Vleesconsumptie daalt?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Consumenneke

Vleesconsumptie daalt?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Het vleesgebruik neemt af in Nederlandse huishoudens, lees ik in alle media. Dat is best een gevoelig thema. We kennen de felle activisten die zich verzetten tegen de manier waarop we met ons gebruiksvee omgaan. Er zijn milieu-argumenten tegen de krankzinnige hoeveelheid vlees die we verorberen. Je kan vanwege gezondheid tegen vleesverslaving pleiten. Maar er zijn ook mensen die zulk nieuws zien als aanval op de boerenstand.

Moet je eens kijken hoe het aantal koeien, varkens, kippen en geiten toegenomen is in enkele decennia.

Daarom heb ik eens gekeken waar dit nieuws (NOS) op gebaseerd is. Op onderzoek van de Wageningse Universiteit die regelmatig kijkt naar de hoeveelheid geslachte dieren per Nederlander. Dus niet op vragen aan een panel ofzo. We zitten nu op 74,4 kilo karkasgewicht per persoon. Vijf jaar geleden was het nog een kilo of 78, volgens dezelfde bron.

Dramatisch is die daling nou niet echt.

Kijk dan eens naar het gebruik over opeenvolgende generaties. Na de oorlog was het ongeveer 20 kilo per persoon, in de jaren zestig gingen er 50 kilo aan karbonaadjes en kippenpoten doorheen, in de jaren zeventig groeit de vleesconsumptie naar een piek van bijna 90 kilo rond de eeuwwisseling.

Dat is op basis van CBS-cijfers. WUR heeft een andere methode en daarin zien we dat we toch op hetzelfde hoge niveau zweven.

Afbeelding

Wat vind jij?

Kan het fors minder of geef je jouw gehaktdag niet op?

Ron5300
Beste antwoord
Gekozen door Consumenneke

Re: Vleesconsumptie daalt?

door Ron5300 » 26 okt 2025 11:06

Wat vind jij?

Kan het fors minder of geef je jouw gehaktdag niet op?
Dit was de vraag toch!, ik eet er geen gehaktbal minder om en wat anderen wel of niet doen doet er voor mij niet toe.

Let op! dit is mijn mening zonder te googlen hoeveel mensen een gehaktbal ook lekker vinden maar u zal er vast wel iets over kunnen vinden.
HenkHH

Ongelezen bericht door HenkHH »

Ja zeker kan het minder. Ik kom al jaren in Spanje waar je nog kwaliteitsvlees hebt. Hier is het vooral veel vocht in de pan. De afgelopen jaren ben ik ongeveer 80% minder vlees gaan eten. Iets meer vis en vegetarische opties. Voel me beter.
Binnenkort weer richting Spanje dus dan eet ik wat meer vlees.

Consumenneke

HenkHH schreef:
23 okt 2025 13:58
Hier is het vooral veel vocht in de pan.
Terechte opmerking Henk. Getoonde cijfers laten karkasvlees zien. Uitgebeend blijft de helft over. Dat is dan onbewerkt vlees. Maar aan bewerkt vlees mag water toegevoegd worden. Volgens Voedingscentrum is inmiddels meer dan de helft van ons vlees bewerkt.

Kopen we nou meer of minder bewerkt vlees? Worst en ham eten we al eeuwen, maar al die gemarineerde en geïnjecteerde varianten zijn van recenter datum. Daar zit water en allerlei conserveringsstoffen in.

Voedingsmiddelentechnoloog IJsbrand Velzeboer heeft daar een boek over geschreven: Leugens op mijn bord.
De voedingsmiddelentechnoloog vindt dat de consument misleid én opgelicht wordt. “Het stelselmatige ondergewicht van vlees en vis in de supermarktverpakking is een overtreding van de wet, maar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die ik meerdere keren heb gewezen op deze misstand, staat erbij en kijkt ernaar.”

Velzeboer vindt het een kwalijke zaak dat supermarkten geld verdienen aan ‘de plas water’. “Supers zijn de verantwoordelijke proceseigenaar en weten uit ruime ervaring en vakmanschap exact hoeveel water wordt toegevoegd, en dus ook hoeveel vochtverlies er is tot aan de houdbaarheidsdatum. Het zou eerlijker zijn als ze op de verpakking het uitlekgewicht vermelden.”
Citaat uit Pointer.

Is minder maar beter een consumentenkeuze of moet de overheid zich daarmee bemoeien door middel van regels en prijsinstrumenten?

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik koop mijn vlees bij de slager. Die zooi van de super laat ik aan mij voorbij gaan.
En ik eet er geen balletje minder om. Als wij zuiniger met milieu en klimaat willen omgaan moeten we eens beginnen met de aanwas van de hoeveelheid mensen wereldwijd te beperken.
Stel je eens voor... in Nederland... Tien steden MINDER en daarvoor in de plaats bos.
HET KAN WEL

Consumenneke

J. Deltoer schreef:
23 okt 2025 14:24
Stel je eens voor... in Nederland... Tien steden MINDER en daarvoor in de plaats bos.
Bijna goed. 8)

Afbeelding

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Van dalende vleesconsumptie naar verplichte euthanasie op 72 jarige leeftijd om de bevolkingsgroei tegen te gaan! ik zie het verband niet maar terzijde.

