Moneyman schreef: ↑07 jul 2025 14:16
Ik vind de Mediamarkt een dermate beroerde winkel dat ik er niet snel zou kopen. Maar jouw klacht vind ik spijkers zoeken op laag water.
[quote=BernardSluis post_id=3007740 time=<a href="tel:1751888883">1751888883</a> user_id=439635]
Belangrijk om te weten: dit gebeurt bij vrijwel alle toestellen die onderaan de demomodellen liggen bij Mediamarkt. Deze toestellen liggen al klaar in beveiligde boxen, worden verkocht als “nieuw”, maar zijn in werkelijkheid al opengemaakt en voorzien van een screenprotector of hoesje.
... en dus zijn ze nieuw... Dat een doosje open is geweest, maakt niet dat het product niet nieuw is. En de vraag blijft: hoe weet je dit? Waaruit blijkt dat dit bij "vrijwel al" die toestellen gebeurt?
[quote=BernardSluis post_id=3007740 time=<a href="tel:1751888883">1751888883</a> user_id=439635]Op de doos staat dan: “Inclusief screenprotector t.w.v. €24,99”. Dit lijkt alsof het gratis is, maar zodra je bij de kassa bent en je de bon laat printen, word je verteld dat je er verplicht voor moet betalen.[/quote]
Logisch: het aanbod is dus een telefoon en een screenprotector voor de aangeboden prijs.
[quote=BernardSluis post_id=3007740 time=<a href="tel:1751888883">1751888883</a> user_id=439635]Als je dan vraagt: “Mag ik een toestel zonder protector?” of “Mag ik een gloednieuwe, ongeopende?” dan is het antwoord: “Dat gaat niet. Dit is onze handelswijze. Anders moet u maar online bestellen.”
[/quote]
Prima. Een winkelier mag zelf beslissen welke producten en productcombinaties hij in zijn fysieke en online winkels aanbiedt. Er bestaat geen plicht tot gelijke assortimenten.
[quote=BernardSluis post_id=3007740 time=<a href="tel:1751888883">1751888883</a> user_id=439635]Dat is fout om meerdere redenen:
1. Je krijgt géén vrije keuze. Je wordt gedwongen om een extra dienst/product erbij te kopen waar je niet bewust voor kiest.[/quote]
Welnee. Je wordt nergens toe gedwongen. Je kiest er zelf voor om die aankoop te doen.
Ja, een winkel mag bundels aanbieden. Maar:
1. De doos is al opengemaakt en het toestel is aangepast (screenprotector erop geplakt). Dat hoort duidelijk gemeld te worden, want veel klanten denken dat ze een onaangetast, fabrieksnieuw toestel kopen.
2. Er staat op de doos: “inclusief screenprotector t.w.v. €24,99” — dat wekt de indruk dat het gratis is. Pas bij de kassa hoor je dat je er verplicht voor betaalt.
3. Als je zegt “ik wil het toestel zonder die protector,” wordt gezegd: “Dat kan niet. Dit is hoe we het aanbieden. Anders moet je maar online bestellen.” Dat is géén vrije keuze, dat is dwingen.
En nu even de iPhone-parallel:
Stel je voor dat je een iPhone wilt kopen. De doos is al open geweest, er zit een screenprotector op, en je móet daar €24,99 voor betalen. Geen keuze. Geen optie voor een ongeopend toestel. Je zou als klant terecht woedend zijn — en Apple zelf zou het niet eens toestaan dat hun producten zo verkocht worden.
Maar omdat dit gebeurt bij goedkopere Android-toestellen, zoals Motorola of Samsung A-serie, denkt men ineens: ach ja, zal wel. Dat is meten met twee maten. Iedere klant heeft volgens de wet exact dezelfde consumentenrechten, ongeacht of je een toestel van €200 of €1200 koopt.
En nogmaals: dit gebeurt op structurele wijze. Onder vrijwel elke 89-300 euro androids die in Mediamarkt liggen “nieuwe” toestellen in beveiligde boxen, met al geplakte protectors — bij meerdere Android-merken, meerdere filialen. Dit is geen incident, dit is beleid. En dat maakt het des te kwalijker.
Kortom: dit is géén transparante bundel, dit is een verkooptactiek die je pas bij de kassa doorhebt.
En laten we niet vergeten:
De meeste mensen willen hun telefoon direct meenemen. Ze komen naar de winkel juist om meteen geholpen te worden, niet om daarna alsnog online te moeten bestellen of te wachten op levering.
Als Mediamarkt dan zegt:
“Wil je een toestel zonder screenprotector? Dan moet je maar online bestellen.”
dan weet je dat veel mensen zich onder druk gezet voelen om het toestel mét protector gewoon maar mee te nemen ook al wilden ze dat niet, of wisten ze het niet.
Dat is dus geen vrije keuze. Het is een slimme vorm van commerciële dwang: je komt voor een telefoon, en als je ‘m meteen wil, dan zit er “toevallig” al een screenprotector op van €24,99 die je moet betalen.
Mensen willen snel geholpen worden Mediamarkt weet dat en gebruikt dat moment Daardoor worden protectors verkocht aan klanten die nooit zelf ja hebben gezegd En dat maakt het dus een misleidende handelswijze, niet een vrijblijvende bundel