LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?
Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?
Nederlanders eten nu ook kippedijen !
Opvallend nieuwsbericht vandaag, de Nederlander blijkt nu ook, na honderden jaren, de kippedijen te gaan eten.
Als je het persbericht moet geloven werden deze heerlijke stukjes kip altijd gewoon weggegooid......
Ik geloof daar niets van.
Nu de hele kip bruikbaar blijkt te zijn (.....) krijgen de kippenboeren meer geld, en het is hoogwaardiger gebruik van voedsel.
Ik geloof niets van zulk soort zgn persberichten. Het is gewoon een manier om de wat duurdere delen van de kip ook weer eens onder de aandacht te brengen.
Dat de supermarkt zo wordt gedwongen meer van de kip te gebruiken is natuurlijk komisch gesteld...... Net of half Nederland ineens bij de de supermarkt gaat eisen dat er meer kippedijen in het schap komen.
Eten jullie de laatste tijd ook meer kippedijen of is het gewoon een verkooptruc ?
Persbericht
Nederlanders laten kipfilet steeds
vaker links liggen en kiezen voor ander
kippenvlees.Voor de vleesverwerkende
industrie is dat goed,want die wordt
daardoor een stuk duurzamer.
Kippenboeren krijgen meer geld voor een
kip als al het vlees van het dier wordt
gebruikt.Meer geld betekent ook dat de
boer meer kan besteden aan het welzijn
van de kippen,zegt Wakker Dier.
Voorheen kochten de supermarkten bijna
alleen de filets.Door de veranderde
vraag zijn ze gedwongen om zelf zoveel
mogelijk van een kip te gebruiken en te
verkopen.Kipfilet wordt nog steeds het
meest verkocht,maar de kipdij rukt op.
Opvallend nieuwsbericht vandaag, de Nederlander blijkt nu ook, na honderden jaren, de kippedijen te gaan eten.
Als je het persbericht moet geloven werden deze heerlijke stukjes kip altijd gewoon weggegooid......
Nu de hele kip bruikbaar blijkt te zijn (.....) krijgen de kippenboeren meer geld, en het is hoogwaardiger gebruik van voedsel.
Ik geloof niets van zulk soort zgn persberichten. Het is gewoon een manier om de wat duurdere delen van de kip ook weer eens onder de aandacht te brengen.
Dat de supermarkt zo wordt gedwongen meer van de kip te gebruiken is natuurlijk komisch gesteld...... Net of half Nederland ineens bij de de supermarkt gaat eisen dat er meer kippedijen in het schap komen.
Eten jullie de laatste tijd ook meer kippedijen of is het gewoon een verkooptruc ?
Persbericht
Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?
Nee deze werden niet weggegooid ( dat zegt het persbericht ook niet volgens mij ), maar geëxporteerd.Brahms schreef:Nederlanders eten nu ook kippedijen !
Persbericht
Kijk maar eens het item van de keuringsdienst van waarden terug die dit ook hebben uitgezocht. Daar zie je hetzelfde beeld. Nederland wil vooral de kipfilet, de rest wordt geëxporteerd.
Hieruit maakte ik op dat die delen niet werden gebruikt, dus weggegooid. Exporteren en daar op eten is natuurlijk gewoon "gebruikt". En dan is het ook duurzaam en krijgen boeren hun geld ook.Kippenboeren krijgen meer geld voor een kip als al het vlees van het dier wordt
gebruikt. Meer geld betekent ook dat de boer meer kan besteden aan het welzijn
van de kippen, zegt Wakker Dier.
Daarom zeg ik, tendentieus persbericht met andere reden geplaatst dan alleen nieuwsflits.
Natuurlijk is dit gewoon een reclameberichtje..Brahms schreef:Hieruit maakte ik op dat die delen niet werden gebruikt, dus weggegooid. Exporteren en daar op eten is natuurlijk gewoon "gebruikt". En dan is het ook duurzaam en krijgen boeren hun geld ook.Kippenboeren krijgen meer geld voor een kip als al het vlees van het dier wordt
gebruikt. Meer geld betekent ook dat de boer meer kan besteden aan het welzijn
van de kippen, zegt Wakker Dier.
Daarom zeg ik, tendentieus persbericht met andere reden geplaatst dan alleen nieuwsflits.
Maar exporteren is vanzelfsprekend minder duurzaam dan zelf gebruiken ( minder uitstoot ), zeker als de goederen daarna als saté weer terugkomen. ( 2x vervoeren ).
Ook zal er meer geld voor de boer beschikbaar komen/blijven als het vlees gewoon hier blijft. Een groter gedeelte van de opbrengst kan naar de boer ipv naar overbodige vervoerkosten.
Het kan natuurlijk ook dat het gebruikt is in een dierenvoedsel en daarom minder opbracht.
