Ja inderdaad, dat kan ook. Of ze koppelen hun webshop gewoon aan de controle systemen van de creditcardmaatschappijen, dan kan het gewoon online, direct bij het afrekenen. Welke methode lijkt jou het handigst?bprosman schreef:Je kunt ook naar Almere rijden en daar je CC laten zien.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Een copie opsturen, dan had je al een dag of 3...4 met je tablet kunnen spelen.Welke methode lijkt jou het handigst?
Laatst gewijzigd door bprosman op 10 aug 2012 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
wiseger schreef:@nevermind
Instanties werken met gescreende personen en hanteren strenge richtlijnen qua beveiliging. Je identiteitdocumenten zijn dan ook bedoelt ter identificatie naar officiele instanties, dat is de reden dat je ze hebt.
Ze zijn niet bedoelt voor een eigen gebrouwd creditcard controle systeemje van een winkelie,r die geen gebruik wil maken van de officiele controle systemen van de creditcardmaatschappijen zelf. De webshop hoeft maar gekraakt te worden en je identiteit ligt zomaar op straat!
Tot slot, het blijft gewoon dubieus om dat ook nogeens achteraf te eisen, nadat de koop gesloten is en bij weigering de koop eenzijdig ontbinden. En als klap op de vuurpijl wel even 2,95 inhouden, dat heet gratis geld verdienen.
Je wijkt mijn vragen uit.
Waar staat, dat deze instanties kopie´s mogen maken?
Nergens, dit is zo in de belevenis, dus daar kan dan geen fraude mee gebeuren.
Ik denk, dat je wat naïef bent in dit soort dingen, maar er gebeuren nog veel meer zaken, waar wij, ook van de overheid, gebruikt worden.
En deze hebben dan de goedkeuring door jouw, omdat het "gescreende mensen" zijn.
Goed, als jij dat zo ziet, maar blijf toch wakker.
Hoef niet, want ik heb TS het voorstel al gedaan, om het artikel naar een Dixon filiaal te laten sturen, en daar af te halen.Je kunt ook naar Almere rijden en daar je CC laten zien.
Maar ook daar moet hij zich identificeren, dat hij ook deze persoon is.
Maar lees zelf terug, het is niet mogelijk , want hij werkt!
Misschien 7 dagen per week, weet ik niet!
Jammer dat je de eerste twee alinea's weglaat en daarmee de forumbezoekers op het verkeerde been zet, hier het volledige citaat wat ervoor hoort te staan:nevermind schreef: Het mag dus wel, maar lees zelf!Kopie identiteitsbewijs zonder wettelijke verplichting
Als u er toch voor kiest om uw identiteitsbewijs te laten kopiëren, kunt u een aantal maatregelen nemen om het risico op identiteitsfraude te voorkomen:
Schrijf op de kopie dat het een kopie is, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft.
U kunt bij het kopiëren uw burgerservicenummer (BSN) laten afschermen of op de kopie onleesbaar maken. Zo komt uw BSN niet terecht bij bedrijven of organisaties die uw BSN niet mogen verwerken. Let op: uw BSN staat op 2 plaatsen op uw identiteitsdocument: onder ‘persoonsnummer’ en in de regels met letters en cijfers onder aan het document.
U kunt ook uw pasfoto afschermen of onzichtbaar maken.
U kunt uw kopie terugvragen, bijvoorbeeld als u uitcheckt bij een hotel.
Het mag dus NIET.Voorkom identiteitsfraude
Op uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart staan diverse persoonsgevens zoals geboortedatum, woonplaats en burgerservicenummer. Door het kopiëren van deze gegevens vergroot u de kans dat u slachtoffer wordt van identiteitsfraude. Iemand anders kan bijvoorbeeld met uw gegevens een bankrekening openen. Slachtoffers van identiteitsfraude kunnen grote financiële en maatschappelijke schade ondervinden.
