LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zooplus.de en Umsatzsteuer

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Appiezwappie

Zooplus.de en Umsatzsteuer

Ongelezen bericht door Appiezwappie »

Wij hebben enkele producten gekocht bij de online dierenwinkel zooplus.de in Duitsland.
Als ik de "Rechnung" goed bekijk blijkt er 21% Umsatzsteuer berekend terwijl in Duitsland het hoogste tarief 19% is. Ik heb telefonisch contact met deze Duitse firma opgenomen en zij vertelde dat zij dit bij alle Nederlanders deden?
Mag een Duits bedrijf, dat gevestigd is in Duitsland, waar ook de koopovereenkomst is overgekomen, een "Nederlands BTW tarief" berekenen?

berndv

Re: Zooplus.de en Umsatzsteuer

Ongelezen bericht door berndv »

Appiezwappie schreef:Wij hebben enkele producten gekocht bij de online dierenwinkel zooplus.de in Duitsland.
Als ik de "Rechnung" goed bekijk blijkt er 21% Umsatzsteuer berekend terwijl in Duitsland het hoogste tarief 19% is. Ik heb telefonisch contact met deze Duitse firma opgenomen en zij vertelde dat zij dit bij alle Nederlanders deden?
Mag een Duits bedrijf, dat gevestigd is in Duitsland, waar ook de koopovereenkomst is overgekomen, een "Nederlands BTW tarief" berekenen?
Kort gezegd, ja, dat mogen ze doen. Ze hebben ook een Nederlandse tak en een Nederlands btw nummer, dan mogen ze Nederlandse btw rekenen.

Appiezwappie

Ik heb geen Kvk nummer en ook geen Nederlands BTW nummer van Zooplus kunnen vinden.
Bovendien is de koopovereenkomst gesloten met Zooplus.de, op de "Rechnung" staan alleen het Duitse BTW nummer en verdere gegevens. De betaling heeft ook plaatst gevonden aan de Duitse Zooplus op een Duitse bankrekening.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Appiezwappie schreef:Ik heb geen Kvk nummer en ook geen Nederlands BTW nummer van Zooplus kunnen vinden.
Bovendien is de koopovereenkomst gesloten met Zooplus.de, op de "Rechnung" staan alleen het Duitse BTW nummer en verdere gegevens. De betaling heeft ook plaatst gevonden aan de Duitse Zooplus op een Duitse bankrekening.
In de algemene voorwaarden staat dit duidelijk:

6. Prijzen

6.1. De prijzen op het tijdstip van de bestelling zijn geldig.
6.2. Alle prijzen zijn in euro´s en inclusief het in het te leverende land geldende BTW-percentage.

Appiezwappie

Papier is geduldig en elk bedrijf kan en mag zijn eigen voorwaarden deponeren maar men moet zich aan de wet houden en volgens mij houden zij zich niet aan de wet.

nevermind

Appiezwappie schreef:Papier is geduldig en elk bedrijf kan en mag zijn eigen voorwaarden deponeren maar men moet zich aan de wet houden en volgens mij houden zij zich niet aan de wet.
Als je iets besteld, ga je akkoord met de algemene voorwaarden.
Deze heb je blijkbaar niet gelezen, anders had je geen topic geopend.

berndv

Appiezwappie schreef:Papier is geduldig en elk bedrijf kan en mag zijn eigen voorwaarden deponeren maar men moet zich aan de wet houden en volgens mij houden zij zich niet aan de wet.
Maar op basis van welke wet mogen zij geen Nederlandse btw heffen? Heeft u die vraag al bij hen voorgelegd? Ze mogen gewoon hun Duitse KVK nummer communiceren, ze zullen ook in Nederland een inschrijving hebben, aangezien ze ook een Nederlandse vestiging hebben. Tevens zullen ze ook een Nederlands btw nummer hebben om die reden.

Maar er zijn meerdere plekken waar u het juiste antwoord kunt krijgen, 1 daarvan is bij zooplus zelf, of u kunt er een belletje naar de belastingdienst aan wagen.

@nevermind, akkoord met algemene voorwaarden is 1 ding, deze moeten wel overeenkomstig de wetgeving zijn.

nevermind

berndv schreef: @nevermind, akkoord met algemene voorwaarden is 1 ding, deze moeten wel overeenkomstig de wetgeving zijn.

