LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wet: Koop Op Afstand omzeilen
Wet: Koop Op Afstand omzeilen
Volgens de Wet: Koop Op Afstand kan men binnen de 'akoelingsperiode' van 7 werkdagen na aflevering van het product de order laten annuleren en vervolgens de goederen terugsturen zonder opgave van redenen. Maar, wat voor zin heeft deze wet als de verkoper een beding in zijn algemene leveringsvoorwaarden laat opnemen dat de wet niet van toepassing is op een 'speciaal besteld artikel?'
Wat dit betreft heb ik een computermonitor van het merk Samsung SyncMaster 215TW bij Perfect-Systems besteld. Op het moment dat ik de bestelling heb geplaatst was het artikel niet op voorraad maar, zou wel leverbaar zijn binnen 2 a 3 dagen. Ik heb de volledige verkoopprijs ad €444,55 gelijk betaald d.m.v. iDEAL. Dit betekent dat het bedrijf de betaling tegelijkertijd ontvangt. Dit wordt trouwens dan ook bevestigd d.m.v. een email.
Maar nu zit ik 9 dagen verder zonder het product te kunnen ontvangen. Bezoek naar hun website wijst erop dat het artikel niet op voorraad bij hen is, of bij zijn leverancier. Er kan geen schatting worden gemaakt over hoe lang het zal duren voordat de goederen kan worden afgeleverd.
Weet iemand wat voor levertermijn kan als 'redelijk' worden beschouwd voor het leveren van een product wanneer het om zo'n 'speciaal bestelde artikel' gaat?
Wat dit betreft heb ik een computermonitor van het merk Samsung SyncMaster 215TW bij Perfect-Systems besteld. Op het moment dat ik de bestelling heb geplaatst was het artikel niet op voorraad maar, zou wel leverbaar zijn binnen 2 a 3 dagen. Ik heb de volledige verkoopprijs ad €444,55 gelijk betaald d.m.v. iDEAL. Dit betekent dat het bedrijf de betaling tegelijkertijd ontvangt. Dit wordt trouwens dan ook bevestigd d.m.v. een email.
Maar nu zit ik 9 dagen verder zonder het product te kunnen ontvangen. Bezoek naar hun website wijst erop dat het artikel niet op voorraad bij hen is, of bij zijn leverancier. Er kan geen schatting worden gemaakt over hoe lang het zal duren voordat de goederen kan worden afgeleverd.
Weet iemand wat voor levertermijn kan als 'redelijk' worden beschouwd voor het leveren van een product wanneer het om zo'n 'speciaal bestelde artikel' gaat?
-
Re: Wet: Koop Op Afstand omzeilen
Een monitor is geen speciaal besteld artikel.
Dat is bijvoorbeeld een jurk die op maat is gemaakt, een naambordje etc.
In jouw geval is het gewoon een monitor zoals er dertien van in een dozijn zijn. Je kunt dus gewoon de overeenkomst ontbinden.
In jouw geval is het gewoon een monitor zoals er dertien van in een dozijn zijn. Je kunt dus gewoon de overeenkomst ontbinden.
-
bij welke online winkel heb je het besteld??
wat staat er in de algemene voorwaarden ofwel de leveringsvoorwaarden??
normaal gesproken als een bestelling niet op voorraad is moet je een email of brief krijgen met de te verwachte levertijd.
verder moet in de voorwaarden staan hoe je de bestelling kunt annuleren indien de levertijd langer is dan verwacht.
wat staat er in de algemene voorwaarden ofwel de leveringsvoorwaarden??
normaal gesproken als een bestelling niet op voorraad is moet je een email of brief krijgen met de te verwachte levertijd.
verder moet in de voorwaarden staan hoe je de bestelling kunt annuleren indien de levertijd langer is dan verwacht.
-
apparaat inmiddels geleverd?
normaal is levertijd maximaal 30 dagen tenzij anders overeen gekomen.
Perfect Systems heeft wel een paar aparte voorwaarden betreffende annulering:
Zowieso wollig taalgebruik: "alsdan" gebruik ik toch niet elke dag.
Daarnaast lijkt het erop dat ze bij annulering door de klant 30% van je betaling vorderen tenzij je al betaald hebt; dan krijg je helemaal niets terug!
In de praktijk zal het wel meevallen en met een mailtje heb je zo duidelijkheid of je mag annuleren maar op basis van de Algemene Voorwaarden lijkt een dikke afrader om daar dure apparatuur te bestellen gerechtvaardigd
Ze hadden het dus helemaal niet op hoeven nemen in hun voorwaarden; hoogstens zouden ze speciale bestellingen als maatwerk kunnen definieeren
normaal is levertijd maximaal 30 dagen tenzij anders overeen gekomen.
Perfect Systems heeft wel een paar aparte voorwaarden betreffende annulering:
Zowieso wollig taalgebruik: "alsdan" gebruik ik toch niet elke dag.
Daarnaast lijkt het erop dat ze bij annulering door de klant 30% van je betaling vorderen tenzij je al betaald hebt; dan krijg je helemaal niets terug!
In de praktijk zal het wel meevallen en met een mailtje heb je zo duidelijkheid of je mag annuleren maar op basis van de Algemene Voorwaarden lijkt een dikke afrader om daar dure apparatuur te bestellen gerechtvaardigd
De wet kopen op afstand bied alleen een afkoelperiode bij aankoop van reguliere items; bij maatwerk - wat je met een beetje fantasie op speciaal bestelde items zou kunnen betrekken - geldt die afkoelperiode zowieso niet.wet niet van toepassing is op een 'speciaal besteld artikel
Ze hadden het dus helemaal niet op hoeven nemen in hun voorwaarden; hoogstens zouden ze speciale bestellingen als maatwerk kunnen definieeren
Als jij het product niet hebt ontvangen, dan moet je die webwinkel een brief schrijven (liefst aangetekend) en hierin eisen dat ze het product alsnog binnen de beloofde termijn afleveren, of binnen een redelijke termijn van jouw keuze (één of twee weken). Als ze dat niet doen, kun je ze in gebreke stellen en eisen dat je je geld terugkrijgt. Je staat dan gewoon in je recht.
