olaf79 schreef:U zoekt spijkers op laag water.
Het verbaast me dat je dit aangeeft. Wie aangeeft dat een consument recht heeft op vervanging zoekt niet naar spijkers op laag water, wanneer de verkoper heeft aangegeven dat hij het product wilt herstellen, maar maakt gebruik van zijn of haar wettelijk rechten. Dat gaat ook op bij het maken van een dekkingskoop elders.
olaf79 schreef:Dell heeft aangegeven een fout te maken, het geld binnen een week terug te storten. Prima oplossing, geen vuiltje aan de lucht.
Dell kan de overeenkomst namelijk niet eenzijdig ontbinden door aan te geven dat ze een foutje heeft gemaakt. Natuurlijk kan TS er voor kiezen om in te gaan op het ontbindingsaanbod van Dell, maar is daar zeker niet toe verplicht. TS kan er namelijk ook voor kiezen om Dell aan haar verplichtingen te houden en bij gebreke daaraan elders een dekkingskoop te sluiten.
Ontbinding heeft als nadeel dat elders een nieuwe overeenkomst gesloten zal worden. En daar kan de aankoop duurder uitpakken. Dit doet zich niet voort bij de dekkingskoop constructie, omdat Dell de aankoopkosten daarvan moet vergoeden.