LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IKEA online

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
edski66
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2014 11:36

IKEA online

Ongelezen bericht door edski66 »

Het kopen via IKEA online gaat gemakkelijk.

Maar zodra je iets wilt wijzigen, bijbestellen of annuleren dan gaat het fout.

Niet zo lang geleden een aantal zaken besteld bij IKEA.
Daar bleek de levertijd ongeveer 6 weken te zijn ook geen probleem.
Maar we merkte dat we iets vergeten waren te bestellen.
Daar konden we natuurlijk een nieuwe bestelling voor gaan maken maar dan zou er WEER 45 euro betaald moeten worden voor bezorg kosten.

Dus wij zoeken op de IKEA site hoe we dit het beste op een ander wijze zouden kunnen doen.
Na veel gezoek niets wijzer over iets bij bestellen.
Bij klantenservice > neem contact op de diverse opties bekeken zoals veelgestelde vragen, vraag het Anna en / of twitter.

Bij veelgestelde vragen kwamen we niet verder en twitter is niet mijn ding dus vroegen we aan Anna diverse sleutel woorden.
Met annuleren kregen we het antwoord, om ons profiel te verwijderen.
Met order wijzigen kregen we het antwoord, Of je bestelling aan te passen is, ligt aan de status van je order.
Ik raad je aan om contact op nemen met het algemene informatienummer 0900-2354532 (55 cent per gesprek + gebruikelijke belkosten)

Dus wij gaan bellen het heeft in totaal 50 minuten geduurd voor we er uit waren dat we de order moesten annuleren.
Bij bestellen ging niet wel een nieuwe order aanmaken met weer eens 45 euro bezorgkosten dit zou dan voor 2 orders in totaal 90 euro aan bezorg kosten zijn belachelijk gewoon.

Na het annuleren kregen we 2 dagen later de bevestiging dat het geannuleerd was mooi zou je denken.
Na 5 dagen nog geen geld terug gestort door IKEA dus weer contact zoeken met IKEA.

Nu had ik gezien dat als je iets besteld had en de bestelling wild gaan afronden dat er een chat mogelijkheid was.

Dus ik even iets in mijn winkelmandje gedaan en net als of gedaan of ik wilde gaan bestellen en daar kwam ik die chat optie weer tegen.

Daar op geklikt en kreeg een medewerker te spreken aan die persoon gevraagd hoe dat zit met terug betalen van mijn geld.
Die vertelde mij dat het 2 weken minimaal duurt om geld terug te boeken

Ronduit belachelijk dat ze er minimaal 2 weken over doen om je je eigen geld terug te geven.
Zoals ik die medewerker al vertelde zal ik nooit en te nimmer iets kopen bij IKEA als zijn ze tien keer goedkoper dan een andere winkel.
Wat voor mij belangrijk is hoe word ik geholpen en hoe is de service bij een winkel.
Ik bestel heel veel via internet maar zoiets als dit heb ik nog noot mee gemaakt.

45 euro voor bezorgkosten is belachelijk dit heb ik zelfs bij de duurste en grootste bestelling nog nooit mee gemaakt.
Als voorbeeld als ik vissen voor mijn zeeaquarium bestel bij aquariaveldhuis.nl dan betaal ik 20 euro bezorgkosten dit omdat de vissen speciaal verpakt moeten worden.
Bij andere online winkels max 10 euro bezorgkosten als er geen speciale eisen zijn.
En bij de meeste online winkels is het zelfs zo als je boven een bepaald bedraag aankoopt dan zijn de bezorgkosten gratis.

Dus IKEA en IKEA klanten neem hier je les geld uit en denk na voor je online iets koopt

edski66
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2014 11:36

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door edski66 »

Dit is de chat tussen IKEA en mij

Daar kwam onderstaande verhaal uit.

Welkom bij de live chatservice van IKEA.

