LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Varkensvet in AH brood????

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Singh55
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2012 09:44

Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door Singh55 »

Ik heb begrepen van een van de bakker medewerkers van de AlberHeijn dat er varkensvet wordt verwerkt in de AH brood.


Als vegetariër, denk je dat je bij de Albert Heijn even een tijgerbrood koopt.....dus niet.

Daarnaast totaal niet correct tegenover de mensen die vanwege een geloofsovertuigen geen varkensproducten eten....

Mocht dit daadwerkelijk zo zijn dan is dit ronduit onacceptabel....

Ik durf geen brood meer te kopen bij de AH

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik wel. Goed idee om er varkensvet in te doen.

witte angora
Berichten: 31987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door witte angora »

Singh55 schreef:Ik heb begrepen van een van de bakker medewerkers van de AlberHeijn dat er varkensvet wordt verwerkt in de AH brood.


Als vegetariër, denk je dat je bij de Albert Heijn even een tijgerbrood koopt.....dus niet.

Daarnaast totaal niet correct tegenover de mensen die vanwege een geloofsovertuigen geen varkensproducten eten....

Mocht dit daadwerkelijk zo zijn dan is dit ronduit onacceptabel....

Ik durf geen brood meer te kopen bij de AH
Je hebt begrepen... maar is het ook een feit? Als het zo is dan zal het om reuzel gaan, vermoed ik. Dat zit in meer producten.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door nevermind »

Als vegetariër, denk je dat je bij de Albert Heijn even een tijgerbrood koopt.....dus niet.
Dus je verwacht dan, dat er tijgervet inzit! :wink:

Singh55
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2012 09:44

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door Singh55 »

witte angora schreef:
Singh55 schreef:Ik heb begrepen van een van de bakker medewerkers van de AlberHeijn dat er varkensvet wordt verwerkt in de AH brood.


Als vegetariër, denk je dat je bij de Albert Heijn even een tijgerbrood koopt.....dus niet.

Daarnaast totaal niet correct tegenover de mensen die vanwege een geloofsovertuigen geen varkensproducten eten....

Mocht dit daadwerkelijk zo zijn dan is dit ronduit onacceptabel....

Ik durf geen brood meer te kopen bij de AH
Je hebt begrepen... maar is het ook een feit? Als het zo is dan zal het om reuzel gaan, vermoed ik. Dat zit in meer producten.
Geen idee, maar vind het schrikbarend....ik zou wel graag de daadwerkelijke feiten willen weten...

De andere reacties....beetje flauw

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door bprosman »

Als vegetariër, denk je dat je bij de Albert Heijn even een tijgerbrood
Vegetarier en dan wel een tijgerbrood :wink: Sorry kon het even niet laten.

Ik kan best begrijpen dat u geschokt bent door het feit dat er dierlijke (varkens) vet in verwerkt zit maar waarom is dat onacceptabel ? AH verzwijgt het toch niet ?. Het is mi aan de consument om uit te vinden of de ingredienten van een product voor hem/haar acceptabel zijn, staat er bijv. E471 tussen dan kan het al discutabel worden.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door Frantic2 »

minimaal het vet van een tijger.

Maar het is wel zo dat heel veel producten waarvan je denkt dat het vegetarisch is, dat niet zijn...

Brood, kaas, yellybeans, etc.

Ik vind dat vervelender voor vegetariërs dan voor een of ander geloof waarbij je wel allerlei andere beesten opvreet maar niet een varken.....

Alternatief is natuurlijk een joodse bakkerij! Of gewoon aan een echte bakker vragen of hij of zij ook dierlijk vet gebruikt, onze gewone bakker is wel geschikt voor vegetariërs en biologische plantaardige kaas is ook gewoon te koop.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door sjohie »

Singh55 schreef:Ik heb begrepen van een van de bakker medewerkers van de AlberHeijn dat er varkensvet wordt verwerkt in de AH brood.


Als vegetariër, denk je dat je bij de Albert Heijn even een tijgerbrood koopt.....dus niet.

Daarnaast totaal niet correct tegenover de mensen die vanwege een geloofsovertuigen geen varkensproducten eten....

Mocht dit daadwerkelijk zo zijn dan is dit ronduit onacceptabel....

Ik durf geen brood meer te kopen bij de AH
Een bakker heeft natuurlijk een motief om concurrentie zwart te maken, ik zou zo'n bewering dan ook met een korreltje zout nemen.

Wat betreft brood, er kunnen vetzuren gebruikt worden als emulgator, en die kunnen zowel van plantaardige als dierlijke oorsprong zijn. Dat is dus wel wat anders dan een medewerker bij de AH die even een bak reuzel oid door het deeg gooit. Maar dat is snel te checken door eventuele E-nummers op de verpakking even door google te gooien.

In het kader van religie. Er zijn diverse, en die sluiten diverse dierlijke vetzuren uit, zo zijn hindoes niet echt dol op het gebruik van rundervet, moslims niet op varkensvet, en zo verder. Probleem is alleen dat van een vetzuur, niet te bepalen is of dit van dierlijke of plantaardige oorsprong is, aangezien deze chemisch identiek zijn.

En wat betreft het vegetarisch zijn, de serieuzere vegetariërs weten dat je het beste je eigen brood kan bakken, of het koopt bij een natuurwinkel oid, aangezien er ook plenty bakkers zijn die emulgatoren gebruiken, meestal in mindere mate als de supermarkten, maar het komt zeker wel voor.

