinen wel gaan verbieden en niet alleen op televisie maar ook in kranten, weekbladen en reclamefolders.
Nee, ik vind dit een slechte zaak.

Phil

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 19:23

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ook ik heb een kind met overgewicht en nee.....ik ben tegen het verbod op snoepreclame! Laat er in plaats van een verbod tijdens het reclameblok ook voorlichting komen wat de kinderen (eventueel aangepast aan de leeftijd) aanspreekt! Natuurlijk heeft reclame invloed (ze willen tenslotte graag verkopen) en ook ik koop natuurlijk wel eens snoep. Een kind (ook een zwaar kind) mag best eens snoep. Maar dan wel bewust kiezen, leg het aan het kind uit (ze krijgen er later echt geen annorexia van) waarom te veel snoep e.d. niet goed is.
Het hoeft trouwens niet zo te zijn (zoals ik ergens bij de reacties las :( ) dat een kind met overgewicht per definitie een snoeper of patat-, pizza-eter is, die te weinig beweegt. Mijn kind heeft overgewicht maar fietst, sport, speelt buiten, snoept weinig en eet gezond!
Laat het reclame verbod maar en stop het geld in belangrijkere zaken!

otti
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:32

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door otti »

Veel kinderen willen het hebben, omdat anderen het ook krijgen. Het is soms net als merkkleding. Ook (groot)ouders zijn er schuldig aan. Ze zien het op de TV en geven het te pas en te onpas aan de kinderen. Als ik zie wat de kinderen allemaal toegestopt wordt, alleen maar om ze stil of bezig te houden.... Het is bovendien een feit dat er steeds meer mensen (ook steeds jongere mensen) suikerziekte krijgen. Alhoewel ik niet de oudste ben, maar ook niet de jongste, heb ik sinds een paar jaren suikerziekte. Te vroeg voor mijn leeftijd. De snoepreclame is voor mij persoonlijk een ramp. Alleen maar dingen die ik niet mag hebben. De producenten zouden ook eens aan de steeds grotere groep diabetici mogen denken. Maak alle snoep eens met ingredienten die iedereen mag hebben. Veel producten kunnen met namaaksuiker gemaakt worden. Diabetici kunnen nu voor het viervoudige aan Euro's een reepje (nep)chocola kopen. Daar klopt toch niets van! In de winkels liggen de rekken bomvol met lekkers, en 1 plankje met enkele superdure suikervrije producten. Ik wil me ook wel eens kunnen volproppen met lekkers. :cry:

n van der plas
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2007 20:15

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door n van der plas »

Snoepreclame hoeft van mij niet verboden te worden. :o Misschien moeten de kinderen maar weer eens net als vroeger lekker buiten gaa ravotten,dan hebben ze ook meer lichaamsbeweging. :) n van der plas

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Ik vind dit een taak van de ouders om er voor te zorgen dat de kinderen niet te veel snoep krijgen en ook zonder de reclame wordt er gesnoept want het is nog wel steeds te koop, laat ze eerst maar andere reclame van het scherm halen waardoor heel veel mensen in de problemen komen en dan bedoel ik de leenreclame`s die heel veel mensen in de schulden helpen. En daarbij als Nederland de reclame van tv haalt dan zenden de zenders als rtl en andere zenders het nog wel uit en zo gaan dus ook de publieke zenders op de fles want de hebben inkomens verlies en ga zo maar door. Laat de moeders maar weer thuis bij de kinderen zodat ze meer aandacht krijgen en dus minder zoethoudertjes nodig hebben.

dieks1971
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:58

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door dieks1971 »

Ik ben tegen het verbieden van snoepreclame's. Maar ik vind wel dat ouders een ( verplichte) opvoedcurses moeten krijgen. Mischien is 2 dagdelen in de 2 jaar wel genoeg om veel mensen er van te laten doordringen dat je af en toe NEE moet zeggen. Of dat kinderen in de gordels moeten bv. En die curses is dan toegespitst op de leeftijd van de kinderen. Hoe pak je een baby aan, hoe pak je een peuter aan enz.
ik denk dat de meeste mensen daar het meest aan hebben

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Als ouders de kans nemen en krijgen om hun kinderen zelf op te voeden dan is er geen opvoedkursus nodig maar de ouders moeten en of willen veel werken en hebben geen tijd om de kinderen op te voeden maar wel door het meer werken het geld hebben om de kinderen in plaats van tijd en aandacht te geven maar snoep en andere kado`s toeschuiven.

Hasma
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:50

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door Hasma »

Ik denk dag dit vaak met de opvoeding te maken heeft ook is het zo dat er steeds meer gewerkt wordt door de beide ouders waardoor er minder controle is op de kinderen is. Hierdoor is snoep meestal makkelijke te pakken of te kopen omdat er geen controle is.

Hans

hansdkru
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 17:16

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door hansdkru »

Het is te gek voor woorden, waar is de verantwoording van de ouders/opvoeders gebleven, Alles moet tegenwoordig geregeld worden door de staat.
Moeten we binnekort ook van regerings wegen toestemming krijgen om adem te halen.