-
Alleen geeft een webwinkel over het algemeen een levertijd indicatie waaraan je geen rechten kunt ontlenen. De enige harde wettelijke deadline, tenzij anders overeen gekomen, is levering binnen 30 dagen.
Maar ik heb tot nu toe een paar keer zonder problemen kunnen annuleren vanwege te lange levertijd (na een week of 2 a 3). Zo'n webwinkel heeft ook niets aan een ontevreden klant.
Maar ik heb tot nu toe een paar keer zonder problemen kunnen annuleren vanwege te lange levertijd (na een week of 2 a 3). Zo'n webwinkel heeft ook niets aan een ontevreden klant.
-
CorrectElisabeth39
Geplaatst op 15 Apr 2007 18:31 door Elisabeth39
--------------------------------------------------------------------------------
Een monitor is geen speciaal besteld artikel.
Een iets andere manier om de wet Koop op afstand te omzeilen ontdekte ik laatst.
Ik haal soms zelf het artikel op bij de webwinkel omdat deze toevallig heel dichtbij zit, nu las ik in de voorwaarden dat dan ook deze wet niet geldt.
Dit terwijl de hele bestelling evengoed op afstand gaat en je het artikel ook niet kunt bekijken.
Simpel door het feit dat het artikel niet verstuurd wordt vervalt de hele wet schijnbaar.
Ik haal soms zelf het artikel op bij de webwinkel omdat deze toevallig heel dichtbij zit, nu las ik in de voorwaarden dat dan ook deze wet niet geldt.
Dit terwijl de hele bestelling evengoed op afstand gaat en je het artikel ook niet kunt bekijken.
Simpel door het feit dat het artikel niet verstuurd wordt vervalt de hele wet schijnbaar.
volgens geldt het niet alleen voor artikelen zoals op maat gemaakte kleding etc, maar ook voor lingerie/piercings of niet?
lijkt me niet echt fris als je dat retoureert??
lijkt me niet echt fris als je dat retoureert??
al geleverd? waarschijnlijk niet want PS heeft op zijn site nog steeds geen voorraad staan. dan hoop ik dat je geld terug hebt of een ander artikel hebt gekocht.
indien je bewijs hebt (printje ofzo) dat de levertijd 2 a 3 dagen was, heeft de winkel zich daar aan te houden, zelfs als het een indicatie betreft.
het is pas achteraf duidelijk geworden is dat er oude informatie op de website stond en samsung niet in staat is te leveren. dat is niet jouw probleem, maar die van de winkelier.
je hebt recht op een, in goed overleg, alternatief produkt of als dat niet lukt je geld terug, dit laatste geldt zoiezo na 30dagen standaard, dan is er sprake van wanprestatie namelijk.
trouwens er gelden 4 belangrijke regels bij koop (op afstand), die vaak door elkaar worden gehaald, maar elk afzondelijk gelden.
- afkoelingsperiode van 7 dagen. (koop op afstand)
- na ontvangst een zicht/ruiltermijn van ongebruikte goederen.
- 1 tot 2 jaar garantie.
- recht op een werkend produkt gedurende de verwachte levensjaren.
indien je bewijs hebt (printje ofzo) dat de levertijd 2 a 3 dagen was, heeft de winkel zich daar aan te houden, zelfs als het een indicatie betreft.
het is pas achteraf duidelijk geworden is dat er oude informatie op de website stond en samsung niet in staat is te leveren. dat is niet jouw probleem, maar die van de winkelier.
je hebt recht op een, in goed overleg, alternatief produkt of als dat niet lukt je geld terug, dit laatste geldt zoiezo na 30dagen standaard, dan is er sprake van wanprestatie namelijk.
trouwens er gelden 4 belangrijke regels bij koop (op afstand), die vaak door elkaar worden gehaald, maar elk afzondelijk gelden.
- afkoelingsperiode van 7 dagen. (koop op afstand)
- 1 tot 2 jaar garantie.
Dat is onzin. Wanneer tot en met het sluiten van de overeenkomst (dat betekent wanneer je bestelt of wanneer de bestelling wordt bevestigd) koper en verkoper niet in dezelfde ruimte (zeg maar de winkel) zijn geweest, is het een overeenkomst op afstand en zijn deze regels van toepassing. Het ophalen gebeurt later en dan houd je gewoon je rechten uit de artikelen over koop op afstand, dus bijvoorbeeld het recht om binnen 7 werkdagen zonder opgaaf van redenen te retourneren.ron58 schreef:Een iets andere manier om de wet Koop op afstand te omzeilen ontdekte ik laatst.
De afkoelingsperiode is 7 werkdagen en is hetzelfde als de zicht/ruiltermijn. Deze bestaat wettelijk gezien niet bij een gewone koop maar wordt wel regelmatig geboden door winkeliers (met name door de grotere ketens)kss schreef:- afkoelingsperiode van 7 dagen. (koop op afstand)
- 1 tot 2 jaar garantie.
Dat is dan onzin van de winkel, hier staat het toch echt:Dat is onzin.
http://www.bobshop.nl/catalog/afhaal.ph ... edb8233e77
Of dit rechtsgeldig is weet ik niet.