LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wet verkoop op afstand

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
samba00

Wet verkoop op afstand

Ongelezen bericht door samba00 »

Ik heb via gsmweb een nieuw contract afgesloten in plaats van verlengd voor twee jaar, heel stom!
Ik heb het contract op 18 mei getekend. Het pakketje met het toestel heb ik vandaag geweigerd. Nu wil ik mij beroepen op de 'Wet verkoop op afstand' maar gsmweb schrijft het onderstaande.

Overtreden zij de wet?

Het is niet dat de Wet Koop op Afstand niet op ons van toepassing is, het is dat een abonnements aanvraag waarbij u bewust een contact tekent en opstuurt niet onder de wetregeling valt. U weet immers precies waar u mee bezig bent omdat u bewust een contract tekent waar u wordt gevraagd of u met de voorwaarden akkoord gaat.

De wet koop op afstand niet van toepassing in uw geval; de wet koop op afstand is alleen geldig voor impuls aankopen via internet/telefoon/fax/etc.. U heeft geen impuls aankoop gedaan bij ons ( u krijgt immers een contract en dient deze bewust te retourneren in combinatie met een kopie legitimatiebewijs en bankafschrift ).

Hiernaast is uw abonnement een op maat gemaakte produkt; en op maat gemaakte produkten vallen ook niet onder de wet koop op afstand. En als laatst heeft u een contractuele bintenis; en dit valt ook niet onder de wet koop op afstand.

Al met al kan/zal GSMWeb.nl niet bemiddelen in het annuleren van uw aanvraag.

Met het weigeren van uw pakket is uw abonnement niet ontbonden;

roro25

Re: Wet verkoop op afstand

Ongelezen bericht door roro25 »

GSMWEB geeft een rare uitleg (heeft niets te maken met impulsaankopen), maar helaas hebben ze wel gelijk.

De overeenkomst met GSMWEB tot aankoop van toestel zou je ogv Wet kopen op afstand (art. 7:46 sub b jo 7:46d BW) kunnen ontbinden.
Maar helaas valt het abonnement daar niet onder. Dit valt onder de reikwijdte van art. 7:46i BW en is daarom uitgesloten van deze wet.

In de algemene voorwaarden van GSMWEB is dit ook vermeld art. 6.3.
Ik zou toch contact met hen opnemen om alsnog het pakketje toe te sturen. Je bent nl nu veel duurder uit. Je moet betalen voor een nieuw abonnement zonder toestel en je bestaande abonnement (ik ga er vanuit dat je die niet (tijdig) hebt opgezegd.

Indien je een nieuw abonnement bij dezelfde provider hebt gesloten, zou je beroep (dus niet eisen, maar vriendelijk verzoeken)kunnen doen op hun coulance. Je zou kunnen aangeven dat je het bestaande abonnement wenst voort te zetten en het nieuwe voortijdig te beeindgen. Of andersom en dan eventueel nummerbehoud. Msschien laten ze je een afkoopsom betalen, maar dat is altijd minder dan 2 abonnementen naast elkaar. Let wel ze zijn hier niet toe verplicht.

Helaas jammer dat GSM niet wenst te bemiddelen. OVerigens heb ik tot op heden nog geen probelemen gehad met GSMWEB.

Wat ik alleen niet begrijp is, waarom heb je het contract niet goed doorgelezen (aanname). Daar blijkt toch duidelijk uit dat je een nieuw abonnement sluit of verlenging. En ook als je het op de site aanvraagd meot je kiezen voor nieuw of verlenging.

samba00

Bedankt voor je reactie!

Telfort is van mening dat deze wet wel van toepassing is op deze situatie, hoe komen zij daarbij?

roro25

tja dat moet je aan Telfort vragen.

MAar ja ik weet uit eigen ervaring dat zeker de eerste lijn bij het callcenter van Telfort dingen worden gezeg die absoluut niet ok zijn.

edit: volgens mij (heb geen zin om op te zoeken) staat in hun voorwaarden dat voor het afsluiten van een abonnement de wet kopen op afstand niet van toepassing is.

Morero

Ongelezen bericht door Morero »

Is dit ook niet een zogenaamd speciaal besteld of op maat gemaakt artikel omdat er een abonnement bij zit?

samba00

Tsja, inderdaad in de algemene voorwaarden....

Maar gaat een wet niet boven algemene voorwaarden, ze kunnen natuur precies opnemen wat ze zelf willen. Een bedrijf maakt zijn eigen algemene voorwaarden...

Moeten ze niet gewoon de WET naleven, voorwaarden of geen voorwaarden....?

roro25

je hebt gelijk dat de wet boven de algemene voorwaarden gaat. Maar in de wet staat opgenomen dat een abonnement afsluiten voor telecommunicatie niet onder Wet kopen op afstand geldt. Dus helaas.
En een onderneming (meestal de advocaat) moet de algemene voorwaarden toetsen aan de volgende artikelen 6:236 jo 237 jo 238 bw
Hierin staan de zgn witte lijst, grijze lijst (mogen niet onredelijk bezwarend zijn, zwarte lijst Mogen neit gebruikt worden)

GA er maar vanuit dat de algemene voorwaarden van telfort getoetst zijn.
Wat ik alleen niet begrijp is, waarom heb je het contract niet goed doorgelezen (aanname). Daar blijkt toch duidelijk uit dat je een nieuw abonnement sluit of verlenging. En ook als je het op de site aanvraagd meot je kiezen voor nieuw of verlenging.
Jammer dat je hier niet op in (wil) gaan

Gesloten