LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bol.com levert niet na verkeerd geprijsd artikel

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Pien77

Bol.com levert niet na verkeerd geprijsd artikel

Ongelezen bericht door Pien77 »

Goedendag,

Afgelopen maandag heb ik een bestelling geplaatst bij bol.com, ik had een wissellijst besteld en klikte nog even op de dag-aanbiedingen, daar stond als eerste aanbieding de Sonos Playbar zwart voor 119 euro, ik keek naar de aanbieding, hier stond aangegeven dat er een korting van 83% werd toegepast, ik heb 2 van deze apparaten aan mijn bestelling toegevoegd en ben overgegaan tot betaling via IDeal.Ik heb ooit geshopt bij Amazon.com en zulke stuntaanbiedingen zijn niet vreemd bij webwinkels.
Diezelfde avond kreeg ik een mail van bol.com waarin mijn bestelling werd bevestigd. Diezelfde nacht ontving ik 2 mails waarin werd gezegd dat ik had geprobeerd de bestelling te annuleren, maar dat het te laat was om te annuleren en dat de bestelling derhalve gewoon geleverd werd. Het gekke was dat ik geen annulering van mijn bestelling in gang had gezet.
De volgende dat heb ik zitten wachten totdat postNL af zou leveren en tegen de avond zag ik dat de aflevering naar de volgende dag was verschoven.
Later die avond kreeg ik van de klantenservice een mail waarin werd gezegd dat er een fout gemaakt was door bol.com en dat de sonos met een verkeerde prijs op de site heeft gestaan, ze gingen niet over tot leveren en verwezen naar artikel 4 van de algemene koopvoorwaarden.
Ik kreeg wel een aanbod om de playbar te kopen met 10%korting.
Aangezien ik van mening ben dat de koop gesloten is en dat er duidelijk op de site heeft gestaan dat het een korting betreft, vind ik dat ze zich niet kunnen beroepen op hun algemene voorwaarden.

Ik heb hiertoe een mail naar de klantenservice gestuurd waarin ik zeg niet in te gaan op het aanbod dat ze me hebben gedaan. Ik kreeg als antwoord dat bol.com bij hun standpunt blijft, met andere woorden, ik heb pech.

Ik vraag mij af of bol dit zomaar kan doen?
Zijn er meer mensen die hiermee te maken hebben gehad?
Misschien dat iemand mij van advies kan voorzien.
Alvast bedankt!

TondH

Re: Bol.com levert niet na verkeerd geprijsd artikel

Ongelezen bericht door TondH »

Ja dit kan Bol.com gewoon doen. Soms staan er inderdaad foutieve prijzen op een website. Meestal staat in dit ook in de voorwaarden ja, dus kunnen ze de bestelling gewoon annuleren.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

https://www.studytubelaw.nl/nl/arresten/574-otto

Is zelfs een beroemde rechtzaak over.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja dat kan en dat mag, google maar even op "otto arrest" oid. Daar ging het om een LCD tv voor 99,99, wat eigenlijk 999,99 had moeten zijn. duizenden mensen bestelden zo'n tv, maar Otto leverde niet. Dat is voor de rechter gekomen, en uiteindelijk heeft die beslist dat als iets een eerlijke typefout is, en dat is 83% korting op een A-merk als Sonos in dit geval, een bedrijf niet hoeft te leveren.

Wat Amazon wel of niet doet in een ander geval is appels met peren vergelijken, dat is namelijk een Amerikaanse webshop, geen Nederlandse.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2015 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledige quote van openingspost verwijderd

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

TondH schreef:Soms staan er inderdaad foutieve prijzen op een website. Meestal staat in dit ook in de voorwaarden ja, dus kunnen ze de bestelling gewoon annuleren.
Een bedrijf kan in rechte geen beroep doen op een algemene voorwaarde dat stelt dat ze niet hoeven te leveren bij prijsfouten. Dit kan niet omdat het bedrijf zich daarmee in feite de mogelijkheid schept om onder iedere overeenkomst uit te komen die haar achteraf niet bevalt. Het is immers niet moeilijk om te roepen: "prijsfout". Een verkoper heeft geen rechtens te beschermen belang om overeenkomsten te kunnen onderbinden als later blijkt dat je meer had kunnen vangen.

