MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
angel1978

Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?

Ongelezen bericht door angel1978 »

In navolging van het verzoek van moderatie een oproep: laat Bernard met rust. Je krijgt geen bonuspunten voor kinderachtig commentaar.
Zoals eigenlijk in elk topic waarin je verschijnt:

Practise what you preach

Consumenneke

Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

angel1978 schreef:
07 jul 2025 21:22
Practise what you preach
Heeft u het product in kwestie inmiddels al gevonden? :mrgreen:

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Overigens doet MM dit vaker; recent een nieuwe klapdoos gehaald en ook daarvan was verzegeling verbroken. MM had als extra service alle laptops reeds "startklaar" gemaakt en ze daarvoor dus al een keer opgestart. Ook daar hadden ze geen echt verzegelde dozen van....alle voorraad (van in ieder geval die van mijn keuze) hadden dit.

Consumenneke

Bij Phonemarket.
Wat is het verschil tussen nieuw en tweede kans?
Bij nieuwe producten is de verpakking verzegeld. Bij tweede kans is het zegel doorgesneden, maar het product is volledig gecontroleerd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En wat wil je hiermee zeggen?

BernardSluis

Ongelezen bericht door BernardSluis »

Speedy123 schreef:
07 jul 2025 19:17

Ik kom niet meer in fysieke winkels. ik koop alles online met een creditcard voor de gratis verzekering. Voor ik een telefoon koop, bepaal ik eerst welke ik wil hebben, altijd een model van een of twee jaar oud voor de beste prijs/kwaliteit verhouding, dan kijk ik naar de prijzen in Pricewatch op Tweakers zodat ik de laagste prijs ken. Daarna kijk ik bij bedrijven als belsimpel om te zien of die bij contract verlenging of verhuizing nog meer korting geven. De telefoon reken ik meteen volledig af, ik heb geen behoefte aan een BKR notering.

Zo heb ik nu nog een iPhone 13. Ik wacht netjes tot de iPhone 17 uit komt en dan upgrade ik tegelijkertijd met mijn abonnement naar een iPhone 15 of 16 afhankelijk van de beste deal.

Wauw. Wat knap van u.
Hoe weet u dit allemaal?
Heeft u dit helemaal zelf bedacht?
Niemand die ik ken weet dit.
Alleen u.

U heeft dus nog een iPhone 13… in 2025?
En u wacht rustig tot de iPhone 17 verschijnt,
zodat u dan mag kiezen of u een iPhone 15 of 16 neemt.
Afhankelijk van “de beste deal”.
Wat een strategie. Wat een visie.
U zit echt op een ander niveau.

U betaalt ‘m dan wel meteen, met een creditcard
voor de verzekering.
Dat is pas onafhankelijk denken.
Of, nou ja… dat lijkt het.

Want als we eerlijk zijn,
zit u gewoon al jaren op rij 13, stoel iPhone,
en zodra Apple het toneel op stapt en knikt,
mag u van uzelf doorschuiven naar rij 15.
Of 16, als u écht durft.
En dat noemt u dan een upgrade.

U denkt dat u het systeem slim bespeelt.
Maar eigenlijk volgt u het scenario exact zoals zij het geschreven hebben.
Netjes. Stilletjes. Op tijd.
U noemt het vooruitdenken.
Apple noemt het: perfect gedrag.

En dan ligt er gewoon een Redmi 14C van €89,
die op bijna elk punt uw digitale relikwie uit 2021 overklast:

– USB‑C (u nog Lightning)
– 90Hz scherm (u: 60Hz)
– Dual SIM
– Snelladen
– Uitbreidbaar geheugen
– 5000mAh batterij (u: stopcontactverslaafd)
– En oh ja: hij kost letterlijk 1/10e van wat u ooit betaalde

En dan komt het vaste zinnetje:
“Maar mijn iPhone-camera is nog steeds beter hoor.”

Tuurlijk.
En een zaklamp uit 2012 geeft ook licht.
Maar niemand noemt het een bouwlamp.

