LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BVA Auctions / Automotive; niet gunnen na behalen minimumbod

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Mahdaoui
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2015 10:39

BVA Auctions / Automotive; niet gunnen na behalen minimumbod

Ongelezen bericht door Mahdaoui »

Heb op de website van BVA Auctions (afdeling Automotive) een mooie auto voorbij zien komen op een openbare veiling waarbij een redelijke minimumbod was vastgesteld (excl. BTW, veilingskosten en handelings-fee). Ben ook op de kijkdag geweest.

Heb voor mezelf een grens bepaald (10% onder marktprijs) voor het geval er toch mankementen of andere kosten nog aan de auto zitten. Er zijn andere bieders overheen gegaan, waardoor het totale kostenplaatje precies op de marktprijs uitkomt, dus ik dacht van jammer.

Twee weken later zie ik dezelfde auto weer verschijnen. Zelfde minimumbod weer. Bleek dat de auto niet was gegund, want er is een duidelijk voorbehoud gemaakt dat gunning door opdrachtgever nog moet geschieden. Toch weer op de auto geboden (want hij is al in ieder geval 2 keer eerder aangeboden op een veiling en dacht dat de opdrachtgever met de tijd ook wel inziet dat het te behalen bedrag wat zij in gedachten hebben niet realistisch is. Heb dit keer hoogste bod behaald (minimumbod weer ruimschoots behaald) en ik zou binnen 2 werkdagen horen of de auto mij wordt gegund of niet. Totaal geen reactie terwijl bij gunning van mij wordt verwacht dat ik over de volgende dag al de auto ophaal (en niet te vergeten dat je ook nog de factuur voor die tijd betaalt). Na eerste keer bellen, moest ik nog even reactie afwachten (want 2 werkdagen waren niet om). Toen de 2 werkdagen om waren gebeld en ik zou binnen een 1 uur worden teruggebeld. Na 2 uurtjes nog steeds niks gehoord dus zelf voor de derde met ze moeten bellen. Kreeg te horen dat de auto niet is gegund omdat het gewenst bedrag (ruim boven marktprijs) niet is behaald. Gevraagd waarom minimumbod niet gewoon omhoog wordt gegooid als die opdrachtgever zoveel meer wil. Dat biedt mij als potentiële klant totaal geen duidelijkheid en weerhoudt mij om op andere auto’s te bieden. Volgens hem was de duidelijkheid er nu wel, maar dat is natuurlijk gewoon achteraf praten.

Ik vermoed dan ook dat zo een opdrachtgever op een arme sloeber zit te azen die geen rekening houdt met de BTW en veilingskosten en zodra die een bod heeft gedaan daar aan vastzit.

Gewenste oplossing:

Adverteren met échte, duidelijke minimumbiedingen en niet schuilen achter een voorbehoud. Afspraken nakomen als er wordt beloofd dat er binnen zoveel werkdagen een reactie komt en terugbelafspraken ook nakomen.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BVA Auctions / Automotive; niet gunnen na behalen minimumbod

Ongelezen bericht door witte angora »

De door jou gewenste oplossing gaat het ook niet worden. Wat jij wil is een minimum dat gelijk is aan de geëiste vraagprijs, en die ligt dus een eind boven de marktwaarde. Dan weet je zeker dat er geen hond gaat bieden.

Niet iedereen (verkopers dus) is even realistisch...

Ik vraag me alleen af waarom je dit bericht hier post, het is bedoeld voor de BVA, zoals ik het lees.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: BVA Auctions / Automotive; niet gunnen na behalen minimumbod

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een kavel dat het minimumbod haalt moet gewoon gegund worden. Zonder enig voorbehoud. Een ex-medewerker van BVA postte op dit forum dat er door hem als medewerker werd meegeboden om de prijs op te drijven. En verder wordt er vaker geklaagd op dit forum over BVA. Ik denk dat ze daar niet erg zuiver zijn.

