LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zuivel over datum

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
plhb

zuivel over datum

Ongelezen bericht door plhb »

bij Digros Leiderdorp worden regelmatig gekoelde zuivelproducten in het schap aangeboden waarvan de datum met één dag is overschreden; dat mag toch niet? Het personeel geeft niet thuis bij commentaar.

Barman

Re: zuivel over datum

Ongelezen bericht door Barman »

Vindt je dit zo belangrijk dat het op twee forums moet staan?

Waarom zou het niet mogen?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Veel zuivelproducten kunnen gelukkig ook niet lezen, met yoghurt is het zowiezo niet zo'n probleem, met melk (van Aldi) heb ik het eens een keer uitgeprobeerd en pas een week na houdbaarheidsdatum was er IETS te proeven (waarbij ik nog steeds twijfel of het geen suggestie was).
Dus voor de gezondheid lijkt het me niet zo een probleem, feit blijft echter wel dat het niet meer in de koeling hoor te staan.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Barman schreef:Vindt je dit zo belangrijk dat het op twee forums moet staan?
Wat op een ander forum staat , gaat ons niks aan.

Het moet niet mogen om het dan in de koeling te zetten, maar alsnog gebeurd het.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

plhb schreef:bij Digros Leiderdorp worden regelmatig gekoelde zuivelproducten in het schap aangeboden waarvan de datum met één dag is overschreden; dat mag toch niet? Het personeel geeft niet thuis bij commentaar.
Dan zou ik eens de manager erbij halen.
Die zal er denk ik anders over denken dan het personeel.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Melk mag niet overdatum worden verkocht, overige zuivelproducten is het niet verboden. da's wat anders als 'is het toegestaan".
Ja, dat is toegstaan, maar of het als winkel handig is....

zielig meisje

Ongelezen bericht door zielig meisje »

Hier bij de buurtsuper worden salades opnieuw bestickerd met een nieuwe datum wanneer de houdbaarheidsdatum is verstreken. Volgens de eigenaar is die datum grote flauwekul.

dhc

zielig meisje schreef:Hier bij de buurtsuper worden salades opnieuw bestickerd met een nieuwe datum wanneer de houdbaarheidsdatum is verstreken. Volgens de eigenaar is die datum grote flauwekul.
Dat geloof je echt? Dan doe je je naam eer aan..
Geen enkele ondernemer gaat dat risico lopen..

Barman

ciske schreef: Wat op een ander forum staat , gaat ons niks aan.
Niet?

Het levert al wel een stuk meer informatie op.
Eerst ben ik met "foute" spullen thuisgekomen, en ben er toen op gaan letten.
Toen ik vijf keer, na constatering van fouten, van de zomer had geprobeerd het personeel (oa servicebalie) erop aan te spreken heb ik (geirriteerd) zo een overtredend pak vla aan zo iemand in handen gegeven, Die reageerde schofterig en riep dat ik hem slecht aansprak. Door de irritatie over het herhaaleffect was de toon ook niet geweldig.
NVWA is op de hoogte van mijn bevindingen, evenals hoofdkantoor van Digros.
Aanspreken van de vestigingsmanager had het gevolg dat hij mij niet te woord wenste te staan en een winkelverbod overwoog; welnu: daarvoor moet een grond zijn en die is er niet. Ik steel verniel en bevuil niet.
Digros Leiderdorp overtreedt de wet en niet ik door er wat van te zeggen.
Ik heb nota bene op 27 december 2012 weer goederen aangetroffen die niet voldoen aan de warenwet. NVWA ingelicht.
Wegens de vorige reacties doe ik dat niet meer via het personeel.
Zijn er meer klanten van Digros Leiderdorp met deze klachten? Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat ik de enige ben.
Je brengt het NVWA en het hoofdkantoor van de Digros op de hoogte en daarna ga je de vraag nog eens stellen? Wat wil je dan? Bevestiging?

dhc

Wellicht heeft TS mijn posting gemist?
Klagen op een manier die alleen irritatie geeft en dan ook nog eens ongelijk hebben..
Dapper...
nVWA (da's de juiste schrijfwijze) en Dirk (moedermaatschappij Digros) gaan niets doen want de handelswijze is gewoon tiegestaan.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is verboden om bedorven voedsel te verkopen, maar het is inderdaad niet verboden om voedsel te verkopen waarvan de houdbaarheidsdatum die op de verpakking staat , verstreken is.

Raar, maar waar. Zo zit onze warenwet in elkaar.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Leo The Emperor schreef:Het is verboden om bedorven voedsel te verkopen, maar het is inderdaad niet verboden om voedsel te verkopen waarvan de houdbaarheidsdatum die op de verpakking staat , verstreken is.

Inderdaad heel raar maar dus waar. :shock:

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Leo The Emperor schreef:Het is verboden om bedorven voedsel te verkopen, maar het is inderdaad niet verboden om voedsel te verkopen waarvan de houdbaarheidsdatum die op de verpakking staat , verstreken is.

Producten waarvan de THT-datum is verstreken, mogen volgens de wet nog wel worden verkocht en gebruikt. Als dit gebeurt, is dit op verantwoordelijkheid van de verkoper.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... -tgt-.aspx

Barman

Strikte uitzondering hierop vormen gepasteuriseerde melk, melkproducten en eieren. Het is verboden om deze producten na de houdbaarheidsdatum te verkopen.

http://www.houwersholtackers.nl/nieuwsa ... cmsid=1152

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

@Barman

Je hebt helemaal gelijk, deze producten zijn uitgezonderd in de warenwet.
Weer wat geleerd

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is verschil tussen de THT en de TGT datum. Tgt vind jemmeestal bij producten die je koel Moet bewaren. Tgt producten mogen niet na de datum worden verkocht. En mag ook niet door de verkoper worden verlengd.
Tht vind je bij veel meer producten en is slechts een aanbeveling.

Als ik er vanuit ga dat het om koel te bewaren tgt-zuivel gaat, dan mag dit dus niet na de datum worden verkocht.
bprosman schreef:Veel zuivelproducten kunnen gelukkig ook niet lezen, met yoghurt is het zowiezo niet zo'n probleem, met melk (van Aldi) heb ik het eens een keer uitgeprobeerd en pas een week na houdbaarheidsdatum was er IETS te proeven (waarbij ik nog steeds twijfel of het geen suggestie was).
Als je het verschil tussen de langer houdbare hooggepasteuriseerde melk en gewone gepasteuriseerde melk niet proeft, dan denk ik dat je inderdaad een week na de houdbaarheidsdatum ook geen verschil proeft. :wink: . Maar je hebt gelijk dat je een pak yoghurt dat net een dag te laat is vaak nog gewoon kunt gebruiken. Maar dat zou ik met bv. verse vis toch iets minder snel doen.

plhb

door nVWA werd ik ervan overtuigd dat genoemde producten vallen onder het verkoopverbod. Ik snap er niets van dat een bedrijf dan volhardt in het aanbieden van zulke producten.

plhb

dhc schreef:Wellicht heeft TS mijn posting gemist?
Klagen op een manier die alleen irritatie geeft en dan ook nog eens ongelijk hebben..
Dapper...
nVWA (da's de juiste schrijfwijze) en Dirk (moedermaatschappij Digros) gaan niets doen want de handelswijze is gewoon toegestaan.

Geen ongelijk: het gaat om producten met verkoopverbod: gekoelde zuivel. Vla en yoghurt vallen daar ook onder.

Gesloten