meetmypath
meetmypath
Beste mensen,
Een kleine vraag, want ik heb natuurlijk heel dom gehandeld, maar wie kan mij helpen. Mijn vrouw moest een groot dekbed wassen, dus gingen we naar de Total Benzineshop, die heeft een grote wasmachine, toen ik moest betalen gebruikte ik mijn telefoon want er zat een QR code op de machine, dus klikte ik daarop, toen moest ik € 0,01 betalen, dit deed ik mijn mijn pas maar de machine werkte niet, Juffrouw erbij gehaald, toen kon ik normaal met mijn pinpas betalen.
Echter de volgende dag werd er € 49,90 van mijn rekening afgeschreven, deze rekening behoorde toe aan: MEETMYPATH....ik ken die hele firma niet, dus wou de rekening terug laten storen maar de ING zei dat dit niet kon, moest een mail sturen naar dit bedrijf, gedaan maar ik hoor niets. Wat nu??? Wie kan mij helpen???
Een kleine vraag, want ik heb natuurlijk heel dom gehandeld, maar wie kan mij helpen. Mijn vrouw moest een groot dekbed wassen, dus gingen we naar de Total Benzineshop, die heeft een grote wasmachine, toen ik moest betalen gebruikte ik mijn telefoon want er zat een QR code op de machine, dus klikte ik daarop, toen moest ik € 0,01 betalen, dit deed ik mijn mijn pas maar de machine werkte niet, Juffrouw erbij gehaald, toen kon ik normaal met mijn pinpas betalen.
Echter de volgende dag werd er € 49,90 van mijn rekening afgeschreven, deze rekening behoorde toe aan: MEETMYPATH....ik ken die hele firma niet, dus wou de rekening terug laten storen maar de ING zei dat dit niet kon, moest een mail sturen naar dit bedrijf, gedaan maar ik hoor niets. Wat nu??? Wie kan mij helpen???
- Consumenneke
Beste antwoord
Gekozen door Johnbe
Re: meetmypath
Heb je inmiddels al vastgesteld hoe je normaliter wel betaalt voor deze service?
Staat dat duidelijk aangegeven bij/op de wasmachine? Ze voorbeeld.

Heeft de pomphouder niet ook een verantwoordelijkheid om duidelijk te maken hoe je betaalt en tevens te voorkomen dat er scams plaatsvinden via zijn apparatuur?

Je moet wel kunnen zien op wiens naam de betaling geaccepteerd is, alleen BUNQ belemmert dat.
Heeft de pomphouder niet ook een verantwoordelijkheid om duidelijk te maken hoe je betaalt en tevens te voorkomen dat er scams plaatsvinden via zijn apparatuur?
Een grappenmaker zal de QR code er wel opgeplakt hebben......
Vrees dat u het geld niet meer terug krijgt.
Vrees dat u het geld niet meer terug krijgt.
Dit noemt men Queshing en dat is inderdaad fraude.
https://www.politie.nl/informatie/wat-i ... shing.html
Wat u kunt doen is aangifte bij de politie.
https://www.politie.nl/informatie/wat-i ... shing.html
Wat u kunt doen is aangifte bij de politie.
@Speedy123, quishing is de correcte term, niet queshing. Zie de politiesite waar je zelf naar verwees.
BL2
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Heb je inmiddels al vastgesteld hoe je normaliter wel betaalt voor deze service?

Je moet wel kunnen zien op wiens naam de betaling geaccepteerd is, alleen BUNQ belemmert dat.
Dat zou ik wel vermoeden, als bijvoorbeeld de QR code gegenereerd wordt door de betaalterminal op de wasmachine en je dan ook de fraudelente betaling via die terminal doet.
Misschien kan TS wat meer duiding geven hoe het exact is gegaan, want als het via een sticker is zoals ook gesuggereerd wordt in combinatie met een telefoon vraag ik me af of je dat kan duiden als scam via de apparatuur van de pomphouder. Want in dat geval is de apparatuur niet gebruikt.
TS geeft verder aan dat na na tussenkomst van een medewerker hij heeft kunnen betalen, maar wat die medewerker exact gedaan heeft om dat mogelijk te maken is dan weer niet duidelijk aangegeven. Heeft de medewerker bijvoorbeeld handelingen op het apparaat verricht om bijvoorbeeld iets te resetten, of heeft de medewerker enkel uitleg gegeven dat TS de betaal terminal op het apparaat moet gebruiken en geen QR code.
Misschien kan TS wat meer duiding geven hoe het exact is gegaan, want als het via een sticker is zoals ook gesuggereerd wordt in combinatie met een telefoon vraag ik me af of je dat kan duiden als scam via de apparatuur van de pomphouder. Want in dat geval is de apparatuur niet gebruikt.
