LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geschil met koper op eBay

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
iKnijff

Geschil met koper op eBay

Ongelezen bericht door iKnijff »

Beste forumleden,

Zojuist heb ik een profiel aangemaakt omdat ik benieuwd ben naar jullie mening wat betreft het geschil wat ik met een koper op eBay heb. Hieronder een beschrijving van de situatie:

Enige tijd geleden heb ik een product verkocht op eBay. Het ging om een versterker, inclusief verzendkosten heeft de koper mij 240 euro betaald. Zodra een product verkocht is krijgt de verkoper een bericht van eBay met hierin de adresgegevens van de koper. Zo ook in dit geval. Ik heb het pakketje verstuurd naar het adres wat in de mail van eBay stond. Nadat ik het pakketje naar het postkantoor heb gebracht heb ik de Track & Trace informatie naar de koper gestuurd.

Al vrij snel kreeg ik daarna een bericht dat het niet naar het juiste adres was verstuurd. Ik had het naar een adres in de VS gestuurd en volgens de koper moest het naar Israël. Ik keek de mail van eBay nog eens na en zag toch echt een adres in de VS. Later bleek dat de koper tijdelijk in de VS heeft gewoond (bij z'n vader) en zijn adresgegevens op eBay was vergeten aan te passen. Het pakket is dus niet aangekomen op de bestemming waarop de koper dat graag had gewild en vanwege die reden heeft hij een geschil geopend. Ik zal jullie alle details besparen, maar het komt er op neer dat eBay tot tweemaal toe de koper gelijk heeft gegeven.

Ik kan me niet neerleggen bij de uitspraak omdat ik echt het gevoel heb dat de uitspraak oneerlijk is. Graag hoor ik jullie meningen wat betreft deze kwestie.

Bij voorbaat dank.

Jelle

toeslagen

Re: Geschil met koper op eBay

Ongelezen bericht door toeslagen »

Welk Ebay Land?

aarie25

Ongelezen bericht door aarie25 »

als jij kunt aantonen, dat ebay jou het verkeerde adres heeft gestuurd, lijkt hem mij duidelijk.
dan is het probleem, nu voor ebay en niet voor jou.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

iKnijff schreef:
* Ik heb het pakketje verstuurd naar het adres wat in de mail van eBay stond.

* Ik keek de mail van eBay nog eens na en zag toch echt een adres in de VS. Later bleek dat de koper tijdelijk in de VS heeft gewoond (bij z'n vader) en zijn adresgegevens op eBay was vergeten aan te passen. Het pakket is dus niet aangekomen op de bestemming waarop de koper dat graag had gewild en vanwege die reden heeft hij een geschil geopend.
Zoals ik het nu kan bekijken heeft u geen fout gemaakt; het adres was in Amerika ( vaderlief had het toch ook kunnen aannemen en doorsturen naar zijn zoon in Israël :roll: )
Koper had niet de juiste adresgegevens opgegeven op Ebay , het ontstane probleem is het probleem vd koper, niet van u.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

U heeft toch zwart op wit waar het pak naar toe gestuurd moest worden. Begrijp dan helemaal niet waarom e-Bay u 2 x in het ongelijk heeft gesteld. En inderdaad, was ook het eerste wat in mij opkwam: was de vader niet in staat om het door te sturen naar zoonlief? Kan me heel wel voorstellen dat u zich "bedondert" voelt door zowel e-Bay als door de besteller van de versterker.

toeslagen

Ik kan nergens lezen, dat vader in de USA het pakket geweigerd heeft.
Is het wel daar aangeboden?
Waar bevind het pakket zich nu?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je hebt met Paypal betaald gekregen. Als verkoper moet je altijd het pakket versturen naar het adres dat door Paypal is opgegeven. En dus niet naar het adres dat door eBay is opgegeven. Door naar een ander adres te sturen dan door Paypal is aangegeven, verlies je verkopersbescherming. eBay / Paypal heeft daarom in jouw nadeel beslist.