Voor het verschil in prijs koopt u een Sony ZV-1:
– Een échte camera
– Met een grote sensor
– Met 4K-video
– Met optische zoom
– Met scherptediepte waar uw iPhone alleen over kan fantaseren

Uw iPhone 13-camera is geen camera.
Het is een digitale illusie met een glimmend randje.

Maar Apple wist één ding goed te verkopen:
Gevoel.
En daar bent u in getrapt.
Met open ogen. En volle overtuiging.

Maar misschien is dat ook precies het punt.
U denkt dat u keuzes maakt,
maar u zit gewoon vast in het Apple-syndroom.

U noemt het loyaliteit.
Maar het is gedrag dat jarenlang is aangeleerd.
U koopt geen producten
u gehoorzaamt cycli.

Apple bepaalt wanneer u mag verlangen,
wanneer u mag upgraden,
en wanneer u zich slimmer dan anderen mag voelen.

En het werkt.
Want u zit hier, trots, met uw iPhone 13 uit 2021.
In 2025.
En u denkt dat u de markt voor bent,
terwijl u netjes wacht tot Tim Cook zegt: “Nu mag het weer.”

Het is geen strategie, meneer.
Het is een reflex.

En Apple weet het al.
U komt toch wel terug.

Maar goed iedereen mag het natuurlijk helemaal zelf bepalen.
Het enige dat ik wilde aangeven, is dat de manier waarop u hierover sprak…
klonk alsof u iets zeldzaams had ontdekt.
Terwijl u eigenlijk gewoon precies doet wat van u verwacht wordt.
Met overtuiging, dat zeker.

Met vriendelijke groet,
Bernard van Sluis

BernardSluis

Speedy123 schreef:
07 jul 2025 19:17
BernardSluis schreef:
07 jul 2025 19:01
Dat jij koste wat kost gelijk probeert te halen in een situatie die jou niet eens raakt, zegt meer over jouw behoefte aan controle dan over de inhoud. Dit gesprek is voor mij beëindigd.
Het is toch echt precies andersom. U haalt er ineens een oude bejaarde bij, een geestelijke gehandicapte met autisme, een extreem verlegen student die niets tegen de caissière durft te zeggen en een kind met zijn moeder die zomaar in de opmerking van de verkoper trappen dat alle mobiele telefoons uitverkocht zijn behalve deze éne met screenprotector. Om maar aan te tonen hoe slecht het is van de Mediamarkt dat ze ook telefoons verkopen waar op professionele wijze al een screenprotector is geplaatst.
BernardSluis schreef:
Maar hé, jij hebt natuurlijk zelf nooit zoiets meegemaakt hè jij zit waarschijnlijk nog elke maand netjes te betalen voor dat “gratis” toestel dat een salesmedewerker je met een glimlach heeft verkocht bij je internetabonnement.
Zeg maar gerust: premium tarief, standaard toestel. Maar goed, jij weet alles beter.
Ik kom niet meer in fysieke winkels. ik koop alles online met een creditcard voor de gratis verzekering. Voor ik een telefoon koop, bepaal ik eerst welke ik wil hebben, altijd een model van een of twee jaar oud voor de beste prijs/kwaliteit verhouding, dan kijk ik naar de prijzen in Pricewatch op Tweakers zodat ik de laagste prijs ken. Daarna kijk ik bij bedrijven als belsimpel om te zien of die bij contract verlenging of verhuizing nog meer korting geven. De telefoon reken ik meteen volledig af, ik heb geen behoefte aan een BKR notering.

Zo heb ik nu nog een iPhone 13. Ik wacht netjes tot de iPhone 17 uit komt en dan upgrade ik tegelijkertijd met mijn abonnement naar een iPhone 15 of 16 afhankelijk van de beste deal.
Even een serieuze vraag.
Zonder enige vorm van sarcasme.
Je hebt zelf aangegeven dat je straks graag een iPhone 15 of 16 wilt halen, zodra de iPhone 17 uitkomt.
Maar je zegt ook dat je nooit meer fysiek in winkels komt alles gaat bij jou online, met je creditcard.

