LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toch sm.versterker 'gistextract' E-621 in 'bio' worstje A.H.

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Maggiemac

Toch sm.versterker 'gistextract' E-621 in 'bio' worstje A.H.

Ongelezen bericht door Maggiemac »

Albert Heijn wat maak je me nou???

Als ik bij Albert Heijn een product koop, ga ik altijd voor de biologische variant.
Zo ook het 'biologische' Chipolata runderworstje.
Gisteravond met z'n allen opgepeuzeld.
Lig in bed, krijg ik me toch een last van hartkloppingen!
Meestal kun je er dan van uit gaan dat het door een smaakversterker komt.
Toch even de verpakking checken van deze 'bio' worstjes.
Tot mijn verbazing zie ik staan 'gistextract' als onderdeel van het ingredienten lijstje...
Dit is een schuilnaam voor de smaakverterker E-621...
Ik heb de worstjes blindelings gepakt uit het schap van de A.H. in de veronderstelling dat dat kan met een biologisch produkt.
Maar niets is minder waar! Je moet tegenwoordig ook DEZE verpakkingen checken.
Waar moet dit naar toe?
En dan het misbruik maken van het vertrouwen van de klant en net laten lijken dat er geen E-nummers zijn verwerkt in een biologisch produkt.
Ik vind dit zo'n tegenvaller van de AP, echt boevengedrag, sorry hoor!
Ik heb ze net een brief gestuurd met mijn onvrede.

Heeft iemand zin (bijv. Radar of de Keuringsdienst van Waarde) om dit tot de bodem uit te zoeken?

Klaas-Jan

Re: Toch sm.versterker 'gistextract' E-621 in 'bio' worstje A.H.

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Hallo, inderdaad, zoiets verwacht je niet. En lijkt me ook geheel overbodig om in biologisch voedsel te stoppen. Maar of het mag? Vermoedelijk wel omdat er in biologisch voedsel geen chemisch-synthetische geur- kleur- en smaakstoffen mogen zitten. En gist valt daar niet onder. Dus ik denk dat we dus de etiketten goed moeten blijven lezen en er niet vanuit kunnen gaan dat biologisch in alle opzichten altijd automatisch verantwoord is.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

E621: Ve-tsin, Ook wel bekend als : Ve-tsin, MSG, RL-50, NatriumGlutaminaat,
Glutamaat, Glutaminaat ,Mono Sodium Glutaminaat, Mono Natrium Glutaminaat, Smaakversterker E621/ E622 / E623 / E624

Functie : Smaakversterker en vervanger van zout.

Toepassingen : Als smaakversterker in met name snacks, sauzen, diepvriesmaaltijden, soepen en kant-en-klaar gerechten. Wordt vooral veel gebruikt in de Oosterse (Chinese) keuken, "waar het een eeuwenlang gebruik kent".

Mag gewoon worden toegepast, is niet verboden.

Je vraag om dit te laten onderzoeken slaat nergens op....

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Waarom zouden er geen biologische E-nummers kunnen zijn? Sterker nog, als je E162, bietenrood, maakt van biologische bietjes, heb je al een biologisch E-nummer.

En daarnaast, dat hele MSG verhaal is vele jaren onderzocht, oa door de universiteit van Wageningen, en bleek een broodje aap te zijn. Van alle aan dat E-nummer toegedichte kwalen was geen enkel bewijs te vinden. En je eigen reactie is in een dubbelblind gecontroleerd laboratoriumonderzoek ook al weerlegd als zijn de iets psychosomatisch, niet een reactie op al dan niet eten van MSG.

Maggiemac

sjohie schreef:Waarom zouden er geen biologische E-nummers kunnen zijn? Sterker nog, als je E162, bietenrood, maakt van biologische bietjes, heb je al een biologisch E-nummer.

En daarnaast, dat hele MSG verhaal is vele jaren onderzocht, oa door de universiteit van Wageningen, en bleek een broodje aap te zijn. Van alle aan dat E-nummer toegedichte kwalen was geen enkel bewijs te vinden. En je eigen reactie is in een dubbelblind gecontroleerd laboratoriumonderzoek ook al weerlegd als zijn de iets psychosomatisch, niet een reactie op al dan niet eten van MSG.
Hoi Sjohie,
Dank voor je reactie, ik moet zeggen dat ik beetje ben gerustgesteld :-)
Ik had gisteravond nog geen idee dat er 'gistextract' in zat, totdat ik vanochtend op het etiket keek.
Ondertussen stuiterde ik wel mn bed uit van de hartkloppingen gisteravond ;-)
Dus van een psychosomatische reactie kan dus geen sprake zijn.
Je 2 links vond ik heel intressant!
De conclusie van 1 van de stukken vermeld ik nog even hier onder, daar ze een heel ander licht werpen op het MSG verhaal. Ik denk dat ik er gewoon gevoelig voor ben, net als de ander voor aardbeien, betekent niet dat aardbeien verboden zouden moeten worden, toch?
En voor alles geldt: gebruik het met mate, dan is er niks aan de hand.
Maar toch vind ik het onzin om produkten die toch al van nature lekker hartig en gezouten zijn nog eens op te pimpen met MSG.
Maar ik sta altijd open voor nieuwe visies!
Nog een mooie verhelderende link is: http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=355

[url=http://www.food-info.net/uk/national/msg-report.htm]
Chapter 5 Conclusion

The aim of literature research was to give an overview of the current knowledge of MSG, and evaluate its danger and consumer attitudes.

