LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iphone opgelicht op marktplaats

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Steyn123
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2009 17:50

Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door Steyn123 »

Hallo allemaal,

Ik ben opgelicht op marktplaats. Ik zag een advertentie over een Iphone 3G voor slechts 365 euro (eigenlijk te mooi om waar te zijn denk ik).

Na lang contact en veel vragen van mijn kant heb ik de Iphone van hem gekocht. Het klonk gewoon heel betrouwbaar verder en het was vriendelijk en snel contact. Ik heb het geld naar zijn rekening overgemaakt met internetbankieren maar nu hoor ik niks meer.
Vervolgens heb ik hem met een andere emailadres een bericht gestuurd, en daar reageert hij gewoon wél op.

Het gaat om deze advertentie: http://link.marktplaats.nl/219524041

Heeft het zin de politie in te lichten? En kan ik via zijn rekeningnummer gegevens achterhalen?
(Hij heeft wel gegevens per email verstuurd, maar die zullen ongetwijfeld nep zijn)


Mvg,
Steyn

jschijvens
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:47

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door jschijvens »

Da's pech hebben. Als je via bijvoorbeeld mijnpostbank.nl je zaken hebt gedaan, dan wordt de naam van de rekeninghouder ook weergegeven.
In het verleden heb ik wel eens mensen geholpen door de gegevens in mijn eigen mijnpostbank in te vullen, als je dan een verkeerde naam ingeeft, dan geeft het scherm de juiste naam. In combinatie met een plaatsnaam en even wat zoeken op internet kun je achter meer gegevens van die persoon komen. Welke gegevens heb je? Aangifte zou ik meteen doen! Alle gegevens die je hebt aan de Politie geven. Misschien zijn er meer oplichtingspraktijken van deze persoon bekend.

Overigens, als de persoon zijn rekeningnummer en naam heeft gegeven, en de naam blijkt niet juist, dan geeft je computer dat aan. Tenminste wel bij de Postbank (zoals hierboven beschreven). Ik weet niet hoe dat bij andere banken online werkt.

Doe aangifte, en succes!!

Steyn123
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2009 17:50

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door Steyn123 »

Ik heb inderdaad zaken gedaan via mijnpostbank.nl, maar hij heeft zelf geen postbank zie ik aan zijn rekening nummer. De naam waar zijn bankrekening op staat wordt ook niet automatisch ingevuld helaas.. Ik weet dus niet zeker wat zijn echte naam is.

Ik wacht het af tot morgen middag en als hij dan niet reageert via e-mail zal ik aangifte doen bij de politie, en bij marktplaats zelf.

Ondertussen raad ik natuurlijk iedereen af om zaken te doen met deze persoon, zijn (schuil)naam is Leroy De Lang.

Bedankt voor je reactie!

Steyn

jschijvens
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:47

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door jschijvens »

Ik kan maar één persoon vinden in Hoogeveen met de naam "de Lang". Toevallig als het 'm is!
Staat wel gewoon in de telefoongids. Heb je toevallig ook een nummer? Of is het een 06-nummer?

Steyn123
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2009 17:50

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door Steyn123 »

Ik heb helaas geen telefoon nummer van hem, al het contact ging via email.
Dit is de informatie die hij me gaf:

Leroy de lang
Swammerdamstraat 67
7908 AJ Hogeveen
( Ik woon boven de verkeersschool )

Ik heb even wat rondgezocht op telefoongidsen, en ik kwam erachter dat er ene De Vries op dit adres woont.. Ik heb geprobeerd naar het nummer te bellen, maar niemand neemt ook. Ik weet trouwens vrijwel zeker dat hij verkeerde gegevens heeft opgegeven.

Ik zal marktplaats wel even mailen over deze persoon en de oplichting. Heeft aangifte doen enige zin?
Ik denk dat ik het geld gewoon kwijt ben, er valt vrij weinig aan dit soort oplichting te doen..

Mvg,
Steyn

jschijvens
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:47

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door jschijvens »

Op de eerste plaats: hoor je niets meer, ook niet via de mail (stel hem natuurlijk wel op de hoogte van je plannen!) doe dan aangifte. Aangifte heeft altijd zin. Je weet immers maar nooit. Marktplaats heeft waarschijnlijk meer gegevens. Misschien zijn IP adres. Met deze gegevens kan de politie wel degelijk aan de slag. Mits zijn provider meewerkt. Maar in zulke zaken zal een provider altijd meewerken.

Volgens mijn gegevens woont hij dan boven Verkeersinstituut 't Centrum in Hoogeveen. Ik ben ter plekke niet bekend, misschien dat er zich boven deze verkeersschool appartementen of studentenwoningen bevinden.
Het adres bestaat dus wel, de verkeersschool ook. Misschien dat de verkeersschool je morgen wat meer inlichtingen kan geven?

Succes, houd me op de hoogte!

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door gravedigger »

Al het verkeer ging per mail. Hij hoeft alleen maar in de header te kijken om het IPadres te achterhalen. Mits het zijn eigen aansluiting is.

Steyn123
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2009 17:50

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door Steyn123 »

Ik heb een afspraak met de politie, ik kan donderdag aangifte doen. Verder heb ik ook contact gezocht met Marktplaats en Postbank. Even afwachten wat dit kan opleveren. Ik heb ook de mensen gebeld die daadwerkelijk op dat adres wonen.. kreeg de voicemail dus ik heb een berichtje achtergelaten.