Mahdaoui
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2015 10:39

Re: BVA Auctions / Automotive; niet gunnen na behalen minimumbod

Ongelezen bericht door Mahdaoui »

witte angora schreef:De door jou gewenste oplossing gaat het ook niet worden. Wat jij wil is een minimum dat gelijk is aan de geëiste vraagprijs, en die ligt dus een eind boven de marktwaarde. Dan weet je zeker dat er geen hond gaat bieden.

Niet iedereen (verkopers dus) is even realistisch...

Ik vraag me alleen af waarom je dit bericht hier post, het is bedoeld voor de BVA, zoals ik het lees.
Mijn bericht is zo opgesteld, omdat ik deze ook naar BVA als klacht heb ingediend en weinig zin had en weinig toegevoegde waarde heeft om 'm voor dit forum aan te passen.

Ik wil er meer mensen van bewust van maken hoe BVA (slinks) handelt. Tuurlijk het voorbehoud is duidelijk, maar je gaat er van uit dat als het minimum bod is behaald dat het voorbehoud alleen op andere situaties voorziet (bv. revindicatie).

Mijn vermoeden is en dat wordt in de reactie hierboven ook bevestigd is dat men loert op iemand die 'per ongeluk' een hoog bod doet en daar dan aan vast zit. Want vrijblijvendheid van aanbod en aanvaarding is alleen in het voordeel van BVA voorbehouden.
Laatst gewijzigd door Mahdaoui op 15 jun 2015 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Mahdaoui
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2015 10:39

Re: BVA Auctions / Automotive; niet gunnen na behalen minimumbod

Ongelezen bericht door Mahdaoui »

Bob Schurkjens schreef:Een kavel dat het minimumbod haalt moet gewoon gegund worden. Zonder enig voorbehoud. Een ex-medewerker van BVA postte op dit forum dat er door hem als medewerker werd meegeboden om de prijs op te drijven. En verder wordt er vaker geklaagd op dit forum over BVA. Ik denk dat ze daar niet erg zuiver zijn.
Ik hoop dat meer mensen tot inzien komen en die website links laten liggen (hoe moeilijk dat ook zal gaan). Ik heb de toezichthoudende notaris hier ook over gemaild, maar die maakt zich er makkelijk vanaf door te zeggen dat hij alleen toeziet op correct verloop van biedingen en inhoudelijk geen antwoord kan geven. Wat voor zin heeft je functie dan nog.

svdhorst
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2006 19:02

Re: BVA Auctions / Automotive; niet gunnen na behalen minimumbod

Ongelezen bericht door svdhorst »

Ik wil graag even reageren op alle commotie rond niet alleen BVA maar ook alle andere veilinghuizen die via internet hun diensten aanbieden.

Er zijn een aantal ongeschreven regels waar je je als bieder aan moet weten te houden. Ik zal deze delen omdat ik regelmatig zulke overdreven biedingen zie staan die alleen maar tot ontevredenheid kunnen leiden:

1. Alles is op basis van gunning. Ik ben regelmatig kavels kwijtgeraakt omdat mijn hoogste bieding niet genoeg was voor de curator. Wat er met de kavels gebeurt weet ik niet maar wellicht gaan ze het magazijn van he veilinghuis in om later opnieuw aangeboden te worden. Bewijs moet ik daar nog voor vergaren.
2. De door de veiling opgegeven nieuwprijs is zelden correct. Bijna altijd is het het dubbele van de marktprijs
3. Als bij een advertentie staat 'werking onbekend' dan bedoelt men eigenlijk "Het is waarschijnlijk kapot". Biedt dan ook alsof het kapot is
4. Ophalen van je kavels doe je altijd op de eerste ophaaldag om 09.00u! Liefst eerder voor de deur staan. Tijdens het ophalen wordt er slim gebruik gemaakt door derden van de chaos en regelmatig verdwijnen er kavels in de tas van een ander!! Dus vooraanstaan en op tijd zijn!
5. 99,99% van de biedingen is emotioneel. Die pik er je snel tussenuit als er snel opgeboden wordt. Links laten liggen.
6. Na je maximale bieding haal je de kavel uit je favorietenlijst. Daarmee voorkom je emotionele nabiedingen. Heb je maar een kavel dan zet je je computer uit nadat je je bieding heb gedaan.
7. als je ziet dat er van 1 product meerdere kavels zijn en het is een failissementsveiling, dan niet bieden. 80% kans dat er een naveiling komt waarin de kavels nog goedkoper staan!
8. Als je iets wilt dan bied je maar 1 keer, en tot maximaal 25% van de marktprijs.
9. Vermenigvuldig jouw biedprijs met 1,4 en je weet wat je moet betalen!
10. Consumenten die hun spullen niet halen en betalen worden geroyeerd maar zelden vervolgd!
11. Als je koopt voor de handel weet dan wel dat je met ruim 60% van de handel blijft zitten!

