LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] "schone'" webshops
-
"schone'" webshops
Hallo allemaal,
Ik winkel(zoals veel mensen) graag via webshops. Ik kocht altijd mijn kleding bij Zalando, maar nadat ik een documentaire had gezien over de slechte werkomstandigheden daar, koop ik sindsdien mijn kleding niet meer bij Zalando. Maar welke webshops hebben wel goede werkomstandigheden? Is er een site oid voor, waar ik kan zien welke webshops aan bepaalde regels voldoen, waardoor ze "schoon"zijn?
Excuses als hier al een topic over was, ik heb gezocht op het forum maar kon hier geen topic over vinden.
Groetjes,
Crystal_eye
Ik winkel(zoals veel mensen) graag via webshops. Ik kocht altijd mijn kleding bij Zalando, maar nadat ik een documentaire had gezien over de slechte werkomstandigheden daar, koop ik sindsdien mijn kleding niet meer bij Zalando. Maar welke webshops hebben wel goede werkomstandigheden? Is er een site oid voor, waar ik kan zien welke webshops aan bepaalde regels voldoen, waardoor ze "schoon"zijn?
Excuses als hier al een topic over was, ik heb gezocht op het forum maar kon hier geen topic over vinden.
Groetjes,
Crystal_eye
Re: "schone'" webshops
Ga naar een kleermaker en laat maatpakken en of maatjurken maken. Afhankelijk van uw geslacht.
Er zijn wel overzichten van webwinkels die schone producten verkopen, maar ik heb zelf nog nooit een overzicht gezien van welke winkels zelf er schoon zijn. Ik heb zelf het gevoeldat je dan het beste bij kleine (eenmans) winkels terecht kunt.
-
Ik kijk inderdaad wel eens bij eenmanswinkels(waar ik ook leuke kleding zie). Maar dan zie ik op internet leuke kleding voorbij kopen, en dan is het toch jammer dat je niet ergens kunt checken of de kleding schoon is of niet..
Naar de kleermaker zou ook kunnen, maar voor mij is dat te duur(ik studeer nog)
Naar de kleermaker zou ook kunnen, maar voor mij is dat te duur(ik studeer nog)
Je zou de webshop zelf kunnen aanspreken. Zoeken op biokatoen kan ook soelaas bieden.
-
Ik denk dat de webshop altijd zal zeggen dat ze schone kleding verkopen, want ze weten dat ze anders geld mislopen. Maar zoeken op biokatoen is een goede, dank je!
C&A en V&D verkopen biokatoen.
Ik bedoel ook juist kleine of eenmans webwinkels. Bij een eenmansbedrijf zal het waarschijnlijk minder snel voorkomen dat de werknemers van de webwinkel worden uitgebuit.crystal_eye schreef:Ik kijk inderdaad wel eens bij eenmanswinkels(waar ik ook leuke kleding zie). Maar dan zie ik op internet leuke kleding voorbij kopen, en dan is het toch jammer dat je niet ergens kunt checken of de kleding schoon is of niet..
Voor wat betreft de producten die ze verkopen zijn er natuurlijk al wel allerlei lijstjes en (al dan niet valide) keurmerken, waar je eniszins een houvast aan hebt.
Ik denk dat je eerst even moet bedenken tot hoever je terug wilt gaan in de keten. Ik bedoel een webshop waar alle medewerkers in goede omstandigheden werken is 1 ding, maar als je bij zo'n webshop vervolgens allemaal producten koopt die in obscure buitenlandse sweatshops door kinderhandjes in elkaar zijn genaaid, ben je qua wereldverbetering niet echt veel opgeschoten.crystal_eye schreef:Hallo allemaal,
Groetjes,
Crystal_eye
@Sjohie,
Dan zit je bij Zalando nog beter daar de term "slechte arbeidsomstandigheden" in West-Europa iets anders zijn dan die in het Verre Oosten.
Dan zit je bij Zalando nog beter daar de term "slechte arbeidsomstandigheden" in West-Europa iets anders zijn dan die in het Verre Oosten.
