adSolvendum schreef:7:11 BW stelt juist dat het risico overgaat op het moment van overgaan van eigendom (als gevolg van bezorging), wanneer de koper geen invloed kan uitoefenen op de bezorging van het gekochte.
Het betreffende wetsartikel vind de overdracht van het risico niet expliciet aan het overgaan van eigendom, maar aan de bezorging van het goed. In zo'n beetje alle algemene voorwaarden van verkoper die op factuur goederen leveren staat een eigendomsvoorbehoud beding. Waarom zou de verkoper het tegenovergestelde daarvan dan niet in de AV kunnen opnemen, afgezien van oplosbare problemen? Mij dunkt dat de koper dan middellijk bezit heeft verkregen (en de zaak dus is afgeleverd) en de verkoper daarvan houder geworden is. Het risico is dan nog voor de verkoper want dat gaat pas over op het moment van bezorging.
De positie van de koper bij faillissement acht ik dan dezelfde als die van een motor eigenaar die zijn eigendom heeft staan bij een inmiddels failliet gegaan de garantie. De curator mag natuurlijk niet de schuld van de ondernemer aflossen door goederen van anderen te verkopen.
adSolvendum schreef:Het moment van bezitsoverdracht, zij het middelijk danwel onmiddelijk, is nu juist iets wat, gezien het bovenstaande en zoals reeds eerder beargumenteerd, niet in de AV thuis hoort, tenzij de verkoper geen zorg draagt voor de bezorging, maar dit over laat aan de koper.
Ik zie nog niet in waarom je dan wel zou kunnen regelen via AV dat bezit overgaat op de koper indien hij het product zelf komt ophalen. Dit is iets wat m.i. wel of niet kan, maar niet soms wel en soms niet.
adSolvendum schreef:Hoe zou u iemands belangen behartigen die een verfrommeld pakketje breekbare spullen heeft ontvangen, welke zijn aangekocht op afstand, waarbij de verkoper zich beroept op een bepaling in de AV mbt. bezitsoverdracht op het moment van het sluiten van de koop, en kennelijke risicooverdracht middels keuze voor onverzekerde zending?
Ik zou tegen een rechtsgang adviseren. Indien de koper dat toch wenst zou ik exact dezelfde argumenten aandragen als u, maar ik zou wel ernstig rekening houden met de mogelijkheid van verlies.