9-100: Wees niet hebberig!!! Houdt het hoofd koel en bedenk vooral: Het is een spel!!!!!

york3140
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2015 16:47

Re: BVA Auctions / Automotive; niet gunnen na behalen minimumbod

Ongelezen bericht door york3140 »

Ik heb een hoogwerker gekocht bij BVA Auctions. Op de ophaaldag kon het apparaat niet werkend worden gezien maar de mensen van BVA Auctions vertelden dat zij het apparaat werkend hebben gezien en dat hij in orde is. Mijn aannemer en mijn collega hebben het apparaat opgehaald en kunnen verklaren dat dit is gezegd. Diverse bedrijven het apparaat laten onderzoeken en de machine was een spaghetti van draden van binnen en heeft bij oplevering onmogelijk kunnen werken. BVA verschuilt zich achter zijn voorwaarden en ontkend dat dit is gezegd op de ophaaldag. Nu een slepende juridische procedure en behoorlijke achterstand met het werk. BVA Auctions is een ordinaire schurkenclub en ze liegen en bedriegen alles bij elkaar. Schandalig hoe zij met de grieven van klanten omgaan, nazorg is absoluut 0 en kopers worden gewoon niet serieus genomen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: BVA Auctions / Automotive; niet gunnen na behalen minimumbod

Ongelezen bericht door crazyme »

york3140 schreef:Ik heb een hoogwerker gekocht bij BVA Auctions. Op de ophaaldag kon het apparaat niet werkend worden gezien maar de mensen van BVA Auctions vertelden dat zij het apparaat werkend hebben gezien en dat hij in orde is. Mijn aannemer en mijn collega hebben het apparaat opgehaald en kunnen verklaren dat dit is gezegd. Diverse bedrijven het apparaat laten onderzoeken en de machine was een spaghetti van draden van binnen en heeft bij oplevering onmogelijk kunnen werken. BVA verschuilt zich achter zijn voorwaarden en ontkend dat dit is gezegd op de ophaaldag. Nu een slepende juridische procedure en behoorlijke achterstand met het werk. BVA Auctions is een ordinaire schurkenclub en ze liegen en bedriegen alles bij elkaar. Schandalig hoe zij met de grieven van klanten omgaan, nazorg is absoluut 0 en kopers worden gewoon niet serieus genomen.
U heeft het apparaat dus niet geïnspecteerd op een kijkdag.

En wanneer u een achterstand oploopt in het werk was u dus afhankelijk van de werking van een machine welke u ongezien koopt.

En u klaagt dat u niet serieus wordt genomen ???

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: BVA Auctions / Automotive; niet gunnen na behalen minimumbod

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wanneer ik een gare hoogwerker zou hebben waar je geen garantie op kunt geven omdat het ding niet deugt dan zou ik hem ook voetstoots via een veiling laten verkopen. Geen gezeur met garantie ! :D

Je moet donders goed weten waar je mee bezig bent wanneer je koopt op een veiling. Dat geld voor auto's, kunst maar ook voor technisch zeer gecompliceerde hoogwerkers.

Tip; ding direct weer verkopen via een veiling.

Koop nooit op een veiling wanneer je de gevolgen, wanneer het mis is, niet kunt dragen.

Gesloten