TS geeft verder aan dat na na tussenkomst van een medewerker hij heeft kunnen betalen, maar wat die medewerker exact gedaan heeft om dat mogelijk te maken is dan weer niet duidelijk aangegeven. Heeft de medewerker bijvoorbeeld handelingen op het apparaat verricht om bijvoorbeeld iets te resetten, of heeft de medewerker enkel uitleg gegeven dat TS de betaal terminal op het apparaat moet gebruiken en geen QR code.
kuklos
vindt dit leuk
De betaalterminal genereert geen QR-code. Het zijn gewoon oplichters die een eigen sticker met QR-code hebben opgeplakt. Mogelijk over een andere QR-code heen die het bedrijf gebruikt.
Maar mogelijk kan er alleen betaald worden bij het tankstation zelf.
Maar mogelijk kan er alleen betaald worden bij het tankstation zelf.
Dat vermoed ik ook, maar dat zou dan weer niet stroken met de opmerking dat er gefraudeerd wordt via de apparatuur van de pomphouder. Die apparatuur is dan immers niet gebruikt bij de fraudelente betaling.
Maar het strookt ook niet helemaal met de uitleg van TS. Die dit aangeeft:
Als die een QC code scant via zijn telefoon (en die code is geplakt door iemand anders), zal de betaal terminal op de machine voor een bankpas nooit reageren met een betaling van €0.01, want die machine zal niet weten dat er een transactie buiten het systeem om gaat. Ik zou dan een uitleg van TS verwachten waarbij deze een fraudelente QR code scant met de telefoon, een betaal opdracht krijgt op de telefoon, deze uitvoert via een bank app op de telefoon (zoals je ook doet met andere QR betalingen via bijvoorbeeld bij online shoppen) en dat er dan op de machine logischerwijs niets gebeurt, want de QR code heeft geen relatie met de machine maar is een scam.die heeft een grote wasmachine, toen ik moest betalen gebruikte ik mijn telefoon want er zat een QR code op de machine, dus klikte ik daarop, toen moest ik € 0,01 betalen, dit deed ik mijn mijn pas maar de machine werkte niet,
Ik vraag me dus af waarom, in ieder geval volgens TS, de betaal terminal voor bankpassen op de wasmachine een 0,01 euro transactie heeft uitgevoerd na het scannen van een fraudelente QR code waarna de machine niet werkte. Dat is namelijk wel vreemd te noemen.
Misschien kan TS dit ophelderen (zodat we niet pagina's lang moeten gaan speculeren):
- Heeft de wasmachine een betaalautomaat ingebouwd waarmee je met je pinpas kan betalen voor het wassen? Of ging de betaling uiteindelijk via een andere betaalautomaat (bijvoorbeeld in de winkel)?
- Of gaat de betaling normaal gesproken via een QR code (net zoals bijvoorbeeld bij sommige horeca-gelegenheden tegenwoordig) waar iemand nu een andere QR code overheen heeft geplakt?
- Heeft de wasmachine een betaalautomaat ingebouwd waarmee je met je pinpas kan betalen voor het wassen? Of ging de betaling uiteindelijk via een andere betaalautomaat (bijvoorbeeld in de winkel)?
- Of gaat de betaling normaal gesproken via een QR code (net zoals bijvoorbeeld bij sommige horeca-gelegenheden tegenwoordig) waar iemand nu een andere QR code overheen heeft geplakt?
De wasmachine heeft een ingebouwde betaalautomaat. Dus eigenlijk had ik die QR code helemaal niet moeten gebruiken, maar ja.
Trouwens ik heb e.e.a doorgegeven aan de pompbediende, die geeft dit mee aan de klanten om de QR code niet te scannen, ook is dit doorgegeven aan de politie. Hulde voor de politie! die pakte dit meteen op en ook doorgegeven aan de betreffende firma die deze wasmachines beheert, die gaan dit ook uitzoeken, want dit is bij hun ook onbekend,
Dus wordt vervolgd!
Trouwens ik heb e.e.a doorgegeven aan de pompbediende, die geeft dit mee aan de klanten om de QR code niet te scannen, ook is dit doorgegeven aan de politie. Hulde voor de politie! die pakte dit meteen op en ook doorgegeven aan de betreffende firma die deze wasmachines beheert, die gaan dit ook uitzoeken, want dit is bij hun ook onbekend,
Dus wordt vervolgd!
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Natuurlijk:Consumenneke schreef: ↑01 jun 2026 11:51Er zijn hier wellicht ook technische mensen die kunnen vertellen of zo'n opgeplakte QR-code te herleiden is tot een rekeninghouder.
-
Consumenneke
MEETMYPATH is geen gekende handelsnaam in Nederland.Johnbe schreef: ↑29 mei 2026 11:29Echter de volgende dag werd er € 49,90 van mijn rekening afgeschreven, deze rekening behoorde toe aan: MEETMYPATH....ik ken die hele firma niet, dus wou de rekening terug laten storen maar de ING zei dat dit niet kon, moest een mail sturen naar dit bedrijf, gedaan maar ik hoor niets.
