LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een webwinkel om je document# van je ID bewijs vragen?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Sahri

Mag een webwinkel om je document# van je ID bewijs vragen?

Ongelezen bericht door Sahri »

Ik wilde mn nieuwe creditcardnummer bij Aliexpress toevoegen maar dat moest via Alipay. Ik dus mn Alipay account activeren en toen werd er naar mijn identificatiedocumentnummer gevraagd (het documentnummer op je rijbewijs/ID-kaart en zo). Mogen ze dat wel vragen? Volgens mij niet!

berndv

Re: Mag een webwinkel om je document# van je ID bewijs vragen?

Ongelezen bericht door berndv »

Sahri schreef:Mogen ze dat wel vragen? Volgens mij niet!
waarom niet dan? Je doet zaken met een Chinese webwinkel waar jij met een creditcard wilt betalen, en ja, daar mogen ze voorwaarden voor stellen. Legitimatie in combinatie met creditcard is op zich ook niet heel vreemd. Ze mogen je als klant ook weigeren als je niet aan hun voorwaarden voldoet. Ik heb me trouwens niet hoeven te legitimeren voor zover ik me kan herinneren, ik betaal dan ook met paypal. Met het documentnummer kunnen ze op zich niet zo heel veel, zo lang ze niet vragen om een volledige kopie of je bsn nummer zou ik me niet al te veel zorgen maken.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Sahri schreef:Ik wilde mn nieuwe creditcardnummer bij Aliexpress toevoegen maar dat moest via Alipay. Ik dus mn Alipay account activeren en toen werd er naar mijn identificatiedocumentnummer gevraagd (het documentnummer op je rijbewijs/ID-kaart en zo). Mogen ze dat wel vragen? Volgens mij niet!
Van wie zou dat niet mogen? De Chinese overheid zal er geen problemen mee hebben...de Nederlandse heeft hier geen jurisdictie. U maakt zelf de keuze uw gegevens toe te vertrouwen aan een Chinees bedrijf.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gewoon niet moeilijk doen en lekker bij een NL webwinkel bestellen. Wel zo makkelijk en goed voor onze economie.

beusen

Ongelezen bericht door beusen »

GJvdZ schreef:Gewoon niet moeilijk doen en lekker bij een NL webwinkel bestellen. Wel zo makkelijk en goed voor onze economie.
Als TS bij een Nederlandse Webwinkel had besteld, hoefde hij geen topic te openen.
Jij gaat aan de vraagstelling voorbij! :mrgreen:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

newmikey schreef:
Sahri schreef:Ik wilde mn nieuwe creditcardnummer bij Aliexpress toevoegen maar dat moest via Alipay. Ik dus mn Alipay account activeren en toen werd er naar mijn identificatiedocumentnummer gevraagd (het documentnummer op je rijbewijs/ID-kaart en zo). Mogen ze dat wel vragen? Volgens mij niet!
Van wie zou dat niet mogen? De Chinese overheid zal er geen problemen mee hebben...de Nederlandse heeft hier geen jurisdictie. U maakt zelf de keuze uw gegevens toe te vertrouwen aan een Chinees bedrijf.
De chinese ook niet. Aliexpres is handelt onder Singaporese wetgeving en die zijn uitermate streng als het gaat om het verstrekken van persoonsgegevens.

Bovendien staat er in het NL passpoort, dat de houder alleen dan het passpoort mag verstrekken als daartoe een wettelijke verplichting bestaat. Die bestaat niet, dus niet doen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

uit de servicevoorwaarden van alipay, uit singapore:
When you activate your Alipay Account, you may be asked to provide information such as your name, contact information, debit or credit card information, date of birth, and/or your identification number, etc., depending on the type of Account Services selected.
https://intl.alipay.com/ihome/help/agre ... eAgreement
In het geval van een creditcard, wordt er bij alipay om het nummer van je legitimatie gevraagd. Er wordt geen kopie van je legitimatie gevraagd, je hoeft je legitimatie niet te overleggen, alleen je nummer door te geven. Dit om creditcardfraude te voorkomen.

En als je van mening bent dat alipay dit niet mag op grond van de singaperose wetgeving, kan je bij de daar geldende autoriteiten melden.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Bovendien staat er in het NL passpoort, dat de houder alleen dan het passpoort mag verstrekken als daartoe een wettelijke verplichting bestaat. Die bestaat niet, dus niet doen.
Het valt me wel vaker op dat je selectief leest. Er staat nergens dat er om een paspoort (of kopie daarvan) is gevraagd dus wat je reactie toevoegt ontgaat mij een beetje.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

newmikey schreef:
olaf79 schreef:Bovendien staat er in het NL passpoort, dat de houder alleen dan het passpoort mag verstrekken als daartoe een wettelijke verplichting bestaat. Die bestaat niet, dus niet doen.
Het valt me wel vaker op dat je selectief leest. Er staat nergens dat er om een paspoort (of kopie daarvan) is gevraagd dus wat je reactie toevoegt ontgaat mij een beetje.
Dat valt wel mee. Maar dit keer heb je gelijk :) . Met het document# kunnen ze niet zoveel.

Gesloten