Helaas hebben we af en toe te maken met een technische storing. Hierdoor kan de sessie aan mijn kant ineens worden afgesloten. Als je binnen 10 minuten geen bericht van mij ontvangt, verzoek ik je om de vraag opnieuw te stellen.
Je kan mijn collega’s van de IKEA informatielijn ook bellen: 0900 235 45 32 (55ct/gespr). Excuses voor het ongemak!
10:30 Hallo
10:30 Goedemiddag, waarmee kan ik je helpen?
10:30 ik had een order geannuleerd maar het geld is nog niet terug op mijn rekening
10:31 iSell nr 589173385
10:31 Dat is vervelend om te lezen. Het duurt minimaal 2 weken voordat je het geld retour hebt op je rekening.
10:31 Ik ga nog even in je order kijken.
10:32 2 weken dat vind ik niet acceptabel
10:33 om die order te annuleren heb ik 45 minuten aan de telefoon gehangen kosten ook nog eens ruim 30 euro
10:34 Dat begrijp ik. Wij kunnen dit echter niet voor je versnellen.
10:35 Wij kunnen de kosten niet voor je vergoeden. Je kan ook op andere manieren contact met ons opnemen.
10:35 Het spijt me te moeten lezen dat de wachttijd zo lang was.
10:35 de order die nu nog in bestelling is zal zeker de laatste zijn dit ivm te hoge vervoerskosten slechte service hoge belkosten en zo kan ik nog wel even door gaan
10:37 Jammer dat je dit zo ervaart. We geven je feedback door.
10:37 IKEA is leuk als je de mogenlijkheid hebt om naar de winkel toe te gaan en iets te kopen maar via online iets te kopen is dramatisch
10:37 ik bestel veel dingen online maar IKEA heeft nog veel te leren merk ik wel
10:38 en ik wens toch dat mijn geld sneller terug is op mijn rekening
10:38 We kunnen inderdaad nog stappen maken in het bestelproces via onze webwinkel.
10:39 Ik moet ook direct betalen als ik wat bestel dus wil ik het ook eerder terug als ik iets annuleer
10:40 Zoals eerder aangegeven is dit helaas niet mogelijk.
10:41 Dan gaat u maar overleggen ik wil MIJN geld en niet dat IKEA rente trekt van MIJN geld
10:41 Te zot voor woorden dat dat 2 weken moet duren
10:41 voor dat jullie geld terugboeken
10:43 Hallo
10:44 Wettelijk gezien moet de klant binnen 14 dagen zijn geld retour ontvangen.
10:45 Wettelijk daar heb ik niets mee te maken het is niet netjes om na annuleren dan 2 weken te wachten met terug te betalen ik heb dit bij nog niet een online bedrijf mee gemaakt als ik iets annuleer dan heb ik het altijd binnen 3 dagen terug op mijn rekening en zo hoort het en niet anders
10:46 Ik begrijp de vervelende situatie, maar ik kan niets voor je betekenen.
10:46 dan gaat u maar met u chef overleggen
10:46 en ik ga zeker bij tros radar hier melding van maken zodat andere mensen gewaarschuwd zijn
10:47 Ik ga niet overleggen met mijn chef, deze zal hetzelfde antwoord geven.
10:47 Spijtig om te horen dat je deze stap overweegt.
10:48 Heb je nog andere vragen?
10:48 en zoals ik eerder al vertelde de lopende order zal het laatste zijn wat ik bij IKEA koop
10:48 verder ben ik klaar met IKEA
10:48 Online en de winkel zelf
10:49 Nogmaals ik begrijp de vervelende situatie en ik geef je feedback door.
10:50 Dat zou ik zeker doen deze feedback door geven en mijn houding is niet persoonlijk aan u
10:50 ik wil U bedanken voor u tijd
10:50 dag
10:51 Dat vind ik fijn om te lezen. Heel graag gedaan en jij ook een fijne dag verder.
Info: Assistance given by sharon Klik hier om een afschrift van de conversatie te ontvangen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door Julie4444 »

edski66 schreef:10:44 Wettelijk gezien moet de klant binnen 14 dagen zijn geld retour ontvangen.
10:45 Wettelijk daar heb ik niets mee te maken het is niet netjes om na annuleren dan 2 weken te wachten met terug te betalen ik heb dit bij nog niet een online bedrijf mee gemaakt als ik iets annuleer dan heb ik het altijd binnen 3 dagen terug op mijn rekening en zo hoort het en niet anders
Dat is dan knap vervelend voor je, maar 3 dagen is niet de wettelijke termijn. Als IKEA het binnen 14 dagen terugstort valt hen niets te verwijten, en dan kan je wel gaan lopen zeuren, maar ze zitten niet fout. Ik vind trouwens dat je behoorlijk onbeschofd was tegen die medewerker, of je het nu persoonlijk bedoelde of niet. Met een beetje respect krijg je meer gedaan.