De vleesconsumptie neemt gemiddeld genomen wel af maar dat heeft meer van doen met de verandering van de leefstijl en de opkomst van vleesvervangende producten.

De kwaliteit van het vlees staat er ook los van want dat is niet de reden waarom mensen minder vlees gaan eten.

Het is leuk om de statistieken te tonen en daarna de vraag te stellen of iemand minder vlees zou gaan eten en om de vraag te beantwoorden, ik in ieder geval niet.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben #teamdeltoer, althans, voor wat onderstaand citaat betreft.
J. Deltoer schreef:
23 okt 2025 14:24
Ik koop mijn vlees bij de slager. Die zooi van de super laat ik aan mij voorbij gaan.
Ik haal mijn vlees uitsluitend bij de lokale slager, waarvan ik weet waar de koeien en de kippen vandaan komen. Zoveel smaakvoller, geen water toegevoegd en -aanbiedingen daargelaten- zo'n beetje dezelfde prijs als bij mijn Albert Heijn.

Ik eet liever minder, maar beter vlees, dan geen vlees.

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

Wij kopen ons vlees al jaren bij een bedrijf dat natuur beheert en zelf koeien en andere dieren heeft.
Dit vee heeft een goed leven en wordt plaatselijk geslacht. Dus geen grote vrachtwagen vol met dieren naar het slachthuis.
Wij eten wat minder vlees , want het is wel wat duurder.

En voor de melders van andere oplossingen hier boven, kijk eens naar de film Soylent Green uit 1973

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

sergio1963 schreef:
23 okt 2025 18:48

En voor de melders van andere oplossingen hier boven, kijk eens naar de film Soylent Green uit 1973
Inderdaad een aanrader. Een van de beste films ooit gemaakt.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Consumenneke schreef:
23 okt 2025 13:42
Moet je eens kijken hoe het aantal koeien, varkens, kippen en geiten toegenomen is in enkele decennia.
Het volledige plaatje neemt ook de export in ogenschouw, die is groter dan de eigen consumptie:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu

Consumenneke

16again schreef:
24 okt 2025 08:34
Het volledige plaatje neemt ook de export in ogenschouw, die is groter dan de eigen consumptie:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu
Dat is een zijsprong als je vleesconsumptie beschouwt.

Het is geen zijsprong wanneer je naar landgebruik kijkt. Waarom moet Nederland varkens, kippen, geiten en eenden houden voor vlees-, melk- en eier-productie? Voor koeien is welk een argument, want veel polders zijn alleen geschikt als graasland.

Maar de rest?

Naar Oost-Europa. Dan hoeven slachters ook niet onder slechte omstandigheden te wonen.

Maar dat is een ander topic... 8)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Consumenneke schreef:
24 okt 2025 13:25
Het is geen zijsprong wanneer je naar landgebruik kijkt. Waarom moet Nederland varkens, kippen, geiten en eenden houden voor vlees-, melk- en eier-productie? Voor koeien is welk een argument, want veel polders zijn alleen geschikt als graasland.
Zo groot zijn die megastallen niet. De koeien grazen vooral op de melkpakken buiten. De meeste zijn opgehokt op en leven op krachtvoer, dan geven ze meer melk.
Een boer met een hoop land heeft dat vooral ivm de bijbehorende landbouwsubsidie.

Ron5300

De agrarische sector is meer dan alleen veeteelt en pluimvee want het grootste deel is akkerbouw waar landbouw grond voor gebruikt wordt.

Stel dat de veeteelt en pluimvee houderijen verplicht moeten stoppen zou er als eerste een verplichte uitkoop regeling met daarbij een fokverbod want alleen dan neemt het aantal vee drastisch af.

Voordeel is wel dat het aantal arbeidsmigranten die het vuile werk in slachterijen doen niet meer nodig zijn want die slachterijen gaan door het gebrek aan slachtvee failliet.

Het lijkt een win-win situatie maar is dat wel zo want ons land wordt afhankelijk van het buitenland en dat gaan wij als consument zeker merken want een stukje vlees e.d. wordt onbetaalbaar.

Consumenneke

Zoekt u weleens wat op of vertrouwt u volledig op uw improvisatievermogen?
Ron5300 schreef:
25 okt 2025 13:24
De agrarische sector is meer dan alleen veeteelt en pluimvee want het grootste deel is akkerbouw waar landbouw grond voor gebruikt wordt.
CBS: akkerbouw is een kwart, grasland is de helft van alle landbouwgrond in Nederland.
Ron5300 schreef:
Stel dat de veeteelt en pluimvee houderijen verplicht moeten stoppen zou er als eerste een verplichte uitkoop regeling met daarbij een fokverbod want alleen dan neemt het aantal vee drastisch af.
Gewoon handhaven van (strengere) regels in veehouderij en slacht is al voldoende.
Ron5300 schreef:
Het lijkt een win-win situatie maar is dat wel zo want ons land wordt afhankelijk van het buitenland en dat gaan wij als consument zeker merken want een stukje vlees e.d. wordt onbetaalbaar.
Nederland exporteert voor 8,8 miljard euro aan vlees (cijfers 2020) en importeert voor 3.8 miljard euro. Maar we hebben wel tariefmuren nodig tegen goedkoop vlees. Er is zelfs een importquotum om goedkope kipnuggets uit Thailand tegen te houden. Ook Braziliaanse kip is goedkoper. Amerikaans vlees is zoveel goedkoper dat de EU importheffingen moet inzetten om lokale boeren te beschermen.

