De hoge prijzen die ontwikkelaars als Adobe vragen, dienen vooral om de winstgevendheid van een semi-monopolist verder op te drijven. Als er concurrentie opduikt, kunnen die prijzen rap omlaag. Het is evident waarom Adobe zijn software weggeeft aan scholen en docenten: zo maak je toekomstige gebruikers vertrouwd met de software.
Adobe en Microsoft verkopen licenties aan grote bedrijven en instellingen, die bij faillissementen opnieuw op de markt komen. Die licenties worden opnieuw op de markt gebracht en dat mag gewoon, heeft het Europese Hof in 2012 bepaald:
UsedSoft Arrest.
Neem niet weg dat je als koper goed moet opletten:
buyer beware.
Zo worden er in de Telegraaf-shop, via Groupon en in alle webshops van DPG Media-kranten licenties op Microsoft Office 2024 verkocht voor prijzen tussen de €29 en €49, zoals hier bij de
Gelderlander. Je krijgt dan een productsleutel voor één werkplek uit een groter bedrijfsaccount (dat lijkt me niet de bedoeling van Microsoft).
Opmerkelijk is dat de verkoper roept:
support via leverancier, niet Microsoft.
Op
Trustpilot zijn de meningen gemengd. Er staan ook reviews tussen over Adobe-licenties.
Deze Eindhovense leverancier zou ik
louche of
dubieus willen noemen, maar wat mij opvalt is dat hij een voet tussen de deur heeft bij de Telegraaf en DPG Media, waardoor er argeloze consumenten in zijn muizenval trippelen.
Deze links had ik overigens al in een eerder topic geplaatst, dat daarna verwijderd is.
