LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hardware Discount - wat is recht klant vlg de wet?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
dap

Hardware Discount - wat is recht klant vlg de wet?

Ongelezen bericht door dap »

Voor mijn moeder was ik op zoek naar een seniorentelefoon als kerstcadeau. Na het nodige speurwerk had ik een toestel gevonden wat voor haar geschikt is. Vervolgens op zoek gegaan naar een webwinkel die het toestel zou kunnen leveren. Diverse winkels konden wel leveren, maar hadden er geen op voorraad, dus geen garantie dat ik het toestel op tijd, voor Kerst, in huis zou hebben. Zo kwam ik ook op de sites van Hardware Discount en Wehkamp. Op beide sites stond de telefoon vermeld en beiden hadden het op voorraad. Niet alle gegevens klopten, verkeerde foto, etc, dus om er zeker van te zijn dat het om het goede toestel ging, belde ik met Hardware Discount. De teller van de voorraad voor die telefoon stond op 232 stuks (vanwege het telefoonnummer heb ik er een printje van). De verkoper verteld dat het een kerstcadeau was en ik het zeer zeker voor Kerstmis in huis moest hebben. Mij werd verteld dat ze genoeg toestellen op voorraad hadden en 's middags kreeg ik ook nog eens een mailtje waarin stond dat de levertijd voor het toestel 2 tot 3 werkdagen zou zijn. Daarop heb ik het toestel besteld met wederom als opmerking op het bestelformulier dat ik het toestel voor Kerst in huis moest hebben en vervolgens met Ideal betaald.
Buiten een mail dat de bestelling in behandeling was, hoorde ik niets meer. Vier dagen later heb ik gebeld naar HD om te vragen wanneer ik het toestel kon verwachten (want ... kerstcadeau). Per telefoon konden ze mij dat niet zeggen, maar ze zouden een mail sturen naar de desbetreffende afdeling. Het antwoord, wat die afdeling stuurde, was dat het artikel pas een dikke week na Kerst leverbaar zal zijn los van de verzendtermijn. (Helaas voor mij waren er net een aantal klanten die sneller besteld hadden en zodoende stond mijn bestelling in back order. 232 bestellingen nét vóór mij?!) Ik heb die mail direct beantwoord met de mededeling dat ik van de koop afzie, omdat zij niet aan de beloofde levertermijn kunnen voldoen, namelijk het toestel voor kerst in huis en zij het reeds betaalde bedrag konden retourneren op mijn rekening.
Na dit schrijven heb ik op de site van Wehkamp gekeken en daar stond het toestel, eveneens met verkeerde gegevens, nog steeds als direct leverbaar op de site. Gebeld naar Wehkamp en het toestel besteld. De volgende morgen om 11 uur had ik het toestel al in huis! Met de kanttekening dat Wehkamp de verzendkosten voor zijn rekening zou nemen als zou blijken dat het niet om het correcte toestel ging. Een dikke pluim voor Wehkamp.

De reactie van Hardware Discount is dat ik de bestelling alleen kan annuleren via hun site. Daar moet je aanvinken dat je akkoord gaat met een tegoedbon die slechts 1 jaar geldig is. Vanwege de gedane belofte door Hardware Discount om voor kerst te kunnen leveren ben ik overgegaan tot koop. Echter nu blijkt dat zij deze belofte niet kunnen waarmaken, heb ik gemaild dat ik deze overeenkomst als ontbonden zie. Als antwoord hierop heb ik een mail van hen ontvangen dat ik alleen online de bestelling kan annuleren. Maar ik wens niet te annuleren en ik wens zeer zeker geen restitutie in de vorm van een tegoedbon! Mag een bedrijf deze voorwaarden stellen en klanten het recht op ontbinding wegens nalatigheid van het bedrijf ontzeggen?

Tenslotte zou het zeer vreemd zijn als ik in een winkel een trouwjurk bestel, daarbij aangeef dat het prettig zou zijn als deze jurk voor mijn trouwdag geleverd kan worden, vervolgens deze jurk vooruit betaal, om er later per stom toeval achter te komen (bel voor een pasmoment), dat zij mijn trouwdag niet gaan halen, zij kunnen mij helaas het aankoopbedrag niet retourneren, daarvoor bieden ze mij een tegoedbon aan, die ik dan kan besteden aan een avondjurk of een van de vele andere artikelen die zij verkopen.