Uit je verhaal valt niet op te maken of je misschien wel er uit had kunnen komen zonder die extra bezorgkosten. Lijkt mij dat, als je het kan annuleren, je ook gewoon een nieuwe, complete bestelling kan plaatsen met dus 1 keer € 45 aan bezorgkosten. Dat gezeur over wanneer wel of niet je geld terug komt is alleen maar gezeur. Ze hebben 14 dagen, deal with it. Geduld is een schone zaak.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door 53078 »

ze mogen er ook twee weken over doen om je geld terug te storten.
En eerlijk gezegd vind ik dat transcript nogal kansloos. TS begrijpt niets en denkt alleen maar aan zichzelf. Heeft geen notie van de wet maar vindt het allemaal maar erg normaal dat halverwege de order er nog bijbesteld kan worden. Sorry hoor, te dom.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door Julie4444 »

53078 schreef:ze mogen er ook twee weken over doen om je geld terug te storten.
En eerlijk gezegd vind ik dat transcript nogal kansloos. TS begrijpt niets en denkt alleen maar aan zichzelf. Heeft geen notie van de wet maar vindt het allemaal maar erg normaal dat halverwege de order er nog bijbesteld kan worden. Sorry hoor, te dom.
Ja, dat is min of meer mijn punt. :lol:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door bprosman »

10:45 Wettelijk daar heb ik niets mee te maken
Vroeger mocht je "Outlaws" neerschieten :wink:

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door Jefdus »

TS denkt blijkbaar dat de wereld om hem draait en heeft niet in de gaten dat er bij grote bedrijven als Ikea geen aparte afdeling is om zijn persoonlijke problemen op te lossen...

Ik zie het probleem ook niet hoor. Als je 45 euro bezorgkosten te vele vindt, koop je toch gewoon niet online bij Ikea? Alles is van tevoren transparant, dus om dan achteraf te gaan klagen is een beetje kansloos.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door berndv »

Jefdus schreef:TS denkt blijkbaar dat de wereld om hem draait en heeft niet in de gaten dat er bij grote bedrijven als Ikea geen aparte afdeling is om zijn persoonlijke problemen op te lossen...

Ik zie het probleem ook niet hoor. Als je 45 euro bezorgkosten te vele vindt, koop je toch gewoon niet online bij Ikea? Alles is van tevoren transparant, dus om dan achteraf te gaan klagen is een beetje kansloos.
Volgensmij hebben ze hier een term voor, iets met een bloembol ofzo, tulpist of krokusist ofzoiets :wink:

Anyway, ze hebben zoals als gezegd 2 weken om terug te betalen. Dat de bezorgkosten 45 euro zijn zal te maken hebben met het product. Dat je voor je vissen maar 20 euro betaald is geloof ik toch echt wel iets anders. Weet niet wat je besteld hebt, maar sommige bezorgmethoden kunnen duur zijn. Ooit eens een bigbag met grind besteld, kostte 100 euro bezorgkosten.

aarie25
Berichten: 298
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door aarie25 »

45 euro is wel veel voor bezorgen, als je bijvoorbeeld bij eijerkamp meubels koopt, betaal je onder de 500 euro 29,95 bezorgkosten, bij wehkamp betaal je ook 29,95. maar het komt wel met een vrachtwagen en dat maakt het wel duurder dan met een busje van post nl.
maar ik ben het wel met julie444 eens, je had ook via klantenservice kunnen regelen, om maar 1 keer
bezorgkosten te betalen. of het 1 in keer weer opnieuw te bestellen.