In de praktijk wordt dit gewoon bepaald door art. 3:33 en 35 BW. Als de een de overeenkomst niet wilde sluiten en de ander dat wist of had moeten weten, dan kan de overeenkomst vernietigd worden. Maar dat geldt niet voor iedere prijsfout.
sjohie schreef:Ja dat kan en dat mag, google maar even op "otto arrest" oid. Daar ging het om een LCD tv voor 99,99, wat eigenlijk 999,99 had moeten zijn. duizenden mensen bestelden zo'n tv, maar Otto leverde niet. Dat is voor de rechter gekomen, en uiteindelijk heeft die beslist dat als iets een eerlijke typefout is, en dat is 83% korting op een A-merk als Sonos in dit geval, een bedrijf niet hoeft te leveren.
Het lijkt mij een goed idee als je het Otto arrest zelf eens doorleest, want dit was niet de uitkomst.
Hoe moet de klant eigenlijk weten dat er 83% korting gegeven wordt?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 22 okt 2015 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

ik keek naar de aanbieding, hier stond aangegeven dat er een korting van 83% werd toegepast,
Het Otto arrest geeft wel aan dat de besteller een onderzoeksplicht heeft (geven concurrenten ook die 83% ?) daar heeft TS verzuimd.
Ook meteen 2 stuks bestellen heeft iets van "te mooi om waar te zijn".

alfatrion

Het gaat helemaal niet om het percentage. De kern van het Otto arrest is in r.o. 4.16 weergegeven:
Otto arrest r.o. 4.16 schreef:Bij de beantwoording van deze vraag moet uitgegaan worden van een gemiddelde consument, dat wil zeggen een gemiddeld geïnformeerde consument. Van een consument, die van plan is een lcd televisie te kopen, mag namelijk verwacht worden dat deze zich tevoren globaal heeft georiënteerd op de prijzen van lcd televisies. Wanneer deze consument vervolgens op de website van Otto te koop ziet aangeboden:

a) een HD ready breedbeeld lcd televisie
b) van het A-merk Philips
c) met een beelddiameter van 80 cm
d) voor een prijs van € 99,90 dan wel € 99,00,
e) met in rode hoofdletters de vermelding ‘NIEUW’,
f) terwijl niet blijkt dat het om een stuntaanbieding, een prijsknaller of een anderszins ‘bijzonder’ aanbod gaat,

dan moet deze consument begrijpen dat sprake is van een vergissing. Een gemiddeld geïnformeerd consument weet immers, althans behoort te weten, dat de prijzen van vergelijkbare lcd televisies variëren van circa € 700,00 tot ongeveer € 1.300,00.
Het komt er op neer dat je moet weten wat soortgelijke producten ongeveer kosten op de markt. Een verkoper die eigenlijk 1300 wilde vangen moet veel meer zakken met de prijs om voor consumenten kenbaar te zijn dan een verkoper die 700 wilde hebben. De eerste red het niet met 50%, de laatste mogelijk wel.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Iemand die een Sonos geluidsysteem wil kopen zal zich ongetwijfeld in de diverse componenten verdiept hebben, en weten dat de SONOS playbar overal zo rond de 600-700 euro kost.

Tevens geldt dat je voor geen enkel SONOS systeem 2 playbars nodig hebt, dus een gelijktijdige bestelling van 2 playbars wijst er op dat TS al begreep dat er iets niet klopte met de prijs.

Het lijkt me dat TS zich niet kan beroepen op onwetendheid maar een kennelijke vergissing heeft gespot. Hierdoor staat bol.com in zijn recht om de bestelling te annuleren

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

2x iets bestellen?

Komt voor, voor mezelf en mijn zoon 2 dezelfde apparaten gekocht.

Dit was dan geen Sound maar ander product maar het komt voor.
Voor andere producten is soms over productie of een nieuw model komt eraan en dan is de vaste
normale prijs niet meer van toepassing.

Verder vergeten ze bij Bolus.com blijkbaar dat dit soort forums anti reclame zijn en is soms met verlies verkopen wegens foutje goedkoper dan annuleren.
En vooral eerst zeggen dat klant annuleerde terwijl ze het zelf doen.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 okt 2015 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante toevoeging verwijderd

bprosman

Het komt er op neer dat je moet weten wat soortgelijke producten ongeveer kosten op de markt.

@Alfa,
Zou jij ze adviseren een rechtzaak te starten tegen Bol.com dan ?

alfatrion

Nee, er is een aanzienlijke kans dat je dat verliest. Misschien win je het op dat er stond "83% korting", maar ik zou er niet op rekenen. Ik moet daarbij wel het voorbehoud maken dat ik de prijsrange van soortgelijke product niet ken. Sowieso koopt iedere rechtsbijstandverzekering dit soort dingen af vanwege de kosten van een zaak.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ofwel: dien een claim in bij je eventuele verzekeraar ;-)

Gesloten