Het pakket is te traceren op www.usps.com met de CC.....NL code

Hopelijk krijg je het terug. Bij PostNL kun je een navraag opstarten indien gewenst.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

iKnijff schreef: Al vrij snel kreeg ik daarna een bericht dat het niet naar het juiste adres was verstuurd. Ik had het naar een adres in de VS gestuurd en volgens de koper moest het naar Israël
@TS : van wie kreeg u dit bericht ? Was het in 1e instantie dan wel bij vaders adres aangekomen??
En hoe kwam de koper in Israël dit ter ore dan?

toeslagen

Bob Schurkjens schreef:Je hebt met Paypal betaald gekregen. Als verkoper moet je altijd het pakket versturen naar het adres dat door Paypal is opgegeven. En dus niet naar het adres dat door eBay is opgegeven. Door naar een ander adres te sturen dan door Paypal is aangegeven, verlies je verkopersbescherming. eBay / Paypal heeft daarom in jouw nadeel beslist.

Het pakket is te traceren op http://www.usps.com met de CC.....NL code

Hopelijk krijg je het terug. Bij PostNL kun je een navraag opstarten indien gewenst.
Ook dit kan ik niet lezen,dat TS via PayPal betaald gekregen heeft !

Bob Schurkjens

Paypal is in de praktijk de enige betaalmethode op eBay. Zeker als het om internationale verkopen gaat.

toeslagen

Bob Schurkjens schreef:Paypal is in de praktijk de enige betaalmethode op eBay. Zeker als het om internationale verkopen gaat.
In de USA is in de praktijk de kredietkaart het betaalmiddel.

Op Ebay zijn verschillende betaalmethoden, daarom mijn opmerking, waar je gelezen hebt, dat TS via PayPal betaald gekregen heeft.
De koper heeft namelijk een geschil bij Ebay geopend en niet bij PayPal.

Bob Schurkjens

Ik begrijp je reactie. Maar omdat ik zelf op eBay verkoop en de praktijk ken, ben ik tot deze uitleg gekomen. We horen het wel van topicstarter. Of niet.

toeslagen

Bob Schurkjens schreef:Ik begrijp je reactie. Maar omdat ik zelf op eBay verkoop en de praktijk ken, ben ik tot deze uitleg gekomen. We horen het wel van topicstarter. Of niet.
Ook ik ken dat wereldje van Ebay, daarom mijn reactie.
Trouwens kan ik het niet begrijpen, dat TS geen gelijk van Ebay gekregen heeft, tenminste als hij het juiste adres gebruikt heeft.
Soms heb je het rekeningadres en daarnaast het adres, waar de het artikel naar toe gestuurd moet worden.
Ik denk ook, dat we niets meer horen van TS.

iKnijff

Ongelezen bericht door iKnijff »

Wow, wat een reacties. Heel erg bedankt voor de input. Ik zal hieronder ingaan op de dingen die gezegd/gevraagd zijn.

Ik heb het product via eBay.com verkocht. Maar het product is dus vanuit Nederland naar de VS verstuurd.

De koper heeft aangegeven dat het pakket bij z'n vader op kantoor lag. Hij wilde dat ik die verzendkosten (35 euro) ging betalen omdat ik een fout had gemaakt. Ik was van mening dat de fout bij hem lag en heb hier nog met een medewerker van eBay over gesproken. Die medewerker gaf me gelijk en zei me dat ik me geen zorgen hoefden te maken over de uitslag en eventuele negatieve feedback. Ik heb de koper toen verteld dat ik niet wilde opdraaien voor de extra verzendkosten. Daarna heeft de koper het geschil geopend. Uiteindelijk heeft de koper dus zijn geld terug gekregen en ik vermoed dat hij het pakket ook in z'n bezit heeft. Het lag immers bij z'n vader. Nu heeft hij voor 35 euro extra zowel het pakket als z'n geld (de 240 euro), geen slechte deal.

In de mail van eBay heb ik inderdaad zwart op wit dat het om een adres in de VS gaat.

Ik heb inderdaad met PayPal betaald gekregen. In de mail die ik van PayPal kreeg stond wel het juiste adres. Hier heb ik op dat moment echter geen moment naar gekeken. Ik had nog nooit meegemaakt dat dit kon verschillen en had ook geen reden om te twijfelen aan de correctheid van het adres in de mail van eBay. Ik vind het heel raar dat ik dus blijkbaar niet kan vertrouwen op de gegevens die eBay mij toestuurt.

