LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat me ontzettend verbaasde is dat men bij de voedselbank eten krijgt
wat over de houdbaarheidsdatum is, oa vleeswaren wat gisteren gekregen is en
houdbaar is tot 23-11-2013, en zo is dat wel vaker met producten wat over de datum is.

Is dit een normaal iets ?

Natuurlijk weet ik ook wel dat mensen blij mogen zijn dat ze voedsel krijgen van
de voedselbank als ze er al voor in aanmerking komen maar moet dat dan zijn met spullen
die over de datum zijn ?

Wat is jullie mening hierover.

Nee ben zelf niet afhankelijk (gelukkig) van de voedselbank.
Laatst gewijzigd door Chocomelk op 13 dec 2013 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door F.van Holten »

De overdatum tijd, wil nog niet zeggen, dat bedorven is, in de winkel mag het niet verkocht worden, daarom geven ze meestal dit aan de voedselbanken, en daar word het ook weer gecontroleerd voor de uitgifte.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

F.van Holten schreef:De overdatum tijd, wil nog niet zeggen, dat bedorven is, in de winkel mag het niet verkocht worden, daarom geven ze meestal dit aan de voedselbanken, en daar word het ook weer gecontroleerd voor de uitgifte.
Dat is de enigste redenen, dat producten naar de voedselbank gaan.
Voor de rest, mag iedereen zelf beslissen om het te eten, want een datum is niet beslissend voor de versheid van het product.
Natuurlijk weet ik ook wel dat mensen blij mogen zijn dat ze voedsel krijgen van
de voedselbank als ze er al voor in aanmerking komen maar moet dat dan zijn met spullen
die over de datum zijn ?
Neen, dat hoef niet, als iedereen een gedeelte van zijn boodschappen naar de voedselbank brengt, hebben zij ook NOG verser producten.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

F.van Holten schreef:De overdatum tijd, wil nog niet zeggen, dat bedorven is, in de winkel mag het niet verkocht worden, daarom geven ze meestal dit aan de voedselbanken, en daar word het ook weer gecontroleerd voor de uitgifte.
Nee mag niet meer verkocht worden maar mag dus wel verspreid worden
door voedselbanken.
Hoe valt dit te controleren of vleeswaren nog oke zijn zonder de verpakking te openen,
ik moet zeggen wat ik gezien heb ziet er niet oke uit qua kleur.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Chocomelk schreef:
F.van Holten schreef:De overdatum tijd, wil nog niet zeggen, dat bedorven is, in de winkel mag het niet verkocht worden, daarom geven ze meestal dit aan de voedselbanken, en daar word het ook weer gecontroleerd voor de uitgifte.
Nee mag niet meer verkocht worden maar mag dus wel verspreid worden
door voedselbanken.
Hoe valt dit te controleren of vleeswaren nog oke zijn zonder de verpakking te openen,
ik moet zeggen wat ik gezien heb ziet er niet oke uit qua kleur.

Kan zijn, maar mijn ervaring is iets anders in mijn omgeving, ik heb nog niet van een voedselvergiftiging gehoord, maar het blijft wel triest als je er gebruik van moet maken, en deze mensen zijn weer blij, dat het er is.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik heb toen docu gezien op tv over voedselbank,was in het begin beetje.
Dat bedrijven hele pallets dan aan bank geven ,als product tegen de datum zit,bv nog maand te gaan.
Of pallets zijn beschadigd of verpakkingen dan ging dat naar bank..

Maar ik vind het triest dat als je al afhangkelijk bent van zoiets dat je dan vleeswaren over de datum krijgt,
Die mensen eten het wel,ze zullen wel moeten,anders hebben ze niets anders,

Dat vind ik diep triest...

Nou ja ze waren hier twee wk geleden nu geloof ik al,aan het inzamelen en heb ik idd gegeven,en ik zou het zeer zeker steunen als ze eens een oproep,deden eens per jaar voor dt ipv...nou ja vul maar in.
Dan kunnen er ook producten misschien gekocht worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je afhankelijk bent van de voedselbank, kun je beter vegetariër worden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door tenormin »

http://www.voedselbankhouten.com/wp-con ... -sheet.pdf
De Voedselbanken zijn, zo te lezen, wel verantwoordelijk voor wat voor uitgifte nog in aanmerking kan/mag komen. En natuurlijk ligt het met vleeswaren veel gevoeliger dan andere artikelen.