Ik hoop dat ik achter zijn IP adres kan komen. Dan kan ik uitvinden vanaf welke computer hij te werk is gegaan; Dan weet ik in ieder geval vanuit welke regio, en misschien was het wel zijn eigen computer.

@jschijvens: Ik denk dat hij gewoon een willekeurig adres heeft gebruikt uit de buurt en dat hij het 'Ik woon boven de verkeersschool' gebruikt om vertrouwen te winnen van mensen.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Ik heb ook weleens een gsm via marktplaats gekocht maar bij zulke aankopen met grote bedragen ga ik zelf het product persoonlijk ophalen, kan ik meteen ook checken of het werkt. Wanneer ik spullen via Marktplaats verkoop zeg ik altijd aan de kopende partij dat deze ook langs kan komen om het product op te halen.

Misschien een tip voor je volgende aankoop op marktplaats: Zoek eerst naar een verkoper die niet ver weg woont en als het gaat om grote bedragen haal het product zelf op.

Trouwens, de advertentie staat er nog steeds.

Steyn123
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2009 17:50

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door Steyn123 »

Wonder boven wonder heeft de verkoper weer gereageerd op m'n eigen emailadres. Hij beweert het nu ineens verstuurd te hebben.. Ik blijf het een rare zaak vinden, maar de verkoper blijft dus tijdelijk onschuldig tenzij anders bewezen.

Ik heb hem om een track and trace nummer gevraagd, ik wacht nu zijn antwoord af!

Ik houd jullie op de hoogte.

Steyn123
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2009 17:50

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door Steyn123 »

En ja hoor, de verkoper reageert niet meer en ik heb ook nog steeds niks ontvangen.. Hij heeft dus niks verstuurd.

Weet iemand hoe ik achter zijn IP adres kan komen? Ik heb eigenlijk alleen zijn rekening nummer, email adres en waarschijnlijk valse gegevens..

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk aangifte van oplichting doen. Ook even de site http://www.internetoplichting.nl raadplegen, wie weet heeft deze persoon nog meer mensen opgelicht.

Ik had nadat ik je bericht zag staan voor de nieuwsgierigheid op zijn advertentie gereageerd en gevraagd of ik het zelf kon komen ophalen. Zoals ik had verwacht, geen reactie natuurlijk. Inmiddels heeft hij ook de advertentie verwijderd.

Steyn123
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2009 17:50

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door Steyn123 »

Ik ga morgen aangifte doen bij de politie.
Ik heb een afbeelding van de advertentie, de betaling én alle emails als bewijs :)

Ik verwacht er weinig van, maar niet geschoten is altijd mis.

Mvg,
Steyn

lenni
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2007 19:11

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door lenni »

Goedemiddag allemaal,

ik kreeg vanmiddag ook een telefoontje van iemand die ook opgelicht was door deze Leroy de Lang.

Zelf woon ik samen met mijn vriendin sinds een jaar op dit adres. Ik kan jullie verzekeren dat hier geen Leroy woont. De verkeersschool zit hier ook al een jaar niet meer. Het hele pand hebben wij gekocht.

Ik ga nu ook aangifte doen bij de politie voor oplichting Want wij wonen op adres:
Swammerdamstraat 67
7908AJ
Hoogeveen

Graag wil ik met jullie een zaak opstarten om deze "Leroy" te pakken.

Steyn123
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2009 17:50

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door Steyn123 »

Mooi dat je ons wilt helpen! Het is voor u natuurlijk ook erg vervelend dat uw adres wordt misbruikt, omdat u nu allerlei boze telefoontjes krijgt.

Er zijn inmiddels 4 gedupeerden bekend die allemaal door dezelfde persoon zijn opgelicht. Ik ben achter het IP adres van de oplichter gekomen en via dat IP adres heb ik uitgevonden dat hij eigenlijk in Apeldoorn woont; Dit is ook bij de andere gedupeerden bekend.

Vervolgens hebben we contact opgenomen bij de Rabobank Apeldoorn (het rekeningnummer in kwestie is een rabobank nummer) en daar werd mij verteld dat hij afgelopen dinsdag op gesprek is geweest, maar ze wilden hier verder nog niks concreets over zeggen.

Hoe nu verder? Ik weet het ook niet precies.. het is denk ik wachten op de Rabobank Apeldoorn om contact op te nemen met de politie etc. zodat er vervolgens actie ondernomen kan worden, maar dit zal nog wel een tijd duren. Maar het is voor iedereen natuurlijk inmiddels duidelijk dat het om een vieze oplichter gaat.

Ik ga in ieder geval zelf weer contact op nemen met de politie hier om hun te informeren over de nieuwe ontwikkelingen.

Heeft iemand verder nog tips? Iedereen wil natuurlijk zo snel mogelijk z'n geld weer terug hebben.


Groeten,
Steyn

ivo2009
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2009 22:51

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door ivo2009 »

Hallo allemaal,

Ik ben degene die Lenni vanmiddag heeft opgebeld met het verhaal te zijn opgelicht.

Helaas geld overgemaakt, waar ik waarschijnlijk niets meer van terug zie.

Indien de Rabobank toch maatregelen neemt, hou ik me aanbevolen.

lenni
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2007 19:11

Re: Iphone opgelicht op marktplaats

Ongelezen bericht door lenni »

Vanmiddag heb ik contact gehad met de politie. Zij zullen met Apeldoorn contact opnemen.

Ik kan geen aangifte doen zoals eerder aangegeven maar ik zal wel op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in deze zaak.

Groetjes,
Lennard

Gesloten