Dus stel nou even dit scenario voor dat dit nu gebeurd:

Je hebt je toestel gekozen, je stopt hem in je winkelmandje, klaar om af te rekenen en dan staat daar dit:

“Let op: dit toestel wordt online geleverd mét vooraf geplakte screenprotector t.w.v. €24,99.
De verpakking is al geopend, de screenprotector is aangebracht. Deze kosten worden automatisch toegevoegd.
Wil je het toestel zonder extra accessoires en volledig ongeopend ontvangen? Dan kan dat alleen bij fysieke afhaling in de winkel.”

Wat doe je dan? Dit gebeurd nu.

Want je hebt dan twee keuzes:
1. Je bestelt alsnog online, betaalt €24,99 extra, en ontvangt een toestel dat niet meer fabrieksverzegeld is, waar je zelf géén inspraak in had.
2. Of… je moet tóch fysiek naar de winkel wat je zegt niet meer te doen

En dat is precies het punt
Want jouw huidige strategie alles zelf regelen, zelf bepalen, laagste prijs zoeken, volledige controle houden
werkt alleen zolang je daadwerkelijk een keuze hebt.

Maar wat als die keuze verdwijnt?

Wat als dit soort bundelpraktijken de nieuwe standaard worden net zoals eerder gebeurde met:
• “Gratis” telefoons gekoppeld aan BKR-registratie
• Abonnementen met verborgen toestelkosten
• Telefoons waar alvast “servicegericht” accessoires op zijn geplakt, maar niet optioneel zijn

Dan ben je geen slimme consument meer, maar gewoon een brave afnemer van wat je wordt voorgeschoteld.

En als zelfs jij met al je kennis, voorbereiding, creditcardvoordelen en prijsvergelijkingssites dan géén kant meer op kunt,
hoe denk je dan dat het zit voor al die mensen die daar nu al middenin zitten?

Ouderen, studenten, mensen met minder digitale vaardigheden, of simpelweg klanten die niet goed durven tegenspreken bij de toonbank?

Het is makkelijk om te zeggen “dan koop ik het ergens anders” zolang die andere opties er nog zijn.
Maar wat doe je als dat straks niet meer het geval is?

Dan is jouw “vrije keuze” niets meer dan een tijdelijke luxe tot je zelf geraakt wordt.

Ben benieuwd naar je antwoord. Want dáár begint het échte gesprek.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk dat Speedy het magische woord 'nee' wel durft te gebruiken. Ook in de volledig onmogelijke en dus hypothetische situatie die Bernard schetst.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

BernardSluis schreef:
08 jul 2025 04:06
Wauw. Wat knap van u.
Hoe weet u dit allemaal?
Heeft u dit helemaal zelf bedacht?
Niemand die ik ken weet dit.
Alleen u.

U heeft dus nog een iPhone 13… in 2025?
En u wacht rustig tot de iPhone 17 verschijnt,
zodat u dan mag kiezen of u een iPhone 15 of 16 neemt.
Afhankelijk van “de beste deal”.
Wat een strategie. Wat een visie.
U zit echt op een ander niveau.

U betaalt ‘m dan wel meteen, met een creditcard
voor de verzekering.
Dat is pas onafhankelijk denken.
Of, nou ja… dat lijkt het.

Want als we eerlijk zijn,
zit u gewoon al jaren op rij 13, stoel iPhone,
en zodra Apple het toneel op stapt en knikt,
mag u van uzelf doorschuiven naar rij 15.
Of 16, als u écht durft.
En dat noemt u dan een upgrade.

U denkt dat u het systeem slim bespeelt.
Maar eigenlijk volgt u het scenario exact zoals zij het geschreven hebben.
Netjes. Stilletjes. Op tijd.
U noemt het vooruitdenken.
Apple noemt het: perfect gedrag.

