LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Internet aankopen - retour: wat is maatwerk? hoe retour?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
mool
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2009 14:21

Internet aankopen - retour: wat is maatwerk? hoe retour?

Ongelezen bericht door mool »

Een aantal weken geleden heb ik een laptop besteld bij een webwinkel, deze wil ik echter annuleren / retour zenden.

De webwinkel blijkt geen voorraad te hebben, maar op bestelling bij de leverancier aankopen te doen. Geen probleem, zo leek mij. Op de site staat een levertijdindicatie van 1-5 werkdagen. Ik kreeg een mail dat 'geschatte' levertijd van de leverancier 4-5 werkdagen was. Inmiddels zijn deze 4-5 werkdagen ruim overschreden en heb ik nog niks van de webwinkel vernomen. Ik zou het artikel ophalen, dus er is nog niks betaald.

Ondertussen wat op internet zitten kijken en heb eigenlijk beetje spijt van de aankoop: voor het zelfde geld had ik ook wat beters kunnen kopen. Zou geen probleem moeten zijn, want internetaankopen kunnen binnen 7 werkdagen na ontvangst zonder opgaaf van reden retour worden gestuurd. MAAR...

1. Ik twijfel over de term 'maatwerk'. Kan iemand mij vertellen of er in het volgende geval sprake van is?

De uitzondering op de regel is 'maatwerk'. Zou er in mijn geval sprake zijn van 'op maat besteld'?
De laptop is dus 'speciaal voor mij' (omdat dat het concept van de webwinkel is) besteld bij de leverancier.
Het betreft trouwens een standaard laptop. Dus geen speciaal voor mij gebouwd ding en geen aanpassingen aan fabrieksmodel.

Maarja, wat is dan 'maatwerk'? Is het al maatwerk zodra het bij een leverancier besteld moet worden?

2. Hoe werkt het bij retourzenden van een artikel als een artikel opgehaald moet worden?

Kan ik van te voren zeggen dat ik het toch niet hoef, of moet ik het officieel in handen hebben gehad, alvoorns ik het retour zend. Punt is namelijk dat ik het zou afhalen, maar dat is aan de andere kant van het land. Op werkdag 5 en 6 van de bestelling was ik daar toevallig, dus leek mij goed uit te komen het dan op te halen. Maar ik zou er nu 2 uur voor moeten rijden (en dan weer 2 uur terug).


Ik heb nog geen contact gehad met de webwinkel hierover, omdat ik graag eerst wil weten welke rechten ik heb. En hoe het werkt met een artikel retourzenden.

HarmZ.
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mar 2008 10:21

Re: Internet aankopen - retour: wat is maatwerk? hoe retour?

Ongelezen bericht door HarmZ. »

Mool,

Heb je een laptop met een speciale configuratie besteld? Dan kunnen er weleens speciale voorwaarden aan verbonden zijn.

Op de site van de webwinkel zijn zeker wel voorwaarden te lezen en hoe je het terug kunt sturen.

Mvg HarmZ

stofzuigertje

Re: Internet aankopen - retour: wat is maatwerk? hoe retour?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een CD of Computerspelletje en ondergoed is meestal uitgesloten....

Maar een CD of Computer spel of programma mag vaak alleen terug als het zegel nog heel is dus niet uitgepakt of geprobeerd.

Dit geld ook meestal voor computers dus zodra je de verpakking opende is meestal een zegel of plakband beschadigd en kan het niet meer retour.

Dus voor het openen eerst even denken, en bij defect word het repareren.
Dus zomaar terug sturen kan niet altijd.

Op mijn eigen website staat;
In niet geopende of verzegelde verpakking retour mogelijk !

Dus na openen kan je meestal niet meer deze 7 dagen zicht gebruiken, die meer bedoeld is als we als winkel verkeerde model of type zouden sturen dus voor openen controleren of je de juiste kreeg!

Geopende verpakkingen zijn lastig of alleen met korting te verkopen en daarom moet ik dit ook weigeren wegens waarde daling.

HarmZ.
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mar 2008 10:21

Re: Internet aankopen - retour: wat is maatwerk? hoe retour?

Ongelezen bericht door HarmZ. »

Stofzuigertje,

Bij jou zou ik nooit een computer bestellen, want als je hem niet eens meer terug kunt sturen, nadat hij uit de verpakking geweest is.

Hoe moet je dan zien of er wel een computer in zit en geen "baksteen"

En hoe weet je dan of hij wel aan de verwachtingen voldoet?

Misschien koop je bij jou wel "een kat in de zak".

Mvg HarmZ

Gesloten