Inmiddels heb ik een nieuwe mail gehad van HD. Zij blijven schrijven dat een bestelling alleen geannuleerd kan worden via hun site én dan moet je akkoord gaan met de tegoedbon. (Volgens de site 1 jaar geldig, in de mail staat opeens 5 jaar.) Mijn tweede mail waarin ik nogmaals aangeef dat ik de overeenkomst als ontbonden zie en vraag om restitutie van het betaalde bedrag, nemen zij niet in behandeling, want annuleren kan enkel via het formulier online. Verder staat in de brief een heleboel regels waar ik mij als klant volgens de wet aan te houden heb en helemaal onderaan staat dat zij bij hoge uitzondering het bedrag zullen restitueren na 30 dagen en dan 90% van het betaalde bedrag.

Wie staat hier nu eigenlijk in zijn recht volgens de wet?

Maar wat ik ongehoord vind, is dat ze na deze mailwisseling het toestel gewoon weer aanbieden op de site. De magazijn- en winkelvoorraad staat dan wel op nul, maar daaronder is een nieuwe tekst verschenen 'Ook uit voorraad leverbaar' met een button 'meer info' € 105,00 (excl. BTW) externe voorraad:1. Als je op de button klikt, springt de teller van de magazijn voorraad op 1, verwachte levertijd 2 - 6 dagen. Het betreft precies hetzelfde toestel alleen is deze 23 euro duurder excl. BTW. Voor geïnteresseerden heb ik printscreentjes gemaakt. Dit is naar mijn idee een vorm van oplichting.

alfatrion

Re: Hardware Discount - wat is recht klant vlg de wet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het betreft hier een koop op afstand en daarom kun je de koop kosteloos ontbinden. Dit houd in dat je 100% van je geld contant terug moet krijgen binnen 30 dagen na dat jij hebt aangegeven dat je onder de koop uit wou. Kaart dit naar de geschillencommissie thuiswinkel. Misschien ook wel interresant om de mail hier neer te zetten, zonder namen van personen.

En anders zou je ook nog (on)eigenlijke dwaling als grond voor vernietiging kunnen aanvoeren.

dap

Ongelezen bericht door dap »

Geachte mevrouw ....

Wij begrijpen dat het vervelend is dat uw bestelling wat langer op zich laat wachten. Helaas hebben wij dit zelf niet in de hand en zijn hierbij afhankelijk van onze leveranciers. Ondanks het feit dat wij alles in het werk stellen om al onze klanten zo snel mogelijk hun product te leveren zijn er soms problemen met een levering die niet te voorkomen zijn.

Bij deze bieden wij uw onze excuses aan dat het zo verlopen is.

Uiteraard kunt u uw bestelling annuleren via het formulier op de site.

Uw annuleringsaanvraag wordt dan zo spoedig mogelijk behandelt.

Om snel en zonder omwegen uw annulering te kunnen behandelen bieden wij u per direct een tegoedbon aan voor 100% van het door u betaalde bedrag.

Deze tegoedbon kunt u besteden binnen 5 jaar in onze winkel. Wij conformeren ons daarmee aan een advies van de Stichting Thuiswinkel Organisatie.

Met ons assortiment van ca 500.000 scherpgeprijsde producten bieden wij u het grootste assortiment van Nederland in hardware, witgoed, elektrotechnisch

en verlichtingsmateriaal. U heeft dus ongekend veel keuze om de tegoedbon bij ons te besteden!

Door middel van de 100% tegoedbon bieden wij u uw annulering kosteloos aan. De vergelijking met een winkelservice “ruilen met bon” wordt op deze

manier het meest benaderd. De klant bedenkt zich wat betreft het artikel en zoekt iets anders uit. De door ons gemaakte kosten voor uw geannuleerde

bestelling worden in uw volgende bestelling weer goedgemaakt.

Annuleren

Wij delen onze toeleverancier mee dat u het product niet meer geleverd wenst te krijgen.

U krijgt automatisch een tegoedbon voor uw volgende bestelling.

U bestelt iets anders en zo bent u tevreden met uw aanschaf.

Waarom niet “direct geld terug?”

U heeft met ons een koopovereenkomst gesloten. U vorderde van ons nalevering en uitvoering.

Om aan uw bestelling tegemoet te komen hebben wij al kosten gemaakt. Om uw annulering te verwerken maken wij wederom kosten.

- Wij hebben uw order in behandeling genomen, uw betaling gecontroleerd en verwerkt

- Wij hebben de producten uit uw bestelling voor u besteld bij een toeleverancier.

