| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waarom online betalen met iDeal?
Waarom online betalen met iDeal?
Zoals de titel al aangeeft, ik begrijp niet dat Nederlandse consumenten zo enthousiast zijn over het betalen in een webwinkel met iDeal.
Nu ja, in een zeer gerenommeerde webwinkel (zeg maar Bol of Bruna of zoiets), kan ik het me prima voorstellen. Maar bij kleinere zaken ..... als er iets mis gaat, bijvoorbeeld de zaak gaat failliet of weigert te leveren, dan ben je je geld gewoon kwijt. Zie bijvoorbeeld dit draadje http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 9&t=104144. Maar zo zijn er op dit forum wel tientallen voorbeelden.
Daarentegen, betaal je met je creditcard en er gaat iets niet zoals je gehoopt had, dan draai je de betaling gewoon terug.
Nu ja, in een zeer gerenommeerde webwinkel (zeg maar Bol of Bruna of zoiets), kan ik het me prima voorstellen. Maar bij kleinere zaken ..... als er iets mis gaat, bijvoorbeeld de zaak gaat failliet of weigert te leveren, dan ben je je geld gewoon kwijt. Zie bijvoorbeeld dit draadje http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 9&t=104144. Maar zo zijn er op dit forum wel tientallen voorbeelden.
Daarentegen, betaal je met je creditcard en er gaat iets niet zoals je gehoopt had, dan draai je de betaling gewoon terug.
Re: Waarom online betalen met iDeal?
Zo maar, enkele redenen:
1. Gemak; paar clicks en het is besteld;
2. Geen rente (i.t.t. credit card);
3. Werkt alleen als je voldoende saldo hebt (i.t.t. CC)...
Enzovoort; Ik gebruik iDeal ook erg vaak, bijvoorbeeld voor de gemeente zaken e.d.
Maar ik snap niet wat je bezwaar in deze is?
1. Gemak; paar clicks en het is besteld;
2. Geen rente (i.t.t. credit card);
3. Werkt alleen als je voldoende saldo hebt (i.t.t. CC)...
Enzovoort; Ik gebruik iDeal ook erg vaak, bijvoorbeeld voor de gemeente zaken e.d.
Maar ik snap niet wat je bezwaar in deze is?
Ik heb geen bezwaar, mensen betalen maar zoals ze zelf willen. Ik begrijp het alleen niet.
Bij gemeentezaken is het natuurlijk een ander verhaal. Maar veel mensen gebruiken ook iDeal als ze bij een kleine/onbekende webwinkel iets kopen, en lopen daardoor onnodig veel risico bij faillisement of niet-levering.
Bij gemeentezaken is het natuurlijk een ander verhaal. Maar veel mensen gebruiken ook iDeal als ze bij een kleine/onbekende webwinkel iets kopen, en lopen daardoor onnodig veel risico bij faillisement of niet-levering.
Daar ben ik met je eens, maar er zullen altijd goedgelovigen zijn hoor. Internet maakt het alleen maar makkelijker.
Toch vind ik iDeal-achtig concept een van betere technologische snufjes van hedendaags.
Toch vind ik iDeal-achtig concept een van betere technologische snufjes van hedendaags.
Als je een CC hebt met automatische incasso aan het eind van de maand betaal je ook geen rente. Nadeel van iDeal is dat het alleen in NL werkt.
Nadeel van een CC is dat je dat weer extra geld kost. Ideal is in feite een eenvoudige en snelle vorm van vooraf geld overmaken. Door de eenvoud en de lage kosten voor koper en verkoper ook goed geschikt voor kleine aankopen. Daarbij is het ook minder erg als het een keer niet goed zou gaan.
Ik ging er een beetje vanuit dat de meeste mensen wel een CC hebben, maar toch iDeal gebruiken. Maar als je geen CC hebt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.kweenie schreef:Nadeel van een CC is dat je dat weer extra geld kost.
Bij kleine bedragen wel, maar ik zie op dit forum regelmatig mensen met een fors bedrag (honderden of zelfs duizenden euro's) het schip in gaan. Hadden ze betaalt met een CC, dan hadden ze in de meeste gevallen het geld binnen een paar dagen weer terug.kweenie schreef:Daarbij is het ook minder erg als het een keer niet goed zou gaan.
Overigens, ik realiseer me dat een CC zo weer zijn eigen problemen meebrengt v.w.b. veiligheid.
Juist andersom, scheelt me weer een calculator zoeken.Ik ging er een beetje vanuit dat de meeste mensen wel een CC hebben, maar toch iDeal gebruiken
Valt reuze mee, de grote maatschappijen lossen dit altijd netjes op. Zelf gebruik ik mijn CC al 25 jaar van kleine bedragen (paar kwartjes voor een kop koffie) tot grote(re) bedragen zonder enig probleem, ook online. En ja... een goede kaart kost een paar tientjes per jaar.Overigens, ik realiseer me dat een CC zo weer zijn eigen problemen meebrengt v.w.b. veiligheid.
