LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] YesStyle.com en Credit Card misbruik

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Lina3
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 apr 2008 23:58

YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door Lina3 »

Op 29 augustus hebben wij voor onze dochter een bestelling bij YesStyle.com met Credit Card betaald. De bestelling kwam maar niet compleet. Ze zouden nog een aantal dingen opsturen. Er kwamen meer pakjes, in sommige zaten wel dingen die toen besteld waren, maar er zaten ook kleren in die wij niet besteld hebben. De pakjes kwamen meestal overdag dus wij, haar ouders, hebben ze niet eens gezien en onze dochter dacht dat het zijn bedankjes of cadeautjes. Heel stom natuurlijk, maar als je niets meer besteld hebt en niets meer betaald (Credit Card zit altijd in de portemonnee van mijn man) dan vermoed je ook niets.

In oktober hebben wij tot onze schrik ontdekt dat er was bijna 700 euro van onze rekening naar Credit Card afgeschreven. Toen bleek dat naar 29 augustus een mand lang was bijna dagelijks iets van onze Credit Card afgeschreven door YesStyle, Iaweare en zelfs HenM. Er was 26 false transacties gepleegd. De bedragen waren van 2.59 tot 83 euro. Ik heb meteen contact met Yesstile opgenomen en het bleek dat na 29 augustus waren er nog 8 bestellingen geplaatst. Met moeite het is gelukt om laatste 2 bestellingen stop te zetten. In totaal zou er 6 bestellingen naar ons gestuurd (maar het is nog geen 26!). Ik moet daarbij zeggen dat YesStile ook in geval van retourzending geeft geld nooit terug want ze zeggen dat het is niet mogelijk om geld op een Credit Card te storten. Dus in geval dat wij alle valse bestellingen terug zenden, zijn wij toch geld kwijt en moeten nog verzendkosten naar Hon Kong betalen. YesStile heeft ons geadviseerd om fraude bij onze bank te melden. Dat hebben wij natuurlijk meteen gedaan (begin oktober). Bank heeft geld aan ons terug gestort en een onderzoek gestaard.

Nu, op 15 december kregen wij van ING een pak met 12 onderzochte transacties, die volgens de bank correct zijn. Overal komt de naam van onze dochter met haar e-mail en telefoonnummer, onze adres en gegevens van onze Credit Card. ING gaat geld terug incasseren. Ik heb met hun gebeld en kreeg te horen dat ook andere 14 transacties zijn door bank goedgekeurd. De schrok is enorm.

In Internet heb ik gelezen over het stelen van identiteiten. Er zou zelfs websites zijn waar je een identiteit met alle persoonlijk gegevens inclusief Credit Card voor zo'n 5-7 euro kan kopen. Ik ben nu weer op onderzoek gegaan en weer brieven overal gestuurd in de hoop achter te komen hoe is het gegaan en in de poging onze onschuld te bewijzen. Bank zegt dat een aangifte bij de politie moet je doen alleen als je Credit Card fysiek is gestolen maar ik heb ergens gelezen dat ook in onze geval het kan helpen om tenminste onze onschuld te bewijzen.

Heeft iemand zoiets meegemaakt of heeft iemand een raad wat kunnen wij ondernemen, heel graag hoor ik het.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door Barman »

Ik zou eerst maar eens een goed gesprek met je dochter gaan voeren of die niet toch op die website is geweest en vrolijk heeft besteld. Kan zelfs onbewust zijn gedaan.

De kans daarop is honderden malen groter dan dat je identiteit is gestolen.

Lina3
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 apr 2008 23:58

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door Lina3 »

Ik ben absoluut verzekerd dat mijn dochter heeft niets mee te maken. Dat blijkt uit haar reactie als ik zeg dat wij een aangifte bij de politie gaan doen of als ik zeg dat wij vragen be de webwinkels IP adres die kunnen wij vergelijken met onze IP's en dan kunnen wij zien of de bestelling van een van onze computers is geplaatst. De IP krijgen wij waarschijnlijk niet maar mijn dochter weet het natuurlijk niet. Zij is heel bos dat haar gegevens worden op die manier gebruikt en staat absoluut achter alle onze pogingen om de zaak te ophelderen. Mijn dochter is heel verantwoordelijk, zij doet haar best op school en speel op hoger niveau viool (neemt deel aan verschillende concoursen). Dat betekend dat zij iedere dag min. 2 uur viool speelt en de rest van de dag maakt zij huiswerk. Zij is absoluut geen type om zoiets uit te halen.

Bovendien ik ben nu bezig om met haar e-mail adres in te logen. Het blijkt dat zij heeft wel accounten bij de winkels die zij niet eens kent (YesAsia of Ianywear b.v.) maar de bestelgeschiedenis is leeg. Zij heeft die acounten niet aangemaakt en niets daar besteld. Het is heel erg als je wordt beschuldig in iets dat je niet heb gemaakt.

En nog een ding: wie betaald 2.59 met creditcard van de ouders? Heeft het wel zin om risico voor dat bedrag te nemen??

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je moet bij je creditcarduitgever zijn om een Melding Betwiste Transactie te doen.

https://www.icscards.nl/nlic/portal/ics ... sactie-107

Lina3
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 apr 2008 23:58

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door Lina3 »

O, heel erg bedankt. Kan ik deer terecht ook met Credit Card van ING?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Laat even weten hoe het afloopt!

http://www.ing.nl/particulier/betalen/c ... reditcard/

Succes er mee.

miffy53
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:50

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door miffy53 »

Volgens mij heeft TS als een melding gedaan bij de ING, die hebben het geld eerst weer teruggestort naar TS maar na onderzoek toch weer afgeschreven. Blijkbaar hebben zij op een of andere manier vastgesteld dat het geen ongeauthoriseerde transacties zijn.

