LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
louis.verhagen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2017 11:33

Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door louis.verhagen »

Ik heb een IBM SSD gekocht op ebay.nl. Ik heb betaald via paypal.nl. Kosten $75 voor de schijf en $35 voor de verzendkosten bij een Amerikaanse firma.

Toen de SSD aankwam bleek het een "Dead on Arrival (DOA)" te zijn. Dat kan natuurlijk gebeuren. De leverancier reageerde pas toen ik claim bij paypal geëscaleerd had. Hij stuurde toen een incompleet adres en de mededeling dat ik de schijf terug moest sturen. Hij reageerde echter geheel niet op mijn vraag hoe ik deze kosten vergoed zou krijgen.

Paypal melde me dat ik de retour kosten ($16) zelf moest betalen. Tevens is de vraag of ik de initiële $35 verzendkosten terug krijg.
Dat zou betekenen dat de leverancier mij een kapotte schijf heeft gestuurd heeft en dat het mij bijna €50 kost en hem niks. Resultaat voor mij geen product en wel betaald.

Echter ik vraag me nu af of ebay.nl en paypal.nl hier niet in overtreding zijn van zowel het Nederlands als Europees consumenten recht. Ik heb gezien op het internet dat in Engeland en in Duitsland hun consumenten recht wel gehonoreerd wordt door Ebay en Paypal.

Wie kan me helpen?
Louis Verhagen

NeoDutchio
Berichten: 12386
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U heeft iets gekocht in Amerika, daar is het Nederlandse en Europese recht niet geldig. En ja, Duitsland en Engeland liggen (nog wel) binnen Europa. Paypal is enkel het betaalsysteem en Ebay de dienstverlener waar een artikel op aangeboden wordt. De verkoper blijft nog altijd aansprakelijk Maar ja, Amerikaans recht ken ik niet veel van, dat zou u dus zelf moeten uitzoeken.

Wees overigens blij dat de douane niet op de stoep stond. Import buiten Europa wordt nog extra belast.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door Costnix »

In het vervolg de spullen in Nederland kopen!

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door BL2 »

Blijft de Amerikaanse verkoper onwillig, dan zou je aldaar een juridische procedure kunnen opstarten.
De kans is groot dat de retourzending "nooit aankomt", waarmee het probleem voor verkoper ook meteen is opgelost.
Denk dat je leergeld dan nog (fors) hoger wordt. SSD worden met de dag goedkoper, elke goede (stenen) computerwinkel in NL wil ze graag verkopen, dat scheelt veel verzendkosten, alwaar je weer (meer) geheugen voor kan kopen......

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Puur omdat ik nieuwsgierig ben: waarom koop je een SSD in de US voor zo'n bedrag? Is het een heel bijzonder ding?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door bprosman »

En een dispuut openen bij E-Bay zelf ?

Gompy47
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2010 10:33

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door Gompy47 »

louis.verhagen schreef: Echter ik vraag me nu af of ebay.nl en paypal.nl hier niet in overtreding zijn van zowel het Nederlands als Europees consumenten recht. Ik heb gezien op het internet dat in Engeland en in Duitsland hun consumenten recht wel gehonoreerd wordt door Ebay en Paypal.
Wie kan me helpen?
Louis Verhagen
Ik kan je niet helpen met deze zaak echter wel een tip geven voor de toekomst.
Dat je naast het net vist komt omdat je via eBay.NL hebt gekocht
De voorwaarden van de ’eBay Money Back Guarantee’ gelden niet voor Ebay.NL maar wel voor eBay.com, eBay.co.uk of eBay.de.

In april 2015 is er een vraag geweest bij Kassa Vraag & Beantwoord en daar is door de vraagsteller het één en ander uitgelegd.

Klik-> http://tinyurl.com/nzmp5c5

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door Esceha »

Citaat: "Wees overigens blij dat de douane niet op de stoep stond. Import buiten Europa wordt nog extra belast."

