Ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn om informatie te ontvangen over een bestelling op mijn naam.
Neckermann heeft een vordering op mijn naam uit handen gegeven aan Intrum Justitia (incassobureau) en een BKR registratie gedaan. Ruim 6 weken geleden kreeg ik hierover bericht van Intrum Justitia. Na onderzoek blijkt dat Neckermann mijn adreswijziging van februari 2013 niet heeft verwerkt. In juli 2013 is er op mijn oude adres (en blijkbaar op mijn naam) een bestelling gedaan en niet betaald. Ik heb zelf niets besteld.
Ik heb schriftelijk en per e-mail bezwaar ingediend tegen de vordering en BKR registratie bij Neckermann en Intrum Justitia. Ik heb bewijzen gestuurd van in- en uitschrijving nieuw en oud adres en bewijs van de doorgegeven adreswijziging. Aan Neckermann heb ik gevraagd om meer gegevens te verstrekken over de bestelling. Tot nu toe weet ik dat het om schoenen gaat op mijn oude adres. Meer informatie geven ze niet. Ik wil graag weten welke gegevens er zijn opgegeven bij de bestelling (er is namelijk ineens een andere geboortedatum en e-mailadres bij hen bekend, die beide niet van mij zijn). Ook wil ik weten of er getekend is voor de bestelling en zo ja, door wie. Ook heb ik gevraagd om kopieen van de correspondentie naar mijn oude adres omdat ik wil weten welke privé gegevens er nu mogelijk bekend zijn bij de huidige bewoner van mijn vorige adres.
Neckermann geeft mij steeds hetzelfde antwoord: Neem maar contact op met Intrum Justitia. Dat heb ik meerdere keren gedaan. Zij weten niet meer dan dat het om schoenen gaat. Verder heeft Intrum mijn bezwaar al weken in behandeling en krijg ik steeds te horen dat ik binnen een week reactie krijg. Dat gaat nu al 4 weken zo door.
Mag Neckermann weigeren de informatie over de bestelling te geven? Ze stellen wel dat het mijn bestelling is. Heb ik er dan geen recht op om inhoudelijke informatie te krijgen??
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Neckermann geeft geen informatie over bestelling
Re: Neckermann geeft geen informatie over bestelling
Zij worden ook weer gebonden door privacy-wetgeving, en mogen niet zomaar informatie over klanten weggeven aan iedereen die belt en er naar vraagt. Ik zou aangifte doen als iemand anders onder jouw naam bestellingen doet, dat is identiteitsfraude of iets van die strekking. En met een politieaangifte heb je misschien ook een stok achter de deur als je Neckermann nogmaals vraagt naar meer informatie.andrea79 schreef:Ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn om informatie te ontvangen over een bestelling op mijn naam.
Neckermann heeft een vordering op mijn naam uit handen gegeven aan Intrum Justitia (incassobureau) en een BKR registratie gedaan. Ruim 6 weken geleden kreeg ik hierover bericht van Intrum Justitia. Na onderzoek blijkt dat Neckermann mijn adreswijziging van februari 2013 niet heeft verwerkt. In juli 2013 is er op mijn oude adres (en blijkbaar op mijn naam) een bestelling gedaan en niet betaald. Ik heb zelf niets besteld.
Ik heb schriftelijk en per e-mail bezwaar ingediend tegen de vordering en BKR registratie bij Neckermann en Intrum Justitia. Ik heb bewijzen gestuurd van in- en uitschrijving nieuw en oud adres en bewijs van de doorgegeven adreswijziging. Aan Neckermann heb ik gevraagd om meer gegevens te verstrekken over de bestelling. Tot nu toe weet ik dat het om schoenen gaat op mijn oude adres. Meer informatie geven ze niet. Ik wil graag weten welke gegevens er zijn opgegeven bij de bestelling (er is namelijk ineens een andere geboortedatum en e-mailadres bij hen bekend, die beide niet van mij zijn). Ook wil ik weten of er getekend is voor de bestelling en zo ja, door wie. Ook heb ik gevraagd om kopieen van de correspondentie naar mijn oude adres omdat ik wil weten welke privé gegevens er nu mogelijk bekend zijn bij de huidige bewoner van mijn vorige adres.
Neckermann geeft mij steeds hetzelfde antwoord: Neem maar contact op met Intrum Justitia. Dat heb ik meerdere keren gedaan. Zij weten niet meer dan dat het om schoenen gaat. Verder heeft Intrum mijn bezwaar al weken in behandeling en krijg ik steeds te horen dat ik binnen een week reactie krijg. Dat gaat nu al 4 weken zo door.
Mag Neckermann weigeren de informatie over de bestelling te geven? Ze stellen wel dat het mijn bestelling is. Heb ik er dan geen recht op om inhoudelijke informatie te krijgen??
