alfatrion schreef: ↑01 dec 2025 17:08
Rechters spreken recht volgens de wet. In de wet staat dat terugbetaling onverwijld moet plaatsvinden. Het gaat dus niet om wat redelijk is.
Onverwijld betekent zonder uitstel, direct, of onmiddellijk. Het is een formele term die aangeeft dat iets onmiddellijk moet gebeuren, zonder te wachten.
Een consument moet onverwijld en in ieder geval binnen 14 dagen na herroeping de koop naar de verkoper terug brengen: Boek 6 Artikel 230s (6:230s BW). Wat is het, moet je het direct doen zodra een pakketdepot open is, mag je wachten als je een haalopdracht maakt terwijl zelf wegbrengen sneller is, mag je het niet de volgende dag wegbrengen omdat je dan wel tijd hebt? Met uw gedachtegang zou een consument dus al de eerste fout maken door niet direct alles uit de handen te laten vallen om een product retour te zenden. Makkelijke reden om elke herroeping te weigeren als het niet direct terug gestuurd is.
Idem voor Boek 6 Artikel 230r (6:230r BW). Hoe kan je direct terugbetalen rijmen met een periode van maximaal 14 dagen? U denkt dat terugbetalen binnen 1 werkdag zou kunnen, maar waarom heeft de wetgever hier een periode van maximaal 14 dagen aan gehangen? Wat zou je kunnen verzinnen als reden dat pas dag 13 onverwijld is voor een ondernemer?
En als je als ondernemer maximaal 14 dagen de tijd heeft om terug te betalen, waarom zou een klant dan al kunnen reclameren direct nadat een zending is afgegeven bij een verzender? Als een verkoper direct zou moeten terugbetalen nadat de klant bewijs stuurt dat het verzonden is, hoe kan je dan op een later moment een waardevermindering terughalen? Hoe kan je je geld terughalen als de klant een baksteen heeft teruggestuurd? Waarom geven alle consumentenorganisaties in mensentaal aan dat een verkoper mag wachten met terugbetaling tot het product terug ontvangen is?
In de wet staat onverwijld, doch binnen 14 dagen. En die 14 dagen zullen er echt niet zonder reden bijgezet zijn.