Dat het wettelijk geregeld moet zijn, is natuurlijk een must.
Een bedrijf met vestingen in 16 verschillende landen, is geen eendagsvlieg, dus denk ik dat zij de wet wel hanteren.
TS wilde gewoon de BTW omzeilen, maar komt nu bedrogen uit.
Dus in vervolg bij de Nederlandse vestiging bestellen.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

berndv schreef: Maar op basis van welke wet mogen zij geen Nederlandse btw heffen? Heeft u die vraag al bij hen voorgelegd? Ze mogen gewoon hun Duitse KVK nummer communiceren, ze zullen ook in Nederland een inschrijving hebben, aangezien ze ook een Nederlandse vestiging hebben. Tevens zullen ze ook een Nederlands btw nummer hebben om die reden.
Volkomen in overeenstemming met de bestaande wetgeving, in dit geval de z.g. 6e BTW Richtlijn van de EU en dan specifiek het onderdeel "afstandsverkopen" wat hierop van toepassing is. Een ondernemer mag aan particuliere afnemers in andere lidstaten leveren maar als hij boven een bepaald totaalbedrag per jaar komt, de "drempel" moet hij BTW gaan rekenen volgens het in het land van de klant geldende BTW tarief. Deze komt in zijn eigen BTW aangifte als afstandsverkopen te staan. Er wordt vervolgens afgerekend met de Belastingdienst, kantoor buitenland in het land waar de afnemers wonen.

De Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland behandelt de Nederlandse btw-zaken van alle buitenlandse ondernemers, behalve ondernemers die gebruikmaken van een fiscaal vertegenwoordiger. In die gevallen behandelt het belastingkantoor van uw fiscaal vertegenwoordiger uw btw-zaken.

Het wordt keurig uitgelegd op de website van bv onze eigen Belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... dsverkopen
Hebt u een onderneming in een ander EU-land dan Nederland, en verkoopt u in Nederland goederen aan particulieren of rechtspersonen zonder btw-identificatienummer? En gaat het niet om (bijna) nieuwe vervoermiddelen? Dan berekent u de btw in het land waar uw onderneming is gevestigd.

Hierop bestaat 1 uitzondering: de regeling voor afstandsverkopen. Bij afstandsverkopen betaalt u de btw niet in het vestigingsland, maar in Nederland.

Bij een afstandsverkoop voldoet u aan de volgende 2 voorwaarden:

U levert de goederen af bij de koper in Nederland. Dit kunt u zelf doen, maar u kunt hiervoor ook een ander bedrijf inschakelen. Van belang is dat het vervoer door u is gedaan, of voor uw rekening komt.
U verkoopt in een kalenderjaar voor meer dan het drempelbedrag van € 100.000 aan Nederlandse particulieren of rechtspersonen zonder btw-identificatienummer.

berndv

newmikey schreef:
berndv schreef: Maar op basis van welke wet mogen zij geen Nederlandse btw heffen? Heeft u die vraag al bij hen voorgelegd? Ze mogen gewoon hun Duitse KVK nummer communiceren, ze zullen ook in Nederland een inschrijving hebben, aangezien ze ook een Nederlandse vestiging hebben. Tevens zullen ze ook een Nederlands btw nummer hebben om die reden.
Volkomen in overeenstemming met de bestaande wetgeving, in dit geval de z.g. 6e BTW Richtlijn van de EU en dan specifiek het onderdeel "afstandsverkopen" wat hierop van toepassing is. Een ondernemer mag aan afnemers in andere lidstaten leveren maar als hij boven een bepaald totaalbedrag per jaar komt, de "drempel" moet hij èn BTW gaan rekenen volgens het in het land van de klant geldende BTW tarief. Deze komen in zijn eigen BTW aangifte als afstandsverkopen te staan. Er wordt vervolgens afgerekend met de Belastingdienst, kantoor buitenland in het land waar de afnemers wonen.

De Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland behandelt de Nederlandse btw-zaken van alle buitenlandse ondernemers, behalve ondernemers die gebruikmaken van een fiscaal vertegenwoordiger. In die gevallen behandelt het belastingkantoor van uw fiscaal vertegenwoordiger uw btw-zaken.

Het wordt keurig uitgelegd op de website van bv onze eigen Belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... dsverkopen
Hebt u een onderneming in een ander EU-land dan Nederland, en verkoopt u in Nederland goederen aan particulieren of rechtspersonen zonder btw-identificatienummer? En gaat het niet om (bijna) nieuwe vervoermiddelen? Dan berekent u de btw in het land waar uw onderneming is gevestigd.