De werkomstandigheden bij Zalando moet je niet vergelijken met de ateliers in Azie, maar met andere retailers in West-Europa. Zalando is nl. geen kledingfabrikant. En dan doen ze het niet goed. Schijnt iets Duits te zijn, want Lidl en Aldi hebben ook al geen goede naam op dat gebied.
Tsja, die goedkope prijzen moeten toch ergens van betaald worden.. De kleding en schoenen krijgen ze niet zoveel goedkoper dat ze alleen daar mee zo veel goedkoper kunnen zijn dan de concurrenten. Dus moet het uit andere dingen komen, en dan zijn lonen van de grootste groep arbeiders, die in de magazijnen, de plek waar het meeste te halen valt.GJvdZ schreef:De werkomstandigheden bij Zalando moet je niet vergelijken met de ateliers in Azie, maar met andere retailers in West-Europa. Zalando is nl. geen kledingfabrikant. En dan doen ze het niet goed. Schijnt iets Duits te zijn, want Lidl en Aldi hebben ook al geen goede naam op dat gebied.
Het is inderdaad niet voor niets Duits. In Duitsland hadden ze immers geen minimumloon en was het dus erg makkelijk om mensen legaal uit te buiten.
Maar sinds januari hebben ze ook daar een minimumloon. En dat is niet eens zo veel lager dan in Nederland.
Maar sinds januari hebben ze ook daar een minimumloon. En dat is niet eens zo veel lager dan in Nederland.
De AH is anders ook geen lievertje hoor. Het schenden van werknemersrechten, niet doorbetalen van overwerk, eisen dat kinderen komen werken terwijl ze verplichtingen hebben op school, eisen dat er gewerkt wordt op religieuze feestdagen terwijl werknemer heeft aangegeven dan naar de kerk te willen, grootschalige leeftijdsdiscriminatie, etc.sjohie schreef:Tsja, die goedkope prijzen moeten toch ergens van betaald worden.. De kleding en schoenen krijgen ze niet zoveel goedkoper dat ze alleen daar mee zo veel goedkoper kunnen zijn dan de concurrenten. Dus moet het uit andere dingen komen, en dan zijn lonen van de grootste groep arbeiders, die in de magazijnen, de plek waar het meeste te halen valt.GJvdZ schreef:De werkomstandigheden bij Zalando moet je niet vergelijken met de ateliers in Azie, maar met andere retailers in West-Europa. Zalando is nl. geen kledingfabrikant. En dan doen ze het niet goed. Schijnt iets Duits te zijn, want Lidl en Aldi hebben ook al geen goede naam op dat gebied.
^Allemaal uit eigen ervaring, I might add.
Heeft dus niets met Duits of niet Duits zijn te maken, want AH is gewoon een Nederlands bedrijf. Alleen in plaats van een minimumloon dat voor iedereen geldt, hebben we hier nog steeds leeftijdsafhankelijk loon, en daar wordt op grote schaal misbruik van gemaakt door o.a. supermarkten.
Bedrijven als C&A en H&M hebben de laatste tijd een soort fairtrade/biocollectie. Het is natuurlijk hypocrisie ten top. Sinds Bangladesh wil men voor de buitenwereld een net bedrijf zijn maar in praktijk huurt men een soort onderaannemers in en steekt men de kop in het zand. En bijna alle concerns doen het. Van Primark, Zara, Zeeland, Bestseller groep(only, vera moda, jack& jones) WE, Coolcat, Missetam. Sting, River Island enz enz. Als ze betrapt worden op het gebruik maken van foute fabrieken doen ze hun handen in onschuld wassen en gebruiken de volgende keer gewoon een andere fabriek in een land waar de media nog weinig interesse in heeft. Bangladesh is nog hot maar in India/Vietnam is het net zo erg. En ze hebben allemaal jaren vreselijk hun zakken lopen vullen en kleine winkeltjes weggeconcurreerd. Het zal voorlopig nog wel even zo blijven want voor de gemiddelde consument is alleen hun eigen portemonnee belangrijk. De Primark is al meerdere keren betrapt op kinderarbeid maar je hoort nog steeds mensen zeggen ja hoe kan het voor die prijs zulke leuke spulletjes..De meeste mensen willen het gewoon niet weten..