- Wij hebben afhandelingskosten gemaakt voor uw bestelling in tijd, telefoontjes, faxen

- Wij gaan nog een keer dezelfde tijd steken in het annuleren van uw bestelling.

- Onze toeleverancier berekent ons naast verzendkosten ook afhandelingskosten per besteld product. Annuleert u een product, betalen wij wel de

afhandelingskosten naar onze toeleverancier, ongeacht of er verzending heeft plaatsgevonden.

De afhandelingskosten zitten normaliter uiteraard gewoon in onze verkoopmarges verdisconteerd.

Indien u echter uw order binnen 30 dagen na bestelling weer annuleert maken wij 2 maal kosten zonder dat hier omzet tegenover staat.

Ik wil geen tegoedbon, maar geld terug?

Indien wij een artikel niet binnen 30 dagen kunnen leveren kunt u verzoeken de koopovereenkomst kosteloos te ontbinden tegen terugboeking van

de door u gedane betaling. Wij zullen uw betaling dan terugstorten binnen 30 dagen na annuleringsaanvraag.

Ik wil annuleren, geld terug en elders bestellen?

Indien u binnen 30 dagen uw annuleringsaanvraag doet en u verzoekt om terugstorting van uw betaling, restitueren wij 90% van de totale aankoopsom

exclusief verzendkosten. Indien geen verzendkosten zijn gemaakt worden deze volledig gerestitueerd. Indien met de verzending een aanvang werd gemaakt

worden deze volledig in rekening gebracht.

Waarom deze handelswijze:

De vrijblijvendheid van annuleringen binnen 30 dagen bezorgde onze organisatie in het verleden hoge kosten. Zowel op administratief gebied als qua werk.

Door deze kosten af te wentelen op de volgende order, dan wel op de annuleerder, kunnen wij onze klanten die niet annuleren voorzien van nog

scherpere prijzen.

Wij hebben in overleg met de Thuiswinkelorganisatie en Advocare Juridisch Advies besloten dat dit de meest efficiente en meest faire manier is om

met geannuleerde bestellingen om te gaan.

Sommige klanten zijn het hier niet mee eens. Zij stellen: Ik wil 100% van mijn geld direct terug. Daar heb ik recht op.

De wet is hierover heel duidelijk:

''Indien er sprake is van een koopovereenkomst die deels reeds is uitgevoerd door beide partijen hebben beide partijen in principe het recht om nakoming te vorderen. Omdat dit recht bestaat, zal een koper mogelijk baat hebben bij een aanbieding die u doet, en die de koper van de koopverplichting bevrijdt. Dit is dus toegestaan. Wel dient u er voor te waken dat u niet eerst de koper bevrijdt van zijn verplichting, en vervolgens, ipv de terugbetaling van de koopprijs, een tegoedbon aan te bieden. U dient de koper eerst de keuze te geven; of kopen, of ontbinding met een tegoedbon.''

Uw alternatief, de 14 dagen spijtoptanten regeling:

“Ik ben particulier en heb recht op een zichttermijn. Ik retourneer het product ongeopend en krijg alsnog mijn geld terug.”

Dit geldt inderdaad bij een koop op afstand door een particulier conform de zichttermijn. Ook dient het door u gekochte product

te kwalificeren voor deze zichttermijn. U bent echter verantwoordelijk voor de verzendkosten en teruglevering naar ons

hoofdkantoor. Dus ook dan krijgt u niet 100% retour. U kunt terugbetaling verwachten 30 dagen na teruggave van het product.

Hopende u zo voldoende te hebben ingelicht,

Met vriendelijke groet,

..... naam weggehaald
Hardware Discount, Hardware.nl
.... e-mailadres weggehaald

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Geef gewoon aan gebruik te willen maken van hun "14 dagen spijtoptanten regeling."
Deze regeling voldoet wel aan de wet koop op afstand. Volgens deze regeling en wet krijg je je geld terug, en hoef je alleen de verzendkosten voor het terugsturen te betalen. Omdat er nog niets geleverd is , zijn deze verzendkosten nul en krijg je volledig koopbedrag terug.!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

dap schreef:Wij begrijpen dat het vervelend is dat uw bestelling wat langer op zich laat wachten. Helaas hebben wij dit zelf niet in de hand en zijn hierbij afhankelijk van onze leveranciers. Ondanks het feit dat wij alles in het werk stellen om al onze klanten zo snel mogelijk hun product te leveren zijn er soms problemen met een levering die niet te voorkomen zijn.
TS schrijft dat hij/zij van uw bedrijf de toezegging heeft gehad dat het product voor een bepaalde periode in huis te hebben. En dat ook op het bestellingsformulier heeft gezet. Het lijkt mij wenselijk dat u hierop in gaat.
dap schreef:Deze tegoedbon kunt u besteden binnen 5 jaar in onze winkel. Wij conformeren ons daarmee aan een advies van de Stichting Thuiswinkel Organisatie.
Is dat advies ook openbaar?