mvg arjan

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij eijerkamp en wehkamp gaan ze er sowieso vanuit dat het bezorgd zal moeten worden. Een groot deel van de kosten voor die verwerking zit dus al in de prijs van de producten verwerkt. Een groot deel van die handelingskosten zullen ze ook sowieso moeten maken.
Bij Ikea gaan ze er, ook in de prijsstelling, vanuit dat je zelf de boel uit de schappen haalt. Dat is dus heel wat anders. In de prijs zijn die kosten daarom ook niet verwerkt. Veel van die handelingskosten zullen ze daarom extra moeten maken. En dat levert dus veel meer kosten op.

aarie25
Berichten: 298
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door aarie25 »

kweenie schreef:Bij eijerkamp en wehkamp gaan ze er sowieso vanuit dat het bezorgd zal moeten worden. Een groot deel van de kosten voor die verwerking zit dus al in de prijs van de producten verwerkt. Een groot deel van die handelingskosten zullen ze ook sowieso moeten maken.
Bij Ikea gaan ze er, ook in de prijsstelling, vanuit dat je zelf de boel uit de schappen haalt. Dat is dus heel wat anders. In de prijs zijn die kosten daarom ook niet verwerkt. Veel van die handelingskosten zullen ze daarom extra moeten maken. En dat levert dus veel meer kosten op.
dit was een online bestelling, dus jouw verhaal gaat niet helemaal op :D

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door berndv »

aarie25 schreef:
kweenie schreef:Bij eijerkamp en wehkamp gaan ze er sowieso vanuit dat het bezorgd zal moeten worden. Een groot deel van de kosten voor die verwerking zit dus al in de prijs van de producten verwerkt. Een groot deel van die handelingskosten zullen ze ook sowieso moeten maken.
Bij Ikea gaan ze er, ook in de prijsstelling, vanuit dat je zelf de boel uit de schappen haalt. Dat is dus heel wat anders. In de prijs zijn die kosten daarom ook niet verwerkt. Veel van die handelingskosten zullen ze daarom extra moeten maken. En dat levert dus veel meer kosten op.
dit was een online bestelling, dus jouw verhaal gaat niet helemaal op :D
Jawel hoor. Online bestellen bij ikea betekent niet per definitie bezorgen, dat is een optie. Afhalen bij een filiaal kan ook.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, waarom zou het niet opgaan? Natuurlijk is het een online bestelling. Maar vliegen die spullen vanzelf uit het magazijn naar de juiste plek? Dacht het niet. Het is heel wat makkelijker om een lading standaard pallets van het centrale magazijn naar een vestiging te sturen, dan diverse losse producten naar een consument.

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vanuit de wet heeft IKEA de verplichting om het bedrag onverwijld doch uiterlijk binnen 14 kalenderdagen terug te betalen. Als u de betaling wilt verspoedigen dan moet u een ingebekestelling versturen. U kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor een betaling binnen 3 werkdagen en aangeven dat u anders de wettelijke rente gaat eisen. Ik verwacht alleen niet dat IKEA hieraan te gemoed zou komen. En dan moet u dus naar de rechter voor een paar cent aan rente. Op zichzelf is terugbetaling binnen 14 dagen best een redelijke termijn.

U kunt er zelf ook 14 dagen over doen voordat de verkoper het product heeft. Als u er voor zorgt dat IKEA de track & trace code heeft van de verzending, dan mag ze er niet langer over doen dan de 14 dagen na de ontbinding om het bedrag terug te boeken.

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door mika21 »

Ik heb de Ikea site eens bekeken en bij de meest gestelde vragen las ik toch echt dat je order kunt wijzigen of verwijderen.
Alleen: het product moet niet onderweg zijn naar de vervoerder. M.a.w.: het ligt aan de order status.
Lijkt mij duidelijk.
Die 14 dagen lijkt me een prima regeling.

En je schrijft: quote:
Zoals ik die medewerker al vertelde zal ik nooit en te nimmer iets kopen bij IKEA als zijn ze tien keer goedkoper dan een andere winkel unquote.