Reden kopie legitimatiebewijs
Een bedrijf of instelling mag niet van u eisen dat u uw identiteitsbewijs laat kopiëren, tenzij u er wettelijk toe verplicht bent. Als er geen wettelijke verplichting is, vraag dan waarom het noodzakelijk is dat u een kopie van uw identiteitsbewijs afgeeft. Het noteren van het soort identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs is vaak voldoende om u te legitimeren
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... drijf.html
Ik heb er niets weggelaten, maar alleen het kopiëren gequoteerd, dus of het mag!
Je moet niet de feiten verdraaien, daar hou ik dus niet van.
Nog eens opnieuw:
Nog uit jouw uittreksel:
Dus opsturen, maar met mijn mening ben ik dan niet alleen.
Je moet niet de feiten verdraaien, daar hou ik dus niet van.
Nog eens opnieuw:
Dit was mijn opzet, om te bewijzen, dat het mag, om een kopie te maken.Kopie identiteitsbewijs zonder wettelijke verplichting
Als u er toch voor kiest om uw identiteitsbewijs te laten kopiëren, kunt u een aantal maatregelen nemen om het risico op identiteitsfraude te voorkomen:
Schrijf op de kopie dat het een kopie is, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft.
U kunt bij het kopiëren uw burgerservicenummer (BSN) laten afschermen of op de kopie onleesbaar maken. Zo komt uw BSN niet terecht bij bedrijven of organisaties die uw BSN niet mogen verwerken. Let op: uw BSN staat op 2 plaatsen op uw identiteitsdocument: onder ‘persoonsnummer’ en in de regels met letters en cijfers onder aan het document.
U kunt ook uw pasfoto afschermen of onzichtbaar maken.
U kunt uw kopie terugvragen, bijvoorbeeld als u uitcheckt bij een hotel.
Nog uit jouw uittreksel:
Hoe kan dit dan in het geval van TS!Het noteren van het soort identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs is vaak voldoende om u te legitimeren
Dus opsturen, maar met mijn mening ben ik dan niet alleen.
Welterusten!bprosman schreef:Een copie opsturen, dan had je al een dag of 3...4 met je tablet kunnen spelen.Welke methode lijkt jou het handigst?
@nevermind
Jer bent nu echt raar bezig, ik heb de bron al gegeven, dezelfde bron van waaruit jij alleen de derde alinea weergeeft. In de eerste stelt de overheid dat je nooit een kopie moet afgeven ivm. frauderisico's en tweede alinea stelt de overheid duidelijk dat een bedrijf niet een kopie mag eisen.
Klik maar op de link, en lees het hele verhaal in plaats van een 'handig' knipje te maken.
Wat Dixons doet mag dus NIET. Ze mogen geen kopie eisen. Sterker nog, de overheid raad het af om kopieen af te geven.
En op basis van een achteraf geformuleerde extra eis, die volgens de overheid geeneens is toegestaan, een bindende overeenkomst ontbinden, is en blijft zeer dubieus. En al helemaal om dan wel 2,95 kosten in rekening te berengen.
Jer bent nu echt raar bezig, ik heb de bron al gegeven, dezelfde bron van waaruit jij alleen de derde alinea weergeeft. In de eerste stelt de overheid dat je nooit een kopie moet afgeven ivm. frauderisico's en tweede alinea stelt de overheid duidelijk dat een bedrijf niet een kopie mag eisen.
Klik maar op de link, en lees het hele verhaal in plaats van een 'handig' knipje te maken.
Wat Dixons doet mag dus NIET. Ze mogen geen kopie eisen. Sterker nog, de overheid raad het af om kopieen af te geven.
En op basis van een achteraf geformuleerde extra eis, die volgens de overheid geeneens is toegestaan, een bindende overeenkomst ontbinden, is en blijft zeer dubieus. En al helemaal om dan wel 2,95 kosten in rekening te berengen.
wiseger schreef:@nevermind
De bron heb ik als eerste gegeven, dat je een kopie MAG geven, maar dan verschillende maatregels moet nemen.