XistenceNL

Ongelezen bericht door XistenceNL »

Het gebeurt dus regelmatig bij Hardware discount dat produkten laat geleverd worden. Ik wacht nog steeds op een produkt die ik 2MAANDEN (22 november 2008) geleden heb besteld.
Voor dit produkt was slechts 2weken levertijd, bizar...

Online een aantal keer gevraagd hoe het ermee stond, dit aangezien mijn bestelstatus al 3 keer veranderd is, volgend een medewerker is mijn produkt al naar mij verzonden, dit was alweer een week geleden.

Tevens worden helpdesk tickets na een vraag en een vaag antwoord meteen gesloten :?

Ik bestel regelmatig spullen online, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik heb het gevoel dat ik aan het lijntje gehouden word en kan fluiten naar m'n bestelde headset van 150euro.

Wat staat mij te wachten als ik geldteruggaaf ga vorderen? Ben benieuwd na wat ze verzinnen, ik heb ze genoeg tijd gegeven.

Winters

Ongelezen bericht door Winters »

Goedendag,
Ik heb ook een vreemd gevalletje bij Hardware Discount (www.hd.nl). Voor mij een reden om daar nooit maar dan ook nooit meer iets te bestellen.
Het ging als volgt:
Het gaat om een externe harde schijf die ik heb besteld. Dit tegen een reguliere prijs aangezien ik hem elders ook tegen zulke prijzen heb gezien. Deze besteld en ik heb een mail gestuurd of hij op voorraad was en wachtte met betalen. Vervolgens kreeg ik een herinnering voor betaling. Ik heb zelf op de website gekeken en zag dat er nog 2 leverbaar waren. Na betaling kreeg ik de melding dat de voorraad op was. Ik heb toen aangegeven dat er nog 2 waren. En inderdaad ze gaven toe dat er nog twee waren bij een leverancier, maar deze moesten ze duurder bestellen bij deze leverancier. Ik zou dus moeten bijbetalen of een ander produkt kiezen. Nou ja zeg, daar ging ik niet mee akkoord natuurlijk. Dit vond ik een vreemde zaak en heb dit vaak aangegeven via mailwisseling. Ik heb nog nooit iets besteld en later te horen gekregen dat ik bij moest betalen.
Uiteindelijk wilde ik dan maar mijn geld terug. Dit kan alleen via een bepaalde website, maar ze bieden in eerste instantie alleen een waardebon aan (Dit moet je zelfs aanvinken anders kun je niet verder). Na aandringen van mijn kant kreeg ik de bevestiging dat het uiterlijk 30 dagen duurt om geld terug te krijgen. Het schijnt dat ze per 01-01-2009 aangesloten zijn bij de Thuiswinkel org. Hierin staat deze verplichting nu, anders had ik wel een probleem gehad. Ik vind dit een vorm van misleiding en heb dit ook kenbaar gemaakt bij de Thuiswinkel.
Mijn taak om mensen te waarschuwen voor deze lompe,starre organisatie.
Vr.gr.
J.Winters

XistenceNL

Ongelezen bericht door XistenceNL »

Ik heb nu ook via thuiswinkel.org een klacht gedeponeerd, als ik nu binnen een week geen produkt binnenkrijg of mijn geld terug dan zit er niets anders op om juridische stappen te ondernemen.

Ruim 2 maanden wachten op een product is niet normaal!
De concurrent kan het leveren binnen 2 weken, dit is bevestigd door deze firma.

Ik krijg geen enkele reactie meer van deze firma. Lekker zit je dan!

Zou ik gewoon aangifte kunnen doen van diefstal richting deze firma?
Eerst het annuleringsformulier maar weer invullen, maar nee dan accepteer ik dus een tegoedbon, kat in het bakkie voor HD dus dat kan en doe ik niet.

Dit onderbouwd mijn klacht en toont aan dat ik geen onzin opmaak:

Screenshot 1
Screenshot 2

Gesloten