Een beetje vreemd overigens dat er nu al iemand tot de conclusie komt dat hij niets meer van mij denkt te gaan horen. Dit omdat ik al 16 uur niet meer gereageerd heb?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:Paypal is in de praktijk de enige betaalmethode op eBay. Zeker als het om internationale verkopen gaat.
Maakt niet uit. Je handelt via EBay. Als Ebay na de transactie een mail stuurt dat het naar de VS moet dan is het logisch dat je het daar naar toe stuurt. De koper zit fout in deze moet het oplossen met Ebay

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Ontzettend zuur, dit. Ebay begint meer en meer een kopersmarkt te worden waar je niet met goed vertrouwen kan vèrkopen. Verkopers staan volslagen machteloos.

tenormin

olaf79 schreef:
Maakt niet uit. Je handelt via EBay. Als Ebay na de transactie een mail stuurt dat het naar de VS moet dan is het logisch dat je het daar naar toe stuurt. De koper zit fout in deze moet het oplossen met Ebay
Dat klinkt mooi, maar nu zit de verkoper toch met een behoorlijk financiële schade. Denk niet dat de koper zich moeite gaat getroosten; hij zal tevreden zijn met het standpunt van eBay.

toeslagen

iKnijff schreef: Ik zal jullie alle details besparen, maar het komt er op neer dat eBay tot tweemaal toe de koper gelijk heeft gegeven.
Ik heb inderdaad met PayPal betaald gekregen. In de mail die ik van PayPal kreeg stond wel het juiste adres. Hier heb ik op dat moment echter geen moment naar gekeken.
Dan is het duidelijk.
Ook geen mailtje naar de koper gestuurd, om het adres te vragen, dan was het een dubbel check geweest.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

iKnijff schreef:Wow, wat een reacties. Heel erg bedankt voor de input. Ik zal hieronder ingaan op de dingen die gezegd/gevraagd zijn.

Ik heb het product via eBay.com verkocht. Maar het product is dus vanuit Nederland naar de VS verstuurd.

De koper heeft aangegeven dat het pakket bij z'n vader op kantoor lag. Hij wilde dat ik die verzendkosten (35 euro) ging betalen omdat ik een fout had gemaakt. Ik was van mening dat de fout bij hem lag en heb hier nog met een medewerker van eBay over gesproken. Die medewerker gaf me gelijk en zei me dat ik me geen zorgen hoefden te maken over de uitslag en eventuele negatieve feedback. Ik heb de koper toen verteld dat ik niet wilde opdraaien voor de extra verzendkosten. Daarna heeft de koper het geschil geopend. Uiteindelijk heeft de koper dus zijn geld terug gekregen en ik vermoed dat hij het pakket ook in z'n bezit heeft. Het lag immers bij z'n vader. Nu heeft hij voor 35 euro extra zowel het pakket als z'n geld (de 240 euro), geen slechte deal.

In de mail van eBay heb ik inderdaad zwart op wit dat het om een adres in de VS gaat.

Ik heb inderdaad met PayPal betaald gekregen. In de mail die ik van PayPal kreeg stond wel het juiste adres. Hier heb ik op dat moment echter geen moment naar gekeken. Ik had nog nooit meegemaakt dat dit kon verschillen en had ook geen reden om te twijfelen aan de correctheid van het adres in de mail van eBay. Ik vind het heel raar dat ik dus blijkbaar niet kan vertrouwen op de gegevens die eBay mij toestuurt.

Een beetje vreemd overigens dat er nu al iemand tot de conclusie komt dat hij niets meer van mij denkt te gaan horen. Dit omdat ik al 16 uur niet meer gereageerd heb?

Heb je zwart op wit dat je met die medewerker van ebay hebt gesproken ? Jij hebt dus ook geen geld gekregen ? Want veelal krijg je pas na een x aantal dagen je geld van paypal.

Is anders een idee dat je pakket laat terug sturen op kosten ontvanger en dan opnieuw proberen te verkopen aan een ander ?

Jij kan toch ook de verkoper negatieve feedback geven. Wellicht waarschuwen voor anderen dat deze niet dezelfde "fout" maken.

Ik vindt ook dat je gelijk hebt opdat koper zijn gegevens niet heeft geupdate op ebay.

tenormin

iKnijff schreef: Ik heb inderdaad met PayPal betaald gekregen. In de mail die ik van PayPal kreeg stond wel het juiste adres. Hier heb ik op dat moment echter geen moment naar gekeken. Ik had nog nooit meegemaakt dat dit kon verschillen en had ook geen reden om te twijfelen aan de correctheid van het adres in de mail van eBay. Ik vind het heel raar dat ik dus blijkbaar niet kan vertrouwen op de gegevens die eBay mij toestuurt.
Ben toch bang, heb het even vetgedrukt, dat daar nu wel het probleem ligt.

Gesloten