Hierop bestaat 1 uitzondering: de regeling voor afstandsverkopen. Bij afstandsverkopen betaalt u de btw niet in het vestigingsland, maar in Nederland.
Ik weet het, ik lever zelf ook diensten buiten de landsgrenzen, en ben op de hoogte van de drempel. Die ligt op een omzet van 100000 EUR, helaas kom ik hier zelf niet aan, maar neem aan dat een dergelijke onderneming deze drempel wel haalt. Die regel die je hier aanhaalt is niet volledig hier van toepassing, aangezien die regel gaat over bedrijven met uitsluitend een Nederlandse vestiging en levert aan het buitenland. Zooplus is een Duitse onderneming, met daarnaast een volledig Nederlandse vestiging.

newmikey

berndv schreef:Die regel die je hier aanhaalt is niet volledig hier van toepassing, aangezien die regel gaat over bedrijven met uitsluitend een Nederlandse vestiging en levert aan het buitenland. Zooplus is een Duitse onderneming, met daarnaast een volledig Nederlandse vestiging.
Sorry maar je vergist je echt. De regel is van toepassing op elke onderneming in elke EU lidstaat die voor meer dan 100000 per jaar levert aan particulieren in andere lidstaten, ongeacht of de onderneming ook in die andere lidstaat een BV heeft.

De levering is verricht door de Duitse onderneming aan jou, een particulier als afstandsverkoop - ergo: je betaalt de Nederlandse BTW
Als de levering verricht zou worden vanuit de Nederlandse BV zou je exact dezelfde BTW betalen en dat is dan ook de onderliggende logica van de 6e Richtlijn.

De enige reden voor een buitenlandse onderneming om ook een Nederlandse BV op te zetten heeft vaak eerder met verkoop en invoeractiviteiten van buiten de EU te maken dan met afstandsverkopen vanuit de buitenlandse vestiging. Ook kan zo de BTW op Nederlandse bedrijfsonkosten eerder in aftrek worden gebracht. De registratie bij de Dienst Buitenland blijft echter gewoon bestaan en dàt is dan ook waar de BTW op afstandsverkopen wordt afgedragen.

berndv

newmikey schreef:
berndv schreef:Die regel die je hier aanhaalt is niet volledig hier van toepassing, aangezien die regel gaat over bedrijven met uitsluitend een Nederlandse vestiging en levert aan het buitenland. Zooplus is een Duitse onderneming, met daarnaast een volledig Nederlandse vestiging.
Sorry maar je vergist je echt. De regel is van toepassing op elke onderneming in elke EU lidstaat die voor meer dan 100000 per jaar levert aan particulieren in andere lidstaten, ongeacht of de onderneming ook in die andere lidstaat een BV heeft.

De levering is verricht door de Duitse onderneming aan jou, een particulier als afstandsverkoop - ergo: je betaalt de Nederlandse BTW
Als de levering verricht zou worden vanuit de Nederlandse BV zou je exact dezelfde BTW betalen en dat is dan ook de onderliggende logica van de 6e Richtlijn.

De enige reden voor een buitenlandse onderneming om ook een Nederlandse BV op te zetten heeft vaak eerder met verkoop en invoeractiviteiten van buiten de EU te maken dan met afstandsverkopen vanuit de buitenlandse vestiging. Ook kan zo de BTW op Nederlandse bedrijfsonkosten eerder in aftrek worden gebracht. De registratie bij de Dienst Buitenland blijft echter gewoon bestaan en dàt is dan ook waar de BTW op afstandsverkopen wordt afgedragen.
Ik weet wat je bedoelt. Ik heb bij de omzetdrempel inderdaad alleen een Nederlandse onderneming genoemd, en die geld inderdaad voor iedere onderneming in iedere lidstaat. Ik heb volgensmij ook nergens gesteld dat er geen Nederlandse btw geheven mocht worden. Ik dank je wel voor de onderbouwing, welke TS niet heeft kunnen vinden, en hoop dat hij hier wat aan heeft.

a.j.Bandel

Ongelezen bericht door a.j.Bandel »

Hallo,
Volgens mij zit er een vestiging in tilburg???

newmikey

a.j.Bandel schreef:Hallo,
Volgens mij zit er een vestiging in tilburg???
So what? Of die er nu wèl of niet zit, bij afstandsverkopen door een buitenlandse (EU) ondernemer betaal je altijd het Nederlandse BTW tarief tenzij het een ondernemer is die onder de €100000 drempel blijft.

Gesloten