LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarschuwing tweedehands boeken-verkoop via Bol.com

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Boeknow

Waarschuwing tweedehands boeken-verkoop via Bol.com

Ongelezen bericht door Boeknow »

Let op bij het verkopen van tweedehands boeken via Bol.com. Dit kan nl. in uw nadeel uitpakken vooral nu de portokosten PostNL 3.84 euro boven de 250 gram zijn geworden. Het betekent dat [vooral veel jonge] verkopers nog wel eens gauw geld bij moeten leggen om hun boeken via Bol.com te mogen verkopen.
Ieder verkoper die een boek aanbiedt onder de 5.50 euro moet minstens 0.15 euro bijbetalen + onkosten verpakking en factuur afdrukken. Na een kwartiertje inpakken mag de verkoper ook nog even naar het postkantoor lopen. Bol.com houdt er echter wel ca. 4.00 euro aan over!
Een tweede groot nadeel is dat de besteller het boek mag retourneren. De verkoper is dan wel z'n porto + verpakkingskosten kwijt, die kunnen oplopen tot 5.00 euro. Bol.com levert service op rekening van de verkoper! Mijn eigen ervaring is dan nog, dat de boeken niet worden geretourneerd of zodanig dat ze niet meer te verkopen zijn.. Dus ook nog je boek kwijt, want Bol.com zegt dan in het algemeen het allemaal heel vervelend te vinden, maar dat het boek bij de retourzending verloren zal zijn gegaan.
Het zogenaamde garantiefonds stelt voor de gewone verkoper helemaal niets voor. De verkoper heeft er pas recht op als Bol.com bepaalt dat de verkoper er recht op heeft. Dat hangt o.a. af van het presteren van de verkoper!? Feitelijk is het een garantiefonds zonder garantie!!!
Let op en waarschuw vooral jongeren tegen een winstbeluste Bol.com. Tweedehands boeken verkopen via Bol.com wordt pas interressant bij een verkoopprijs boven de 12.00 euro, dan houdt de verkoper iets meer dan 5.00 euro aan over. [allerlei onkosten zoals verpakkingsmatriaal, papier, printinkt en arbeid niet meegerekent.]
Oh ja, veel bestellers via Bol com verwachten voor hun dure geld het boek in een luxe verpakking binnen 24.00 uur en in nieuwstaat. Aangeven dat het boek sporen van gebruik heeft, wordt waarschijnlijk niet altijd gelezen, uw beoordeling gaat gewoon in de min als het boek niet nieuw blijkt te zijn. Maar ja, daar kan ik me iets bij voorstellen! Die betaald niet voor niets 2.00 euro service-kosten.

encore

Re: Waarschuwing tweedehands boeken-verkoop via Bol.com

Ongelezen bericht door encore »

reuze interessant. Maar wat die "jonge aspirant boekverkopers" er mee te maken hebben begrijp ik nog steeds niet.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Boeknow schreef:Let op bij het verkopen van tweedehands boeken via Bol.com. Dit kan nl. in uw nadeel uitpakken vooral nu de portokosten PostNL 3.84 euro boven de 250 gram zijn geworden. Het betekent dat [vooral veel jonge] verkopers nog wel eens gauw geld bij moeten leggen om hun boeken via Bol.com te mogen verkopen.
Ieder verkoper die een boek aanbiedt onder de 5.50 euro moet minstens 0.15 euro bijbetalen + onkosten verpakking en factuur afdrukken. Na een kwartiertje inpakken mag de verkoper ook nog even naar het postkantoor lopen. Bol.com houdt er echter wel ca. 4.00 euro aan over!
Een tweede groot nadeel is dat de besteller het boek mag retourneren. De verkoper is dan wel z'n porto + verpakkingskosten kwijt, die kunnen oplopen tot 5.00 euro. Bol.com levert service op rekening van de verkoper! Mijn eigen ervaring is dan nog, dat de boeken niet worden geretourneerd of zodanig dat ze niet meer te verkopen zijn.. Dus ook nog je boek kwijt, want Bol.com zegt dan in het algemeen het allemaal heel vervelend te vinden, maar dat het boek bij de retourzending verloren zal zijn gegaan.
Het zogenaamde garantiefonds stelt voor de gewone verkoper helemaal niets voor. De verkoper heeft er pas recht op als Bol.com bepaalt dat de verkoper er recht op heeft. Dat hangt o.a. af van het presteren van de verkoper!? Feitelijk is het een garantiefonds zonder garantie!!!
Let op en waarschuw vooral jongeren tegen een winstbeluste Bol.com. Tweedehands boeken verkopen via Bol.com wordt pas interressant bij een verkoopprijs boven de 12.00 euro, dan houdt de verkoper iets meer dan 5.00 euro aan over. [allerlei onkosten zoals verpakkingsmatriaal, papier, printinkt en arbeid niet meegerekent.]
Oh ja, veel bestellers via Bol com verwachten voor hun dure geld het boek in een luxe verpakking binnen 24.00 uur en in nieuwstaat. Aangeven dat het boek sporen van gebruik heeft, wordt waarschijnlijk niet altijd gelezen, uw beoordeling gaat gewoon in de min als het boek niet nieuw blijkt te zijn. Maar ja, daar kan ik me iets bij voorstellen! Die betaald niet voor niets 2.00 euro service-kosten.
Wat een drama allemaal zeg.
Maar er is een hele simpele oplossing : Geen tweedehands boeken verkopen via Bol.com.
Heb je nergens last van en je hoeft ook geen oprispingen in je maag te krijgen van de "stress"
Verder staat alles duidelijk in de voorwaarden van Bol.com,die je van tevoren leest.
Daarnaast is het maar hoe hoog je je verwachtingen legt over je verkopen.
Ik ken wel mensen die via bol hun tweedehands boeken verkopen om ruimte te maken in huis en het is een aardig zakcentje maar niet meer dan dat en zo moet je het natuurlijk ook zien.

hebikweer2013

Ongelezen bericht door hebikweer2013 »

Tweedehands boekjes gewoon verkopen via Marktplaats en het liefst laten ophalen door de klanten.
Geen extra kosten en geen bol.com gezeik.

Overigens heb ik ook wel eens per ongeluk een tweedehands boek gekocht op bol.
Hoezo per ongeluk?
Het boek werd gewoon tussen de nieuwe boeken getoond op de site van bol.com.
Aangezien er meerdere versies waren van het boek hard cover, paperback etc) heb ik de goedkoopste aangeklikt.
Het boek zag er -laat ik het netjes zeggen- gelezen uit.
Ik kwam er toen pas achter dat ik een tweedehandsje had aangeklikt.
Dit is wel een paar jaar geleden en ik kom nooit meer op die website (meerdere redenen).
Geen idee hoe ze dat nu tonen op de site.

Gesloten