EXACT. Die kosten zijn niet gering. PTT post rekent ook nog eens een vergoeding voor adminiastratiekosten (ik meen €30,=) plus opnieuw de verzendkosten van het ontvangst station in Nederland naar de geadresseerde.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door berndv »

wat kunnen sommige mensen toch een onzin neerzetten. Sorry dat ik het zo hard zeg.
Esceha schreef:Die kosten zijn niet gering. PTT post rekent ook nog eens een vergoeding
PTT Post bestaat al een behoorlijk aantal jaren niet meer.
Esceha schreef:vergoeding voor adminiastratiekosten (ik meen €30,=)
dit heet officieel inklaringskosten, dat zijn kosten voor het inklaren van je geimporteerde pakket. Dat krijgt men als men op de stoel van de importeur wil gaan zitten. Dit zijn de kosten die zij rekenen voor het voorschieten van de verschuldigde BTW, het indienen van de de BTW bij de belastingdienst/douane.
Esceha schreef:plus opnieuw de verzendkosten van het ontvangst station in Nederland naar de geadresseerde.
onzin, internationale regels bepalen dat de verzender de verzendkosten betaalt vanaf het moment van verzending tot het moment van ontvangst, ongeacht of hier landsgrenzen bij overschreden worden. Wel betaal je bij zendingen boven 22 euro BTW over het totaalbedrag. Maar extra verzendkosten betaal je niet.

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door Esceha »

Citaat: "extra verzendkosten betaal je niet".

Extra verzenkosten betaal je WEL.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door newmikey »

Esceha schreef:Citaat: "extra verzendkosten betaal je niet".

Extra verzenkosten betaal je WEL.
Natuurlijk niet, D2D is D2D ook als er een inklaring tussen zit.

louis.verhagen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2017 11:33

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door louis.verhagen »

NeoDutchio schreef: Wees overigens blij dat de douane niet op de stoep stond. Import buiten Europa wordt nog extra belast.
Dit zijn de regels van de Douane.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... er_betalen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... etaankopen

En via Pitney Bowes, Inc.
http://pages.ebay.com/buy/globalshippingprogram/

Betaal je shipping en "import charges"
Dus geen geluk maar keurig betaald en afgehandeld.

Louis

louis.verhagen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2017 11:33

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door louis.verhagen »

GJvdZ schreef:Puur omdat ik nieuwsgierig ben: waarom koop je een SSD in de US voor zo'n bedrag? Is het een heel bijzonder ding?
Inderdaad. Het is een 1.8 inch drive van IBM. Het is moeilijk om 1.8 inch drives in Europa te kopen voor een redelijke prijs. Toevallig vond ik er nog een van Lenovo (oud IBM) in Duitsland. Echter wel €120 ipv €70 .

Louis

louis.verhagen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2017 11:33

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door louis.verhagen »

[quote="NeoDutchio"]U heeft iets gekocht in Amerika, daar is het Nederlandse en Europese recht niet geldig. En ja, Duitsland en Engeland liggen (nog wel) binnen Europa. Paypal is enkel het betaalsysteem en Ebay de dienstverlener waar een artikel op aangeboden wordt. De verkoper blijft nog altijd aansprakelijk Maar ja, Amerikaans recht ken ik niet veel van, dat zou u dus zelf moeten uitzoeken.

Links of rechts om valt het onder een recht. Nederlands/Europees/Amerikaans/California. Zowel in Nederland als Europa als California geld het consumenten recht dat je gratis mag terug sturen als het product defect is. Echter Ebay maakt zijn eigen "recht systeem" waar je zelf de kosten moet dragen van het terug sturen van defecten goederen. Ebay UK en DE is na een aantal rechtszaken wel voor die landen overstag gegaan. Daar is het terug sturen van defecte goederen wel gratis.

Wel grappig dat je Ebay slechts een dienstverlener vindt. Dan vind je Bol.com , Coolblue en Amazone ook vast dienstverleners?

Louis

louis.verhagen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2017 11:33

Re: Wat is mijn recht bij aankoop op Ebay.nl via Paypal?

Ongelezen bericht door louis.verhagen »

bprosman schreef:En een dispuut openen bij E-Bay zelf ?
Dat heb ik bij Paypal gedaan. Maar dat duurt ook eindeloos omdat ze continue wachten op een response van de leverancier die maar niet reageert.

Louis

Gesloten