LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spinazie

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Gast

Spinazie

Ongelezen bericht door Gast »

Opwarmen spinazie niet langer taboe



Het opwarmen van nitraatrijke groenten is niet schadelijk zolang ze na het koken binnen enkele uren zijn gekoeld en koud genoeg zijn bewaard. Dat meldt het Voedingscentrum.

Lang werd aangenomen dat het opwarmen van nitraatrijke groenten een aanzienlijke stijging van het nitrietgehalte zou opleveren. Diverse onderzoeken hebben echter aangetoond dat als de groente snel wordt afgekoeld en bewaard in de koelkast (4-7oC), er geen gevaar voor de gezondheid is. Het eerdere advies stamt uit de tijd dat de kwaliteit van koelkasten nog niet zo goed was.

Nitraat, dat voorkomt in groenten als andijvie, rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, sla, spinazie, spitskool en venkel, wordt voor een klein deel in het lichaam omgezet in nitriet. Nitriet zorgt ervoor dat er minder zuurstof uit het bloed in weefsels terecht komt. Onder zure omstandigheden kan nitriet samen met eiwitten nitrosamines vormen, die kankerverwekkend kunnen zijn. Dit gebeurt vooral samen met eiwitten uit vis-, schaal- en schelpdieren. De vitamine C uit groenten remt de vorming van nitrosamines maar gedeeltelijk.

Baby’s jonger dan drie en mogelijk zelfs zes maanden vormen meer nitriet en hebben er ook langer last van. Het voedingscentrum adviseert daarom geen nitraatrijke groenten te geven aan baby’s jonger dan een half jaar. Verder adviseert het Voedingscentrum kinderen onder een jaar helemaal geen opgewarmde nitraatrijke groenten te geven. Om de aanvaardbare dagelijkse hoeveelheid nitraat voor volwassenen niet te overschrijden wordt verder geadviseerd niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten te eten.


Bron: Persbericht Voedingscentrum, 31 januari 2005

Gast

Re: Spinazie

Ongelezen bericht door Gast »

Ik eet nooit meer spinazie en dierlijke produkten...Daar kreeg ik altijd nierstenen van !! Sinds ik het niet meer eet, heb ik geen klachten meer...

Gesloten