En dan ligt er gewoon een Redmi 14C van €89,
die op bijna elk punt uw digitale relikwie uit 2021 overklast:

– USB‑C (u nog Lightning)
– 90Hz scherm (u: 60Hz)
– Dual SIM
– Snelladen
– Uitbreidbaar geheugen
– 5000mAh batterij (u: stopcontactverslaafd)
– En oh ja: hij kost letterlijk 1/10e van wat u ooit betaalde

En dan komt het vaste zinnetje:
“Maar mijn iPhone-camera is nog steeds beter hoor.”

Tuurlijk.
En een zaklamp uit 2012 geeft ook licht.
Maar niemand noemt het een bouwlamp.

Voor het verschil in prijs koopt u een Sony ZV-1:
– Een échte camera
– Met een grote sensor
– Met 4K-video
– Met optische zoom
– Met scherptediepte waar uw iPhone alleen over kan fantaseren

Uw iPhone 13-camera is geen camera.
Het is een digitale illusie met een glimmend randje.

Maar Apple wist één ding goed te verkopen:
Gevoel.
En daar bent u in getrapt.
Met open ogen. En volle overtuiging.

Maar misschien is dat ook precies het punt.
U denkt dat u keuzes maakt,
maar u zit gewoon vast in het Apple-syndroom.

U noemt het loyaliteit.
Maar het is gedrag dat jarenlang is aangeleerd.
U koopt geen producten
u gehoorzaamt cycli.

Apple bepaalt wanneer u mag verlangen,
wanneer u mag upgraden,
en wanneer u zich slimmer dan anderen mag voelen.

En het werkt.
Want u zit hier, trots, met uw iPhone 13 uit 2021.
In 2025.
En u denkt dat u de markt voor bent,
terwijl u netjes wacht tot Tim Cook zegt: “Nu mag het weer.”

Het is geen strategie, meneer.
Het is een reflex.

En Apple weet het al.
U komt toch wel terug.

Maar goed iedereen mag het natuurlijk helemaal zelf bepalen.
Het enige dat ik wilde aangeven, is dat de manier waarop u hierover sprak…
klonk alsof u iets zeldzaams had ontdekt.
Terwijl u eigenlijk gewoon precies doet wat van u verwacht wordt.
Met overtuiging, dat zeker.
De Xiaomi heeft voor de prijs prachtige specs, de Sony zal ongetwijfeld een hele mooie telefoon zijn maar beide ondersteunen geen iOS. Ik zit tegenwoordig in het Apple eco systeem, mijn telefoon synchroniseert met mijn iPaq en mijn Mac. Dus als ik een afspraak invoer op de Mac, staat die ook in de telefoon. De AppleTV werkt naadloos samen met mijn telefoon, heel handig wanner ik tekst in moet voeren.

Verder had ik vroeger altijd een Samsung Galaxy. Prima telefoon alleen ging mijn data en naar Google en naar Samsung. Bij Apple heb ik het gevoel, steek mijn hand er niet voor in het vuur, dat die beter met mijn data omgaan en dat de data gaat alleen naar Apple gaat en niet naar een niet-Westers land.

Xiaomi is een Chinees merk, ik zal mijn data niet graag met een Chinees bedrijf delen, al was het maar omdat ik mijn telefoon ook zakelijk gebruik. Maar dat is persoonlijk, iedereen moet het zelf weten. Mijn keuze is dus op Apple gevallen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
08 jul 2025 08:33
Maar wat me verbaast, Bernard, is je haarscherpe analyse richting Speedy terwijl, als je zelf iets koopt, je de plank misslaat en iets koopt dat je helemaal niet wilde. Vervolgens wordt het opgelost, en zo gauw het op is gelost open je een topic hierover op een forum waar haast niemand meer komt.
Dit is de spijker op de kop.

