LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koop op afstand, bedenktijd, overeenkomst ontbinden

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Chelke

Koop op afstand, bedenktijd, overeenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Chelke »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Chelke op 24 mar 2011 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

aquino

Re: Koop op afstand, bedenktijd, overeenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door aquino »

Als u een speciaal onderdeel laat maken voor een klant, dan moet u altijd vooruit betaling eisen. Want als men niet betaalt dan is dat onderdeel onverkoopbaar.

Als ik voor een klant een speciale machine moet maken dan moet er altijd vooraf betaald worden en anders moet het geld op een geblokkeerde rekening
gezet worden.

Chelke

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Chelke op 24 mar 2011 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

aquino

Juridisch kan ik u geen advies geven maar 20 van zulke klanten zoals u nu ervaart, heb je ook niets aan.

Succes.
Laatst gewijzigd door aquino op 29 sep 2010 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Chelke

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Chelke op 24 mar 2011 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

aquino

Je kunt ook gebruik maken van een geblokkeerde rekening als het om een flink bedrag gaat in zo'n geval, dan bied je hem een alternatief :wink:

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Chelke schreef:Hallo,

Ik, als ondernemer, sta even voor een klein raadsel.
Ik zal proberen om het kort uit te leggen.

Ik heb op 25 juni een overeenkomst gesloten met iemand die bij een onderdeel koopt, wat speciaal voor hem gemaakt moet worden, dit onderdeel zou ik ook moeten plaatsen (dienst).
Hoe is de overeenkomst tot stand gekomen?
Via de telefoon, via e-mail, internet?

Dat is zeer belangrijk.

Chelke schreef: Afspraak staat vast op 1 juli. 1 juli word ik gebeld met de mededeling dat meneer niet komt omdat hij er vanaf ziet.
Vervolgens stuur ik meneer een factuur om het onderdeel volledig te betalen. In mijn algemene voorwaarden heb ik immers opgenomen dat het betreffende onderdeel volledig betaald dient te worden als er binnen 48 uur voor plaatsing afgezegd wordt.
Bij consumentenkoop mag maximaal 50% van de aankoopbedrag worden aanbetaald. Bij zakelijke koop is die beperking er niet.
Op grond daarvan zou die regel van de AV nietig worden verklaard als het om consumentenkoop gaat.

Maar wat moet een consument met een puntlasapparaat?

Op gronde van het soort product, ga ik er vanuit dat het hier om een zakelijke overeenkomst gaat.

Chelke schreef:op 28 aug bereikt mij dan een brief van meneer jurist. Hierin wordt aangegeven dat client een bedenktijd heeft van 7 werkdagen. en dat mijn algemene voorwaarden vernietigd worden. dit zou betekenen dat client 3 maanden de tijd heeft om de overeenkomst te ontbinden en dat bij deze dus doet. Dit zou betekenen dat client niets meer hoeft te betalen, maar voor het ongemak moet hij toch 60 euro betalen.
Die jurist heeft het fout.
De bedenktijd van 7 dagen gaat in op het moment dat het product bij de klant is aangekomen. (artikel 46d van wetboek 7.)

Een ander zeer belangrijk aspect is het volgende:
Ik heb op 25 juni een overeenkomst gesloten met iemand die bij een onderdeel koopt, wat speciaal voor hem gemaakt moet worden, dit onderdeel zou ik ook moeten plaatsen (dienst).
Aangezien het om maatwerk gaat, is de bedenktijd van 7 dagen uitgesloten.

Artikel 46d, lid 4 van wetboek 7:
4 De leden 1-3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b van zaken die:
1 zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2 duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3 door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4 snel kunnen bederven of verouderen;
In dit geval dient de koper de overeenkomst te handhaven en de bestelde producten in ontvangst te nemen en de prijs daarvan te betalen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Chelke schreef:Gelden 7 werkdagen bedenktijd als het een product betreft wat speciaal voor hem gemaakt wordt?
Nee.
Chelke schreef:gelden deze 7 werkdagen als de dienst binnen 7 werkdagen uitgevoerd moet worden?
Het betreft hier geen dienst, maar als het een dienst zou betreffen dan geld de termijn niet indien de uitvoering met instemming van de consument plaats vind. Deze instemming kun je m.i. niet via de AV regelen.
Chelke schreef:Als jurist mijn algemene voorwaarden al kan vernietigen is het dan niet zo dat de normale wet geldt en dus weer die 7 werkdagen bedenktijd ipv 3 maanden? die in mijn ogen niet gelden (zo bovenstaand)
De winkelier heeft een informatieplicht. Als hij hier niet aan heeft voldaan kan de AV vernietigd worden. Dan geld de normale wet. De drie maanden bedenk termijn geld zolang niet aan de voorwaarden is voldaan is van de 7 werkdagen wordt voldaan.
Chelke schreef:Kan ik de koper het volledige bedrag nog laten betalen? en op grond waarvan?
Ja, ik denk het wel. Het gaat om een op maat gemaakt product, dus de bedenktermijn van zeven werkdagen c.q. drie maanden geld dan niet. Daarmee is het in beginsel koop = koop. De voorwaarden in AV gelden tenzij de koper hiervan de succesvol vernietigd in roept. Dus aan je 48 uur regel ben je uiteraard gebonden.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Die jurist zou die AV nietig hebben verklaard vanwege de regel dat de klant eerst het volledige aankoopbedrag moet betalen voordat de bestelling in behandeling wordt genomen.

De wetgever heeft aangegeven dat de betaling dient te geschieden op het moment van aflevering en dat bij consumentenkoop maximaal 50% van het aankoopbedrag als aanbetaling mag worden gerekend.

Echter geldt die aanbetaling van maximaal 50% niet bij zakelijke koop.
Ook geldt die zichttermijn van 7 dagen niet bij maatwerk.

En doordat veel mensen veel te laat of niet betalen, zijn veel webwinkels overgegaan tot eerst betalen en daarna afleveren. Is op zich wettelijk niet toegestaan voor consumentenkoop, maar wel zeer begrijpelijk.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jij denkt zeker "wat ik op 17 okt 2007 22:34 opschreef kan ik ook beknopt opschrijven!", verder is niets meer dan een herhaling van standpunten.

Gesloten