Ik heb er nergens geschreven, dat Dixons KAN eisen, om een kopie te geven.
Je moet mijn worden goed interpreteren.
Dit was mijn opzet, dat TS alsnog zijn artikel krijgt
Ik heb TS geadviseerd om een kopie te maken en het BSN Nummer te verwijderen, tenminste als hij dat wil.
Een tweede advies was, om het artikel naar een Dixon filiaal te laten sturen, om het daar met het legitimatiebewijs af te halen, dan hoef er geen kopie gemaakt te worden.
Niets meer en niets minder.
leuke verbastering.nevermind schreef: Je wijkt mijn vragen uit.
TS kan wat doen om z'n tablet te ontvangen, Dixons.nl kan iets nalaten om TS z'n tablet te laten ontvangen en Dixons.nl kan het volledige bedrag terugbetalen.
Kan me wel enigszins voorstellen dat TS pissig is dat Dixons.nl tijdens het spel de regels verandert.
Met wat Dixons doet is niets mis.
Ze hebben niks te eisen, in tegenstelling tot een werkgever bijvoorbeeld, omdat er geen wettelijke verplichting rust op Dixons om om een kopie te vragen.
Daar staat tegenover dat het Dixons natuurlijk vrij staat om om een kopie te vragen aan de klant.
Aangezien Dixons niet gedwongen kan worden om zaken te doen met om het even wie, kunnen ze, bij weigering tot afgifte van een kopie, inderdaad zeggen: wij doen geen zaken met u.
Niks mis mee.
En gelukkig bestaat deze vrijheid (nog) in dit land.
Ze hebben niks te eisen, in tegenstelling tot een werkgever bijvoorbeeld, omdat er geen wettelijke verplichting rust op Dixons om om een kopie te vragen.
Daar staat tegenover dat het Dixons natuurlijk vrij staat om om een kopie te vragen aan de klant.
Aangezien Dixons niet gedwongen kan worden om zaken te doen met om het even wie, kunnen ze, bij weigering tot afgifte van een kopie, inderdaad zeggen: wij doen geen zaken met u.
Niks mis mee.
En gelukkig bestaat deze vrijheid (nog) in dit land.
@Gerland
Het probleem van TS is juist dat Dixons tijdens het sluiten van de koop en tijdens de betaling helemaal niets vroeg, anders had TS daar helemaal niets gekocht. Achteraf eist Dixons een kopie, anders ontbindt zij eenzijdig de koopovereenkomst, levert dus niet, ondanks de reeds ontvangen betaling, en betaald het aankoop bedrag minus 2,95 kosten terug.
Het probleem van TS is juist dat Dixons tijdens het sluiten van de koop en tijdens de betaling helemaal niets vroeg, anders had TS daar helemaal niets gekocht. Achteraf eist Dixons een kopie, anders ontbindt zij eenzijdig de koopovereenkomst, levert dus niet, ondanks de reeds ontvangen betaling, en betaald het aankoop bedrag minus 2,95 kosten terug.
-
- Contacteer:
En dat is volgens mij nog steeds diefstal.wiseger schreef:en betaald het aankoop bedrag minus 2,95 kosten terug.
TS zou zijn CC maatschappij opdracht moeten geven om ook dat nog terug te halen.
Wel kosten rekenen, maar en eenzijdig een reeds aangegane overeenkomst verbreken, en niet leveren lijkt mij toch een beetje te zot om los te lopen.
Maar ja.. Dixons he...
Het is geen diefstal, want men neemt niets weg, maar zou wel verduistering kunnen zijn.
-
- Contacteer:
Die bedoel ik.alfatrion schreef:Het is geen diefstal, want men neemt niets weg, maar zou wel verduistering kunnen zijn.
Of credit card fraude (inhouden bedragen zonder dat men daartoe recht heeft..)