-
Ligt al jaren bij de poelier. Is malser
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Maar het nieuwsfeit op bv Teletekst is dat er "gewoon meer vraag naar is in de supermarkt". Dit feit klopt dus gewoon niet en wordt door de nieuwssites dus gewoon klakkeloos overgenomen en geplaatst.
Het is slechts een poging om kippedijen onder de aandacht te brengen........
Morgen toch maar eens gaan kijken bij de plaatselijke Appie. (het werkt dus ook )
Het is slechts een poging om kippedijen onder de aandacht te brengen........
Morgen toch maar eens gaan kijken bij de plaatselijke Appie. (het werkt dus ook )
-
Ik koop ze nooit. Kipfilet is goedkoper. Ahoewel het wel steeds lastiger wordt om goedkope plofkipfilet te vinden.
Inderdaad is de prijs zeer fors gestegen en dat hebben we voor 100 procent te danken aan clubjes als Wakker Dier.
De kippen zitten er nog net zo matig bij als eerst, ze ploffen nog steeds, het ingespoten (!) watergehalte is nog net zo hoog en de boeren verdienen amper meer.
De winst gaat naar de tussenhandel en vooral de supermarkten.
De kippen zitten er nog net zo matig bij als eerst, ze ploffen nog steeds, het ingespoten (!) watergehalte is nog net zo hoog en de boeren verdienen amper meer.
De winst gaat naar de tussenhandel en vooral de supermarkten.
Ik vind de donkere stukken kip veel lekkerder. Die gekke Nederlanders en die filetfetisch..
Overigens vind ik het vlees van de plofkippen helemaal niet zo smakelijk als de biolgische kip. Zeker al dat extra vlees aan de vleugels is droog en meh.
Wat betreft dat artikel: lijkt me vrij nietszeggend.
Overigens vind ik het vlees van de plofkippen helemaal niet zo smakelijk als de biolgische kip. Zeker al dat extra vlees aan de vleugels is droog en meh.
Wat betreft dat artikel: lijkt me vrij nietszeggend.
Ligt het aan mij of is eigenlijk de naamgeving verkeerd? Welk gedeelte van de kippenpoot is de kippendij?
Kippedij is een uitgebeende kipcarbonade, het bovenste deel van de poot.16again schreef:Ligt het aan mij of is eigenlijk de naamgeving verkeerd? Welk gedeelte van de kippenpoot is de kippendij?
Volgens mij is de kippendij het bovenste deel van de kippenpoot, en dan wel de buitenzijde
Ik moest hierbij even denken aan de dikke dijen bij een deel van de vrouwelijke homo sapiens
Ik moest hierbij even denken aan de dikke dijen bij een deel van de vrouwelijke homo sapiens
Het heet Kipcarbonade met vel ebn al, braadstuk als het vel en stuk ruggengraat er af is en kippedij al het geheel is uitgebeend.puma73 schreef:Kippedij is een uitgebeende kipcarbonade, het bovenste deel van de poot.16again schreef:Ligt het aan mij of is eigenlijk de naamgeving verkeerd? Welk gedeelte van de kippenpoot is de kippendij?
Volgens deze links is het deel wat we kippendij noemen juist de bil van de kip:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kippenvlees
@MichielFRL ,
Ik eet echt wel eens een kippenpoot, terwijl we volgens jou in Europa alleen kippenborst eten. Hoe valt dat te rijmen?
@MichielFRL ,
Ik eet echt wel eens een kippenpoot, terwijl we volgens jou in Europa alleen kippenborst eten. Hoe valt dat te rijmen?
Kippendij en kippenbil is het zelfde stukje vlees, alleen niet uitgebeend. Kippedij filet is lekkerder en malser dan kipfilet.16again schreef:Volgens deze links is het deel wat we kippendij noemen juist de bil van de kip:
@MichielFRL ,
Bij mij zijn dijspier en bilspier 2 verschillende dingen. Ik snap dan ook niet hetgeen kippendij genoemd wordt niet van de dij afkomstig is maar van de bil
Volgens mij geldt dat vooral voor Nederland. In de meeste landen wordt volgens mij vooral gekeken naar welk vlees lekker is. In Nederland kijken we vooral naar welk vlees makkelijk, mager en niet te 'eng' is. Dus liever smakeloze kipfilet dan meer smaakvolle delen van de kip.
Ik eet al jaren kippedijen en braadstukken, heerlijk vlees dat niet snel droog wordt en toch relatief mager is. vooral in roerbakgerechten, voor het maken van satékweenie schreef:Volgens mij geldt dat vooral voor Nederland. In de meeste landen wordt volgens mij vooral gekeken naar welk vlees lekker is. In Nederland kijken we vooral naar welk vlees makkelijk, mager en niet te 'eng' is. Dus liever smakeloze kipfilet dan meer smaakvolle delen van de kip.