Daar krijg je ook weer zaken voor terug zoals verzekering van hetgeen je gekocht hebt, een hotelkamer en of restaurant vergoed bij langere vertraging van je vliegtuig.Nadeel van een CC is dat je dat weer extra geld kost.
Al krijg ik een 'gratis' credit card bij het betaalpakket van mijn bank, ik hoef m niet.
IDeal handel je af bij je bank, als ik mijn credit card gegevens invoer dan moet ik maar hopen dat ze hier correct mee omgaan. Uit ervaring als programmeur weet ik dat dit niet altijd het geval is.
Als ik kwaadwillend was geweest had ik meerdere malen een mooie lijst met credit card gegevens kunnen stelen uit de klant zijn database. Beschermd of niet, dit levert altijd een hoop gezeur op.
Daarbij komt, op de pof aankopen doen wil ik niet. Als ik met IDeal geen saldo heb, dan kan ik niet betalen. En dat vind ik wel een prettig idee.
IDeal handel je af bij je bank, als ik mijn credit card gegevens invoer dan moet ik maar hopen dat ze hier correct mee omgaan. Uit ervaring als programmeur weet ik dat dit niet altijd het geval is.
Als ik kwaadwillend was geweest had ik meerdere malen een mooie lijst met credit card gegevens kunnen stelen uit de klant zijn database. Beschermd of niet, dit levert altijd een hoop gezeur op.
Daarbij komt, op de pof aankopen doen wil ik niet. Als ik met IDeal geen saldo heb, dan kan ik niet betalen. En dat vind ik wel een prettig idee.
Veel mensen hebben inderdaad geen CC. En die hebben het vaak ook niet nodig. Dat is dus meteen al een belangrijke reden dat mensen met ideal betalen. Als je zo af en toe eens iets online bestelt, dan kun je die paar tientjes per jaar aan kosten vaak net zo goed in je zak houden.CSM schreef:Ik ging er een beetje vanuit dat de meeste mensen wel een CC hebben, maar toch iDeal gebruiken. Maar als je geen CC hebt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.kweenie schreef:Nadeel van een CC is dat je dat weer extra geld kost.
Daarnaast geldt dat niet overal waar ideal wordt geaccepteerd ook CC wordt geaccepteerd en andersom.
Als ik een eerste aankoop doe bij een webwinkel, controleer ik altijd eerst op tweakers.net en/of kieskeurig.nl of de winkel betrouwbaar is, als de ervaringen van klanten in de laatste maanden meer negatief dan positief zijn, dan zal ik hier geen bestelling plaatsen.
Sowieso probeer ik bij een eerste bestelling altijd met CC te betalen, tenzij hier hoge kosten aan verbonden zijn.
Ik bestel al minstens 10 jaar online en bij heel wat webwinkels (die ik vooraf altijd eerst check op bovengenoemde sites), 95% betaal ik via iDeal, nog nooit 1 probleem gehad
.
Sowieso probeer ik bij een eerste bestelling altijd met CC te betalen, tenzij hier hoge kosten aan verbonden zijn.
Ik bestel al minstens 10 jaar online en bij heel wat webwinkels (die ik vooraf altijd eerst check op bovengenoemde sites), 95% betaal ik via iDeal, nog nooit 1 probleem gehad
Ik zie de toegevoegde waarde ook niet zo van iDeal. Geef mij maar een factuur of acceptgiro zoals veel bedrijven ook bieden. Dan betaal je pas nadat de producten daadwerkelijk geleverd. Veel meer zekerheid dan dat kan je niet krijgen als consument.
iDeal is eenvoudig en snel voor klanten (middels een iDeal betaling ontvang je vaak ook sneller je bestelling) en voor winkels/bedrijven is het een garantie dat er betaald is, het geld staat op hun rekening, dus er kan geleverd worden.
Van de tig webwinkels waar ik tot nu toe heb besteld, ken ik er slechts 1 die acceptgiro als betalingsoptie heeft. Voor winkeliers is deze optie (zeker in deze turbulente tijden) een té groot risico. Ikzelf betaal altijd netjes én op tijd, jullie waarschijnlijk ook
, maar er zijn er zat die de acceptgiro vergeten, kwijt raken of zelfs gewoon niet willen betalen.
Dit is helaas de realiteit en ook wellicht de reden dat de factuur en acceptgiro een nauwelijks gehanteerde betalingsoptie is voor de meeste webwinkels. De winkelier wil tenslotte óók zekerheid. En terecht, is mijn mening.
Van de tig webwinkels waar ik tot nu toe heb besteld, ken ik er slechts 1 die acceptgiro als betalingsoptie heeft. Voor winkeliers is deze optie (zeker in deze turbulente tijden) een té groot risico. Ikzelf betaal altijd netjes én op tijd, jullie waarschijnlijk ook
Dit is helaas de realiteit en ook wellicht de reden dat de factuur en acceptgiro een nauwelijks gehanteerde betalingsoptie is voor de meeste webwinkels. De winkelier wil tenslotte óók zekerheid. En terecht, is mijn mening.