Hier in de buurt mogen wij niet eens spullen naar de Voedselbank brengen. Is ook wel logisch, anders zou het een komen en gaan worden van vreemdelingen die een pakje vleeswaren of wat dan ook af komen geven. Ze werken ook als een "gewoon bedrijf".

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bob Schurkjens schreef:Als je afhankelijk bent van de voedselbank, kun je beter vegetariër worden.
Nou bob,heb van iemand anders ook begrepen dat het ook met houdbare dingen gebeurd...
Ik kan niet anders zeggen dan triest....

Brengen oke,snap ik wel...nou ja,ook niet...
Stel ik zou elke week tas boodschappen willen brengen......maar ja je weet niet of er mee gerommeld is...begrijp ik ook wel weer..

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door ciske »

tenormin schreef:
Hier in de buurt mogen wij niet eens spullen naar de Voedselbank brengen. Is ook wel logisch, anders zou het een komen en gaan worden van vreemdelingen die een pakje vleeswaren of wat dan ook af komen geven. Ze werken ook als een "gewoon bedrijf".
Als het goed is, kan je ook in de winkel zelf iets af geven, voor de voedselbank.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb zojuist dat verhaal eens gelezen van de heer en Mevrouw Spies met de Voedselbank in Rotterdam. Er kunnen, en dat wist ik echt niet, zelfs punten van DE koffie geschonken worden, wel gebundeld :mrgreen: natuurlijk, maar toch. Als je privé kennelijk iets komt brengen, het kan de prima datum erop hebben maar ze weten bv dat, als ze van AH spullen krijgen die vanuit de koeling rechtstreeks naar hen toekomen. Als je als particulier binnenstapt, hoe goed bedoelt, hoe lang heb je buiten gelopen (ik heb het niet over de winter en het verhaal is ook niet van mijzelf) met je pakje vleeswaren. Maar als b.v. de firma HAK (zoals onlangs) een nieuw dekseltje heeft ontworpen voor al zijn groenten, dan is de hele "oude voorraad" voor de Voedselbanken. Tja, zoals Bob al zegt: juist vlees(waren), eieren e.d. is een datum belangrijk en zou je vegetariër worden. Maar aan de andere kant: vervangende maaltijden, zonder vlees, zijn eigenlijk ook niet goedkoop als je het goed wilt doen: noten zijn als vervanger net zo duur als een stukje vlees. Net als Valet, het nep vlees. Dus dat is geen optie voor mensen die de Voedselbank nodig hebben. En gemakkelijk is het ook niet om in aanmerking te komen (hebben het er al eens over gehad in ander topic): je word goed gecontroleerd en als je een dure telefoon hebt of abo, dan kan je het ook shaken, logisch.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Jolijn »

Chocomelk schreef:Wat me ontzettend verbaasde is dat men bij de voedselbank eten krijgt
wat over de houdbaarheidsdatum is, oa vleeswaren wat gisteren gekregen is en
houdbaar is tot 23-11-2013, en zo is dat wel vaker met producten wat over de datum is.

Is dit een normaal iets ?
Dat lijkt me niet normaal, waar blijft het dan al die tijd?
Dat moet toch sneller kunnen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

tenormin schreef:http://www.voedselbankhouten.com/wp-con ... -sheet.pdf
De Voedselbanken zijn, zo te lezen, wel verantwoordelijk voor wat voor uitgifte nog in aanmerking kan/mag komen. En natuurlijk ligt het met vleeswaren veel gevoeliger dan andere artikelen.

Hier in de buurt mogen wij niet eens spullen naar de Voedselbank brengen. Is ook wel logisch, anders zou het een komen en gaan worden van vreemdelingen die een pakje vleeswaren of wat dan ook af komen geven. Ze werken ook als een "gewoon bedrijf".

Jammer, als de voedselbank, dan alleen afhankelijk van bedrijven is, als een particulier niets mag brengen.

