LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
sander11

Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Ongelezen bericht door sander11 »

Hallo,

Ik was in November een huis aan het kopen en heb toen bij kadasterdata.nl een Pro account aangemaakt (14.50 per maand, 17.5 van mijn rekening elke maand). Dit ging super makkelijk en met twee clicks was ik klaar. Na een paar maanden was ik klaar moet zoeken en probeerde ik mijn account te sluiten of omzetten tot onbetaald, toen ik te horen kreeg dat ik aan een jaar abbonement vast zat. Toen terug gegaan en na de kleine lettertjes gekeken en het staat er inderdaad, maar je moet heel erg zoeken. Ik vond dit erg schandalig en weet zeker dat het bedrijf deze informatie express moeilijk zichtbaar heeft gemaakt. Een eerlijk bedrijf zet een disclaimer op de paginas die je bekijkt als je een jaar abbonement neemt en laat je niet door 4 verschillendebijlages spitten (ik had wel even gekeken maar had het niet gezien). Ik heb meerdere keren met kadasterdata geprobeerd te praten maar die antwoorden alleen als het goed uitkomt.

Uit irritatie heb ik toen twee keer het incasso voor deze betaling geblokkeerd. Ik kreeg toen een email van het incasso bedrijf (directpay) waar ik antwoord op heb gegeven dat ik niet ga betalen tot ik een resolutie met kadasterdata kan vinden. Hier krijg ik te horen dat "Kadasterdata heeft het debiteurenbeheer aan ons, DirectPay Services, uitbesteed. Uw vragen over de factuur kunnen wij voor u beantwoorden. Voor alle overige vragen verwijzen wij u naar Kadasterdata."

Ik ben sinds verhuisd en kadasterdata heeft mijn nieuwe address niet, verder reageren ze ook niet op emails. Aan de ene kant ben ik echt boos op ze en wil dit misschien wel uitvechten want ik vind dit gewoon niet kunnen. Aan de andere kant heb ik van een collega gehoord dat hij door problemen met een ander internet bedrijf en een gemiste oproep naar de rechtbank uiteindelijk incasso kosten van meer dan duizend euro heeft moeten betalen.

Heb ik een kans? Graag hoor ik jullie advies.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jul 2017 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Redfloor

Re: Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Ongelezen bericht door Redfloor »

Maar u bent toch geen professional? Het staat best duidelijk op de eerste pagina... https://www.kadasterdata.nl/pro-pakket

sander11

Nee ik ben geen professional maar zo heet het pakket gewoon.

Ik heb me via deze twee paginas aangemeld en daar staat niets vermeld.

https://www.kadasterdata.nl/pakketten
https://www.kadasterdata.nl/registreren?package=3

Redfloor

Ongelezen bericht door Redfloor »

Sja, maar even op het linkje 'meer informatie' klikken en het wordt al vrij snel duidelijk...

Dieke83

Ongelezen bericht door Dieke83 »

De algemene voorwaarden staan er bij en ja wat Redfloor ook aangaf bij meer informatie word duidelijk aangegeven dat je na 1 jaar maandelijks kan opzeggen.
Om niet te betalen is ook niet netjes aangezien je gewoon een jaar abonnement hebt dat je zelf niet goed hebt gelezen is niet de fout van kadaster.

sander11

Dieke ja ik weet dat het daar staat, wat ik naar vond dat de website zo is opgezet dat je niet op die link moet drukken om je aan te melden. Vind het nogal storend dat ik >200 euro moet betalen over een jaar voor een service die ik niet gebruik door een klein foutje dat s'avonds laat was gemaakt

Dieke83

Snap het maar dan nog ook al is het laat even lezen is maar een kleine moeite.
Wat je kan doen is je lidmaatschap uitlenen of verhuren is niet ideaal maar je zit eraan vast.
Zou wel gaan betalen aangezien je anders dadelijk nog incasso kosten erbij krijgt

sander11

Uitlenen had ik niet aan gedacht, bedankt voor de tip :)

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het eerste wat ik zou doen als er de keus tussen drie abonnementen is, is kijken wat het verschil is. Als ik daartoe op 'meer informatie' klik, staat er een vrij beknopte opsomming met daarbij onder andere, bij alle vormen, 'na 1 jaar maandelijks opzegbaar'.

Dat je dit niet bemerkt zegt m.i. meer over hoe snel je je zomaar ergens voor abonneert dan over hoe het kadaster de informatie weergeeft.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom zou je van dit soort bedrijven gebruik maken als je deze informatie gewoon bij Kadaster kunt opvragen?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Dieke83 schreef:De algemene voorwaarden staan er bij en ja wat Redfloor ook aangaf bij meer informatie word duidelijk aangegeven dat je na 1 jaar maandelijks kan opzeggen.
Om niet te betalen is ook niet netjes aangezien je gewoon een jaar abonnement hebt dat je zelf niet goed hebt gelezen is niet de fout van kadaster.
Als professional die dagelijks zaken doet met het kadaster, kan ik zeggen dat dit geen product of dienst van het kadaster is. Dit is een apart bedrijf wat die data doorverkoopt aan onoplettende burgers. Het kadaster heeft zelf ook een webshop voor particulieren, welke geen abonnement kent, en nog goedkoper is als deze club ook.