Deze kreet deed overigens een poosje geleden ook de ronde over de senseo pads, DE zou varkensvet gebruiken om het crème laagje te maken. Dat zou, ook in dit geval, A) betekenen dat ze zich niet aan de wettelijke bepalingen mbt het labelen van voedsel, en B) inderdaad vegetariërs en aanhangers van diverse religie's zouden misleiden. 2 redenen die een product de kop kunnen kosten. Dat van de senseo-pads wordthier trouwens goed uitgelegd.
Laatst gewijzigd door sjohie op 16 aug 2012 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door witte angora »

De tijgerbrood etende vegetariër had ik ook even in de kop, maar toch maar niet geplaatst, vond het een beetje flauw.

Hier wat meer informatie die opgezet is door Islamitische medelanders. Ik denk dat de informatie best wel betrouwbaar is, ook al is het niet mijn ding. Een alternatief voor brood is dan Turks of Marokkaanse brood. En dat smaakt zo slecht weer niet.

http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtop ... =4&t=51273

http://www.vetvrij.com/e-nummers-halal-of-haram.html

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou sterker nog ik vind turks brood lekkerder .

maar het zit er dus wel in..

wil je het zeker weten bel dan even met dat telefoon nr van appie ,die kunnen het je wel vertellen..

toen ik vroeger brood verkocht bij een banketbakker,hadden we idd dierlijke vetten in het brood..

dat weet ik dus nog heel goed ik kreeg toen ook een vraag erover...
niet voor het geloof maar vegetariër..

wat iemand hier dus al zei,dan mag je dus idd wel gaan opletten want het zit in zoveel producten...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou sterker nog ik vind turks brood lekkerder .

maar het zit er dus wel in..

wil je het zeker weten bel dan even met dat telefoon nr van appie ,die kunnen het je wel vertellen..

toen ik vroeger brood verkocht bij een banketbakker,hadden we idd dierlijke vetten in het brood..

dat weet ik dus nog heel goed ik kreeg toen ook een vraag erover...
niet voor het geloof maar vegetariër..

wat iemand hier dus al zei,dan mag je dus idd wel gaan opletten want het zit in zoveel producten...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door bprosman »

Deze kreet deed overigens een poosje geleden ook de ronde over de senseo pads, DE zou varkensvet gebruiken om het crème laagje te maken.
//Offtopic, wat dus niet waar is , in de padhouder zit aan de onderkant een (gepanteerd) zwart "pieleke" wat voor de cremelaag zorgt.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door sjohie »

bprosman schreef:
Deze kreet deed overigens een poosje geleden ook de ronde over de senseo pads, DE zou varkensvet gebruiken om het crème laagje te maken.
//Offtopic, wat dus niet waar is , in de padhouder zit aan de onderkant een (gepanteerd) zwart "pieleke" wat voor de cremelaag zorgt.
Dat kan je inderdaad goed uitgelegd zien in de link die ik er bij postte.. :wink:

Singh55
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2012 09:44

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door Singh55 »

Ik loop meestal in de lunch naar de AH, echter staat er niet p wat er allemaal in verwerkt is...
Alleen een prijs tag....

vanmiddag loopt ik weer eens naar de AH om er echt goed op te letten....

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door sjohie »

Singh55 schreef:Ik loop meestal in de lunch naar de AH, echter staat er niet p wat er allemaal in verwerkt is...
Alleen een prijs tag....

vanmiddag loopt ik weer eens naar de AH om er echt goed op te letten....
Bedenk wel dat voor vérs brood, er geen verplichting tot etiketteren is, daarom zitten er bij de bakker geen etiketten op de brood-verpakkingen.. :wink: Dat zegt dus niks over wel/niet aanwezig zijn van vetzuren/emulgatoren etc.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:
Singh55 schreef:Ik loop meestal in de lunch naar de AH, echter staat er niet p wat er allemaal in verwerkt is...
Alleen een prijs tag....

vanmiddag loopt ik weer eens naar de AH om er echt goed op te letten....
Bedenk wel dat voor vérs brood, er geen verplichting tot etiketteren is, daarom zitten er bij de bakker geen etiketten op de brood-verpakkingen.. :wink: Dat zegt dus niks over wel/niet aanwezig zijn van vetzuren/emulgatoren etc.
Maar de "echte" bakker kan dan weer vertellen wat hij gebruikt. De mensen van AH bakken alleen maar af en hebben geen idee wat er in de fabriek gebruikt is qua ingredienten....

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door nevermind »

Om de deeg van het brood soepeler te maken, wordt er een middel met de naam "L-cysteïne" toegevoegd.
Hoe het middel vervaardigt wordt kan je in deze link lezen.
Bij voorbaat eerst middageten, dan lezen. :wink:

Eet smakelijk!

http://www.spiritualia.be/blogs/angelus ... elijk.html

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door Barman »

sjohie schreef:
Een bakker heeft natuurlijk een motief om concurrentie zwart te maken, ik zou zo'n bewering dan ook met een korreltje zout nemen.
Sinds wanneer zijn medewerkers van de bakkerij van AH concurrent van zichzelf? :roll:

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door sjohie »

Barman schreef:
sjohie schreef:
Een bakker heeft natuurlijk een motief om concurrentie zwart te maken, ik zou zo'n bewering dan ook met een korreltje zout nemen.
Sinds wanneer zijn medewerkers van de bakkerij van AH concurrent van zichzelf? :roll:
Ah, je hebt gelijk ik was in de veronderstelling dat het een "echte" bakker betrof, die dit zei over de bakkerij-afdeling van de AH.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Varkensvet in AH brood????

Ongelezen bericht door Nicky_The »

E471 E 482 en plantaardige olien zitten in AH brood, het staat gewoon op het etiket. E471 kan zowel plantaardig als dierlijk zijn en het kan zowel natuurlijk als chemisch zijn.

Jammer, ik had er voor het eerst niet opgelet en dacht een goed goedkoop volkoren brood mee te hebben genomen van 64 cent.

Gesloten