Ik denk dat ze daar wel van geschrokken is.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Vanuit de wet heeft IKEA de verplichting om het bedrag onverwijld doch uiterlijk binnen 14 kalenderdagen terug te betalen. Als u de betaling wilt verspoedigen dan moet u een ingebekestelling versturen. U kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor een betaling binnen 3 werkdagen en aangeven dat u anders de wettelijke rente gaat eisen.
Hoezo? IKEA is toch helemaal niet in verzuim van haar verplichtingen? Om iemand in gebreke te stellen moeten ze toch zeker in gebreke zijn?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door prem »

10:46 nr. 3. Heeft in ieder geval niet veel effect haha :) :). Zeur toch niet zo jetski, de bezorgkosten kon je vantevoren zien en denk je nou dat in zo'n organisatie direct omdat jij t wil een paar centjes terug gaan storten?
Een verloren missie van boven en van onder.

edski66
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2014 11:36

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door edski66 »

Leuke reacties allemaal.

Ik heb ook eens een complete handel gekocht voor mijn tuin stenen zand en dergelijke maar geen bezorgkosten.
Andere online winkels boven een bepaald bedrag geen bezorg kosten.

Het bij bestellen zoals op de site van IKEA vermeld staat ging niet terwijl het 6 weken zou duren voor mijn bestelling geleverd kon worden.

Na de annulering zou ik 2 weken op mijn geld moeten wachten omdat dit conform de wet is ook bij nog niet een online winkel meegemaakt.

Dan als ik er niet achter aan had gezeten had ik nooit mijn geld gekregen omdat een medewerker van IKEA zo dom is na mijn annulering niet ook even door gaf dat mijn geld terug gestort moest worden dit gaat nu nog een week extra duren in totaal 3 weken dus.

Zoals ik al aangaf ik zal online NOOIT meer iets kopen bij IKEA .
Ik vind dat daar nog wel het een en ander aan verbeterd kan worden

edski66
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2014 11:36

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door edski66 »

aarie25 schreef:45 euro is wel veel voor bezorgen, als je bijvoorbeeld bij eijerkamp meubels koopt, betaal je onder de 500 euro 29,95 bezorgkosten, bij wehkamp betaal je ook 29,95. maar het komt wel met een vrachtwagen en dat maakt het wel duurder dan met een busje van post nl.
maar ik ben het wel met julie444 eens, je had ook via klantenservice kunnen regelen, om maar 1 keer
bezorgkosten te betalen. of het 1 in keer weer opnieuw te bestellen.

mvg arjan

Dit had ik dus geprobeerd en aangezien mijn bestelling pas over 6 weken zou komen ivm dat artikelen niet op voorraad waren dacht ik dus ook dat ik het wel via de telefoon kon bij bestellen NIET DUS

Dat had mijn ook nog eens 45 minuten gekost (a 55 cent p/m plus andere kosten) aan de telefoon omdat ze niet direct op alles kon antwoorden en moest navragen.

Daarom gekozen om die order te annuleren en het opnieuw te bestellen met de artikelen die ik er bij wilde hebben.

Maar om twee weken te moeten wachten op je geld (nu 3 weken zie eerder bericht)na annulering vind ik rond uit belachelijk wettelijk of niet.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: IKEA online

Ongelezen bericht door Julie4444 »

edski66 schreef:Dan als ik er niet achter aan had gezeten had ik nooit mijn geld gekregen omdat een medewerker van IKEA zo dom is na mijn annulering niet ook even door gaf dat mijn geld terug gestort moest worden dit gaat nu nog een week extra duren in totaal 3 weken dus.

Zoals ik al aangaf ik zal online NOOIT meer iets kopen bij IKEA .
Ik vind dat daar nog wel het een en ander aan verbeterd kan worden
Is het misschien in je opgekomen dat het deels je eigen schuld is? Als die bovenstaande citaten enige indicatie zijn van uw manier van doen, lijkt mij niet dat alleen IKEA fout zit en u niet. Dat even naast het feit dat u IKEA niets kunt verwijten als ze gewoon conform de wet handelen. U heeft zelf de eerste fout gemaakt, door na een bestelling te plaatsen die ineens te willen veranderen terwijl er waarschijnlijk al dingen in transit waren. En dan moeten zij alles meteen à la minute hoog en laag springen om het op te lossen terwijl u op een meest respectloze manier met hen omgaat?

Doe toch normaal. We leven hier in de echte wereld.

Gesloten