Monosodium glutamate is the sodium salt of the amino acid glutamic acid. It is a major component of many protein-rich foods such as meat, fish, cheese, milk and some vegetables. However, only the free form of glutamic acid of glutamates has an effect on the glutamate receptors.

The taste quality of MSG is described as umami and is considered as the fifth flavour after salt, sweet, bitter and sour. Food palatability increases with appropriate concentrations of MSG, but MSG is also able to enhance the presence of other taste-active compounds. This amplification of flavour and taste with MSG can improve food palatability and acceptance among elderly and sick people, thus contributing to a healthy diet.

MSG gives its meaty/savoury/brothy taste to foods by stimulating the glutamate receptors on the tongue and other parts of the body.

In general consumption of glutamates is higher in oriental countries than in western countries due to the traditional oriental cuisine which uses a lot of condiments as soy sauces. Today the use of glutamates is also used to enhance the flavours of industrially processed foods.

In the western countries there has been a lot of concern about possible adverse reactions towards monosodium glutamates. Adverse reactions would include the Chinese Restaurant Syndrome (broncho-constriction in asthmatics), taking its name because it occurs often after eating Chinese, and neurotoxicity in children. Therefore monosodium glutamate has become one of the most intensively studied food ingredients. After intensive studies, the JECFA (Joint Expert Committee on Food Additives of the United Nations) placed it in the safest category of food additives. Later both the SCF (Scientific Committee for Food) and the FASEB (Federation of American Societies for Experimental Biology) came to the same conclusions. Therefore MSG does not have an ADI.

Despite the proved safety of MSG consumer attitudes towards MSG are found negative generally. While tasting products with the knowledge they contain MSG, the sensory properties did not change.

Looking on the internet many claims against MSG can be found, varying from cardiac, neurological to respiratory complaints.

It can be concluded that MSG can be considered as a safe food enhancer, but more should be done to inform consumers.
Laatst gewijzigd door Maggiemac op 04 mar 2013 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ondertussen stuiterde ik wel mn bed uit van de hartkloppingen gisteravond
En je had alleen dat worstje op ? Verder niks ?
Ook geen Chinees voedsel met Ve-tsin dr in of zo ?

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:
Om die reden (ve-tsin) kan ik ook geen Chinees eten (en alles waar E621 in zit). En dat is behoorlijk veel.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Het hele bericht van TS is storm in een glas water.

Maggiemac

puma73 schreef:Het hele bericht van TS is storm in een glas water.
Hoi,
Ben ik TS?
Het zal wel een storm in een glas water zijn, maar ik heb dit bericht geplaatst en feedback gehad, waardoor ik me meer heb weten te informeren. Goeie zaak, toch?
Ondertussen vind ik wel dat de voedingsindustrie best een beetje mag dimmen met al die smaakversterkers...

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Maggiemac schreef:
Hoi,
Ben ik TS?
Het zal wel een storm in een glas water zijn, maar ik heb dit bericht geplaatst en feedback gehad, waardoor ik me meer heb weten te informeren. Goeie zaak, toch?
Ondertussen vind ik wel dat de voedingsindustrie best een beetje mag dimmen met al die smaakversterkers...
Ik vind de manier waarop u dit onderwerp onder de aandacht brengt een beetje onsmakelijk. AH boevengedrag toedichten voor iets wat gewoon normaal is toegestaan. Als u weet dat u ergens allergisch voor bent behoort u de verpakking te controleren en niet een bedrijf iets te verwijten wat onterecht is.

Dat is een trent die meer en meer voorkomt op dit forum en wat mij betreft door de moderator iets meer op worden toegezien.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Puma73:

+100!

Is helaas een gegeven dat consumenten de weg naar klaagfora prima weten te vinden maar eigen verantwoordelijheid....tja...wa's dat ook alweer?

sjohie

Maggiemac schreef:
Hoi,
Ben ik TS?
Er is een hele markt/industrie die je hierin tegemoet komt, namelijk die van de biologische supermarkten en slagerijen. De levensmiddelenindustrie maakt waar vraag naar is, en als dat worstjes met sojaschroot een paar snippertjes vlees, en een zwik E-nummers zijn, is dat wat ze maken.

