LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Maar wel dat je niet rechtsaf moet slaan.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Lees het artikel eens:alfatrion schreef:Maar wel dat je niet rechtsaf moet slaan.
Als die termijn van twee maanden niet van toepassing zou zijn, zou die niet in het artikel staan.Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
-
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
BBCS heeft weer eens zijn eigen draai aan een wetsartikel geven.een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is
er staat dat 2 maanden een tijdig termijn is, maar er staat toch nergens dat het niet langer of korter mag zijn.
het kan net zo goed dat de rechter vind dat een half jaar tijdig is.
het ligt er gewoon aan wat voor rechter je aantreft.
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Hey Alfatrion vroeger zeiden mensen nog wel eens u uit beleefdheid en respect...
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Jij hebt gewoon geen antwoord op de vraag waarom de wetgever niet heeft geschreven: "Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen twee maanden na de ontdekking geschieden."BBCS schreef:Als die termijn van twee maanden niet van toepassing zou zijn, zou die niet in het artikel staan.Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Net zoals bij het verbodsbord bij een kruispunt volgt uit de bijzin hier niet dat het tegenovergestelde waar is. Waar je op dat kruispunt naast rechtsaf ook rechtdoor mag rijden, maakt deze formulering het mogelijk dat een rechter oordeelt dat een consument een verkoper toch binnen een bekwame tijd in kennis heeft gesteld van een non-conformiteit indien hij daarvoor meer dan twee maanden heeft genomen.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Ten eerste is die periode vaak niet te bewijzen voor de verkopende partij.
Ten tweede is die regel om de consument te beschermen, niet om te beperken.
Het punt is dat als de consument langer wacht en toch het product gebruikt (wat voor veel zaken niet ondenkbaar is), dat de verkopende partij dan zegt: is mooi, maar je hebt er wel langer gebruik van gemaakt en daardoor valt het onder eigen schade.
Ik heb het wel niet mooi geformuleerd, maar hopelijk is de boodschap wat ik ermee bedoel duidelijk.
Ten tweede is die regel om de consument te beschermen, niet om te beperken.
Het punt is dat als de consument langer wacht en toch het product gebruikt (wat voor veel zaken niet ondenkbaar is), dat de verkopende partij dan zegt: is mooi, maar je hebt er wel langer gebruik van gemaakt en daardoor valt het onder eigen schade.
Ik heb het wel niet mooi geformuleerd, maar hopelijk is de boodschap wat ik ermee bedoel duidelijk.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Dus moet de rechter dubbel toetsen. Minder mag niet, meer wel.BBCS schreef:Ten tweede is die regel om de consument te beschermen, niet om te beperken.
-
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
het is mooi dat jij er zo over denkt, maar jij bent geen rechter.Ten eerste is die periode vaak niet te bewijzen voor de verkopende partij.
Ten tweede is die regel om de consument te beschermen, niet om te beperken.
Het punt is dat als de consument langer wacht en toch het product gebruikt (wat voor veel zaken niet ondenkbaar is), dat de verkopende partij dan zegt: is mooi, maar je hebt er wel langer gebruik van gemaakt en daardoor valt het onder eigen schade.
Ik heb het wel niet mooi geformuleerd, maar hopelijk is de boodschap wat ik ermee bedoel duidelijk.
een rechter volgt de wet en daarin staat nergens dat je binnen 2 maanden moet reageren maar dat een termijn van 2 maanden tijdig zou zijn.
het kan ook gewoon 3 of of 5 maanden wezen. wat vind een rechter tijdig?
wat jij er verder allemaal omheen bouwt is allemaal heel mooi en jou mening, maar die is geen wet.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
En waarom staat die tekst:
dan in de wetstekst?binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking
-
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
er staat dat het binnen 2 maanden ontdekking tijdig is.
dit kan ook betekenen dat een rechter 4 maanden tijdig kan vinden.
er staat nergens dat het 2 maanden moet zijn.
is dit nu zo moeilijk te begrijpen?
zoals al zo vaak met jouw discussies heb jij op wetteksten je eigen interpretatie's.
dit kan ook betekenen dat een rechter 4 maanden tijdig kan vinden.
er staat nergens dat het 2 maanden moet zijn.
is dit nu zo moeilijk te begrijpen?
zoals al zo vaak met jouw discussies heb jij op wetteksten je eigen interpretatie's.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Of de rechter bepaald dat 1 maand ook tijdig is.renegade66 schreef:er staat dat het binnen 2 maanden ontdekking tijdig is.
dit kan ook betekenen dat een rechter 4 maanden tijdig kan vinden.
er staat nergens dat het 2 maanden moet zijn.
is dit nu zo moeilijk te begrijpen?
zoals al zo vaak met jouw discussies heb jij op wetteksten je eigen interpretatie's.
Kijk, ik snap heus wel je boodschap.
Waar ik me wel heel vaak aan stoor is dat veel mensen de wetsteksten altijd in voordeel van de consument uitleggen, en nooit eens in het voordeel van de verkopende partij.
De reden dat ik dit aangeef is dat er bij conflicten altijd 2 partijen zijn, en ook de verkopende partij moet beschermd worden.
De reden dat ik echt aan die 2 maanden hou (of nog liever: nog korter) is echt niet zonder reden.
Wat ik in de praktijk veel zie is dat bij een probleem de consument gewoon het product door blijft gebruiken en later pas gaat melden (een paar maanden later.)