Keuringsdienst van Waarde heeft altijd nuttige info Ron!
Het importeren van vlees uit het verre landen is nou eenmaal veel goedkoper vanwege onder andere arbeidskosten, en de kosten van voer aldus pluimvee-econoom Peter van Horne. Je kunt daardoor zo’n 20 tot 30% goedkoper produceren dan in Nederland.

Ron5300

Oei mijn fout want u heeft zoals altijd gelijk.

Wat ik er van vind doet er niet toe want u doet er alles aan om mijn mening als onwaar te bestempelen.

Stop er toch eens mee want u begint zo langzamerhand irritatie op te wekken door te blijven drammen over iets dat niets met de daling van vleesconsumptie van doen heeft.

U speelt ook deze keer op man want ik zou vertrouwen op mijn improvisatievermogen.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
25 okt 2025 14:43
Oei mijn fout want u heeft zoals altijd gelijk.
Dank u.

Ik heb mijn reactie niet geopend met onzin, zoals hier op dit forum wel vaker gebeurt.

Misschien kunt u zelf vertellen waarom uw reactie zoveel onjuistheden bevat? Dat is toch allemaal heel simpel te vinden, als u het zelf niet zeker weet. Nou zoek ik het voor u op en bent u alsnog boos op mij.

Heeft u liever dat niemand uw misvattingen opmerkt? U mag best een afwijkende mening hebben, maar als u zo stellig allemaal verzonnen feiten op dit forum plaatst, wordt het natuurlijk wel een rommeltje. Door alle bekende gegevens duidelijk op een rijtje te zetten wordt de gedachtenwisseling voor en door bezoekers van dit forum veel interessanter. Er gaat al zoveel nepnieuws rond.

Meningen over vleeseten zijn nog steeds vrij. :wink:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
24 okt 2025 20:49
Consumenneke schreef:
24 okt 2025 13:25
Zo groot zijn die megastallen niet. De koeien grazen vooral op de melkpakken buiten. De meeste zijn opgehokt op en leven op krachtvoer, dan geven ze meer melk.
Een boer met een hoop land heeft dat vooral ivm de bijbehorende landbouwsubsidie.
Koeien lopen vrijwel altijd buiten. U heeft echt geen idee waar u het over heeft.

Consumenneke

Cijfers van het CBS, genoemd door Nieuwe Oogst.
Nederland telde vorig jaar in totaal 1,5 miljoen melkkoeien. Het aantal dieren dat vorig jaar niet buiten kwam, is toegenomen tot ruim 460.000. Dat is 31 procent van het totaal.
Het merendeel doet nog aan weidegang, maar 16again heeft best een idee waar hij het over heeft. Een smalende reactie lijkt me overbodig. Hoewel er in 2016 bijna 600.000 koeien niet buiten mochten spelen. Dus bekeken over tien jaar daalt het weer iets.

Bij biologische boeren staat 39% zelfs dag en nacht buiten. Dan smaakt de melk naar maan!

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ik 500 meter richting het noorden wandel, dan zie ik overal koeien staan, het hele jaar door. Toen de hond nog leefde speelde deze altijd met de koeien.

Het zijn inderdaad de grote stallen die de melkkoeien minder buiten laten lopen of volledig binnen laten door gebrek aan weiland. Kleine bedrijven laten ze heel vaak gewoon buiten lopen, zo blijkt ook uit de cijfers van het CBS.

En vergeet niet, dat de koeien die je nu noemt nog niets eens de helft zijn van alle runderen in Nederland. Er lopen nog 2 miljoen stuks extra rond.

Consumenneke

Nijogeth schreef:
26 okt 2025 00:34
En vergeet niet, dat de koeien die je nu noemt nog niets eens de helft zijn van alle runderen in Nederland. Er lopen nog 2 miljoen stuks extra rond.
Klopt inderdaad. Doet me denken aan de uitdrukking kistkalven. :roll:

Waar het om gaat, is dat we in Nederland krankzinnige hoeveelheden varkens, kippen, runderen, geiten en zelfs eenden houden, met alle gevolgen qua vervuiling en volksgezondheid. Ik vind een koe in een weide ook een fraai gezicht, maar als klompendrager en broer van een boer kan ik niet anders concluderen dan dat het een stuk minder kan en moet. Vooral varkens en pluimvee: weg ermee!

Plaats reactie