Welke trassi/garnalenpasta moet je hebben?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 32141
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Welke trassi/garnalenpasta moet je hebben?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben al een poos bezig te proberen 'Indisch' te eten, althans wat daar voor door moet gaan. Eén belangrijk ingrediënt is dus trassi, oftewel iets met garnalen. En daar blijkt iets wonderlijks mee aan de hand te zijn.

Begonnen met Trassi Bakar blok van Flower Brand: dat kon je tot voor kort in de supermarkt kopen. Vond het niet zoveel bijzonders.

Voor een Indonesisch gerecht iets anders gekocht: Indische garnalenpasta: Trassi Bakar Udang. Merk onbekend, made by Unidex BV in Hillegom. Gerecht smaakte nergens naar, en wat blijkt: behalve water, ketjap, sojasaus, suiker, conserveermiddel, zout, nog eens suiker, knoflookpoeder, kipkruidenpoeder en nog een hele hoop andere dingen zit er maar liefst 0,83% garnalenaroma in. De garnaal kwam langs, zette zijn pootjes in de saus, vond het te heet, en ging er weer rap vandoor. Dat wordt dus 'garnalenpasta' genoemd. :roll: En dat noopte tot verder onderzoek.

De Trassi Bakar van Flower Brand bevat 9,5% garnalen. Maar ik ben ook een merk tegen gekomen dat 19% bevat. Maleisische Trassi bevat 48%, weer een andere 67%, en uiteindelijk heb ik in een toko thaise 'shrimp paste' gevonden met 90% garnalen. Er zit dus nogal verschil in tussen de ene garnalenpasta en de andere trassi.

Dus: hoe weet je nu welke trassi/garnalenpasta je voor een specifiek gerecht moet hebben? En hoe weet je nu wat de juiste dosering is? Een theelepel, of een centimeter blok, het maakt nogal verschil of er 9,5% of 90% garnalen in zit... En wat moet je nou met al dat zout, sojasaus en ketjap wat er in zit? Dat moet je vaak zelf toch ook al aan je gerecht toevoegen...

ZeerPrivé
Berichten: 6219
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke trassi/garnalenpasta moet je hebben?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De hoeveelheid trassi is afhankelijk van je smaak en of je voor 10 personen een gerecht maakt of voor 2 personen. Voor de Indische keuken wordt vaak de gedroogde trassi gebruikt. Blijft toch een kwestie van uitproberen totdat je de verhoudingen (niet alleen voor trassi) hebt gevonden die jij lekker vindt.

Ken je deze? https://www.indischegerechten.com/recept/

BL2
Berichten: 5045
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Welke trassi/garnalenpasta moet je hebben?

Ongelezen bericht door BL2 »

Trassi gaat in kleine hoeveelheden door gerechten, vaak niet meer dan een half theelepeltje en aan het begin van de bereiding (bijvoorbeeld bij het bakken van de ui), dan op het eind.

1-2 theelepels per 500 gram vlees, rijst, pasta, vis of groenten. Trassie is verkrijgbaar in handige pet potjes van 50 gram en is te vinden in het Oosters schap van veel supermarkten, oa in alle winkels met de blauwe kleur.

Thijs124
Berichten: 1449
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Welke trassi/garnalenpasta moet je hebben?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Mijn zoon werkt bij een van de de grootste importeurs van Oosterse levensmiddelen.
Google eens hierop. Die spullen kom je vermoedelijk ook in de winkels tegen.

heuschen schrouff trassi

Moneyman
Berichten: 31389
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke trassi/garnalenpasta moet je hebben?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
21 okt 2024 22:37
De garnaal kwam langs, zette zijn pootjes in de saus, vond het te heet, en ging er weer rap vandoor.
Ik heb niet veel toe te voegen voer trassi, maar hier moest ik even heel erg hard om lachen :mrgreen:

Morgan le Fay
Berichten: 581
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Welke trassi/garnalenpasta moet je hebben?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Trassi is hemels in je eten maar dat spul meurt de tent uit.
Ik heb die losse blokken van Flower brand in gebruik,

Plaats reactie