Wat ik verder niet begrijp, als het het hier om ongeoorloofd gebruik van de CC gaat waarom zou de fraudeur de pakjes dan wel naar het adres van de TS laten sturen? Volgens mij zijn de pakjes van YesStyle allemaal bij TS afgeleverd, TS hoe zit het met de bestellingen van H&M en Iaweare? Allemaal op jouw adres? Dan zou ik toch een een hartig woordje met je dochter wisselen.

Lina3
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 apr 2008 23:58

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door Lina3 »

Wij hebben geen pakje van H&M ontvangen. Ook niet van de andere bedrijven die hebben geld afgeschreven. Nadat ik heb met inlooggegevens van mijn dochter die heeft zij gebuikt bij Yesstyle bij andere bedrijven ingeloogd, bleek dat er geen bestelgeschiedenis is. Maar een account is wel aangemaakt. Het ziet erui dat Yesstyle heeft gegevens van mijn dochter aan andere bedrijven doorgegeven met adres, e-mail, telefoonnummer en nummer van CC ook inclusief gebruikersnaam en wachtwoord die zijn letterlijk overgenomen. Ik zeg het nog een keer: de besteelgeshiedenie bij andere bedrijven staat leeg. Alleen bij Yesstyle zijn 9 orders geplaatst waarvan 1ste van 29-08-2012 is goed en twee laatste zijn gestopt (er blijft 6 over). Maar het gaat nu om 26 transzcties van verschillende bedrijven, deze leveringen hebben wij NIET GEHAD!!!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door bprosman »

Het is overigens onzin dat er geen geld op een creditcard teruggestort kan worden, dat kan wel.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door Barman »

Lina3 schreef: En nog een ding: wie betaald 2.59 met creditcard van de ouders? Heeft het wel zin om risico voor dat bedrag te nemen??
Kinderen kijken niet naar het bedrag maar naar het artikel.

Op het moment dat jullie een bestelling plaatsen en een betaling doen met een creditcard kunnen die gegevens gekoppeld blijven aan een naam. Bij de volgende bestelling hoef je dus niets meer in te voeren. Zeker als je ook nog eens je browser die gegevens laat onthouden.

Jullie hebben meer zendingen ontvangen dan je denkt dat je hebt besteld. Bedankjes of cadeautjes volgens je dochter. Hoeveel meer ontvangen zendingen zijn er waar je niets vanaf weet?

miffy53
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:50

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door miffy53 »

Dan zou ik eens contact opnemen met bijv. H&M om te vragen of ze kunnen zien wat het afleveradres is van de zendingen die op jouw credit card in rekening zijn gebracht. Aangezien zij iets verzonden hebben zal er toch een ordernummer oid in hun systeem staan, misschien als je de datum en het bedrag van de transactie doorgeeft dat ze daar op kunnen zoeken?

Als het niet jouw adres is zou ik aangifte bij de politie doen, als het wel jouw adres is denk ik dat je dochter pakjes van H&M heeft onvangen maar het niet aan jou heeft doorgegeven/opgebiecht.

miffy53
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:50

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door miffy53 »

bprosman schreef:Het is overigens onzin dat er geen geld op een creditcard teruggestort kan worden, dat kan wel.
Ja, dat is zeker mogelijk maar zo te zien doet YesStyle daar niet aan, je kunt wel een soort tegoed voor hun site ontvangen:

How are refunds handled?
All transactions are billed when the order is shipped out; therefore, we typically do not issue refunds. If we do need to issue a refund, it will be in the form of YesStyle Store Credit.

Lina3
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 apr 2008 23:58

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door Lina3 »

Wij hebben trouwens van H&M niets onvangen. Ik ben nu bezig met 12 transacties waarvan ik kon maar 4 op acccount van Yesstile terugvinden. Ik heb van hun bericht ontvangen dat 7 ordernummers niet van hun zijn.

Op de specificatie van de bank komt ook YesAsia voor. Daar is wel een account aangemaakt met e-mail adres van mij dochter en hetzelfde wachtword (ik heb het via wachtword vergeten aangevraagd) die zij voor Yessyle gebruikte. Maar ordergeschidenis is leeg. Er staat "You have not placed any orders". Meer kan ik van de specificaties niet uithalen.

Er is nog een specificatie van Ianywear (bedrag 1 keer afgeschreven). Ze geven toe dat het adres en e-mail bij hun bekend is. E-mail adres is trouwens bij hun ook de gebruikersnaam. Als ik klik naar "wachtword vergeten", krijg ik error message dat de gebruiker bij hun is niet bekend. Mijn vragen hoe het kan en hoe komen ze aan de gegeens van mijn dochter beantwoorden ze niet.

Lina3
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 apr 2008 23:58

Re: YesStyle.com en Credit Card misbruik

Ongelezen bericht door Lina3 »

Hiet is een link naar website van de politie over identiteitsfraude

http://www.politie.nl/onderwerpen/ident ... raude.html

Morgen ga ik kijken of ik daar iets kan bereiken.

Een andere optie Geld terug service bij de bank aanvragen:

GeldTerugService
Heeft u (online) iets gekocht, maar is het niet geleverd, niet de juiste bestelling of beschadigd? Als u uw aankoop met uw creditcard betaald heeft, kunt u gebruikmaken van de GeldTerugService. Binnen 120 dagen na de afgesproken leverdatum kunt u het betaalde bedrag bij de ING terugvragen. De GeldTerugService is wat anders dan een onterechte afschrijving van uw creditcard.


Probleem dat ik geen aankopen (tenminste niet deze 26!) met mijn creditcard heb betaald. Maar ja, als ik mij geld terug kan krijgen...

Gesloten