Lappen tekst schrijven, ultieme "what-if-scenario's" bedenken, anderen de maat nemen, maar totaal niet in staat te reflecteren op het eigen handelen en de eigen keuzes. Heel bijzonder.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
08 jul 2025 09:28
Xiaomi is een Chinees merk, ik zal mijn data niet graag met een Chinees bedrijf delen, al was het maar omdat ik mijn telefoon ook zakelijk gebruik. Maar dat is persoonlijk, iedereen moet het zelf weten. Mijn keuze is dus op Apple gevallen.
Hier nog één, ook nog op een Iphone 13. Dan zal ik vast ook wel keurig "het pad volgen" :lol:

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

BernardSluis schreef:
Even een serieuze vraag.
Zonder enige vorm van sarcasme.
Je hebt zelf aangegeven dat je straks graag een iPhone 15 of 16 wilt halen, zodra de iPhone 17 uitkomt.
Maar je zegt ook dat je nooit meer fysiek in winkels komt alles gaat bij jou online, met je creditcard.

Dus stel nou even dit scenario voor dat dit nu gebeurd:

Je hebt je toestel gekozen, je stopt hem in je winkelmandje, klaar om af te rekenen en dan staat daar dit:

“Let op: dit toestel wordt online geleverd mét vooraf geplakte screenprotector t.w.v. €24,99.
De verpakking is al geopend, de screenprotector is aangebracht. Deze kosten worden automatisch toegevoegd.
Wil je het toestel zonder extra accessoires en volledig ongeopend ontvangen? Dan kan dat alleen bij fysieke afhaling in de winkel.”

Wat doe je dan? Dit gebeurd nu.

Want je hebt dan twee keuzes:
1. Je bestelt alsnog online, betaalt €24,99 extra, en ontvangt een toestel dat niet meer fabrieksverzegeld is, waar je zelf géén inspraak in had.
2. Of… je moet tóch fysiek naar de winkel wat je zegt niet meer te doen

En dat is precies het punt
Want jouw huidige strategie alles zelf regelen, zelf bepalen, laagste prijs zoeken, volledige controle houden
werkt alleen zolang je daadwerkelijk een keuze hebt.

Maar wat als die keuze verdwijnt?

Wat als dit soort bundelpraktijken de nieuwe standaard worden net zoals eerder gebeurde met:
• “Gratis” telefoons gekoppeld aan BKR-registratie
• Abonnementen met verborgen toestelkosten
• Telefoons waar alvast “servicegericht” accessoires op zijn geplakt, maar niet optioneel zijn

Dan ben je geen slimme consument meer, maar gewoon een brave afnemer van wat je wordt voorgeschoteld.

En als zelfs jij met al je kennis, voorbereiding, creditcardvoordelen en prijsvergelijkingssites dan géén kant meer op kunt,
hoe denk je dan dat het zit voor al die mensen die daar nu al middenin zitten?

Ouderen, studenten, mensen met minder digitale vaardigheden, of simpelweg klanten die niet goed durven tegenspreken bij de toonbank?

Het is makkelijk om te zeggen “dan koop ik het ergens anders” zolang die andere opties er nog zijn.
Maar wat doe je als dat straks niet meer het geval is?

Dan is jouw “vrije keuze” niets meer dan een tijdelijke luxe tot je zelf geraakt wordt.

Ben benieuwd naar je antwoord. Want dáár begint het échte gesprek.
U staart zich blind op een enkel bedrijf, de MediaMarkt. De Mediamarkt is niet de enige fysieke winkel waar ze telefoons verkopen. Telefoons worden werkelijk overal verkocht.

Online is het net zo, er zijn heel veel winkels. Als bij mij een online bestelling niet klopt, ik per ongeluk toch afreken, of ik de zending niet vertrouw, dan gaat het product zo weer retour. Is een fluitje van een cent. En dan koop ik het product elders als de online shop niet kan leveren wat ik zoek.