Ze verkopen een kadastrale kaart van 1,50 voor 14,95, da's dus 10x zo duur. :shock:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

sander11 schreef:Heb ik een kans? Graag hoor ik jullie advies.
Ja, je hebt een goede kans. De handelaar is verplicht informatie over de voornaamste kenmerken van de dienst, de totale prijs, de duur en de minimumduur op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst te tonen (art. 6:230m lid 1 jo 6:230v BW). Dat is hier niet gebeurt (maak daar screenshots van). De handelaar een misleidende handelspraktijk verricht en als gevolg daarvan kun je de overeenkomst (met terugwerkende kracht) vernietigen. Als je bedragen hebt betaald, dan kun je die als zijnde onverschuldigd betaald terugvorderen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
Ja, je hebt een goede kans. De handelaar is verplicht informatie over de voornaamste kenmerken van de dienst, de totale prijs, de duur en de minimumduur op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst te tonen (art. 6:230m lid 1 jo 6:230v BW). Dat is hier niet gebeurt (maak daar screenshots van). De handelaar een misleidende handelspraktijk verricht en als gevolg daarvan kun je de overeenkomst (met terugwerkende kracht) vernietigen. Als je bedragen hebt betaald, dan kun je die als zijnde onverschuldigd betaald terugvorderen.
Er is helemaal geen kans, kijk maar gewoon bij meer info over het propakket: na 1 jaar maandelijks opzegbaar. Staat gewoon duidelijk op de site.

alfatrion

NeoDutchio schreef:
alfatrion schreef:
Er is helemaal geen kans, kijk maar gewoon bij meer info over het propakket: na 1 jaar maandelijks opzegbaar. Staat gewoon duidelijk op de site.
De informatie staat niet op de juiste plek, omdat deze niet is opgenomen op de pagina waar de consument zijn bestelling doet.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je zult helaas voor jouw, gewoon je abbo uit moeten zitten, staat duidelijk genoeg op de site, volgende keer even naar het kadaster zelf gaan...

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef: De informatie staat niet op de juiste plek, omdat deze niet is opgenomen op de pagina waar de consument zijn bestelling doet.
Tja TS zal een keuze moeten maken, een rechter dit laten beoordelen of toch gewoon betalen.

Optie 1. Gewoon betalen, het bedrag staat vast wat je moet betalen (incl. incassokosten die nu omhoog zijn gegaan)
Optie 2. Naar de rechtbank, er is een gerede kans dat je de zaak verliest en je dus ook nog honderden euro's kwijt bent aan de rechtszaak.

P.S. Dat je verhuist bent laat de schuld niet verdwijnen. Het incassobureau kan je nu niet vinden maar de rechtbank wel als je netjes ingeschreven staat op je nieuwe adres.

Dieke83

alfatrion schreef:
De informatie staat niet op de juiste plek, omdat deze niet is opgenomen op de pagina waar de consument zijn bestelling doet.
Op de pagina waar je de registratie doet staat heel duidelijk de prijslijst, gebruikers voorwaarde, Algemene voorwaarde en de betalings voorwaarde.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Op de pagina waar je de losse producten aanschaft niet, maar dat kan je ook zonder abonnement. Op de pagina waar je een abonnement afsluit, deze voor de pro variant, staat het wél.

alfatrion

sylvesterb schreef:Optie 1. Gewoon betalen, het bedrag staat vast wat je moet betalen (incl. incassokosten die nu omhoog zijn gegaan)
Optie 2. Naar de rechtbank, er is een gerede kans dat je de zaak verliest en je dus ook nog honderden euro's kwijt bent aan de rechtszaak.
Optie 3. Niet betalen, niet naar de rechtbank. Er is een goede kans dat de zaak gewonnen wordt, gelet op de inhoud van de wet.
Ik heb hierover geen vonnis gezien van de rechtbank, maar de Reclame Code Commissie, die deze bepaling heeft overgenomen, past dit artikel toe op de manier zoals door mij aangegeven. (Optie 2 kan niet zomaar, wat vorder je?)
sjohie schreef:Op de pagina waar je een abonnement afsluit, deze voor de pro variant, staat het wél.
Kennelijk zijn er meerdere wegen om een overeenkomst af te sluiten.

Pagina 1 (klik hier op registeren)

Pagina 2
Dieke83 schreef:Op de pagina waar je de registratie doet staat heel duidelijk de prijslijst, gebruikers voorwaarde, Algemene voorwaarde en de betalings voorwaarde.
De prijs wel, maar niet dat je er 12 maanden aan vast zit.

Dieke83

door alfatrion » 06 jul 2017 10:12

sylvesterb schreef:
Optie 1. Gewoon betalen, het bedrag staat vast wat je moet betalen (incl. incassokosten die nu omhoog zijn gegaan)

Optie 3. Niet betalen, niet naar de rechtbank. Er is een goede kans dat de zaak gewonnen wordt, gelet op de inhoud van de wet.
Ik heb hierover geen vonnis gezien van de rechtbank, maar de Reclame Code Commissie, die deze bepaling heeft overgenomen, past dit artikel toe op de manier zoals door mij aangegeven. (Optie 2 kan niet zomaar, wat vorder je?)

sjohie schreef:
Op de pagina waar je een abonnement afsluit, deze voor de pro variant, staat het wél.

Kennelijk zijn er meerdere wegen om een overeenkomst af te sluiten.

Pagina 1 (klik hier op registeren)

Pagina 2

Dieke83 schreef:
Op de pagina waar je de registratie doet staat heel duidelijk de prijslijst, gebruikers voorwaarde, Algemene voorwaarde en de betalings voorwaarde.

De prijs wel, maar niet dat je er 12 maanden aan vast zit.
Voordat jij op registreren klikt moet je de voorwaarden aanvinken in die voorwaarden staat bij 2.5 heel duidelijk dat het om een jaar overeenkomst gaat.
Tevens staat er ook vermeld dat dit na 1 jaar stilzwijgend verlengt word.

Gesloten