Het probleem dan is dat het probleem veel groter geworden is, en dat de verkopende partij dan terecht zegt dat de schade voor de grootste gedeelte voor de koper komt, omdat de schade veel groter geworden is.
Vaak is de reden van het veel later melden puur omdat mensen daarin heel laks zijn, en daar hoeft de verkopende partij niet voor te boeten. En dat is mijn persoonlijke mening.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Omdat "voor de consumentenkoop bepaald moet worden dat de termijn niet korter mag zijn dan twee maanden na ontdekking." Langer mag wel, nu "het de voorkeur verdient deze meer flexibele maatstaf te behouden".BBCS schreef:En waarom staat die tekst:dan in de wetstekst?binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Jij draait het om.alfatrion schreef:Omdat "voor de consumentenkoop bepaald moet worden dat de termijn niet korter mag zijn dan twee maanden na ontdekking." Langer mag wel, nu "het de voorkeur verdient deze meer flexibele maatstaf te behouden".BBCS schreef:En waarom staat die tekst:dan in de wetstekst?binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking
Als in de wetstekst staat binnen, dan is het niet buiten.
Anders had er wel minimaal gestaan.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Nee, ik citeer de wetgever. Ik ben het met renegade66 eens. Jij steekt je kop in het zand of hebt een bord voor je hoofd. Je hebt geen antwoorden op lastige vragen, maar houd wel vol dat jij gelijk hebt.
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
excuses voor het niet juist interpreteren van de regels
Laatst gewijzigd door koeloejoek op 03 mei 2011 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Het probleem van sommige is dat de wetsteksten altijd in voordeel van de consument bepaald moeten worden, en dat is onacceptabel.alfatrion schreef:Nee, ik citeer de wetgever. Ik ben het met renegade66 eens. Jij steekt je kop in het zand of hebt een bord voor je hoofd. Je hebt geen antwoorden op lastige vragen, maar houd wel vol dat jij gelijk hebt.
Zou de verkopende partij bij een dergelijke wetstekst te laat zijn, wordt er keihard gezegd dat de verkopende partij pech heeft.binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking
Zou de consument bij een dergelijke wetstekst te laat zijn, wordt er keihard gezegd dat die regel niet zo nauw genomen moet worden en dat die regel wat ruimer gezien moet worden.
Bij de verkopende partij worden die termijnen keihard gehanteerd en voor de consument mag er van af geweken worden.
Onacceptabel.
Gelijke monniken, gelijke kappen.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Dat zie je verkeert. Jij beoordeeld wetsartikels niet op hun merites maar geeft er zodanig een draai aan dat deze in het voordeel van de verkoper uitvalt. Vervolgens kom je hier zeuren dat anderen dit in het voordeel van de consument doen.BBCS schreef:Het probleem van sommige is dat de wetsteksten altijd in voordeel van de consument bepaald moeten worden, en dat is onacceptabel.
Hier stelt niemand dat de consument per definitie op tijd is. Slechts dat de consument niet per definitie te laat is. Of de consument op tijd moet per geval tot geval beoordeeld worden.BBCS schreef:Zou de verkopende partij bij een dergelijke wetstekst te laat zijn, wordt er keihard gezegd dat de verkopende partij pech heeft.
-
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
dit wordt een oneindige discussie met BBCS, wat wil je ook, hij is een verkoper en voelt zich met zulke dingen op zijn p!kkie getrapt omdat het geld kost.
verkopers vinden het niet leuk als ze aangevallen worden door mensen die ook de wet kennen.
ondertussen nog steeds niets gehoord van wehkamp.
mijn schoonouders zouden een nieuwe accessoirekit toegestuurd krijgen nadat ze gisteren gebeld hadden, dit zou dan weer €69,- en verzendkosten kosten.
ik heb gelijk maar eens gebeld, ik kon het die muts niet aan het verstand brengen wat het probleem was.
opeens kreeg ik iemand anders aan de lijn (floormanager denk ik) die alles heeft opgeschreven en zou melden.
de opgestuurde kit kon geweigerd worden en er zouden geen kosten bij komen.
nu is het afwachten wat ze gaan doen.
verkopers vinden het niet leuk als ze aangevallen worden door mensen die ook de wet kennen.
ondertussen nog steeds niets gehoord van wehkamp.
mijn schoonouders zouden een nieuwe accessoirekit toegestuurd krijgen nadat ze gisteren gebeld hadden, dit zou dan weer €69,- en verzendkosten kosten.
ik heb gelijk maar eens gebeld, ik kon het die muts niet aan het verstand brengen wat het probleem was.
opeens kreeg ik iemand anders aan de lijn (floormanager denk ik) die alles heeft opgeschreven en zou melden.
de opgestuurde kit kon geweigerd worden en er zouden geen kosten bij komen.
nu is het afwachten wat ze gaan doen.
-
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
we hebben de nieuwe passende filters binnen gekregen.
zonder bijkomende kosten en de oude filters te hoeven inleveren.
die kan ik dus weer verkopen.
toch nog goed geregeld door wehkamp.
zonder bijkomende kosten en de oude filters te hoeven inleveren.
die kan ik dus weer verkopen.
toch nog goed geregeld door wehkamp.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
die zyn helmaal verschrikkelyk bolcom is een verschrikkelyk on vriendelyke onbeschofd beryf koop ik nooit meer wat