LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Banknr. automatisch aan account gekoppeld na iDeal betaling?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Nyte

Banknr. automatisch aan account gekoppeld na iDeal betaling?

Ongelezen bericht door Nyte »

Mijn ouders zijn niet al te handig met computers. Dit bleek van de week wel weer toen ze een voucher wilden kopen bij SocialDeal.nl.

Ze zagen een leuke aanbieding staan bij een restaurant in de buurt en wilde een voucher kopen. Ze hadden de website wel eens eerder gebruikt en toen betaald met iDeal. Dat lukte toen dus nu moet dat ook wel lukken toch?

Bij betaling klikt mijn vader zoals vorige keer op het ING logotje, en klikt op betalen. Echter... er kwam niets in beeld. Nog een keer proberen. Voucher aanklikken, deze voucher kopen, betalen. Weer niets. Dit nog eens 10x proberen maar weer niets gelukt. Ik was dus ingeschakeld om het uit te zoeken.

Ik kon het zelf ook niet zo snel vinden, dus ik ging even kijken of ik zelf ook een voucher kon bestellen. Ik klik op de voucher, betalen met ideal, betalen. Ik krijg een iDeal scherm naar boven, vul gegevens in. Tan code van mobiel en ja betaald. Ik kijk op hun account waar de voucher is terug te vinden en ik zie dat ze nu 11 vouchers hebben.

Ik keek het aankoop proces nog een keer en nu zag ik het opeens. Zodra je een keer met iDeal hebt betaald, wordt je bankrekeningnummer gelijk toegevoegd aan het account zodat je de volgende keer direct met een eenmalige machteging kan betalen. Dit zag mijn vader dus over het hoofd.
Mij leek dat dit niet zou moeten kunnen om iets met een enkele klik te kunnen kopen zonder enige bevestiging, dus op eigen risico klikte ik op de knop waar nu stond "EENMALIGE MACHTEGING". En ja hoor. Geen bevestiging, geen "U gaat betalen met een machteging". Niets. Gewoon direct gekocht en een 12e voucher was op het account te vinden.

Ik vind dit eigenlijk zeer shady business. Na een chat gesprek met een medewerker hebben we de vouchers kunnen terug draaien en gelijk gevraagd of de rekeningnummers van het account kan worden verwijderd.

joep873

Re: Banknr. automatisch aan account gekoppeld na iDeal betaling?

Ongelezen bericht door joep873 »

Dit is inderdaad nieuw (of eigenlijk: dat het legaal kan is nieuw); de Consumentenbond heeft er hier http://www.consumentenbond.nl/online-sh ... ng-online/ een stukje over geschreven.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nyte schreef:Na een chat gesprek met een medewerker hebben we de vouchers kunnen terug draaien en gelijk gevraagd of de rekeningnummers van het account kan worden verwijderd.
Kijk, dat is dan weer netjes van het bedrijf.

Maar als dit sinds kort legaal is (al snap ik eigenlijk weinig van het verhaal, maar ik koop dan ook zo goed als nooit via internet) dan is het goed dat je dit onder de aandacht brengt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Op zich is het niet onveilig. Je moet immers in eerste instantie een betaling met iDeal uitvoeren voordat het rekeningnummer gekoppeld wordt aan het gebruikersaccount. Pas daarna kan je via eenmalige machtigingen betalen. Het misbruik voorbeeld dat op de site van de Consumentenbond staat is niet van toepassing in dit geval.

Gesloten