Hier breng je als particulier de spullen als de openingstijden zijn, en dat heel graag.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tenormin schreef:Hier in de buurt mogen wij niet eens spullen naar de Voedselbank brengen. Is ook wel logisch, anders zou het een komen en gaan worden van vreemdelingen die een pakje vleeswaren of wat dan ook af komen geven. Ze werken ook als een "gewoon bedrijf".
Dat is hier ook zo, mag ook niet.
Wel houden ze een aantal keren per jaar inzamelingsactie's, soms is het dat ze om geld vragen en
soms staat er een grote kraam bij een supermarkt en dan word er om bepaalde produkten gevraagd die je dan in die winkel kan kopen.
Laatst ging het om blikken of pakken soep, macaroni, rijst, pastasaus, koffie en nog wat dingen wat ik zo even niet meer weet.
En zeer zeker steun ik zulke dingen

Zelf vind ik het echt te ver gaan om mensen oa vleeswaren te geven wat gewoon al 18 dagen over
de datum heen is.
ciske schreef:Als het goed is, kan je ook in de winkel zelf iets af geven, voor de voedselbank.
Is hier maar 2x per jaar volgens mij.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:http://www.voedselbankhouten.com/wp-con ... -sheet.pdf
De Voedselbanken zijn, zo te lezen, wel verantwoordelijk voor wat voor uitgifte nog in aanmerking kan/mag komen. En natuurlijk ligt het met vleeswaren veel gevoeliger dan andere artikelen.

Hier in de buurt mogen wij niet eens spullen naar de Voedselbank brengen. Is ook wel logisch, anders zou het een komen en gaan worden van vreemdelingen die een pakje vleeswaren of wat dan ook af komen geven. Ze werken ook als een "gewoon bedrijf".
Ze hebben natuurlijk ook geen zicht op de koel-keten in het geval van vleeswaren etc, en als daar geen inzicht in hebt, kan je ook niet veel zeggen over staat en houdbaarheid een product. Als die vleeswaren vers uit de fabriek een halve dag in de supermarkt naast de koeling heeft gestaan, zou ik het zelfs op de tht datum niet meer willen eten. Als die keten wel ononderbroken is, kan je het zo een aantal dagen later consumeren.

Wat ze hier wel eens doen is bij de lokale AH mensen een boodschappenlijstje mee geven met (euroshopper/AH basic) producten erop waar ze veel behoefte aan hebben. Dan hebben ze tenminste spul met een fatsoenlijke houdbaarheid.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door tenormin »

ciske schreef:
tenormin schreef:
Hier in de buurt mogen wij niet eens spullen naar de Voedselbank brengen. Is ook wel logisch, anders zou het een komen en gaan worden van vreemdelingen die een pakje vleeswaren of wat dan ook af komen geven. Ze werken ook als een "gewoon bedrijf".
Als het goed is, kan je ook in de winkel zelf iets af geven, voor de voedselbank.
Ja ciske, we hadden het er destijds al over gehad, ik geloof in topic van rozemarijntje, wiens kennisje plotsklaps weduwe was geworden (en problemen met geld en dochter). Heb toen bij onze AH gevraagd maar "die deden er niet aan". Dus ik zou het niet weten, al zou het best een goed idee zijn; in iedere Super een soort koelbox voorbij de kassa waar je je giften in zou kunnen doen. Weet je zeker dat het de goede datum heeft, gekoeld is plus dat het door de desbetreffende super zelf aangeleverd word aan de Voedselbanken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Vind het zo triest voor die mensen, je komt al niet zomaar in aanmerking voor
de voedselbank en als je het dan al krijgt dan krijg je dingen die ver over de datum
zijn.
Althans IK vind het ver over de datum, 18 dagen over datum van vleeswaren.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door ciske »

Ik vraag mij af of dat wel klopt, bij de voedselbank zijn ze zeer kritisch, en dat is maar goed ook.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:Vind het zo triest voor die mensen, je komt al niet zomaar in aanmerking voor
de voedselbank en als je het dan al krijgt dan krijg je dingen die ver over de datum
zijn.
Althans IK vind het ver over de datum, 18 dagen over datum van vleeswaren.
Als ik het goed lees op de site van de voedselbank hier, accepteren die geen producten die over datum zijn, dus dit is een keuze van die specifieke voedselbank, of een eenmalig incident?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:Ik vraag mij af of dat wel klopt, bij de voedselbank zijn ze zeer kritisch, en dat is maar goed ook.
Ja Ciske dit klopt dit verhaal wat ik schreef !

Gesloten