U bent nergens door geraakt. U kreeg gewoon netjes u geld terug en kon de telefoon zonder screenprotector gewoon bestellen en een dag later afhalen. En als u online daar niet de vaardigheden voor had, er is altijd wel een kennis of familielid die eventjes kan helpen. De bibliotheek heeft ook een wekelijks inloop uur om digibeten te helpen met allerlei online zaken. U koos ervoor dat niet te doen. Uw goed recht maar wel uw eigen keuze.

U verzint een niet bestaand probleem (elders is de telefoon gewoon te koop zonder screenprotector, ook in fysieke winkels) en maakt er echt een hele heisa om heen. Haal gewoon de telefoon elders zonder screenprotector en geniet ervan.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Kan het niet zo zijn dat de Mediamarkt beide varianten in de winkel verkoopt en de variant zonder screen protector tijdelijk niet voorradig was maar online wel besteld kon worden.

Ik ben nog nooit in een Mediamarkt filiaal geweest maar en dat is een aanname staan de totaalprijzen ook niet op het schap aangegeven om verrassingen bij het afrekenen te voorkomen.

Wat dat betreft is er over de aankoop in het filiaal nog veel onduidelijk en blijft ook nog de vraag waarom u wel tot aanschaf over gegaan bent.

Is dat in de hoop op een korting ter waarde van 24,99 euro te krijgen geweest omdat de aangebrachte sticker niet helemaal duidelijk was of wenste u dat de screen protector in het filiaal verwijderd zou worden.

De doelgroepen van ouderen e.d. die in uw optiek slachtoffer zouden kunnen worden doen niet ter zake en hebben niets met wat "overkomen" is te maken.

Consumenneke

witte angora schreef:
Volgens mij loopt dit topic uit de hand.
Dit forum is een nieuwe deelnemer rijker die prima past in de bestaande cultuur. Soms denk ik in een aflevering van Jiskefet beland te zijn. Zeker als Ron5300 met een samenvatting komt en totaal nieuwe aspecten introduceert. Het is amusant. Maar toch ook leerzaam.

Kan iemand Speedy123 uitleggen hoe je citaten inkort?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Consumenneke schreef:
08 jul 2025 14:03
witte angora schreef:
Volgens mij loopt dit topic uit de hand.
Dit forum is een nieuwe deelnemer rijker die prima past in de bestaande cultuur. Soms denk ik in een aflevering van Jiskefet beland te zijn. Zeker als Ron5300 met een samenvatting komt en totaal nieuwe aspecten introduceert. Het is amusant. Maar toch ook leerzaam.

Kan iemand Speedy123 uitleggen hoe je citaten inkort?
Ik dacht na een lang weekend weg dat er een leuk topic geopend was.
<sarcasme mode aan>
Maar het aantal reacties liet me al snel anders denken. En gelukkig bleek het een nonsens onderwerp te zijn en iedereen hier weet wat er gebeurt met nonsens onderwerpen. Dus eigenlijk was dit topic alleen bedoeld voor de gebruikelijke trollen die het goed opgepakt hebben gelukkig.
<sarcasme mode uit>
De leukste reactie is trouwens van 06 jul 2025 08:47 van Radar zelf. Ze geven aan dit topic in de gaten te houden. Volgens mij zijn ze daarna met vakantie gegaan. :mrgreen:

BernardSluis

Beste Speedy,

In je reactie stel je: “Dan koop ik het gewoon ergens anders.” Of: “Je kreeg toch je geld terug?”

Dat klinkt logisch, maar het raakt de kern van mijn vraag helemaal niet.

Het gaat namelijk niet over één telefoon of één hoesje, maar over iets groters:
de langzame verschuiving naar een samenleving waarin echte keuzevrijheid steeds minder vanzelfsprekend wordt.

Jij zegt dat je Apple gebruikt omdat je geen data wilt delen met Chinese bedrijven.
Begrijpelijk dat klinkt veilig.

Maar tegelijkertijd:
Je iPhone is volledig in China geproduceerd (Foxconn, Pegatron, Zhengzhou).
De meeste Apple-onderdelen komen van Aziatische toeleveranciers.
En heel veel gebruikers van Apple gebruiken ook gewoon TikTok…

En dat is interessant, want TikTok deelt wél data met China.