Toch even melden bij de credit card maatschappij
-
Wat Dixons hier doet is wettelijk gezien in beginsel niet toegestaan. Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft in juli 2012 richtsnoeren gepubliceerd inzake "kopietje paspoort":
http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20120712_ ... ewijs.aspx
http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20120712_ ... ewijs.aspx
Dit richtsnoer gaat wel uit van een copie maken als je (ook) de kans hebt om je "live" te legitimeren. Over het "op afstand" scenario wordt hier geen rekening mee gehouden. Dixons maakt namelijk geen copie van je ID, dat doe je zelf en dat mag
@brosman
Dixons mag het niet van je eisen, dat is niet toegestaan. Door na de koop (en reeds ontvangen betaling) een kopie te eisen, want anders wordt er niet geleverd, is dwang. Als je vervolgens weigert, dan houdt Dixons ook nog eens 2,95 kosten in.
En dat terwijl Dixons gewoon gebruik kan maken van Veriefied by Visa en MasterSecure, waarbij de kaart gewoon online gevalideerd wordt bij de creditcard maatschappij en de winkel geen risico meer heeft van charge-back.
Dixons mag het niet van je eisen, dat is niet toegestaan. Door na de koop (en reeds ontvangen betaling) een kopie te eisen, want anders wordt er niet geleverd, is dwang. Als je vervolgens weigert, dan houdt Dixons ook nog eens 2,95 kosten in.
En dat terwijl Dixons gewoon gebruik kan maken van Veriefied by Visa en MasterSecure, waarbij de kaart gewoon online gevalideerd wordt bij de creditcard maatschappij en de winkel geen risico meer heeft van charge-back.
Hoe vaak val je nog in herhaling?wiseger schreef:@brosman
En dat terwijl Dixons gewoon gebruik kan maken van Veriefied by Visa en MasterSecure, waarbij de kaart gewoon gevalideerd wordt bij de creditcard maatschappij.
Misschien lees je eens ook wat andere schrijven en linken, dan gaat jouw misschien en licht op.
Je bent gewoon gefrustreerd, omdat je ook negatieven ervaring met Dixon hebt meegemaakt, maar dat hoef dan toch niet voor iedereen te gelden.
Je snapt het geheel niet, maar je blijft gewoon, met dezelfde zinnen zeuren!
-
Kennelijk vertrouwt Dixons creditcardbetalingen niet. Als dat het geval is, moet je ze ook niet accepteren.
Of: Dixons zet op hun website de volgende mededeling:
Of: Dixons zet op hun website de volgende mededeling:
Dan is Dixons gewoon eerlijk en kunnen aspirant-klanten eieren voor hun geld kiezen en naar een andere winkel gaan.Wij accepteren creditcardbetalingen. Echter voor onze veiligheid vragen wij u om een kopie van uw identiteitsbewijs op te sturen per post naar Dixons, t.a.v. "Afdeling Kopietje Paspoort". Uiteraard geschiedt dit op uw risico. Het bestelbedrag halen wij alvast van uw creditcard. Mocht u geen kopie van uw paspoort willen opsturen, dan storten wij het bedrag weer terug op uw creditcard onder aftrek van €2,95 en annuleren wij uw aankoop.
Dixons wil gewoon zeker van zijn, dat de creditcard betaling ook van de eigenaar is.Kennelijk vertrouwt Dixons creditcardbetalingen niet. Als dat het geval is, moet je ze ook niet accepteren.
Dit is een dubbel check.
Daarom wordt er een kopie gevraagd of zoveel gezegd, in de winkel het legitimatiebewijs laten zien, heel simpel!
Ik val in herhaling, als ik zeg, als het artikel van de verkeerde creditkaart was afgehouden/geboekt.
Is hier op het forum te lezen!
-
Ik heb toch wel een paar honderd creditcardtransacties achter mijn kiezen in binnen- en buitenland. Maar zoiets volslagen achterlijks als wat Dixons hier doet, heb ik nog nooit meegemaakt. Ook niet met electronica van €300+
Dus: gewoon niets bestellen bij deze heikneuters.
Dus: gewoon niets bestellen bij deze heikneuters.