Retto ned Oel
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 22:54

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door Retto ned Oel »

Heel veel worden ouders opgeroepen hun verantwoordelijkheid te nemen. Goed, dat hoiort ook zo. Maar wie zich verdiept in de werking van marketing (reclame) zal ontdekken, dat fabrikanten ouders over de streep halen door kinderen te beinvloeden. Die zeuren dan in de winkel net zolang, tot pa of ma over de streep komt. En ..... dan is de marketingtruc geslaagd.
Waarom verkopen chips met flippo's zo goed? Juist omdat de kinderen mee willen doen.

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door tinne »

@Retto ned Oel

Je kunt ook weigeren dat soort onzin voor ze te kopen..

Ik heb 2 kinderen, maar WIJ (man en ik) maken uit wat er in de supermarkt gekocht wordt.

Mvrgr. Tinne

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door MLF »

we leven weer in een hopeloos land, de regering bemoeit zich er weer mee en ouders hebben geen verantwoordelijkheid meer.

ouders: leer je kind de baas te zijn en geef snoep wanneer het kan
en geef ze geen geld mee of leer ze er anders mee om te gaan

snoep zou blijven bestaan, met of zonder reclame
en met onverantwoordelijke ouders zullen kinderen het blijven kopen

jeroen2097
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2007 08:04

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door jeroen2097 »

Belachelijk! Alles is hier geloof ik al zo'n beetje gezegd. Waarom het zo negatief benaderen? Waarom niet positief en met oplossingen komen. Alsof een reclamespotje van max. 30 seconden per merk verdeeld over 10 nederlandse zenders ervoor zorgen dat de kinderen te dik worden? Ten eerste moeten ze ervoor zorgen dat de kinderen uberhaupt al minder de gelegenheid krijgen tv te kijken. Dus het aantal tv zenders halveren lijkt me een goede stap, zorg dat er meer speelmogelijkheden zijn voor kinderen (buitenspeelplaatsen, activiteitencommissies etc.) en maak reclame voor sport. Zorg dat er subsidie vrij komt voor de sportverenigingen om zichzelf te profileren.
Ten slotte is het nog altijd aan de ouders te bepalen wat goed is voor een kind. Het is heel makkelijk om duidelijke afspraken te maken met je kind. Wij hebben hier, om maar een klein voorbeeld te geven, de afspraak gemaakt om elke dag een half uur tot een uur (vaste programma's) tv kijken en een half uurtje achter de pc. Zenders als Jetix en Cartoonnetwork zijn verboden gebied. Het voegt niets toe aan de beleving van de kinderen.
De kinderen weten dat en vinden tv kijken dus ook iets bijzonders. Nu wil ik dit niet als maatstaf nemen voor alles wat beter is, maar ik wil hier mee aangeven dat het ook anders kan, dan en derde partij, die simpelweg ook maar commercieel gebruik maakt van hetgeen hem geboden wordt door de regering, ineens te beperken. De alcoholreclame worden verminderd, de snoepreclame.........what's next?

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door MLF »

niet het reclamespotje maakt dik, het heeft niks met reclame te maken, het zijn de ouders die het voor zeurende kinderen kopen.
gewoon niet kopen en het kind houdt ooit eens op met zeuren
alleen blijkbaar kunnen de meeste ouders die verantwoording niet aan, krijgen een schuldgevoel

Toolboy

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door Toolboy »

Lijkt wel een ledenwerf campagne van beiden :wink:

Niet mee bemoeien is de taak van de ouders.
Wat gaat nu volgen,geen reclame meer op tv van fastfood restaurants.

Maak maar eens een begin in het voorgezet onderwijs en haal alle snoepgoed enzv uit die automaten

C.Houtsma
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:28

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door C.Houtsma »

Ik heb hier verder niets aan toe te voegen , inderdaad belachelijk gewoon , weet je wat, laat ze het helemaal verbieden , ook de verkoop !Er is zoveel aan de hand in Nederland dus ECHT werk aan de winkel voor de heren ...
maar dit is zoveel makkelijker om te realiseren.

nemad
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2007 15:41

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door nemad »

Ben nu eens eerlijk waarom zijn sommige kinderen te dik
Thuis in de kast liggen geen appel of peren maar repen snoep dat is makkelijker om in de kast teleggen want ik moet heel de dag werken en dan heb ik geen tijd om een appel of peer afteschillen , dus een reep of zakje snoep Als ze maar niet zeuren aan mijn hoofd want ik moet zonodig naar de fitnisavond endergelijke dinger want ik mag toch ook wat hebben als ik heel de dag gewerkt heb, en wij nemen dan maar gauw een dine uit de koelkast en vlug in de magnitron en eten maar lekker om dik te worden en dan achter de computer.
en dan een paar glazen frisdrank en chips en dan vlug naar bed want morgen alweer het zelfde
Geef de kinderen fruit en niet te veel snoep en laat ze buiten spelen of werken in de tuin DE OUDERS DOEN HET ZELF DAT ZE DIK WORDEN
ZELF EN DE KINDEREN

:oops: :?:

Gesloten