Dus terwijl mensen denken bewust te kiezen, gebeurt er iets anders onder de motorkap.

En wie gebruiken TikTok het meest? Precies: kinderen en kleinkinderen.
Die groeien op in een systeem dat alles al voor hen bepaalt, dat hun gedrag stuurt via algoritmes, en waarin ze nooit hebben geleerd om te twijfelen aan wat ze voorgeschoteld krijgen.

En misschien gebruik jij TikTok ook. Misschien zonder er echt bij stil te staan.

Dat is precies waarom

Als zelfs wij de volwassenen al zeggen “ach joh, bestel gewoon ergens anders” of “je overdrijft”,
dan zijn we straks allemaal wakker in een wereld waar niks meer te kiezen valt
en niemand meer weet dat het ooit anders was.

En begrijp me niet verkeerd: ik waardeer dat Tros Radar een plek is was waar consumenten elkaar konden waarschuwen, helpen en scherp houden.

Maar eerlijk gezegd lijkt dat vuur een beetje gedoofd.

Veel reacties hier voelen niet meer als kritische denkers, maar als mensen die simpelweg geleerd hebben om zich aan te passen aan hoe het “nu eenmaal gaat”.

En dat mag, dat is ieders goed recht maar het is jammer.

Want juist in tijden waarin bedrijven slim inspelen op gewenning, gemak en groepsdruk,
heb je plekken als deze nodig waar niet alles meteen weggewuifd wordt als “gezeur”.

Kritische vragen zijn geen bedreiging, maar juist een herinnering aan het feit dat keuzevrijheid geen vanzelfsprekendheid is.

Bernard Sluis

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

@BernardSluis, je blijft maar doelredeneren en allerlei wilde scenario's bedenken.
BernardSluis schreef:
08 jul 2025 19:02
Het gaat namelijk niet over één telefoon of één hoesje, maar over iets groters:
de langzame verschuiving naar een samenleving waarin echte keuzevrijheid steeds minder vanzelfsprekend wordt.
BernardSluis schreef:
08 jul 2025 19:02
En begrijp me niet verkeerd: ik waardeer dat Tros Radar een plek is was waar consumenten elkaar konden waarschuwen, helpen en scherp houden.

Maar eerlijk gezegd lijkt dat vuur een beetje gedoofd.
Kijk eindelijk eens een keer in de spiegel.
Jij begon het topic met een zeer onduideijk verhaal, waar meerdere pagina's nodig waren om helder te krijgen wat nu precies het probleem was. Vervolgens begon je maar te doelredeneren om te proberen alsnog je gelijk te halen.
En nu haal je er weer van alles en nog wat bij. Om vervolgens de schuld weer bij anderen te leggen. Om je te beklagen dat niemand hier in al jouw gedachtenkronkels mee wil gaan.

Als je nou echt zo graag een dergelijke discussie wil:
1) Begin met een helder verhaal;
2) Draai niet halverwege;
3) Onderbouw je claims met bronnen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk vraag ik me af of het nou om die telefoon gaat of om wat anders.

Maar als het om wat anders gaat - wat dan? Het begint nu een beetje zweverig/complotachtig te worden, dat is het enige dat ik er uit op kan maken.

BernardSluis

witte angora schreef:
08 jul 2025 19:48
Eigenlijk vraag ik me af of het nou om die telefoon gaat of om wat anders.

Maar als het om wat anders gaat - wat dan? Het begint nu een beetje zweverig/complotachtig te worden, dat is het enige dat ik er uit op kan maken.
Ach lieverd, wat een leuke vraag! Nee hoor, het gaat echt alleen maar om een screenprotector van €24,99. Dat bedrijven steeds vaker zélf kiezen wat jij koopt? Nee joh, dat verzinnen grote mensen met een beetje teveel fantasie.

Gesloten