Het gaat ook niet om "een gekende handelsnaam", het ging om de rekeninghouder/ tenaamstelling. Die ziet TS gewoon op zn rekeningafschrift staan.
Natuurlijk is elke betaling herleidbaar tot een rekeninghouder. Of je daar als benadeelde consument iets aan hebt, is een andere vraag.
Natuurlijk is elke betaling herleidbaar tot een rekeninghouder. Of je daar als benadeelde consument iets aan hebt, is een andere vraag.
-
Consumenneke
Vanwege strenge wetgeving tegen witwassen en terrorismefinanciering (de zogeheten WWFT) zijn banken verplicht om de identiteit van hun klanten te verifiëren (Know Your Customer-principe). Een rekening moet altijd op uw eigen, officiële naam staan. Heeft u een ingeschreven eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel (KvK), dan kunt u een zakelijke rekening openen op de naam van uw bedrijf (handelsnaam). Dit mag een zelfgekozen naam zijn, mits deze correct is geregistreerd en gekoppeld aan uw eigen identiteit. Soms is het mogelijk om bij een professionele rekening (als uitzondering) een 'artiestennaam' als toevoeging te gebruiken, maar de bank zal altijd uw echte identiteit moeten controleren en registreren.
MEETMYPATH is een onbekende grootheid.
Ts heeft in mijn optiek een QR code gescand die naar website met een betaaloptie verwijst en zelfs bij online betalingen worden naam en rekening nummer gecontroleerd want als die niet met elkaar overeen komen wordt de betaling afgebroken.
Ts heeft eerst 1 eurocent overgemaakt en heeft met het overmaken van die 1 eurocent blijkbaar ook toestemming tot een éénmalige incasso gegeven omdat zonder toestemming bedrijven geen geld van de rekening af mogen schrijven.
Het is wel vreemd dat het betaalde bedrag niet gestorneerd kan worden want dat is bij onterechte incasso's altijd mogelijk.
Het is wel zaak om het rekeningnummer te blokkeren omdat het ook een terugkerende incasso kan betreffen.
Op de telefoon zelf is de betreffende website ook nog terug te halen want die houd de bezochte websites ook in de historie bij.
Ts heeft eerst 1 eurocent overgemaakt en heeft met het overmaken van die 1 eurocent blijkbaar ook toestemming tot een éénmalige incasso gegeven omdat zonder toestemming bedrijven geen geld van de rekening af mogen schrijven.
Het is wel vreemd dat het betaalde bedrag niet gestorneerd kan worden want dat is bij onterechte incasso's altijd mogelijk.
Het is wel zaak om het rekeningnummer te blokkeren omdat het ook een terugkerende incasso kan betreffen.
Op de telefoon zelf is de betreffende website ook nog terug te halen want die houd de bezochte websites ook in de historie bij.
Johnbe
vindt dit leuk
Goed verhaal, maar denk je echt dat TS geschreven zou hebben wat hij schrijft als MEETMYPATH niet de tenaamstelling is die hij ziet?Consumenneke schreef: ↑01 jun 2026 14:11Vanwege strenge wetgeving tegen witwassen en terrorismefinanciering (de zogeheten WWFT) zijn banken verplicht om de identiteit van hun klanten te verifiëren (Know Your Customer-principe). Een rekening moet altijd op uw eigen, officiële naam staan. Heeft u een ingeschreven eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel (KvK), dan kunt u een zakelijke rekening openen op de naam van uw bedrijf (handelsnaam). Dit mag een zelfgekozen naam zijn, mits deze correct is geregistreerd en gekoppeld aan uw eigen identiteit. Soms is het mogelijk om bij een professionele rekening (als uitzondering) een 'artiestennaam' als toevoeging te gebruiken, maar de bank zal altijd uw echte identiteit moeten controleren en registreren.
MEETMYPATH is een onbekende grootheid.
Overigens zit er in het echte leven een verschil tussen theorie en praktijk, en worden juist bij de scams natuurlijk de uitzonderingen gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan buitenlandse rekeningen, waarbij juist vaak gebruik gemaakt wordt van QR-codes zodat het buitenlandse aspect minder opvalt.
Dus ja, de rekeninghouder is altijd te achterhalen, alleen niet altijd door TS. Daarom schreef ik al: bij deze scams heb je daar vaak weinig aan.
-
Consumenneke
Toch willen een paar mensen weten wat er precies gebeurde.
Ik ben onlangs gescamd door een Hongkongse oplichter die een eenmalige kleine betaling van Paypal gebruikte om meteen een grotere betaling af te boeken en dat te presenteren als een maandelijkse verplichting.
Uiteindelijk heb ik dat bedrag weer terug gekregen, maar het was wel een boel gedoe.
De QR-code leidt waar naartoe?