LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie en verzendkosten

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
eNdEmiOn

Garantie en verzendkosten

Ongelezen bericht door eNdEmiOn »

Hallo iedereen,

Ik vroeg mij dus af hoe het nu precies zit met verzendkosten bij garantie afhandelingen. Met name wanneer men via internet iets koopt (koop op afstand dus).

Ik dacht altijd dat als je doordat een product vroegtijdig kapot gaat (binnen de garantietermijn) dat je dan recht hebt op vergoeding van de verzendkosten die je dus moet maken.
Nu heb ik dus eens op de website gekeken van de winkel waar ik dus met garantie te maken heb gekregen. Daar staat dus dat ze garantie verstrekken op carry-in basis.
Kan dat zomaar bij een webshop die dus onder de wet koop op afstand valt?

(ik bedoel trouwens niet dat van 7 dagen op zicht als ik het over wet koop op afstand heb maar meer dat het om een bedrijf gaat dat voornamelijk verkoopt op afstand, dus geen winkel, mag je dan carry-in garantie toepassen)

Ik hoop dat iemand hier serieus antwoord op weet en dus niet zomaar wat roept waarvan ie dus niet zeker is.

Thanks verrry moetch :P

gravedigger

Re: Garantie en verzendkosten

Ongelezen bericht door gravedigger »

Dat heb je dus fout gedacht. Wettelijk moet jij het apparaat bij de verkopende partij ter reparatie aanbieden. Hor maaky niet uit. Die kosten zijn voor jouw rekening. De verzending van shop naar reparateur/fabrikant zijn voor de winkelier. Bij directe verzending naar fabrikant kan je de kosten wel claimen bij de winkelier.

eNdEmiOn

Zou je mij naar het wetsartikel kunnen doorverwijzen waar dat in staat zodat ik het eens door kan lezen?

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Alles te vinden in Boek 6 van het BW. Kijk even op het sub-forum garantie. Er zijn tig discussies over gevoerd. Je vindt er ook de betreffende wetsartikelen

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik dacht altijd dat als je doordat een product vroegtijdig kapot gaat (binnen de garantietermijn) dat je dan recht hebt op vergoeding van de verzendkosten die je dus moet maken.
Het ligt iets genuanceerder dan dat. Als je een beroep doet op de wettelijke garantie dan heb je recht op vergoeding van de verzendkosten. Jij bent de eisende partij dus jij zal aannemelijk moeten maken dat het product niet aan de overeenkomst beantwoorden. (Heb je het zelf niet stuk gemaakt?) Uitzondering daarop zijn de eerste zes (a acht) maanden na aflevering: dan is deze bewijslast omgedraaid. (Art. 7:17 jo 7:18 lid 2 jo 7:24 jo 7:6 BW)
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html

Boek 6 bied diezelfde mogelijkheden, alleen dat valt onder regelend recht wat in houd dat er van afgeweken mag worden in jouw nadeel. In de Algemene voorwaarden in veel gevallen niet.

Dan kun je nog een beroep doen op je handelsgarantie Die garantie kan je alleen recht geven op herstel en niet op de verzendkosten. En dan moet de verzendkosten wel zelf betalen. (Het staat je natuurlijk altijd vrij om later nog een beroep te doen op de wettelijke garantie.)

eNdEmiOn

Dankjewel, dit noem ik goede doorverwijzingen. Zal het een dezer dagen eens rustig door gaan lezen.

Gesloten