Re: Neckermann geeft geen informatie over bestelling
als neckermann zegt dat het haar bestelling is, is er dus geen sprake van privacy schending. ze moeten dus de informatie gewoon geven. wie eist bewijst
Re: Neckermann geeft geen informatie over bestelling
Aan iedereen die belt, en vraagt naar de gegevens? Je zou toch denken dat ze iets zorgvuldiger zijn met het verstrekken van gegevens op die manier.thecure schreef:als neckermann zegt dat het haar bestelling is, is er dus geen sprake van privacy schending. ze moeten dus de informatie gewoon geven. wie eist bewijst
Re: Neckermann geeft geen informatie over bestelling
het zou mij niet verbazen, dat als neckerman uw adres niet heeft aangepast, de computer gewoon uw naam er aan heeft gehangen.
hebt u als eens nagevraagd bij de nieuwe bewoners van uw adres?
hebt u als eens nagevraagd bij de nieuwe bewoners van uw adres?
Re: Neckermann geeft geen informatie over bestelling
Bedankt voor de snelle reacties!
De nieuwe eigenaar van de woning verhuurt deze weer aan een student. Het enige wat ik daarvan weet is het adres De nieuwe geboortedatum die ineens bij Neckermann bekend is, is in het jaar 1974. Dat past dan weer niet bij die student...
Ik heb er over nagedacht aangifte te doen, maar omdat ik zo weinig gegevens heb, weet ik eigenlijk niet of er inderdaad misbruik door iemand is gemaakt van mijn gegevens, of zoals ruud_a schrijft, dat Neckermann gewoon onzorgvuldig is geweest met het verwerken van de bestelling....
De nieuwe eigenaar van de woning verhuurt deze weer aan een student. Het enige wat ik daarvan weet is het adres De nieuwe geboortedatum die ineens bij Neckermann bekend is, is in het jaar 1974. Dat past dan weer niet bij die student...
Ik heb er over nagedacht aangifte te doen, maar omdat ik zo weinig gegevens heb, weet ik eigenlijk niet of er inderdaad misbruik door iemand is gemaakt van mijn gegevens, of zoals ruud_a schrijft, dat Neckermann gewoon onzorgvuldig is geweest met het verwerken van de bestelling....
Re: Neckermann geeft geen informatie over bestelling
ik zou op het einde van dit hele verhaaltje toch Neckermann aansprakelijk stellen voor alle gemaakte kosten en aandringen op een vergoeding voor de geleden emotionele schade. Nergens jouw fout, toch mag jij het oplossen. Ik (her)ken het van een eerder beroep dat ik uitoefende.
Succes met deze bult ellende. En ik zou me verder niet al te druk maken over de bestelling oid. Je moet gewoon zo snel mogelijk van de BKR notering af en daar moet Neckermann voor zorgen.
Succes met deze bult ellende. En ik zou me verder niet al te druk maken over de bestelling oid. Je moet gewoon zo snel mogelijk van de BKR notering af en daar moet Neckermann voor zorgen.
Re: Neckermann geeft geen informatie over bestelling
Gister kreeg ik de tip om de kwestie voor te leggen aan het Juridisch Loket. Gisteravond heb ik een mail gestuurd, vandaag al reactie.
Het blijkt dat Neckermann inderdaad geen informatie hoeft te geven als ze de vordering hebben overgedragen aan een incassobureau. Ze mogen dan blijven doorverwijzen naar het incassobureau...
Toch heb ik vandaag een heel klein stukje informatie van Neckermann gekregen. Maar hierdoor is het mij nu wel duidelijk dat iemand bewust misbruik van mijn gegevens heeft gemaakt. Ik ga hier aangifte van doen.
Al met al was dit allemaal niet gebeurd als Neckermann de adreswijziging had verwerkt. Daarnaast verbaast het me dat ze een bestelling hebben geaccepteerd waarbij een afwijkende geboortedatum is doorgegeven. Op den duur zal ik dus Neckermann wel aansprakelijk stellen voor gemaakte kosten enzo.
Het blijkt dat Neckermann inderdaad geen informatie hoeft te geven als ze de vordering hebben overgedragen aan een incassobureau. Ze mogen dan blijven doorverwijzen naar het incassobureau...
Toch heb ik vandaag een heel klein stukje informatie van Neckermann gekregen. Maar hierdoor is het mij nu wel duidelijk dat iemand bewust misbruik van mijn gegevens heeft gemaakt. Ik ga hier aangifte van doen.
Al met al was dit allemaal niet gebeurd als Neckermann de adreswijziging had verwerkt. Daarnaast verbaast het me dat ze een bestelling hebben geaccepteerd waarbij een afwijkende geboortedatum is doorgegeven. Op den duur zal ik dus Neckermann wel aansprakelijk stellen voor gemaakte kosten enzo.