Onze biologische slager maakt de meest fantastische knakworsten waar helemaal niks van die zooi in zit, heeft wel als nadeel dat ze 3x zo duur zijn, en lang niet zolang houdbaar, maar da's de keerzijde van de medaille.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Weer wat geleerd. Ik wist niet dat gistextract als smaakversterker dient. Lijkt me niet schadelijk, maar toch.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Yeast_extract
Many food producers have replaced monosodium glutamate with yeast extract, which is cheaper, requires no E-number labeling, and allows food producers to claim their product is 'all natural' or 'with natural flavorings'. Health proponents claim this is a subversive move by the industry to hide an additive since the MSG contained within the yeast extract does not require explicit labeling.

Maggiemac

Bob Schurkjens schreef:Weer wat geleerd. Ik wist niet dat gistextract als smaakversterker dient. Lijkt me niet schadelijk, maar toch.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Yeast_extract
Many food producers have replaced monosodium glutamate with yeast extract, which is cheaper, requires no E-number labeling, and allows food producers to claim their product is 'all natural' or 'with natural flavorings'. Health proponents claim this is a subversive move by the industry to hide an additive since the MSG contained within the yeast extract does not require explicit labeling.
Leuk wat zo'n forum allemaal los maakt :D
Dit vind ik nou een fijne reactie... Iemand die er ook weer wat van op steekt.

Het moet natuurlijk wel een beetje vriendelijk blijven.
Normaal zit ik echt nooit op fora, hoewel ik misschien overkom als een doorgewinterde klager.
Het is/was gewoon een gevoelig puntje, die hele voedings- ------> staat tot gezondheids industrie.
Geef nou toe er wordt zoveel mee gesjoemeld dat een beetje kritische blik af en toe wel op z'n plaats is, maar o.k. de opmerking 'boevengedrag' neem ik dan terug, goed?

Ik heb een heel vriendelijk antwoord van de klantenservice van de Albert Heijn gehad waar ik toch heel tevreden mee ben en wat ik jullie niet wil onthouden:

Hartelijk dank voor uw bericht van 4-3-2013.

Ondanks dat E-nummers wettelijk zijn toegestaan hebben ze een negatief imago, dat geldt zeker voor E621.

AH heeft recent (eind vorig jaar) een E-nummer beleid opgesteld. Hierin staan E-nummers genoemd welke we niet meer in ons eigen merk verwerkt willen hebben. E621 staat ook op de lijst van E-nummers die we uit alle recepten gaan halen.
Gezien het groot aantal artikelen die AH voert duurt het enige tijd voordat alle producten zijn aangepast.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice

Maggiemac

bprosman schreef:
Nee, echt alleen die twee worstjes...verder met stamppotje savooiekool / aardappelpurree :roll:

bprosman

Dus als ik het goed begrijp , E-nummers (en speciaal E621) hebben een slecht imago dus vervangen we het door iets wat we "gistextract" noemen dan zijn we van die "irritante labelling" met bijbehorend negatief imago af.

sjohie

bprosman schreef:Dus als ik het goed begrijp , E-nummers (en speciaal E621) hebben een slecht imago dus vervangen we het door iets wat we "gistextract" noemen dan zijn we van die "irritante labelling" met bijbehorend negatief imago af.
Yup, en omdat gistextract van nature MSG bevat, en het dus hetzelfde doet, is het win-win voor ze. Goede PR, want ze tonen zich een maatschappelijk verantwoordelijke ondernemer (exit E621), maar de smaakversterker functie blijft, waardoor ze geen extra dure ingrediënten hoeven toe te voegen om toch dezelfde smaak te behouden.

Doen ze ook met sommige rookworsten. rookaroma heeft ook niet zo'n sjiek imago, maar het is ook een zuurteregelaar, en dus zetten ze het als dat ingrediënt op de lijst.

Maggiemac

bprosman schreef:Dus als ik het goed begrijp , E-nummers (en speciaal E621) hebben een slecht imago dus vervangen we het door iets wat we "gistextract" noemen dan zijn we van die "irritante labelling" met bijbehorend negatief imago af.

Hoi bprosman,

Ja inderdaad, maar het schijnt dat gistextract gewonnen op een 'natuurlijke' manier minder schadelijk zou zijn dan een op een fabrieksmatige manier gefabriceerde E-621.
Goeie link waarin dit wordt uitgelegd, maar nog best ingewikkeld (voor mij :wink: )
http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=355
Laatst gewijzigd door Maggiemac op 05 mar 2013 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Zelf ben ik er niet allergisch voor , sterker nog, Ve-tsin staat bij mij in het kruidenrekje.

Maggiemac

bprosman schreef:Zelf ben ik er niet allergisch voor , sterker nog, Ve-tsin staat bij mij in het kruidenrekje.
Bij ons staat er nu een potje Umami (bij de AH), ook lekker, en wat ze noemen de 5e smaak, die ze met E-621 en gistextract willen evenaren.
Laatst gewijzigd door Maggiemac op 05 mar 2013 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten